X850 XT PE PCI-E *Vs* 2*6800 GT SLI

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

X850 XT PE PCI-E *Vs* 2*6800 GT SLI

Någon som har sett något test på någon sida eller har egna erfarenheter ang detta ? Villket blir bäst ?

1st X850 XT PE PCI-E eller 2st 6600 GT i SLI-mode ?

Är sli väldigt buggit nu så här ibörjan ?

står mellan:

Sapphire Radeon X850 XT Platinum 256M GDDR3 PCI-E ViVO / Dual DVI-I BGA; 16p; 256-bit; 540MHz / 590MHz PCI Express x16

eller

2x (SLI) Leadtek WinFast PX6800 GT GeForce 6800GT 256Mb DDR3 TV-out DVI HDTV Bulk/OEM PCI Express

*Om det spelar någon roll kör jag med en tft skärm 19" som har en rekomenderad upplösning på 1280*1024 (nec 1970gx) så det är på den upplösningen jag kommer spela alla spel.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på x 850XT kortet, inget snack om den saken....

Om du pratar två 6800 GT kort snackar vi väl minst 8000 :-

Jag har ett X850XT PE och är helnöjd.

Jag har också hört rykten att SLI-tekniken just nu inte är helt problemfri !!!

Satsa på X850XT PE kortet......

SNAFU

Visa signatur

Snafu 01

Permalänk
Medlem

Har du ett X800XT PE som det står i din sign så är det absålut inte värt att byta till ett X850XT PE, såg i ett test att det bara skilde 100p i 3dmark05 och det är inte många fps i spel.. Och ska du bara spela i 1280x1024 så räcker ditt X800XT PE till, iaf i dagens spel..

Permalänk
Medlem

om du vill veta vad som är bäst prestandamässigt är nog 2 gt överlägset..

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW

Permalänk
Medlem

Smyger in en liten fråga, orkar x850xt med att driva dom flesta spelen i 1600x1200? Eller kan det bli lite trögt i vissa spel?

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

den orkar 1600x1200 finfint, kanonbra kort enligt mig.. känns onödigt att satsa på SLI enligt mig, om ett år så e de förmodligen kass igen.. och då har man lagt ut en massa pengar..
Dessutom kostar ju ett x850xt kort mindre än pci-e versionen av GF6800GT

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borrre
den orkar 1600x1200 finfint, kanonbra kort enligt mig.. känns onödigt att satsa på SLI enligt mig, om ett år så e de förmodligen kass igen.. och då har man lagt ut en massa pengar..
Dessutom kostar ju ett x850xt kort mindre än pci-e versionen av GF6800GT

Låter bra det, är ju ute efter ett bra kort till ett shuttle system. och där finns det ju inte SLI och det är på tok för dyrt.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk

Om du vill ha ett kort till din shuttle då kan du glömma X850XTPE. Drar snuskigt mycket ström. En 6800GT eller X800XTPE skulle nog gå bra till shuttle.

Citat:

den orkar 1600x1200 finfint, kanonbra kort enligt mig.. känns onödigt att satsa på SLI enligt mig, om ett år så e de förmodligen kass igen.. och då har man lagt ut en massa pengar..
Dessutom kostar ju ett x850xt kort mindre än pci-e versionen av GF6800GT

borrre, vet du änns vad du prata om?! Om ett år blir inte SLI "kass" igen, det kommer hålla minns 3år med två 6800GT. Varför tror du nvidia har SM3.0 i deras kort?! För att om man kör SLI så kommer kortet vara up to date t o m när den nya generationen kort kommer. Så änligt mig, så är två 6800GT i SLI lika prisvärt som X850XTPE. Eller kancke till och med mer.

Du har visst levt länge under din sten En 6800GT i PCI-E kostar ~3900kr. Och X850XTPE kostar ~4700kr.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Nya shuttle sn25p borde väl klara ett x850xt eftersom dom lite äldre med 240W nätdel klarar 6800 gt, och nätdelen i sn25p är ju på 350W

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Pentium 4 3.2 GHz :: 250gb SATA, Maxtor One touch II 250gb :: x600pro 256mb @ 550/672 med Zalman ZM80D-HP och fläkt :: 2*512 mb pc3200 400mHz :: 3dmark01 14781 :: 3dmark03 4583

Permalänk
Medlem

Går de inte trycka i ett OCZ Powersteam 600w agg i din shuttle då?

Nä, Men kan man inte trycka i ett lite vassare iallafall?

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thecreep
Går de inte trycka i ett OCZ Powersteam 600w agg i din shuttle då?

Nä, Men kan man inte trycka i ett lite vassare iallafall?

Hehe, tveksamt, men den är inte köpt ännu, det blir på slutet på nästa månad, men jag tycker att det borde orka med, iom att den har en 350W nätdel istället för 240W på serien innan, och på den så går det att köra med ett 6800GT, dom där 100W:en extra borde ju göra någonting :). Men vi får väl se vad det blir för grafikkort.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

Stor SLI test: http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/gf6800u-sli.ht...

Se själv om du tycker det är värt det.

Permalänk
Avstängd

ATi släpper snart sin version av SLI som är en helt annan konstruktion.
Troligen kommer det att bli 2 kärnor i ett kort med upp till 4 GPU eller fler....

ATI löser med att rendera flera tiles separat.
troligen enklare lösning med bättre kompatiblitet dvs drivrutiner funkar bättre.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Källa tack!?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

ehh nvidia har redan dualcore kort Flopper häng med liksom.

Visa signatur

X2 4200, POV 8800gtx,MSI k8n sli platinum, Kingston 4x512 hyperX 433mhz, Och ett stort Stacker.

Permalänk
Medlem

DataNusse: www.techpowerup.com, http://www.theinquirer.net/?article=22203

pratar vi om 6600 eller 6800? enda fördelen 2 stycken 6600GT har är väl priset. 2 stycken 6800GT däremot är bättre än ett X850XTPE men har du bara tänkt köra i 1280*1024 är det tveksamt om du kommer få ut någonting av dom 3-4000 extra det faktiskt kostar med 2 stycken 6800GT.

och vem drog up shuttle? om han funderar på SLI lär han knappast planera en shuttle låda.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAngAn_
Nya shuttle sn25p borde väl klara ett x850xt eftersom dom lite äldre med 240W nätdel klarar 6800 gt, och nätdelen i sn25p är ju på 350W

Kör ett X800pro i min Shuttle SN95G5 utan problem.

Visa signatur

Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD5, X58 CPU: Intel Core i7 920 Quad Processor Mem: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX Windforce3 SLI Lagring: OCZ Vertex2 60gb&120gb (1TB Storage WD) @ Corsair 800D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersRock
ehh nvidia har redan dualcore kort Flopper häng med liksom.

ATI har också dualcore kort och har haft långt innan nvidia men inte för spelbruk.

Det som skiljer mellan ati's nya lösning och Nvidias är att ATI's är skalbar och du kan blanda olika kort i 4xx och 5xx serierna.
Dessutom finns ingen gräns i hur många kort du har i.
Så egentligen borde det gå att fixa om ett år eller så ett kort med flera kärnor och sen köpa upp några begagnade 4xx kort och klämma i också (förutsatt att det är PCI-e )

Förresten tror jag inte att två 6800GT kommer vara mycket att hurra för när "directx next" släpps.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
DataNusse: www.techpowerup.com, http://www.theinquirer.net/?article=22203

pratar vi om 6600 eller 6800? enda fördelen 2 stycken 6600GT har är väl priset. 2 stycken 6800GT däremot är bättre än ett X850XTPE men har du bara tänkt köra i 1280*1024 är det tveksamt om du kommer få ut någonting av dom 3-4000 extra det faktiskt kostar med 2 stycken 6800GT.

Väldigt intressan artikel må jag säga.

6600GT är inte helt värdelösat, mer och mer spel stödjer SLI med hjälp av nyare driver. Och då presterar två 6600GT oftast bättre än en 6800GT. Men om man ska köra med AA/AF då är det bättre att ta en 6800GT eller X800XL.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
ATI har också dualcore kort och har haft långt innan nvidia men inte för spelbruk.

Nej det har inte ATI gjort. Det finns inga dualcore GPU. Du menar nog dual GPU. Två separata GPU.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
ATI har också dualcore kort och har haft långt innan nvidia men inte för spelbruk.

Det som skiljer mellan ati's nya lösning och Nvidias är att ATI's är skalbar och du kan blanda olika kort i 4xx och 5xx serierna.
Dessutom finns ingen gräns i hur många kort du har i.
Så egentligen borde det gå att fixa om ett år eller så ett kort med flera kärnor och sen köpa upp några begagnade 4xx kort och klämma i också (förutsatt att det är PCI-e )

Förresten tror jag inte att två 6800GT kommer vara mycket att hurra för när "directx next" släpps.

Hur vet du att inte nvidia har pysslat med dualcore före ati? Jobbar där eller?

Vet du när nästa directX kommer? Det kan ta länge ännu..

Och ingen vet hur prestandan kommer att bli om man använder flera olika kort, kanske de snabbare måste vänta på de slöare, inte så troligt men vem vet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Väldigt intressan artikel må jag säga.

6600GT är inte helt värdelösat, mer och mer spel stödjer SLI med hjälp av nyare driver. Och då presterar två 6600GT oftast bättre än en 6800GT. Men om man ska köra med AA/AF då är det bättre att ta en 6800GT eller X800XL.

Nej det har inte ATI gjort. Det finns inga dualcore GPU. Du menar nog dual GPU. Två separata GPU.

Ah... det har du rätt i. Läste det som två stycken kärnor på ett kort vilket dual GPU faktiskt är.
Visste inte att Nvidia hade det heller. Källa?
Har bara sett det maffiga kortet med två 6800Ultra kärnor på.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

nya 3DLabs Wildcat (cad, grafik etc) har dual GPU, och Gigabyte släpte en dual GPU 6600GT. kostar runt 4500 lapp.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Nej det har inte ATI gjort. Det finns inga dualcore GPU. Du menar nog dual GPU. Två separata GPU.

ATI utvecklar grafikkort för militära simulatorer och dessa använder ett antal kärnor (R300/R350) ihopkopplade. De gjorde även ett vanligt kort för ett antal år sedan med dubbla kärnor så nog har de erfarenhet av "multi core"-lösningar alltid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
ATI utvecklar grafikkort för militära simulatorer och dessa använder ett antal kärnor (R300/R350) ihopkopplade. De gjorde även ett vanligt kort för ett antal år sedan med dubbla kärnor så nog har de erfarenhet av "multi core"-lösningar alltid.

Du svarar istället för mig. Tack.
ATI är ett äldre företag än Nvidia. Så enkelt är det.
Nvidia satsar mest på spelmarknaden medans ATI har varit mer "allvarliga".

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

"Allvarliga"?! Vad menar du med de? Bara för att ATI satsar på andra markander betyder inte att nVidia är nått fjant företag för det. nVidia gör bra kort, det gör också ATI.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Har han påstått att att nVidia är ett fjantföretag? Verkligen inte.. läs hans inlägg igen.

Permalänk

Tack Norml för ditt helt onödiga inlägg.

Nej, det säger han inte, men när han använde ordet "allvarliga". Så tänker man att nVidia är inte det. Men nVidia är lika allvarliga som vilket företag som helst, annars om de har inte varit det. Då har de inte funnits länge.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Tack Norml för ditt helt onödiga inlägg.

Nej, det säger han inte, men när han använde ordet "allvarliga". Så tänker man att nVidia är inte det. Men nVidia är lika allvarliga som vilket företag som helst, annars om de har inte varit det. Då har de inte funnits länge.

Onödigt? Du verkar verkligen inte förstå vad han menade med "allvarliga".

Han syftade knappast på att nVidia inte är seriösa som företag, utan att ATi var/är mer inriktade på en allvarligare/viktigare marknad.
Förstår inte hur du kan ha missuppfattat hans inlägg..?

Permalänk

Jag missuppfattat inte hans inlägg, jag bara tolkade den annolunda.

Och varför är detta allvarligare/viktigare marknad? Det är knappast där de får sina stora pengar ifrån.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."