Nostalgispel. Screenshots

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skirn
Prisoner of Ice. Ett riktigt bra H.P Lovecraft-inspirerat peka-och-klicka-spel, fy fan vilka härliga minnen man fick nu! Påminner faktist jäkligt mycket Indiana Jones and The Fate of Atlantis - nazi-bastards som hittar en mystisk artefakt bland annat.

Måste köra det spelet i den lägre upplösningen, tycker grafiken blir charmigare då.

Shadow of the Comet är baserat på samma licens men jag har bara spelat det på franska och fick därför inte så bra grepp om handlingen... Snyggt omslag har det i alla fall: http://www.planete-aventure.net/jeux/comet.jpg

Permalänk
Medlem

Massa gamla favoriter här juh, Moonstone, Dogs of War, Warlords, Lost Dutchman Mine, osv... Svårt att hitta något klassiskt spel som inte näms här, kul att se

Dock kom jag och tänka på ett lir som iofs inte är så gammalt (94) men ett riktigt bra strategispel med stor variation. Dessutom va det ganska svårt:

Reunion

Någon annan som lirade de?

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sneo
OJ OJ OJ... har inte brytt mig om att kolla denna tråden förrän nu men måste säga... BÄSTA, TRÅDEN, PÅ SWEC, NÅGONSIN. Såå roligt
Spelade inte tillräcklig mycket på min c64 för att det ska bli riktigt nostalgi för mig.. är snarare min första mac som man har många fiiina minnen ifrån:

Realmz:
Lätt bästa rollspelet jag någonsin spelat.
http://www.macupdate.com/images/screens/realmz_2.gif

Visst jag är inte 50 år gammal jag är 20, men ovanstående är fan nostalgi för mig vad ni pensionärer än säger

Realmz har jag också kört till Macintosh, har du spelat Rescue någon gång?

Permalänk
Medlem

Fan, spel var roligare förr.. Inte alls samma sak längre

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

shafflepuck café

james pond

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Fan, spel var roligare förr.. Inte alls samma sak längre

Ja det håller jag fullständigt med om.

Letade upp mig gamla kartong med gamla PC-spel i och guud vilka känslor som kom fram, aldrig får jag sånna känslor av ett spel idag.

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biermann
Massa gamla favoriter här juh, Moonstone, Dogs of War, Warlords, Lost Dutchman Mine, osv... Svårt att hitta något klassiskt spel som inte näms här, kul att se

Dock kom jag och tänka på ett lir som iofs inte är så gammalt (94) men ett riktigt bra strategispel med stor variation. Dessutom va det ganska svårt:

Reunion

Någon annan som lirade de?

REUNION!!
Trodde jag var den enda i hela universum som gillade det!!
Svårt? Hah, det var ju omöjligt De där markstriderna..heh.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Jag har några spel som jag inte vet vad de heter:

1. Ett spel där man hade n borg där man startade och red runt med en riddare. Man kunde rida genom portaler och komma in i andra landskap, t.ex. snlandskap där det var fiender. När man slogs såg man det från sidan.

2. Ett spel där man styrde en rymdbil på olika planeter där man skulle döda bl.a. mekaniskaspindlar. Fanns en boost och man kunde göra däcken jättestora.

3. Ett spel i 2D där man är en polis och går in i ett hus med terrorister och göra massa uppdrag för att de ska ge upp. Uppdragen gör så man kommer närmre ledarensrum.

4. Ett spel där man först valde vapen till ett rymdskepp och sedan såg när det och några andra åkte ut från rymdbasen. Efter varje level var det en cutscene där man såg skeppen sätta på lightspeed eller något sånt.

5. Ett spel där man styrde Milenium Falcon och åkte runt.

6. Spel som hette typ "Kiss nightmare" där man sprang runt och dödade zombier

7. FAnns det något spel som hette Pandimonium?

Visa signatur

Anders & Måns: Oj vad mörkt det var, här kan det inte ha varit tänt på länge!
Mitch Hedberg: Jag hatar polotröjor, det känns som om man blir strypt av en riktigt svag person, hela dagen.
R.I.P Övriga Ämnen 2001 - 2005

Permalänk
Medlem

Jag tror inte spelen blir sämre och sämre... Det är vi som ställer högre krav på dem... På den tiden var man glad för vad man fick... Jag tror inte någon av er skulle bli besvikna på dagens spel om ni fick prova dem för 10-20 år sedan. Då tror jag snarare att ni skulle bli besvikna på de gamla spelen idag. Men det är ju bara vad jag tror...

Permalänk
Medlem

Kom på ett annat lir man lirade rätt friskt på amigan, Hostage

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knogen
Jag tror inte spelen blir sämre och sämre... Det är vi som ställer högre krav på dem... På den tiden var man glad för vad man fick... Jag tror inte någon av er skulle bli besvikna på dagens spel om ni fick prova dem för 10-20 år sedan. Då tror jag snarare att ni skulle bli besvikna på de gamla spelen idag. Men det är ju bara vad jag tror...

snälla,dra inte upp den där diskussionen igen,den kommer bara förstöra denna tråd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biermann
Kom på ett annat lir man lirade rätt friskt på amigan, Hostage

det spelet var ju skitsvårt.....särskillt när man skulle klättra nerför ett hus med ett rep och sen krasha in i ett fönster=/

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikholmgren

1. Ett spel där man hade n borg där man startade och red runt med en riddare. Man kunde rida genom portaler och komma in i andra landskap, t.ex. snlandskap där det var fiender. När man slogs såg man det från sidan.

7. FAnns det något spel som hette Pandimonium?

1. Svar: Heroes of Might and Magic serien.
7. Svar: Ja till SEGA iaf.

Micke aka Mcmxcix.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikholmgren

4. Wing Commander?

5. X-Wing - Alliance.

6. Nightmare Creatures eller Kiss: Psycho Circus?

7. Finns en spelserie som heter Pandemonium till PSX och PC.

Permalänk
Medlem

ingen som minns det här gammla spelet... nostalgi på hög nivå för mig.

Laura Bow: The Dagger Of Amon Ra

edit: kan ju lägga till att jag söker efter några gammla spel.
dels letar jag efter ett spel som heter kosmos, man styrde ngt typ av rymdskepp och skulle hoppa över saker. hör av er om ni har det!

sen har jag glömt namnet på ett annat gammalt spel. det var något riddarspel, minns inte alls mycket av det men har för mig att precis i början i spelet så gjorde man ngt med några pengar... (ja, jag vet att det inte är mycket att gå på )

Permalänk
Medlem

badcash: finns det där spelet till amigen eller är det till pc?
såg bra ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
badcash: finns det där spelet till amigen eller är det till pc?
såg bra ut.

jag hade det till pc, vet inte om det finns till amiga men tror inte det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Hör inte till detta, men chatten Dobedo är nostalgi för mig

aah hehe.. håller med dig till fullo det var en bra chatt de..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badcash
edit: kan ju lägga till att jag söker efter några gammla spel.
dels letar jag efter ett spel som heter kosmos, man styrde ngt typ av rymdskepp och skulle hoppa över saker. hör av er om ni har det!

Det är inte kosmonaut du tänker på?

http://www.bluemoon.ee/history/kosmonaut/index.html

Som senare följdes upp av Skyroads...

http://www.bluemoon.ee/history/skyroads/index.html

Hur som helst så är ju Skyroads en höjdare...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Mina tidigaste spelminnen:
SimCity

Cannon Fodder

Dune

Syndicate

Monkey Island

DuckTales
http://www.vgmuseum.com/images/amiga/Duck%20Tales.gif
http://www.vgmuseum.com/images/amiga/Duck%20Tales%20-%20Ingam...

Lemmings
http://www.vgmuseum.com/images/amiga/amiga_0010_015.png

Visa signatur

- AMD 2500+ @2,41Ghz - ABIT Nf7-s - Leadtek GeForce 6800GT 256mb - 2x TwinMOS 512mb - 2x IBM 120gb + 1x Seagate 200gb hdd - Hyundai L90D+ 19" TFT

Permalänk
Medlem

De flesta av mina gamla favoritspel har nämnts, men några till kan vi slänga in... Jag och min polare spenderade mycket tid efter skolan med dessa...

Shadow Of The Beast

Shadow Of The Beast 2

Shadow Of The Beast 3

Agony (Minns att jag tyckte grafiken och ljudet var i världsklass...)

Drakkhen (Jag och polaren spelade detta på både Atari ST, SNES och PC...)

Donald Duck's Playground (Ja vad säger man... var väl inte så gammal då.)

Star Trek 25th Anniversary

Dynamite Düx

Treasure Island Dizzy

Howard The Duck

...och många många fler, som t ex World Cup II (C64), SpyHunter (C64), Decathlon (C64), King's Bounty (PC) och ett strategispel till PC som jag har för mig hette Millenium, men som jag nu inte hittar någon info om... Man byggde raketer och skickade iväg dem, startade kolonier, forskade o s v.

Härliga minnen ni gett mig! Respekt till dem som kom ihåg oförglömliga spel som Cruise For A Corpse, It Came From The Desert och Zorro...

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

dynamite dux,hah,snacka om b-spel,men ändå beroendeframkallande på nåt sätt:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
dynamite dux,hah,snacka om b-spel,men ändå beroendeframkallande på nåt sätt:)

Skojar du, jag var den ende som ville spela... Kunde inte sluta ju.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

fienderna var ju bara för mycket...samt ansiktutrycken ankorna hade.såg ut som dom var drogade eller nått:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

...och knytnävarna som bara växte...

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Hette inte det där nåt annat? Svär på att jag har lirat ett identiskt spel somhette Mass Destruction

Visa signatur

/MurZik

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MurZik
Hette inte det där nåt annat? Svär på att jag har lirat ett identiskt spel somhette Mass Destruction

Det är rätt, det finns ett liknande spel som heter Mass Destruction.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elk
http://www.cowmob.nu/~elk/pictures/bl2.gif

AArrgghhh! Det där spelet hade jag ju förträngt. Usch vad mycket dyrbar tid jag har slösat på det...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Har många fina minnen, här kommer några. Ska leta upp fler

Flying Shark - C64

Gravity Force - Amiga 500

Alley Cat - PC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Fan, jag minns ett spel som jag har för mig var till Amiga.
Det var plattform och i ettan så började man och skulle ta sig neråt i någon pyramid om jag inte minns helt fel. I pyramiden fanns det även typ masker (sånnadär som man har på ansiktet) som sköt pilar ur väggen.

I tvåan så skulle man fightas mot utomjordingar.
Man är alltså nån Indiana Jones-typ fast det var komiskt om jag inte minns fel.

Det var väldigt grym musik till också.
Ni måste hjälpa mig att komma på vilket det var.

Rick Dangerous heter det. Jag har det på min mobil nu

Här kommer en screen på mitt favoritspel på amigan iaf. Super Cars 2 av Gremlin.. Ni får ju inte glömma musiken asså.. http://www.ocremix.org/index.php finns lite fina mixar på gamla lir.. over and out

Dynamite Dux

Settlers

Combat Cars

Black Thorne

Punch Out

Hunter på Amiga

Går fortsätta hur länge som helst.. en del har ni redan skrivit in redan

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.