Prestandamätning - "Senaste" vs "Gårdagens"

Permalänk
Medlem

Prestandamätning - "Senaste" vs "Gårdagens"

Dagen kom då Poison som mognare allt börja tänka om. Japp, dagen är här då jag äntligen ska uppgradera mitt system. Har tjatat om det länge men nu räckte äntligen pengarna och kraven till.

Nu när jag ändå ska byta tänkte jag att det skulle vara intressant att SE hur stor prestandaskillnaden är jämfört med mitt gamla system och det nya.

Jag tänkte göra detta med tre program. PCMark04, 3DMark2001 SE och 3DMark03. Extra intressant är det att se skillnaden mellan poängen i 3DMark03 eftersom jag inte har något nytt grafikkort i min uppgradering och 3DMark03 är känt för att endast mäta grafikkortets prestanda och ska inte alls (knapp i varje fall) något med processorn eller minnet att göra.

Kan även tillägga att samma OS, bakgrundsprogram etc kommer vara exakt det samma på det nya systemet som det gamla. Så i sig är det bara hårdvaran som byts ut.

Jag har alltså inte installerat det nya systemet och har därför all information om det ännu. Men det editeras in så fort jag vet

So here we go!

Gamla systemet
Processor: AMD AthlonXP 2400+ @ 2.0Ghz
Moderkort: Soltek SL-75DRV5
Systemminne: 1x512Mb DDR

HDD: 1xSeagate Barracuda 160Gb

Grafikkort: Radeon 9800 PRO
Ljudkort: Hercules 5.1 - Gamesurround Muse

CPU - Information/Inställningar
Kärna: Thoroughbred
FSB: 133
Volt: 1.664
Multiplier: 15x
Busshastighet: 268.6
Temp Idle: ~60c
Temp Fulload: ~67c

Minne - Information/Inställningar
Typ: DDR-SDRAM - PC2700
Modell: Corsair, [k]okänd[/k]
Storlek: 512Mb
Frekvens: 166Mhz
Timings: 2.5-3-3-6

Grafikkort - Information/Inställningar
Minnesstorlek: 128Mb
Drivrutin: Catalyst 5.1
DirectX: 9.0c

Core clock: 405 (standard: 378)
Memoryclock: 742 (standard: 675)

AGP Hastighet: 4x
AGP Sideband Adressing: on
AGP Fastwrites: off
Aperturestorlek: 64Mb

HDD - Information/Inställningar
Anslutning: IDE
Modell: ST3160021A
RPM: 7200
Intern datahastighet: 683.2 Mbit/s
Dataöverföringshastighet: 100MB/s
Medelsöktid: 8.5ms
Interface: Ultra-ATA/100
Bufferstorlek: 2Mb

Nya systemet
Processor: AMD Athlon64 3200+ @ 2.0Ghz
Moderkort: MSI K8N Platanium nForce3
Systemminne: 2x512Mb DDR

HDD: 1xWestern Digital 200Gb

Grafikkort: Radeon 9800 PRO
Ljudkort: Hercules 5.1 - Gamesurround Muse

CPU - Information/Inställningar
Kärna: Winchester
FSB: 200
Volt: 1.388
Multiplier: 10x
Busshastighet (HTT): 201Mhz
Temp Idle: 36c
Temp Fulload: ????

Minne - Information/Inställningar
Typ: DDR-SDRAM - PC3200 - Dual Channel
Modell: Corsair, TWINX1024-3200XLPRO
Storlek: 1024Mb
Frekvens: 200Mhz
Timings: 2-2-2-5

Grafikkort - Information/Inställningar
Minnesstorlek: 128Mb
Drivrutin: Catalyst 5.1
DirectX: 9.0c

Core clock: 742 (standard: 675)
Memoryclock: 405 (standard: 378)

AGP Hastighet: 8x
AGP Sideband Adressing: on
AGP Fastwrites: off
Aperturestorlek: 64Mb

HDD - Information/Inställningar
Anslutning: 7 pin seriell ATA
Modell: ????
RPM: 7200
Intern datahastighet: 683.2 Mbit/s
Dataöverföringshastighet: 150MB/s
Medelsöktid: 8.9ms
Interface: Serial ATA-150
Bufferstorlek: 8Mb

Benchmarking

PCMark04
Vi kör på PCMark direkt. Jag körde alla tester, vilket var lika bra då jag byter ut både processor, minne och hårddisk. Jag går inte in på all information vad programmet testade, då det bara känns tråkigt, utan tittar istället på poängskillnaden. Nya systemets resultat listar jag så fort jag benchmarkat det.

Gamla systemets resultat
System - 3179
CPU - 3187
Memory - 1935
Graphic - 4524
HDD - 3505

Nya systemets resultat
System - 4081
CPU - 3789
Memory - 4421
Graphic - 4775
HDD - 5549

Sammanfattning
Tja. Det var just PCMark jag hade hoppats se mest skillnad på mellan poängen. Men kollar man på själva systemtestet så presterar det nya systemet cirka 28% bättre än det tidigare. Alltså lite mer än 1/4 så bra, vilket i sig inte är fyskam.

CPU-testet visar att A64-processorn presterar 19% bättre än gamla Athlon XP. Jag hade faktiskt hoppats på ett lite högre resultat här men inget att göra åt, men det är ju klart en förbättring.

Minnet däremot fick sig minnet ett riktigt skjut i höjden. Hela 128% bättre prestanda visar testet. Visserligen använders 512Mb mer minne än i det gamla systemet, och bara det är en del. Men detta visar även att bra timings och Dual Channel ger en hel del extra prestanda. Så snåla inte på minnet när du uppgraderar datorn nästa gång.

Grafikmässigt. Nja, 5% ökning är väl inte så mycket att hejja på. Men det är samma gamla grafikkort, fast som nu körs i 8x. Så med 8x istället för 4x ger dock lite mer än bara 1% i prestandaökning, som det tidigare påståtts. Samt att systemet i sig visserligen höjer någon procent också.

S-ATA vs P-ATA då? Jodå, S-ATA visar sig vara rena himmelriket jämfört med P-ATA. Och detta märkte jag även i filöverförandet mellan diskarna. S-ATA:n var mycket snabbare att räkna ihop filerna. Märk också att S-ATA-disken är utav märket Western Digital och P-ATA:n utav Seagate. WD är ju kända för att vara snabbast men högljödd. Medan Seagate är något långsamare men tystast av alla märken. Så ha det i åtanke... Prestandaskillnaden är 58%.

3DMark2001 SE
Visserligen gammalt men det funkar ändå. Jag körde bara game-testerna här och skippade de resten. Resultaten blev följande:

Gamla systemets resultat
13071

Nya systemets resultat
20351

Sammanfattning
Så kommer vi till programmet som parar ihop grafik, minne, CPU och hårddisk till ett och testar det i spel. Här får vi en bra överblick i hur mycket det nya systemet skulle prestera i spel jämfört med gamla. Siffrorna visar 56% ökning, vilket är över en 1/2. Här är jag mycket nöjd över resultatet och jag har blivit av med min tidigare flaskhals som uppstod av den gamla processorn.

3DMark03
Detta är det jag tycker ska bli intressantast. 3DMark03 är som sagt känt för att endast testa grafikkortets prestanda och inte bry sig om hur bra processorn eller minnet är. Också känt att jag körde 4x AGP-hastighet på mitt gamla system då mitt moderkort inte hade stöd för högre. Fast skillnaden mellan 4x och 8x sägs vara 1%. Detta lär väl visa sig...
Även här körde jag bara spel-testerna och skippade resten.

Jag körde Build 360-versionen av 3DMark03.

Gamla systemets resultat
5738

Nya systemets resultat
6378

Sammanfattning
Och nu till själva delen som ska förklara hur mycket samma grafikkortet för båda systemen presterar. Ökningen är 11% vilket är ett ganska bra resultat ändå. 3DMark03 testar bara grafiken och här är ännu ett bevis på att min gamla processor var mer eller mindre en flaskhals som täppte igen lite prestanda för mig. Det ska bevisligen vara löst nu...

Poison säger...
Så vad får man för dator på en uppgradering till ett värde av 7500kr? Ett bättre ett? :roll: Nej, men testerna visar självklart att systemet har gjort en rejäl ökning på sina delar. Dock har processor-prestandan inte ökat något väldigt. Sant att båda processorerna ligger på 2000Mhz men med tanke på AMD's 64bits-teknik och sagt att A64:an ska presterar som en 3.2Ghz:are så är jag lite skeptiskt. Men mycket har väl också med FSB-hastigheten att göra också. Från 133 till 200 så behöver inte prestandan vara så stor - trots 64bits-teknik.

Men framför mig har jag ett system som ska hålla ett bra tag framöver och till påminnelse att både processorn och minnena är några av de bästa för överklockning. Och en vacker dag ska jag ta itu med den delen också. Men tills dess vill jag säga att jag är mycket nöjd med mitt nya system som det är. För 7500kr tycker jag att jag fått en bra prestandaökning som är värda pengarna.

Jag hoppas denna lilla prestandamätning även har varit nyttiga för er som så småningom även ska uppgradera era gamla system och kan här se vilken skillnad det kan komma att vara. Så studera testerna och fundera på vilken komponent du bör spendera mest pengar på. Håll till godo...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Det ska bli väldigt intressant det här.
Jag tjänade runt 1000 poäng att byta från systemet i sign till amd 64. Och det enda jag böt då var, moderkort och cpu.
Visserligen i 3d marks 01, men jag tror det kommer att bli skillnad i 03:an med.
Kanske inte lika mycket men det kommer nog att bli skillnad.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se hur stor/liten ökningen blir i olika tester ;D
Kör du båda systemen oklockade?

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Japp, båda systemen är/kommer att vara oklockade förutom grafikkortet då, men det kommer köra samma hastigheter på båda. Så någon märkvärd skillnad kommer det inte blir där.

Sedan kan jag väl säga ungefär såhär; det tog lite längre tid än vad jag trodde att bara få ihop hårdvaran. Sitter just nu och formaterar S-ATA-disken och ska snart börja installera Windows. Låter installationen stå på under nat.. morgonen medan jag lägger mig ner och sover förbannat gott i min säng. Någongång ikväll har jag väl resultaten och har postat dem...
Tills dess... God morgon, jag går och lägger mig.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Klart än?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Nej, dessvärre inte. Jag har problem med att få min S-ATA-disk att fungera ihop med IDE-disken. Och eftersom all min skit ligger på IDE-disken måste jag få de att funka ihop. Gjorde en tråd om problemet under "Datalagring - Lagringsmedia".

Men jag får försöka spinna vidare tills det funkar här.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem, kan inte få min gamla 4gb disk att fungera. Står nåt om att jag måste köra checkdisk, får väl göra de någon gång.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått mitt att fungerar. Ska käka pizza nu. sen fortsätter jag...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

En fråga, hur fick du det att fungera? Kanske skulle funka med min disk med...

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

IDE-disken måste vara inställd som master via jumpern. Sedan ska det sitta på IDE1-uttaget på moderkortet och sitta i master-uttaget på IDE-kablen. Sedan måste du ställa in i BIOS att S-ATA-disken startar före IDE-disken.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Ok, ska testa det...:)

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

742mhz på coren på graffet?

Visa signatur

<>Amd 64 3500+@~2.5ghz 250x10 <>2x512mb Bh-5 @2-2-2-5 @205mhz<>DFI Lan party Sli-D<>7900gt@ 55/1850<> ~29000 3dmark01, 24000 3dmark03, ~9700 3dmark05<> http://expressen.se/index.jsp?a=117235 <----idioter!

Permalänk
Medlem

han har nog råkat dubbla det

Permalänk
Medlem

Det ska ju gångas med två för att få ut själva Mhz. Så dela den med 2 om ni vill vara orginella.

BTW, det blir lite förseningar här. Satans (<-- lol?) hårddisk!

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

det är minnena som man ska dubbla in coren väll?

Permalänk
Medlem

Haha! Ok, jag har skrivit fel där. Det ska givetvis vara tvärtom. Ändrat det nu.

Sen så har jag ÄNTLIGEN börjat få det som jag vill. Har ett fungerande operativsystem på min S-ATA-disk. Fick igång IDE-disken som slave och har precis partionerat om min S-ATA-disk till ungefärliga samma storlek som mina gamla partioner var.

Just nu håller jag på att föra över 120Gb filer från min gamla dator till S-ATA-disken för att sedan börja installera alla program. Återstående tid är 168min (:|) men det känns som om det inte riktigt stämmer, för nu står det nämligen 39min 8O.

Aja, jag går och lägger mig och hoppas det är klart tills när jag vaknar imorgon.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"