Permalänk

funderar på glocalnet

jag har telia o,5 Mbit men jag skall byta och jag undrar om nån vet något om glocalnet 8 Mbit. är det något att rekomendera eller skall jag satsa på något annat företag typ BBB?
Har hört att glocalnet inte alltid är så bra - dålig kundtjänst , långa väntetider på bredbandet osv. någon som har några erfarenheter så får ni gärna dela med av dessa här

Permalänk
Medlem

Varför skaffar du inte Telia 24MBit? (om du har möjligthet till det)
Annars kan du skaffa Telia 8000.

Permalänk
Medlem

leoplevrodon: om du söker lite så kommer du att hitta en massa trådar, jag har glocalnet 8mbit och jag är nöjd.

sQueZZE: Anledningen till varför man skaffar glocalnet 8mbit istället för telias är att Glocalnet har mer humana priser.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

varför inte uppgradera till glocalnet 24Mbits nu ??? kolla om du kan få jag kunde inte få iaf

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Funderar också på Glocalnet.
Bättre pris än Telia.......

Visa signatur

AngryMick

Permalänk
Medlem

Om jag inte hade tillgång till fiber skulle jag hellre betala för en lina som är _STABIL_ än en billig som krånglar.

Har en poolare som har Telia 24Mbit han pingar mellan 4-7ms i diverse spel samt tankar in 2,5MB/s

Permalänk
Medlem

Akta er för glocal net. stabiliteten är 0! och den ringer upp som ett gammalt modem. med engammal anslutning det är helt cp, hela datorn krånglar och kräver massor av drivrutiner. mina föräldrar skaffade det och jag bevittnade deras dators undergång. för det priset du har på glocal net så kan du knappast räkna med kvalitet.

Visa signatur

Tjong i medaljongen !

Permalänk
Medlem

Edit: hMr, jag tycker att din beskrivning av Glocalnet låter konstig och rent allmänt låter det inte som en seriös kommentar

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

haha

Det där var roligt skrivet. "den ringer upp med någon gammal anslutning" vad du pratar är om PPPoE protokollet. Det protokollet används i princip av alla ISP'er utom BBB och Telia (kan vara flera) Det är inget konstigt med att använda PPPoE inloggning. Om deras dator har krashat osv har knappast med utrustningen eller glocalnets anslutning att göra

vad du behöver för att köra glocalnet är

1. Antingen ett modem med inbyggd PPPoE klient (alla routrar och nyare modem har det)
eller ett vanligt bryggat modem typ Speedtouch Home och då använder man windows xp's inbyggda PPPoE klient

2. använder du lägre version av windows än winxp och inte har ett modem med PPPoE klient så kör du med PPPoE programvara typ Friendly PPPoE som just Glocalnet använder.

3 Det krävs inga speciella drivrutiner för att köra Glocalnet, Det enda jag kan tänka mig är PPPoE protokollet på nätverkskortet men detta installeras alltid vid installation av nätverkskort (om du inte börjar fippla runt och plocka bort protokoll)

Förutom det så är det inga problem och som sagt.. om datorn dör så är det inte anslutningen och inte några konstiga drivrutiner. det ÄR dina föräldrars dator som har virus eller så har ni totalt fuckat upp installationen genom att datorn inte är kry eller bara att ni inte visste hur ni skulle göra.

Permalänk
Medlem

Re: haha

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pa$torn
Det där var roligt skrivet. "den ringer upp med någon gammal anslutning" vad du pratar är om PPPoE protokollet. Det protokollet används i princip av alla ISP'er utom BBB och Telia (kan vara flera) Det är inget konstigt med att använda PPPoE inloggning. Om deras dator har krashat osv har knappast med utrustningen eller glocalnets anslutning att göra

vad du behöver för att köra glocalnet är

1. Antingen ett modem med inbyggd PPPoE klient (alla routrar och nyare modem har det)
eller ett vanligt bryggat modem typ Speedtouch Home och då använder man windows xp's inbyggda PPPoE klient

2. använder du lägre version av windows än winxp och inte har ett modem med PPPoE klient så kör du med PPPoE programvara typ Friendly PPPoE som just Glocalnet använder.

3 Det krävs inga speciella drivrutiner för att köra Glocalnet, Det enda jag kan tänka mig är PPPoE protokollet på nätverkskortet men detta installeras alltid vid installation av nätverkskort (om du inte börjar fippla runt och plocka bort protokoll)

Förutom det så är det inga problem och som sagt.. om datorn dör så är det inte anslutningen och inte några konstiga drivrutiner. det ÄR dina föräldrars dator som har virus eller så har ni totalt fuckat upp installationen genom att datorn inte är kry eller bara att ni inte visste hur ni skulle göra.

Man kan köpa ett modernt modem enligt dem för 399 kr samtidigt man ansluter sig. Vet du om det har inbyggd PPPoE klient? Det är bl a detta modem man kan köpa från dem: Glocalnet rekommenderar Thomson (Alcatel) Speedtouch 516/510. Detta modem kan du köpa av oss till självkostnadspris (399 kr + 99 kr porto) i samband med din bredbandsbeställning. Då får du ett modernt, snabbt modem tillverkat av en av världens ledande modemtillverkare.

Nån som har erfarenhet av att glocalnet brukar lägga ner ofta förresten?

Visa signatur

getalife.com

Permalänk
Medlem

Har ingen personlig erfarenhet av PPPoE som Glocalnet använder, men av vad jag hört från bekanta som har/haft det så är det inte alltid idealiskt, bl a så byter man IP väldigt ofta(vilket man iofs gör hos BBB också) men hos Telia är detta raka motsatsen där man i princip har fast IP, då man inte byter ip för att man startar om modem/router och det är reserverat till dig en viss tid.
Personligen hade jag undvikt PPPoE sålångt som möjligt.

Ytterliggare läsning:
http://www.susning.nu/PPPoE
http://www.susning.nu/DHCP

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå i vilket sammanhang att det är dåligt med ett varierande IP? Bara bra i såna här tider med antipiratbyrån och alltid tjafs med nedladdande?

Visa signatur

getalife.com

Permalänk
Medlem

Modemet som dom säljer är ett av dom bättre som finns. Speedtouch 510 är upp till 10mb adsl1 standard men i och med av att dom har lanserat 24 mb så tror jag dom bytt modem till speedtouch 516 som är ungefär samma modem bara att det klarar 24mb (adsl2)