WD Raptor - Söker den gamla modellen!

Permalänk
Medlem

WD Raptor - Söker den gamla modellen!

Hej jag äger den äldre modellen av WD Raptor 36GB (WD360GD 00FNA0). Saken är den att jag är sugen på raid och då kan jag ju jag inte använda den nya modellen tillsammans med denna disk. Så nu frågar jag er om ni vet vilka butiker som har dom nya/ gamla WD360GD-hårddiskarna?

Mvh John

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är "00FNA0"? Dom är ju så pass stora och lär ha fått in nya hårddiskar i lager. Eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är ju samma modell av samma storlek så det borde väl gå fint att raid:a ?

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

Njae. Om man sätter upp en raidarray så kollar raidcontrollern om hårddiskarna har samma serienummer. Om dom inte har det så går det inte att skapa en raidarray. Och den nya Raptorn och den äldre modellen har ju olika serienummer eftersom dom inte är exakt likadana.

EDIT:

Nya modellen: WD360GD-50GHA0
Gamla modellen: WD360GD-00FNA0

Visa signatur
Permalänk

Kolla efter folk som säljer begagnade. Jag säljer just nu 2st. Men säljer dem helst båda sammtidigt, och har flera som vill köpa båda och en som ska betala typ i morgon. Men det finns säkert många fler som säljer. De har ju funnits ett tag nu så.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Ne, jag skulle aldrig tänka mig att köpa en begagnad hårddisk. Man vet ju inte hur sliten den är eller i vilket skick den är i. Antagligen får jag väl ringa runt (vilket jag hatar) till olika datorbutiker. =/

EDIT: Någon som vet vart jag kan köpa en sån hårddisk? Jag har nämnligen inte klurat ut det än. Svar uppskattas. =/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Njae. Om man sätter upp en raidarray så kollar raidcontrollern om hårddiskarna har samma serienummer. Om dom inte har det så går det inte att skapa en raidarray. Och den nya Raptorn och den äldre modellen har ju olika serienummer eftersom dom inte är exakt likadana.

EDIT:

Nya modellen: WD360GD-50GHA0
Gamla modellen: WD360GD-00FNA0

då måste din raid-controller vara knasig..
det går att använda olika modeller av samma hdd i en raid-array.. iaf med scsi..

fast å andra sidan har jag ingen erfarenhet av sata..

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så krävs det att hårddiskarna har samma serienummer. Men sen får man ju tänka på att den nya modellen är snabbare än den gamla också. Så jag vill ju hälst ha två identiska. Hjälp uppskattas verkligen!

Mvh John

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Vad jag har hört så krävs det att hårddiskarna har samma serienummer. Men sen får man ju tänka på att den nya modellen är snabbare än den gamla också. Så jag vill ju hälst ha två identiska. Hjälp uppskattas verkligen!

Mvh John

Om kontrollern kräver exakt samma disk så är den jäkligt kass enligt mig. På min 3Ware-controller kan man RAIDa ihop vilka diskar som helst nästan (även de med olika storlek, även om det har en del nackdelar)

Att den nya är lite snabbare än den gamla ser jag inte som någon större nackdel, RAIDen kommer ju inte bli långsammare av det. Sedan kan det nog vara rätt svårt att få tag på den gamla modellen utan att köpa begagnat.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Frågade Kylning.com var det var för Raptor-modell dom hade och fick följande svar!

Citat:

Hej John

De 36GB Raptors vi har kvar har detta modellnr:
WD360GD-00FLA2

De är tillverkade 29:e Dec 2004.

Med vänlig hälsning
Jonas
Kylning.com

Antagligen är det den gamla modellen? Den har inte den nya eller den gamla raptorns modellnummer. Men jag antar att det är den gammla modellen dom har, vad tror ni?

Visa signatur
Permalänk

Min raptor 36gb har 00FNA0-serienummret, och jag köpte den för lite över ett år sedan. Så jag antar att det är den gamla modellen. Ang. kylning.com:s diskar så tycker jag det verkar konstigt att den gamla modellen skulle vara tillverkad såpass nyligen. Den nya har väl funnits mer än ett par månader? Eller?

Visa signatur

Grabels Law:
2 is not equal to 3, not even for very large values of 2.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att jag har beställt en WD360GD-00FLA2 från Kylning. Får hoppas det var ett bra köp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har 2st raptors i raid 0, den ene är av den "gamla" sorten, det funkar hur bra som helst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ollie
Jag har 2st raptors i raid 0, den ene är av den "gamla" sorten, det funkar hur bra som helst

Aha okey, bra bra. Kan du säga vad det är för modellnummer på dom kanske? Tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

visst
WDC WD360GD-00FNA0
WDC WD360GD-00FLA0

Permalänk
Medlem

Jag köpte en WD360GD-00FLA2 för ca 3 dagar sen,är den nya eller gammal modellen? nån som har koll

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bärplockaren
Jag köpte en WD360GD-00FLA2 för ca 3 dagar sen,är den nya eller gammal modellen? nån som har koll

Det verkar vara den nya modellen.

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber