Permalänk

Taskigt fart mellan ComHem <-> BBB

Polaren sitter på Comhem i centrala sthlm och jag sitter på bbb i en förort

Han har grymma prestandaproblem när han försöker ladda ner filer från mej. Hastigheten är normalt 200-300k/sek, men kan hoppa upp och ner mellan 50k-800k/sek. Detta märker man när man kör en graf på nätverkstrafiken. Mina burkar är det inget fel på, andra på bbb klarar att ladda i full sula, och han klarar att ladda ner med 1.05MB/sek från tex Sunet.

Kör han TpTest mot BBB får han 300k/sek.

Hur löser man det här problemet? Har fler samma probb?

Visa signatur

iMac 27" i7 3.4 OSX 10.9

Permalänk
Medlem

Jag har också Comhem och har liknande problem mot BBB.
Jag löser det enklast genom att starta flera instanser av FTP-klienten, och den totala hastigheten blir då finfin! Testa det.

(jag antar att det är över FTP ni tankar)

Visa signatur

ride the big one

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hulan
Jag har också Comhem och har liknande problem mot BBB.
Jag löser det enklast genom att starta flera instanser av FTP-klienten, och den totala hastigheten blir då finfin! Testa det.

(jag antar att det är över FTP ni tankar)

Jo, vi har noterat att man kan göra så. I det aktuella fallet använder vi dock http-protokollet, men även med 40 ftp-connections så går det inte mer än 400-500k/sek. ALDRIG i närheten av maxfart tyvärr. Hos vem ligger felet? BBB eller Comhem?

Visa signatur

iMac 27" i7 3.4 OSX 10.9

Permalänk
Medlem

BBB vad jag vet, de har dålig peering mot många leverantörer, bland annat comhem. Dessutom lär de skita fullständigt i detta då de vet att mest trafik går inom deras warzfyllda nät.

Har varit på tapeten tidigare både här på forumet och på telia/comhems newsforum.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Felet måste ligga hos BBB.

Tankar jag ifrån BBB kan jag ligga mellan 1kB/s till 90kB/s, men tankar jag däremot ifrån Labs2, Bahnhof och alla övriga operatörer så maxar jag alltid.

Permalänk
Medlem

Inte helt uteslutade fel hos BBB MEN troligast fel hos dem. Kan vara den länk telia/comhem använder (tror de använder samma) som är underdimensionerad men detta kan ju även vara BBB's som är det.

Visa signatur

Dooh!