Nostalgispel. Screenshots

Permalänk
Medlem

Minns att man vart helt fast i spel som Last Ninja, Delta, International Karate m.m...

Men så var det ett spel till C64 som jag inte kommer ihåg namnet på som jag lirade sjukt mycket. Minnet sviker mig men jag tror man var nån slags boll eller en väldigt rund anka med korta ben typ, och man skulle ta sig uppför ett torn (fan vilken kass beskrivning), genom att hoppa och gå igenom tornet. Som en slags labyrint. Nån som får en idé trots min dåliga beskrivning....???

Visa signatur

Frakk!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lineker
Minns att man vart helt fast i spel som Last Ninja, Delta, International Karate m.m...

Men så var det ett spel till C64 som jag inte kommer ihåg namnet på som jag lirade sjukt mycket. Minnet sviker mig men jag tror man var nån slags boll eller en väldigt rund anka med korta ben typ, och man skulle ta sig uppför ett torn (fan vilken kass beskrivning), genom att hoppa och gå igenom tornet. Som en slags labyrint. Nån som får en idé trots min dåliga beskrivning....???

jag vet exact vad du menar och det heter nebulus.
man skulle upp för et runt torn samtidigt som man skulle hoppa över hål i marken och skjuta fiender osv.sen fanns det bonus banor där man skulle åka i nån ubåt och skjuta räkor.:)

WOW fick sina trådar klistrade,men inte denna.
den här tråden utklassar ju WOW trådarna=/

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Ja för fasen! Trots min dåliga beskrivning..haha

Tack som fan. Det var ett grymt roligt spel...måste nästan skaffa en emulator.

Visa signatur

Frakk!!

Permalänk

Ett av dem bästa spelen som finns:

Hunter

Så förbannat kul, synd bara att man inte kunde spara, satt och spelade det i flera timmar då jag var mindre, måste bara plocka fram Amigan igen.

Visa signatur

Receptforum - Om maten själv får välja

http://www.receptforum.se

Permalänk
Medlem

LHX, vilket lir :]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CurunirOfValinor
Ett av dem bästa spelen som finns:

Hunter

http://perso.wanadoo.fr/dazeland/Hunter-2.png

Så förbannat kul, synd bara att man inte kunde spara, satt och spelade det i flera timmar då jag var mindre, måste bara plocka fram Amigan igen.

älskar det där spelet.
rätt så skoj när man blir nerskjuten i en hellikopter och landar i vattnet och har då förlorat nästan all liv och så ser man 2 st hajfenor komma emot en:P

ingen som minns/spelade "fields of glory"?
strategi spel där spelet utspelar sej under napoleons sista dagar.....man får slåss med gigantiska armer,alla enheter,brigader,corps,ledare osv är korekta in i minsta detalj.
man får välja mellan dom allierade,fransmännen eller preusen och sen spela slagfällt som waterloo,ligny,wavre,quatre bras osv...detta var det absolut första strategi spelet man lirade på amigan,så himmla bra,så himmla många timmar man lirade detta:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
http://www.rolemaker.dk/documents/Requirements/BA_GameReferen...

Betrayal at Krondor

underbart spel!

walords2 samt TA är de enda spel som jag spelar idag ...

Master of Magic har jag inte sett att någon har nämt än:
http://www.the-underdogs.org/game.php?id=687

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
söker efter ett spel...ett gammalt som fanns till amigan,tror inte det var speciellt känt spel.
men iaf(nu ska jag försöka minnas rätt här)man var en robot,man åkte runt på olika levlar,man skulle kriga mot andra robotar......(nu kommer det som jag minns bäst från detta spel)i början så var man bara en liten robot,men om man ville så kunde man åka i närkamp med en annan fiende robot och sen spela nått slags "mini spel" mot den(man skulle skicka över kulor på motståndarens sida har jag för mej)och om man vann så fick man den roboten.

hoppas nån vet vilket spel det är för det var rysligt roligt kommer jag ihåg.

om jag går efter samma spel så skulle man typ skjuta "lasrar" och få så många "lasrar" som möjligt.. typ

Minns dock inte spelets namn.. eller ens resten av syftet med spelet

[edit] men det är jävligt nära att jag kommer på det [/edit]
[edit2]
typ såhär kunde en "slagsmålsbild" se ut:[/edit2]

|------<¯¯¯¯|
|------------|
|¯¯¯¯>------|
|------<¯¯¯¯|
|------------|

Åsså lät det häftigt när "lasrarna" "sköts iväg" *pchiow*

[edit3]
Missade paradroid :/ vilket omak man gjorde sig då [/edit3]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dovienya
om jag går efter samma spel så skulle man typ skjuta "lasrar" och få så många "lasrar" som möjligt.. typ

Minns dock inte spelets namn.. eller ens resten av syftet med spelet

[edit] men det är jävligt nära att jag kommer på det [/edit]
[edit2]
typ såhär kunde en "slagsmålsbild" se ut:[/edit2]

|------<¯¯¯¯|
|------------|
|¯¯¯¯>-----|
|------------|
|------------|

jupp,det är det och jag har fått svar på det,men tack ändå:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Hah! Paradroid 90 går jag efter... inte konstigt det kändes knepigt med "paradroid"

edit: det var ju sketabra jue... paradriod 90 alltså.. testade aldrig orginalet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dovienya
Hah! Paradroid 90 går jag efter... inte konstigt det kändes knepigt med "paradroid"

edit: det var ju sketabra jue... paradriod 90 alltså.. testade aldrig orginalet

vadå,finns det en till version?:)
detta måste undersökas:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

känner igen alla spel från NES och uppåt nostalgitrip!

Permalänk
Visa signatur

*Windows said Reboot. I said no. Windows reminded me who's in control*

Permalänk
Medlem

Kommer fortfarande ihåg när farsan kom hem med ett playstation under armen och detta underbara spel: *rinner tårar*

för att inte tala om dess uppföljare: (satt som klistrad den dagen man fick det)

behöver jag säga nå mer?:

och alla andra dos spelen man satt o knappa sönder fingrarna på

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk

Resident Evil 1 eller?

Visa signatur

Receptforum - Om maten själv får välja

http://www.receptforum.se

Permalänk
Medlem

lite så här offtopic
Säg gärna några av era äldre favoriter, jag gör en hemsida i webbdesigns kursen om äldre spel och även nyare..Men ge tips om äldre jag kan skriva om
Än så länge skriver jag om:
Zelda
Final Fantasy

//mvh RedFLip

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Först och främst så vill jag slå lite på fingrarna på alla de som klagar inom denna tråd. Bara för att något inte frambringar nostalgi hos dig för att du spelade datorspel när andra lekte plockepinn gör det inte mindre värt för oss andra. Jag har bara spelat minimalt med C64, och lite Amiga då min polare hade ett. För mig var den första datorn jag spelade mycket spel på en 486 DX4 100mhz. Ändå så känner jag igen många av de äldre spelen. En viktig lista för MIG är iaf:

Stunts - det spelet jag slösat allra mest tid på efter CS som jag spelat nu i en drös med år. Satt och gjorde banor med min polare och höll på som jag vet inte vad.. Någon annan som kom på buggen med att få upp Indy Car i 245mph (toppfarten skulle vara 230)? Den gjorde att man kunde göra lååånga hopp :D. Gjorde en bana med som tog 10min att klara med indyn när man körde på gränsen... Den banan körde jag och en polare med alla bilar i hela spelet och förde bok på hur olika snabba de var.

Settlers (Serf city) - Spelade jag länge med polare när vi satt och "LANade" (null-modem).. Vi spelade Red Alert och andra spel typ NFS2 men mot slutet av kvällen när vi tröttnat på de spelet körde vi Serf City på split screen med mus och joystick :D.

Lotus 2&3 lirade jag på både Amiga och PC, för mig har Lotus3 den absolut bästa musiken av alla spel jag spelat.

UFO: Enemy unknown - även om jag var typ 10år så tyckte jag det var för läskigt att lira när man blev nedsläppt på dedär satans markuppdragen och skulle leta aliens, hu!

C&C-serien, fast jag började med Red Alert så jag är väl lite av en newbie där. Fanns det något sätt att spela det stabilt över lan? För mig så blev det nästan alltid "games out of sync" efter ett tag när man spelade fler än 2 pers.

Pinball Fantasies - Jag har sett flera här länka bilder till olika spel ur Pinball-serien där de flesta varit från Fantasies men ändå så nämns de vid olika namn, lite skumt

Worms
Liero
Across (Action Super Cross)
NFS
Toca2
Day of the tentacle
Full Throttle
Aces of the pacific
Keen
Prince of Persia
F22 Lightning 2

Alla dessa spel är väl inte 'gamla nog' för somliga men det är dessa som haft en större roll i mitt datorspelande liv. Det är så mycket runt omkring man minns, när man umgicks med vänner, tävlade om bäst tid osv.

Sist vill jag se ifall någon skulle kunna lista ut ett spel som jag var helt kär i.
Det var ett bilspel som jag fick ifrån en demo-cd någon gång innan 97. Man körde i framtiden i hyfsat coola buggy's i en alldeles makalös (för mig) 3D-värld, den banan eller banor som fanns hade helt sanslösa bakgrunder när man körde på ramper i princip hela tiden. Jag vet att när man kom upp i höjd så var man i Tibet. Man hade vapen så som olja, missiler osv. Det var dos-baserat och för mig - i mitt huvud så var grafiken något som var långt före sin tid. Demot började med nån galen gubbe (filmad) som agerade någon sorts tvshow-värd. Jag är väl medveten om att jag babblar men om någon spelat det så hoppas jag att ni vet vad det heter och kan ge lite screens :D. Som sagt man körde på ramper, vägen delade sig ett par ggr per varv och man hade vapen.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CurunirOfValinor
Resident Evil 1 eller?

Japp samt 2:an under.

Vill lägga till spelet Z också!
men har inga screens :/

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Uj vad man jagade rekord i Pinball Fantasies. Det var scorer som verkligen betydde nåt till skillnad från dagens idiot 3dmark-rekord

Permalänk

Man blir tårögd av såna här trådar...***SNYFT***

Permalänk

Lite skön arkadnostalgi...

Baluba-louk:

Bubble Bobble:

Bomberman World:

Metal Slug X:

Space Gun:

Wonder Boy:

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk
Medlem

vilken härlig tråd

Visa signatur

Homer:Operator! Give me the number to 911!

Permalänk

Barbarian/Atari:

International Karate/Atari:

Super Sprint/Atari:

Mega Man X/SNES:

Michael Jackson/Sega Mega Drive:

Blake Stone/PC:

Duke Nukem 3D Atomic Ed./PC:

Alex Kidd in the Enchanted Castle/Sega Mega Drive

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huckle
http://download.dosgamesarchive.com/tyrian.gif

AAAAH TYRIAN TACK TACK TACK.. ÅÅ vad jag saknar det spelet. Hade dock glömt namnet så jag kunde inte ladda ner det Nu ska det bli Morots Skepp för mig ^^ Fan va bra

Det enda jag kan komma på som ingen annan nämt är Bucky O'Hare till nes

Och om någon känner igen ett spel som där man körde streetrace/dragrace och byggde på sina bilar i ett garage där det värsta som gick att få va en corvett utbyggd så att man såg luftintaget på huven så säg gärna till tror att det hette nått med streetrace. Va ett gratisspel

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"men när man e stamkund har finaste hytten, frukost på en michelineresturang, sen ingår d fika å allt, disco 00-05 party party å sen köpa kröki å dricka å sen röj röj hitta tjejer å ta me dom te hytten" -Niclas

Permalänk

Oh oh oh, glömde ju Slap Fight!

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaRcotize
Sen 2 spel till jag inte kommer ihåg namnen på. Ett helikopterspel med topview och det spelet där man ska ha sönder stora bollar som delar sig till mindre bollar osv. Nostalgi för mig:)

Vet inte om nån redan svarat på detta men PANG! är nog det du tänker på?

Grymt bra spel, allra helst på arkad när man körde två tillsammans (CoOp)

Andra guld spel man minns/lirar är:
Bonecrancher (C64)
Ingame & Cover:

Ghost'n Goblins (Arcade)

Doctor Who and The Mines of Terror (C64)

Archon I & II (C64)

Looping (Spectravideo?)

Plus massor mera...

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk

Hmm Bitplane.... Hette det så?!?! Kul var det i alla fall.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
Vet inte om nån redan svart på detta men PANG! är nog det du tänker på?
http://www.adamoweb.it/images/mame/pang.png

Aaah, det där spelet hade jag helt glömt bort! Jag har bara svaga minnen av spelet, undrar hur gammal jag var när jag spelade det? När släpptes det?

Permalänk
Medlem

nån som spelat xatax, ett härligt rympspel från 93-94 nånting ett av de första spelen jag klarade

Visa signatur

Gigabyte ds3, core2duo e63, 2x1gb corsair xms6400, 7800gt ~2tb hdd, enermax 500watt, lianli case å 32" lcd.