Nostalgispel. Screenshots

Permalänk
Medlem

var det ingen som spelade space hulk??
det var ett bland dom bästa spelen man splelade som liten
plöja att man ser mohahahha

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Kommer ihåg första spelet jag fick till min amiga500 (tydligen finns det för commandore med)

http://www.gudinna.com/~mx/KalasPuffsExpressen.jpg
* edit: ursäkta storleken

Jag fick det till min amiga me.. fast inte orginal då.. commodore är ju dom som gjort amiga =).. Commodore 64 menade du va?

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

det sjuka va att spelen verkade mer verkliga förut nu vet man ju hur ett spel e uppbyggt o man e vuxen då e det bara inte lika kul..

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yeah_Right
det sjuka va att spelen verkade mer verkliga förut nu vet man ju hur ett spel e uppbyggt o man e vuxen då e det bara inte lika kul..

Sant.. jävligt tråkigt faktiskt.. Men det är något iaf med dom gamla liren.. Sitter man och kör ett gammalt lir mot en polare så blir man mer uppjagad och mer förbannad än dom nya..

nej fi fasen fick tag i kalaspuffsexpressen så nu ska jag koppla in amigan och föra över det och lira =).. Skickar över det, master blaster och moonstone nu

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

säg du hä!

Permalänk
Medlem

Cylones
Fan vad jag om min vän lirade det. ska testas nu.

Permalänk
Medlem

Ååh vilken nostalgi
stunts, hi-octane, Day of the tentacle....

Jag kommer särskilt ihåg ett spel som hette Body Blows.

Jag har en fråga bara... Det finns en karaktär i spelet där som hette Mike som brorsan min sa att han kände igen för många år sedan när han spelade det. Kan dom ha snott honom ifrån någon film? I så fall vilken?

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
söker efter ett spel...ett gammalt som fanns till amigan,tror inte det var speciellt känt spel.
men iaf(nu ska jag försöka minnas rätt här)man var en robot,man åkte runt på olika levlar,man skulle kriga mot andra robotar......(nu kommer det som jag minns bäst från detta spel)i början så var man bara en liten robot,men om man ville så kunde man åka i närkamp med en annan fiende robot och sen spela nått slags "mini spel" mot den(man skulle skicka över kulor på motståndarens sida har jag för mej)och om man vann så fick man den roboten.

Paradroid!

Permalänk
Medlem

tack.....the savior:)
nu har man nått att göra nu när man är sjuk:)
stort tack

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Är det en transvestit på framsidan till Trojan?

Här är ett av mina favoritspel.

http://www.nesfiles.com/NES/Shadowgate/Shadowgate_boxfront.jp...

SHadowgate kommer jag ihåg.. klarade du nånsin ut det? jag kommer ihåg att jag gjorde det men svårt var det

Dejavu var också en grymt spel..
båda 2 lirade jag på NES..

Visa signatur

[Citera]

Permalänk
Medlem

Shadowgate varvade jag när jag var typ 8-9 år.
Känner mig ganska smart ändå, då det egentligen inte är ett lätt spel. Deja vu var värre. Tillslut använde jag mig av e walkthro men det gick ändå inte.
Maniac mansion varvade jag utan också. Koden till drren är 0000 :D. det gäller bara att rigna rymdpolisen, eller skaffa ett kontrakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pejN
SHadowgate kommer jag ihåg.. klarade du nånsin ut det? jag kommer ihåg att jag gjorde det men svårt var det

Shadowgate var svårt o frustrerande men jag satt ändå som klistrad. Samma sak med Deja vu

Lite mer NES-nostalgi:

Shadowgate:

Excitebike:

Pro Wrestling:

Kung Fu:

World Cup

Tennis:

Bionic Commando':

Battletoads:

Ice Hockey:

Permalänk
Medlem

kommer ihåg det där spelet "blades of steel" till amigan(kanske fanns till nån mer med).
fan vad man skratatde varje gång man lirade mot en polare.
när 2 spelare börjar slåss så är det ju i vanliga fall båda som får en penalty,men i detta spel så är det den som förlorar,alltså den som ligger på isen och blöder,som får utvisning....medans gubben ligger på isen och blöder så kommer dommaren in och drar ut spelaren från isen:).
polaren blev ju vansinnig varje gång detta hände:).

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pejN

Jag och en polare klarade det till slut, vi tog till och med en bild på slutscenen med kamera

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Inaktiv

Nostalgi för mig:
Syndicate Wars

Wolfenstein 3D

Stunts! <--ett av dom roligaste bilspelen jag spelat någonsin

Terminal Velocity

+ ett gäng till

Kommer ihåg nåt Formel1-spel som vi körde på farsans gamla bärbara 386:a..GP nånting hette det..liknande grafik som Stunts fast bara mark och väg, typ. Nån ledtråd?

Permalänk
Avstängd

Kung-Fu Master, c64

Grim Fandango, PC

Permalänk
Medlem

syndicate wars var hyffsat bra.
kommer ihåg den där "persuade" grejjen,var överlägset när man hade fått med sej en hel stad och gick sen och slaktade dom vakter man skulle ta ihjäl,men hua vad spelet hackade när varje person hade fått ett vapen och alla skulle skjuta ihjäl en gubbe SAMTIDIGT,tror amigan fick jobba ijhäl sej då:),dock funkar det bättre på winuae.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon85
Kommer ihåg nåt Formel1-spel som vi körde på farsans gamla bärbara 386:a..GP nånting hette det..liknande grafik som Stunts fast bara mark och väg, typ. Nån ledtråd?

Något av dessa kanske?

Grand Prix Unlimited

Man kunde bygga egna banor som i Stunts. I "baneditorn" var det samma musik
som i Test Drive III, och grafiken liknade TD3 väldigt mycket när man körde också.
Körde man på en gubbe så tvärstannade bilen, exploderade och roterade hysteriskt.

Grand Prix Circuit

Accolade det också. Svart bakgrund och röd text i menyn, riktigt ful grafik när man kör

Vägen rör sig, men inte bakgrunden, och ljudet i PC-speakeran är
"öh öh öh öh öh öh öh ah oh oh öh öh öh öh öh öh" notera växlingen

GPC var nog mitt första PC-spel förresten

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Avstängd

Kom på några spel till PC..

Descent 1

Descent 2

Dark Colony

Constructor

Speed Haste

Abuse

Crusader No Remorse

jää orkar inte mer nu..f inns massor ju.. http://www.cgarchive.com är vettig sida om man vill ha ner lite lir

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Kan inte hjälpas att man får en tår i ögat.
Herregud vad man saknar den tiden. På den tiden när man fick ett spel så spelade man det som fan, kvittade nästan vad det var för spel..

Saknar när man satt med polarna och spelade hela nätterna och spelade.

Tyvär kan man inte hoppa tillbaka i tiden, hade ju inte tvekat ett dugg att börja om.
Shit är bara 20 och börjar tänka så redan Bådar inte gott för framtiden.

Samma här, skulle inte tveka en sekund. Glömmer aldrig när man sov över hos polare och lirade spel hela natten. Man kunde även spela spel med hur låg fps som helst, bara man fick spela sitt spel. Tex, Red Alert på fassans 486:a med 8mb ram. Herregud säger jag ju, det tog 10 minuter bara att STARTA spelet och sen 3-5 minuter att ladda ett savegame. När man spelade på högsta gamespeeden var det NÄSTAN som att spela spelet på det slöaste på en 233mhz:are :p. Jag gav mig inte och klarade spelet både med Allierade och Sovjet

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed

http://www.talan.com.ua/hmm2/en/images/tscreen.jpg

Heroes of Might and Magic 2 (Åh... Det var sååå kul att spela! Allt var ju sagolikt med det.)

Nostalgi...

Heroes II var så förbannat kul. Kommer ihåg att jag blev överlycklig då jag var liten och kunde börja göra drakar i det.

Också ett av världens bästa spel, Prince of Persia.

Visa signatur

Receptforum - Om maten själv får välja

http://www.receptforum.se

Permalänk

Resident Evil 1

Visa signatur

E ä e å å i å ä e ö meaning There is a small river and in this small river there is an island .

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MackeMan
Samma här, skulle inte tveka en sekund. Glömmer aldrig när man sov över hos polare och lirade spel hela natten. Man kunde även spela spel med hur låg fps som helst, bara man fick spela sitt spel. Tex, Red Alert på fassans 486:a med 8mb ram. Herregud säger jag ju, det tog 10 minuter bara att STARTA spelet och sen 3-5 minuter att ladda ett savegame. När man spelade på högsta gamespeeden var det NÄSTAN som att spela spelet på det slöaste på en 233mhz:are :p. Jag gav mig inte och klarade spelet både med Allierade och Sovjet

Håller med också.. Nätverken kommer aldrig bli lika skojiga som förr när man satt 4 st och spelade C&C, Doom 2, Death Rally, Diablo 1, Duke Nukem 3D.. Man såg fram imot det hela veckan och det spårade alltid ur på nätterna. Nu är bara CS vart fan man än vänder sig.. Vidrigt.. Cs har förstört allt.. Och så kan det väll vara för man var mindre och hade mer fantasi eller något. Nu kan jag stänga av ett spel om det är för långt intro =)..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lakanman
Håller med också.. Nätverken kommer aldrig bli lika skojiga som förr när man satt 4 st och spelade C&C, Doom 2, Death Rally, Diablo 1, Duke Nukem 3D.. Man såg fram imot det hela veckan och det spårade alltid ur på nätterna. Nu är bara CS vart fan man än vänder sig.. Vidrigt.. Cs har förstört allt.. Och så kan det väll vara för man var mindre och hade mer fantasi eller något. Nu kan jag stänga av ett spel om det är för långt intro =)..

Det är inte CS som har förändrat allt utan internet som har blivit bredare.

Förr så var det ruskigt dyrt att sitta på nätet och de flesta hade 28.8-56.6k modem som inte var direkt gjorde för internetspel, nu när alla har DSL\etc så är det mycket lättare att hitta någon att spela med.

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lakanman

Här kommer en screen på mitt favoritspel på amigan iaf. Super Cars 2 av Gremlin.. Ni får ju inte glömma musiken asså.. http://www.ocremix.org/index.php finns lite fina mixar på gamla lir.. over and out

http://www.ozkan.co.uk/amiga/scars21.gif

http://mortal.shang.free.fr/images/amiga/super_cars2_jeu.PNG

Ja! Det var ju skitkul. Skjuta missiler och lägga minor på banan.

Det finns ett spel som jag inte kommer ihåg så mycket, men det var ett samhälle där invånarna förvandlades till myror. Det var som ett äventyrsspel i FPS-anda tror jag. Man stod och snacka med en kille och plötsligt så förvandlas han till en myra så skulle man skjuta honom innan han förvandlades klart.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

Åh vilken härlig tråd! Har hittat alla gamla favoriter: Prince of Persia, Keen4 (sitter och spelar just nu), Microman och Battle Chess.

Det finns dock ett spel jag saknar dock och informationen är ju grymt knapphändig:

Det är en liten riddare med en hjälm, spelet är nog urgammalt det var under dos/Win1.1 tiden, i bakgrunden fanns det en borg i gråsten och det var kväll med måne, och det flög säkert en gam eller nått över slottet, sen fanns det ett gammalt träd tror jag där i bakgrunden. I slutet av banan så spelades låten "The Marines Hymn" om ni vet vilken det är. (http://www.divtune.com/s/marines_.mid)

Haha, den som knäcker den får 20 spänn på posten lr nått hahaa
Mvh //Emelie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
Enligt mig räknas bara spel som är över 10år gamla för nostagi.

Enligt mig så innebär apelsin att man har lungsot, men det har tyvärr ingen betydelse. Nostalgi är en känsla, och även om du tycker att det inte ger dig någon nostalgitripp så finns det andra som tycker det. För mig är Quest for glory 3 nostalgi, men även Phantasy Star Online.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Ja! Det var ju skitkul. Skjuta missiler och lägga minor på banan.

Det finns ett spel som jag inte kommer ihåg så mycket, men det var ett samhälle där invånarna förvandlades till myror. Det var som ett äventyrsspel i FPS-anda tror jag. Man stod och snacka med en kille och plötsligt så förvandlas han till en myra så skulle man skjuta honom innan han förvandlades klart.

Ja, super cars2 är en av de roligaste spel som någonsin gjorts. Jag saknar alltid missiler, minor och den suveräna Nitro som gjorde att man kunde hoppa i spelet.
Det andra spelet du pratar om är It Came from The Desert gjort av CinemaWare.
/Andreas

Permalänk

Det var någon som postade en sida här innan där man bl a kunde ladda ner MegaLoMania, men jag hittar inte den. Kan du posta den igen, snälla?