Segt och jobbigt Win XP

Permalänk
Medlem

Segt och jobbigt Win XP

Min dator har vart allmänt jobbig dom senaste månaderna, seg och efterbliven m.m. vilket resulterat i att jag inte orkat spela nåt spel eftersom jag misstänkte att den ska hänga sig hela tiden då.

Några symtom är:


* Väldigt seg när man stänger av/startar om, efter att det stått "windows avslutas" och det bara är en blå bakrund, så kan den stå över 1 min!

* När man loggar in så kan det ta en jävla tid innan den "riktiga" bakrundsbilden och alla ikoner och sånt kommer fram..den har stått nästan 2 min en gång utan att det kom fram några ikoner eller nåt, bara några få program som startade!

* Ibland så hänger sig hela skiten totalt, hjälper inte att ta ctrl+shift+Esc (aktivitetshanteraren), det enda som går är ctrl+alt+delete men om jag väljer "aktivitetshanteraren" där så kommer det inte fram någonting alls, hela datorn är Helt Låst! måste starta om på knappen.

* Allmänt seg i windows, ibland "fryslagg" om ni förstår..allt hänger sej totalt några sekunder men sen släpper allt å blir som vanligt..

är säkert mer saker men kommer inte på allt nu..

Lite saker jag prövat på sistonde:

Köpt Panda Antivirus Titanium och rensat nåt virus och några spyware

Kört Adaware 6.0 och rensat (mest småskit)

Defragmenterat C: (windows partitionen) med windows defragmenterare

Diskrensning på C:

Tagit bort onödiga program och spel

och lite andra småsaker..

Datorn startar VÄLDIGT snabbt i övrigt, tills den kommer fram till inloggningen..

Lite Datorinfo nu då:

ABIT AN7 uGuru (Nforce 2) (aldrig uppdaterad bios)
AMD XP-M 2400+@ 2.5ghz (208x12) (haft så i ett halvår)
2x256mb Crucial ddr400@417mhz
R9800Pro (lite OC:at) med Omega drivers
Maxtor 200gb (Windows partition på den)
Seagate 120gb

Vill gärna ha fler tips hur jag kan snabba upp min dator ytterligare..en Formatering ska väll inte krävas?

En till sak bara..

Igår fick datorn ett ryck å ville köra Checkdisk (chkdsk) när jag startade upp datorn (det har den aldrig gjort..) och den höll på ett jävla tag..

Bland annat var det en massa "Återställer filen bla bla" som höll på svin länge..se bild
Sen var det en massa "Korrigerar fil...." och "Sorterar fil..."
vet inte vad det betyder men den höll på läänge, jag hoppas att den fixade massa fel iaf..det lär jag märka..va tror ni den gjorde?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Den kanske håller på o ge upp?.

Min 120 gig va ruskigt seg alltså, allt tog tid, föra över filer osv.

Köpte en ny hdd så löste sig det, provade o sätta i den "Defekta" då blev uppstarts tiden väldigt lång igen plötsligt,vet inte va det va, men jag kör utan den iaf.

Permalänk
Medlem

så ditt tips är att koppla ur min Seagate 120gb o prova ? den är ju bara lagringsdisk..spelen, programmen och OS:et ligger ju på Maxtorn, som är nyare

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Testa att logga in som en annan (admin)användare och ta bort din profil. OBS! Personliga inställningar, Mina dokument och det som du har på skrivbordet försvinner.

Högerklicka på Den här datorn och välj Egenskaper --> Avancerat --> Användarprofiler/Inställningar.

Panda har segat ner både min nya och gamla datorn. Byte ut det mot Antivir och det blev stor skillnad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja prova det,kolla så alla dom "stiften" eller va det kallas sitter där dom ska,silverfärgade.

Va 2 såna som hade glidit ur läge för mig, kolla så pinnarna e raka o fina där du har ide kabeln.

Permalänk
Medlem

Panda har inte segat ner så fruktansvärt tycker jag...var så innan oxå och då hade jag inget antivirus..jag har heller inte mkt program på autostart..

ska jag ta bort min användare? vad hjälper det?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Panda har inte segat ner så fruktansvärt tycker jag...var så innan oxå och då hade jag inget antivirus..jag har heller inte mkt program på autostart..

ska jag ta bort min användare? vad hjälper det?

Blir en del skit i profilen med tiden som kan vara svårt att få bort. Tex rester från gamla program som ligger och skräpar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så blev det för mig med att det med överblivna filer och efter det så kanske inte 70% av mina MP3´s funkade

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

okej, kanske tar bort profilen och gör en ny sen..loggade in på en annan å då gick de snabbare,,

men va försvinner då?

allt som ligger under C:\Doccument and Settings\Danne2k och i "Mina dokument", Startmenyn?

Och allt på skrivbordet..nåt mer?

Alla programmen finns väll kvar?

bara inte genvägarna på skrivbordet.

Har jag glömt nåt?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Programmen blir kvar. Dina favoriter försvinner men du kan enkelt exportera dem till en fil i Arkivmenyn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Precis, som jag sa då..allt i C:\Document and Settings\<användarnamnet> (i mitt fall "Danne2k) försvinner..favoriter å allt sånt..

ganska logiskt..

jag har inte glömt nåt då?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

start - kör - msconfig - autostart

Plocka bort allting du inte använder.. (kan även finnas virus och helvete)

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
start - kör - msconfig - autostart

Plocka bort allting du inte använder.. (kan även finnas virus och helvete)

Thanks, but already done!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Gå in i Msconfig o ta bort alla autostart objekt=)

Permalänk
Avstängd

Ta bort spywares med Ad-aware 6.0 och spybot.
Ta bort virus med F-Secure och NOD32.
Defragmentera C:\.
Ta bort program du knappt använder.
Ta bort alla autostart objekt i MSCONFIG.
Ta bort alla cookies, och alla filer som har med FF,Opera, IE och göra.
Installera om webbläsarna.

Installera om datorn, om det fortfarande är segt.

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem

"Installera om datorn" haha, det lät kul

Orkade inte hålla på, så jag dog bort hela partitionen ( =allt försvinner) och skapade en ny som jag formaterade med NTFS och sen installerade XP på, nu funkar allt finfint, utom att det ibland kommer upp jävla "explorer har orsakat ett fel å kommer att stängas" fel, sen stängs alla fönster...svin störande..men orkaa göra nåt åt det

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal