Köparen ringde nu och ville lämna tebax varan han köpt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pictorhayes
Några sammanfattande kommentarer:
*Öppet köp finns inte som lagstadgad rättighet vare sig vid köp av privatperson eller av näringsidkare. Däremot kan säljaren (oavsett om denne är privatperson eller näringsidkare) avtala om öppet köp, varvid det då uppkommer ett bindande avtal. (I det här fallet har så INTE skett).
*Om inte annat avtalats, så säljs varan i befintligt skick. Skicket ska då korrespondera mot varans ålder och reflekteras av priset. I det här fallet har skotern sålts till ett lägre pris med anledning av att den är defekt. Säljarens gissningar av felets art, såsom här beskrivna, är knappast att betrakta som juridiskt bindande. Det som är viktigt i juridisk mening är om säljaren kan antas medvetet ha misslett köparen (dvs, om säljaren vetat om att felet har en allvarligare natur än den han "gissar"). Så verkar inte vara fallet.
Av vikt är också att försälningen rör ett fordon. I rättspraxis har fordon kommit att få en särskilld ställning, i det att man ställer långtgående krav på köparens undersökningsplikt, dessa verkar köparen i detta fallet inte ha uppfyllt.
Sammanfattningsvis så ger ovanstående att köparen med största sannolikhet skulle förlora en juridisk prövning.

Allt är ju dock inte juridik. Man ska väl handla som man själv skulle vilja bli behandlad i samma situation...Kanske kunde köparen ta tillbaka skotern och betala tillbaka pengarna med ett visst prisavdrag? Eller kompensera köparen med en mindre summa som goodwill.

Köper själv hel- och halvdefekta grejer ibland, men ser alltid till att priset är baserat på en grej som INTE funkar, även om säljaren säger att "det är bara att byta en mojt".

Och som sagt, en gammal defekt skoter, hade jag köpt den så skulle det inte varit den första defekta skotern jag köpt o fixat... tycker köparen varit lite mer än naiv, han kan mycket väl ha gjort den ännu mer defekt när han "lagade" den...

köp tillbaks den för 3400:- eller ge han en femhundring, eller kanske inte, du vet ju inte hur "händig" han har varit...

OT: förstår varför forumtrollet har en anmärkning...
<passande ordstäv>att tala innan man tänker är som att torka sig innan man skiter</passande ordstäv>

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Köparen ringde nu och ville lämna tebax varan han köpt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av forumtrollet
Jag kan bara säga att du är ett ryggradslöst svin som förtjänar ett skott i valfri kroppsdel.
Det är sådana som du som förstör vårat samhälle! FY FAN SÄGER JAG BARA!

Du får gärna förklara varför du tycker det...
när man skriver som du så framstår man bara som en fjant.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Köparen ringde nu och ville lämna tebax varan han köpt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triggah
Du får gärna förklara varför du tycker det...
när man skriver som du så framstår man bara som en fjant.

Ååååh så heeemskt jag gör fel när jag säger att en ryggradslös jävel som försöker smita från sitt ansvar som säljare genom att säga att inget kvitto skrevs på. Det är sådana som gör att man inte kan lita på folk. Jag har ingen som HELST respekt för den typen av """"""människor""""""

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Köparen ringde nu och ville lämna tebax varan han köpt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av forumtrollet
Ååååh så heeemskt jag gör fel när jag säger att en ryggradslös jävel som försöker smita från sitt ansvar som säljare genom att säga att inget kvitto skrevs på. Det är sådana som gör att man inte kan lita på folk. Jag har ingen som HELST respekt för den typen av """"""människor""""""

Alltså om man köper en begagnad skoter som ÄR trasig så kan man inte förvänta sig någonting alls, det borde alla fatta.
en 29 år gammal skoter som ÄR trasig, då ska man inte ha någon garanti punkt slut.

Permalänk
Avstängd

Om han sagt att det är vad det nu var som var paj och det inte stämmer ska det vara en principsak att åtgärda det. Jag vet i alla fall att jag hade känt mig skyldig om jag sålt en trasig sak till nån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forumtrollet
Om han sagt att det är vad det nu var som var paj och det inte stämmer ska det vara en principsak att åtgärda det. Jag vet i alla fall att jag hade känt mig skyldig om jag sålt en trasig sak till nån.

Han påpekade bara vad som KUNDE vara trasigt om jag förstått det rätt? Hur som helst ska man väl ändå inte ha några som helst förväntningar (som VÄLDIGT många har påpekat vid det här tillfället) på en trasig skoter som dessutom är 29 år gammal!?

Det är sådana som du som gör att det är svårt att sälja något i det här landet! [Skämt åsido, ta inte illa upp :)]

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Det verkar hur som helst...som att den gamle rackarns snöskottarn på 29 ädla år har fått nytt liv..åtminstone här på forumet...

Så många heta känslor rörande en blivande veteran...kanske dum affär att sälja sisåhär på målsnöret...den bör juh bara stiga i värde framöver...

Ps!
Man blir nästan sugen på å köpa fanstyget för en träff IRL...å spana in kändisens skavanker å skriva en histografi...eller vad det nu heter...det lär i vicket fall bli en storsäljare... =/

Visa signatur

Att oroa sig för något... är som att låna bekymmer från framtiden!!!
...och vem vill låna bekymmer?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Köparen ringde nu och ville lämna tebax varan han köpt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triggah
Alltså om man köper en begagnad skoter som ÄR trasig så kan man inte förvänta sig någonting alls, det borde alla fatta.
en 29 år gammal skoter som ÄR trasig, då ska man inte ha någon garanti punkt slut.

Det sviniga i den här diskussion är att folk råder honom att spela dum och säga att han inte har sålt skotern för att det inte finns något kvitto. Antar att det var det forumtrollet regerade på och där håller jag med.

Självklart måste han stå för att han sålt den, sen sålde han ju den när den var trasig och informerade köparen om det och sa att han trodde att det var tändspolen. Om vi nu antar att det var något annat fel än tändspolen vid köpet så kan det ju inte vara säljarens ansvar att veta exakt vad som är fel (om han inte påstår det, vilket han inte gjorde) då är det ju bara synd för köparen att det var mer fel än han trodde.

Sen antar jag att man får se på priset, jag vet inte om 4000kr var ett högt eller lågt pris men om det var ett riktigt allvarligt fel så kan man nog påstå att köpet gå tillbaka eftersom som jag tolkade några "lagcitat" så betyder priset en garanti, dvs betalar man mycket så får man automatiskt en garanti på att det inte ska vara helt trasigt.

Det verkar mao som att man som säljare kan mha priset välja hur mycket ansvar man vill ha, ett högt pris betyder att man har ansvar för varans skick även om man säger att den är trasig och ett lågt pris betyder att man inte tar åt sig något ansvar. Det här blev ju ganska intressant. Nån som är insatt i lagarna kanske kan kommentera min teori.

http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...

Citat:

Varan kan ändå anses felaktig om

* den inte är sådan som säljaren har sagt,
* säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till,
* den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det stod också att köplagen inte är tvingande..

tänk så mycket bekymmer ni sparat om ni skrivit ett kvitto och "i befintligt skick".

om 4000:- kan anses som normalt pris för en defekt skooter av det märket/modellen tycker jag inte att du ska göra något annat än att hävda att affären var god för båda parter och därför giltlig

är priset mer baserat på en fungerande skoter minus saknad reservdel, så kan du ju låta köpet gå tillbaks eller kompensera köparen, men bara av egen goodwill. dvs har köparen samma attityd som forumtrollet så skit i det!

är priset ett solklart överpris kan köparen dra dig till tinget och få rätt, men det tvivlar jag på, överpriset alltså.

det bästa är ju att prata med han o låta han förstå att du inte vill göra en dålig försäljning lika lite som han vill göra ett dåligt köp, o sen försöka komma överrens..

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kundun
det stod också att köplagen inte är tvingande..

tänk så mycket bekymmer ni sparat om ni skrivit ett kvitto och "i befintligt skick".

om 4000:- kan anses som normalt pris för en defekt skooter av det märket/modellen tycker jag inte att du ska göra något annat än att hävda att affären var god för båda parter och därför giltlig

är priset mer baserat på en fungerande skoter minus saknad reservdel, så kan du ju låta köpet gå tillbaks eller kompensera köparen, men bara av egen goodwill. dvs har köparen samma attityd som forumtrollet så skit i det!

är priset ett solklart överpris kan köparen dra dig till tinget och få rätt, men det tvivlar jag på, överpriset alltså.

det bästa är ju att prata med han o låta han förstå att du inte vill göra en dålig försäljning lika lite som han vill göra ett dåligt köp, o sen försöka komma överrens..

Behöver inte skriva nåt om befintligt skick. Varför envisas folk att skriva scooter eller skooter när det handlar om skoter? Är folk korkade eller läser de bara inte vad de själva skriver?

Visa signatur

In a world in which we are all slaves to the laws of gravity, I'm proud to be counted as one of the freedom fighters.
http://www.fallskarm.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kundun
det stod också att köplagen inte är tvingande..

Citat:

Varan kan ändå anses felaktig om

* den inte är sådan som säljaren har sagt,
* säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till,
* den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

Edit: Eftersom dom inte kom överens om nått annat så gäller ju köplagen, ingen mening med en lag som aldrig gäller eller hur

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köparen visste att det var fel på varan, och du sa bara vad du TRODDE var felet, du garanterade inget. Om köparen inte får det att fungera får han väl skylla sig själv, köper man saker begagnat får man vara beredd på att få ett och annat fel.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weggie
Edit: Eftersom dom inte kom överens om nått annat så gäller ju köplagen, ingen mening med en lag som aldrig gäller eller hur

Förlåt, men det verkar inte som att du förstod vad 'köplagen är inte tvingande' betydde?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Re: Re: Köparen ringde nu och ville lämna tebax varan han köpt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av forumtrollet
Jag kan bara säga att du är ett ryggradslöst svin som förtjänar ett skott i valfri kroppsdel.
Det är sådana som du som förstör vårat samhälle! FY FAN SÄGER JAG BARA!

Titta ett troll!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Köparen ringde nu och ville lämna tebax varan han köpt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Titta ett troll!

Ja se där

Visa signatur

Amd Phenom II X4 965, Ati HD5870, 8gig ddr3 , Revodrive samt Intel ssd

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Köparen ringde nu och ville lämna tebax varan han köpt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weggie
Det sviniga i den här diskussion är att folk råder honom att spela dum och säga att han inte har sålt skotern för att det inte finns något kvitto. Antar att det var det forumtrollet regerade på och där håller jag med.

Självklart måste han stå för att han sålt den, sen sålde han ju den när den var trasig och informerade köparen om det och sa att han trodde att det var tändspolen. Om vi nu antar att det var något annat fel än tändspolen vid köpet så kan det ju inte vara säljarens ansvar att veta exakt vad som är fel (om han inte påstår det, vilket han inte gjorde) då är det ju bara synd för köparen att det var mer fel än han trodde.

Sen antar jag att man får se på priset, jag vet inte om 4000kr var ett högt eller lågt pris men om det var ett riktigt allvarligt fel så kan man nog påstå att köpet gå tillbaka eftersom som jag tolkade några "lagcitat" så betyder priset en garanti, dvs betalar man mycket så får man automatiskt en garanti på att det inte ska vara helt trasigt.

Det verkar mao som att man som säljare kan mha priset välja hur mycket ansvar man vill ha, ett högt pris betyder att man har ansvar för varans skick även om man säger att den är trasig och ett lågt pris betyder att man inte tar åt sig något ansvar. Det här blev ju ganska intressant. Nån som är insatt i lagarna kanske kan kommentera min teori.

http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...

Jag har inte sagt att han ska spela dum, köper man en gammal skoter som är trasig så får man stå för det, inte svårare än så.
och dessutom så vet ju inte säljaren om köparen har hållit på och pillat på skotern och kanske förstört något mer.

Permalänk

En kommentar gällande köplagen:
Att köplagen inte är tvingande innbär INTE att den inte gäller, utan innebär att man KAN avtala bort delar i den. I det här fallet har inget sådant avtal skett, varför köplagen gäller fullt ut.
(jämför, konsumentköplagen som är tvingande och alltså INTE kan avtalas bort).

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem

man skall inte säga "i befintligt skick" utan "i visat skick" då köper man sig ännu mer fri för att man har erbjudit köparen att undersöka varan

Sen om man köper en så gammal 2-taktare så får man nog räkna med en del, såsom tex: packboxar som har torkat, okontakt osv

Fråga: Hur länge hade den stått ostartad???

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Medlem

Jahapp, då vet man hur man ska behandla folk då man säljer prylar begagnat..
Hoppas ni inte ringer och grinar i efterhand då jag sålt er en defekt skoter bara.
Tack och hej.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk

Köplagen är dispositiv. Finns inget annat avtal mellan köparna så gäller den såklart.
Sluta länka till konsumenköplagen. Den gäller inte i detta fallet.
---------------
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
--------------------

Om jag har uppfattat detta rätt så påtalade du för köparen att varan var deffekt. Då gäller ju 20§. Har du inte sagt detta till honom så är det snarare han som har lagen på sin sida enligt nedanstående lagrum.
----------------
17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används

Visa signatur

P4 2,53 ghz l Pc 1066 512MB RDram l 120GB l Radeon 9700 pro