Permalänk
Medlem

Klocka 3000+ med ett MSI K8N neo4

Jag har en kompis som skaffat sig en dator, ungefär såhär:
msi K8n neo4
winchester 3000+ s439
2x512MB Kingston hyperX 2,2,5,2

Dessa prollar ska ju gå att klocka tok mycket, men det funkar inte så bra här. När man kör överklockat så verkar det som att datorn måste startas många ggr för att komma igång, men sen så är det också så att det funkar perfekt, kanske inte 100% primestablit men iaf 10min + spela farcry en stund. Sen höjer man en Mhz och datorn bootar inte ens?!, vad kan detta bero på?
Någon som har tips och kanske har en liknande uppsättning?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Sänk HTT till x3 höj vcoren till cirkus 1.5v div minnerna till 166.
Ändra timnings till 2.5-3-3-7.
Testa med det.
mvh:kTa

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Medlem

Men är det inte mycket konstigt att en enda Mhz gör att den inte ens bootar? kan ju iof prova någon gång.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan du klocka? Det är ett känt problem att många inte kan ta sig över 220MHz FSB med MSI's nForce4 kort. Finns flera som har liknande problem, bland annat här.

Permalänk
Medlem

Först så gick det inte över 225, men efter att ha bytt bios så går det ibland lite till, men inte över 230 iaf. Det konstiga är ju att om man bara lyckas boota så funkar det perfekt väl inne i windows, men sen med en enda Mhz mer så...

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Det är likadant för mig. Kommer upp till 230 men över det så tar det tvärstopp och datorn postar inte ens. Klockar jag med ClockGen under Windows så kommer jag upp i 300 MHz stabilt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kTa
Sänk HTT till x3 höj vcoren till cirkus 1.5v div minnerna till 166.
Ändra timnings till 2.5-3-3-7.
Testa med det.
mvh:kTa

Är ny med klockning tänkte bara fråga lite:

Jag har Amd64 3500+ wincheaster och MSI K8N neo4 med Corsair VS512MB400 Value Select 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb och Zalman CNPS7000B fläns hur långt tror du jag kan klocka. Och vad bör jag ändra i bios?

Sänk HTT till x ?
höj vcoren till cirkus X.Xv
div minnerna till 166.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Ni med 3000+ borde ju komma upp i 250 FSB utan problem...

Har ni alla inställningar rätt?

Aggressive timing [Disabled]
Dynamic overclocking [Disabled]
HT Frequency [x4]...om ni ska över 250 ska ni ha x3 här....
Cool'n'Quiet [Disabled]
Extra CPU voltage...vet inte vad i har för alternativ här...men ta mellan 5-9%
CPU voltage [1.5V]
Memory voltage [2.80V]...det borde dom klara...välj ett lägre alternativ om ni e osäkra

Memclock index value [166MHz]....så ni är säkra på att det inte är minnena som sätter stopp...

Visa signatur

AMD A64 3000+ (S939) | DFI LanParty UT nF4 Ultra-D | 2x512 Corsair PC3200XLPRO | HIS X800XL Turbo 256

Permalänk
Medlem

Ni som har problem kan jag tipsa att uppdatera BIOS till 1.3. Gjorde det själv och kommer nu upp i 260MHz utan några större problem. Det börjar däremot strula runt 270MHz nu men det är iallafall en på väg åt rätt håll. Får hoppas de kan fixa de sista buggarna med 1.4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik
Ni som har problem kan jag tipsa att uppdatera BIOS till 1.3. Gjorde det själv och kommer nu upp i 260MHz utan några större problem. Det börjar däremot strula runt 270MHz nu men det är iallafall en på väg åt rätt håll. Får hoppas de kan fixa de sista buggarna med 1.4

Okej det är i alla fall är förbättring. Jag har läst lite trådar om MSI Neo4 Platinum problem. Är du nöjd med ditt kort? Jag beställde ett MSI Neo4 Platinum kort innan jag hann läsa någon tråd om deras problem. Jag har alltid trott att MSI har bra kort. Mitt kort kommer förmodligen på tisdag eller onsdag. Vad bör jag tänka extra på när jag installarar hårdvaran/mjukvaran?

Permalänk
Medlem

fredrik: bios 1.3?

1.2 är väl ändå den senaste som finns.. även nån beta 1.21 tror jag har släppts.. men du är ute och cyklar va?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

carpelaN: Nej jag är faktiskt inte nöjd med kortet och det på grund av 1) HT-buggen och 2) att man inte kan ge så mycket vcore. Hade det inte varit för de två sakerna så hade jag varit jättenöjd, jag köpte nämligen kortet för att klocka inte för att köra orginal. Kortet är välutrustat och fungerar bra förövrigt.

Edit: Man kanske ska skriva att det är långt ifrån alla som drabbas av HT-buggen så har du tur så fungerar kortet bra. Sen så drabbas heller inte FX-processorerna av buggen om du planerat att köpa en sådan.

Ett tips om du behåller kortet är att ladda ned de senaste nforcedrivrutinerna från nVidia's sida och att inte installera nforce-brandväggen. Den strulade till det rejält för mig och det gick inte att få den att fungera på ett vettigt sätt. Slutade med att jag fick formatera om då det fortsatte strula även fast jag avinstallerat den.

Gling: Om du vill ha tag på den senaste bios-versionen så kan du cykla hit och hämta den.

Permalänk
Avstängd

Lite inställningar till K8N Neo4:

Cell Menu:

High Performance Mode___________Manual
Aggressive timing________________Disabled
Dynamic Overclocking_____________Disabled
Adjust CPU FSB Frequency_________200Mhz
HT Frequency___________________5x (3x om du skall klocka)
HT Width_______________________16/16
CPU Spread Spectrum_____________Disabled
SATA Spread Spectrum____________Disabled
PCIE Spread Spectrum____________Disabled
PCIE Clock_____________________101Mhz
SSE/SSE2/SSE3 Instructions_______Enabled
Cool 'n' Quiet____________________Disabled
Adjust CPU Ratio_________________9x
Adjust CPU VID__________________1.400v

DRAM Config:

Timing Mode____________________Manual
Memclock index value (Mhz)_______200Mhz
CAS# latency (Tcl)______________2.5
Min RAS# active time (Tras)________7
RAS# to CAS# delay (Trcd)________3
Row precharge time (Trp)__________3
Auto
Auto
Auto
Auto
Auto
Auto
Auto
Manual
E0
1T

Mer exakta minnesinställningar kan du finna på xtremesystems.org's forum för olika typer av minneschip. T:ex BH-5, TCCD osv.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Jag har tänk att testa klocka min 3500+ till 2500Mhz.

Min system består av Neo4 Platinum, Corsair Value Select 2x512Mb

Ska jag sänka HTT till 3x? och testa köra 228x11 = 2508 bör jag höja vcore till 1.5 ? hur blir det med minnena vad ska ändras där?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Jag har tänk att testa klocka min 3500+ till 2500Mhz.

Min system består av Neo4 Platinum, Corsair Value Select 2x512Mb

Ska jag sänka HTT till 3x? och testa köra 228x11 = 2508 bör jag höja vcore till 1.5 ? hur blir det med minnena vad ska ändras där?

Kan säga att dina minnen får de svårt att hänga med i svängarna, om ja va du skulle ja köra minnnena i 180mhz, ddr360. Och sätta FSb´n på 225 och HT´n på 4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voghera
Kan säga att dina minnen får de svårt att hänga med i svängarna, om ja va du skulle ja köra minnnena i 180mhz, ddr360. Och sätta FSb´n på 225 och HT´n på 4.

Ok, Har dock tänk att sälja de 2 stickorna till en kompis och köpa in 2st
Crucial PC3200 BallistiX DDR 512MB CL2 Non-parity, 2.8V, 64Meg x 64, 184pin
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301858&cks=PRL

Med dessa minnen ska jag väl kunna klocka avsevärt mycke bättre?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Här kan du hitta endel minnestester till Neo4. A-Data DDR600 verkar vara ett bra köp.

Permalänk
Medlem

Gäller allt detta även för MSI K8N NEO4 F ?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307784&cks=PRL

Och funkar dom här minnena till det moderkortet ??
A-DATA 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR2 PC4200 533Mhz 240pin
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512DDR2AD533...

Alltså även bioset 1,3 funkar det med mitt moderkort ?
Det är alltså INTE ULtra

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Lite inställningar till K8N Neo4:

Cell Menu:

High Performance Mode___________Manual
Aggressive timing________________Disabled
Dynamic Overclocking_____________Disabled
Adjust CPU FSB Frequency_________200Mhz
HT Frequency___________________5x (3x om du skall klocka)
HT Width_______________________16/16
CPU Spread Spectrum_____________Disabled
SATA Spread Spectrum____________Disabled
PCIE Spread Spectrum____________Disabled
PCIE Clock_____________________101Mhz
SSE/SSE2/SSE3 Instructions_______Enabled
Cool 'n' Quiet____________________Disabled
Adjust CPU Ratio_________________9x
Adjust CPU VID__________________1.400v

DRAM Config:

Timing Mode____________________Manual
Memclock index value (Mhz)_______200Mhz
CAS# latency (Tcl)______________2.5
Min RAS# active time (Tras)________7
RAS# to CAS# delay (Trcd)________3
Row precharge time (Trp)__________3
Auto
Auto
Auto
Auto
Auto
Auto
Auto
Manual
E0
1T

Mer exakta minnesinställningar kan du finna på xtremesystems.org's forum för olika typer av minneschip. T:ex BH-5, TCCD osv.

Hehe... FEL! Har du detta moderkort??? Isf, testa detta:

Cell Menu:

High Performance Mode___________Manual
Aggressive timing________________Enabled
Dynamic Overclocking_____________Disabled
Adjust CPU FSB Frequency_________250Mhz
HT Frequency___________________4x
HT Width_______________________16/16
CPU Spread Spectrum_____________Disabled
SATA Spread Spectrum____________Disabled
PCIE Spread Spectrum____________Disabled
PCIE Clock_____________________100Mhz
SSE/SSE2/SSE3 Instructions_______Enabled
Cool 'n' Quiet____________________Disabled
Adjust CPU Ratio_________________9x
Adjust CPU VID__________________9.9%

DRAM Config:

Timing Mode____________________Manual
Memclock index value (Mhz)_______166Mhz
CAS# latency (Tcl)______________2.5 (Jag kör detta på "auto" pga dåliga minnen)
Min RAS# active time (Tras)________7 (Jag kör detta på "auto" pga dåliga minnen)
RAS# to CAS# delay (Trcd)________3 (Jag kör detta på "auto" pga dåliga minnen)
Row precharge time (Trp)__________3 (Jag kör detta på "auto" pga dåliga minnen)
Auto
Auto
Auto
Auto
Auto
Auto
Auto
Manual
E0
1T

HT klockar fortfarande 1000, istället för 5x200 blir det dock 4x250... Sedan "Memclock index value (Mhz)" som jag satt på 166 Mhz...
Pga att CPU:ns FSB klättrat upp till 250 Mhz har denna följt med och landat på ca 207 Mhz...

Detta kort rockar och man kan säkert komma en bra bit upp men jag har dragit ur spänningen till min nordbrygga pga ljudet så jag vågar inte...
Och ja, datorn är stabil i 250 Mhz trots endast passiv kylning där. Tyst är den också, ingen nordfläkt, reglerar CPU-fläkten från BIOS (950-2800rpm) så ingen är nöjdare än jag :D.

Visa signatur

AMD64 3500+ ASUS A8N Premium GeForce 6800 Corsair 2x1gb,Areca 1210PCI-e.4xhitachi sataII RAID5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Ok, Har dock tänk att sälja de 2 stickorna till en kompis och köpa in 2st
Crucial PC3200 BallistiX DDR 512MB CL2 Non-parity, 2.8V, 64Meg x 64, 184pin
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301858&cks=PRL

Med dessa minnen ska jag väl kunna klocka avsevärt mycke bättre?

ballistix går jätte fint till 250fsb 1T med bra timings,
Med din 11multipel så blir det förmodligen iaf inte minnena som stoppar..

Permalänk
Medlem

se sign vanliga Corsair Value S och boxad cpu..

Visa signatur

C2D 3,0GHz@3.4GHz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus P5Q SE | Crucial Ballistix 4GB@1000MHz | GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair HX 520W | Antec 300

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramzeus
Läs här http://www.rhcf.com/sisubb/ultimatebb.php/topic/21/90.html

Och är står det om winchester + msi k8n neo4 http://www.rhcf.com/sisubb/ultimatebb.php/topic/21/120.html#0...

Syftar du på att kortet ska har problem och det speciellt med A64 3000+ så kan jag bara säga att så är inte fallet för mig iaf...
Det viktigaste är att HT inte klockas för mycket/inget, sedan är det bara att ge vad minnen/CPU tål :D.

Visa signatur

AMD64 3500+ ASUS A8N Premium GeForce 6800 Corsair 2x1gb,Areca 1210PCI-e.4xhitachi sataII RAID5)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaa
Syftar du på att kortet ska har problem och det speciellt med A64 3000+ så kan jag bara säga att så är inte fallet för mig iaf...
Det viktigaste är att HT inte klockas för mycket/inget, sedan är det bara att ge vad minnen/CPU tål :D.

Jag syftar att de nyare winchesterna inte fungerar så bra med det kortet, iaf tror jag det

Permalänk
Medlem

Jag lånar denna tråd lite.

Själv har jag också ett MSI K8N NEO4 Platinum. Själv tycker jag att jag har haft en aldeles för många problem med moderkortet och funderar på att lämna in kortet på reklamation.

Är det normalt för detta kort att typ "tappa bort" den inbyggda satakontrollern? Efter lite pillande i bios kan kortet få för sig att min Systemdisk inte finns. Återgärdas enklast genom att stoppa i ett extrent kontrollerkort då, men jag anser att sånt ska man inte behöva göra. Ett annat sätt att få allt att fungera är att ta bort processorn och montera dit den igen.

Annars är väl mitt problem med moderkortet (ev minnet) att jag inte kommer någonvart i klockningen. Har nått 2600 som max har jag för mig, med min 3200+. Detta med skitminnen och en FSB + 260 med totalsunkig minnesdivider.

Tänkte att det kunde vara kul att köra 1:1 så jag införskaffade mig ett par av Adatas Vitesta DDR556or men jag kommer tyvärr inte över 220 i FSB längre. Tycker det är konstigt med tanke på att FSBn låg på 260 med de andra minnena Nu kommer jag inte längre än till ca 220 oavsett minnesdivider så problemet verkar ligga i moderkortet och FSBn nu, vilket det inte gjorde förut.

Har ni några tankar eller konspirationsteorier om inneboende tomtar på moderkortet så kan ni hjälpa en deprimerad person.

Ps. Jävligt kul att köpa minnen för 2000kr och så lyckas man bara klocka 10%

Permalänk
Medlem

Jag kommer till FSB 247mhz max i 2.5-3-3-7 1t.. Jag har inte haft nåra problem med moderkortet?

Testa å höja V till minnerna och CPun lite.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

Tjo igen. Kan säga att jag tror jag har rätt upp detta problem med komplett. De har visst hört om samma liknande problem och den gemensamma nämnaren var att alla datorer var kopplade till ej jordat uttag vilket ledde till att en tillräckligt stor spänningskillnad uppstog (tyckte jag mig höra i alla fall). Nu funkar moderkortet och jag kan tuta på i 320FSB 100% stabilt (3-4-4-4-2T). Tyvärr klarar visst inte processorn mer än 2720 som då är stabilt i allt utom Prime95 då. Fick dock nog av ljudet så nu kör vi alla fläktar på 5v igen och rullar på i sakta mak runt 2300 (Tyst dator )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redhawk
Tjo igen. Kan säga att jag tror jag har rätt upp detta problem med komplett. De har visst hört om samma liknande problem och den gemensamma nämnaren var att alla datorer var kopplade till ej jordat uttag vilket ledde till att en tillräckligt stor spänningskillnad uppstog (tyckte jag mig höra i alla fall). Nu funkar moderkortet och jag kan tuta på i 320FSB 100% stabilt (3-4-4-4-2T). Tyvärr klarar visst inte processorn mer än 2720 som då är stabilt i allt utom Prime95 då. Fick dock nog av ljudet så nu kör vi alla fläktar på 5v igen och rullar på i sakta mak runt 2300 (Tyst dator )

Känns skönt och höra, har ett sånt moderkort på väg

Permalänk
Medlem

Var bara medveten om att nForce-chippet är kyld med en aggressiv sak på 7000rpm och låter helvete.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaa
Hehe... FEL! Har du detta moderkort??? Isf, testa detta:

Cell Menu:

High Performance Mode___________Manual
Aggressive timing________________Enabled
Dynamic Overclocking_____________Disabled
Adjust CPU FSB Frequency_________250Mhz
HT Frequency___________________4x
HT Width_______________________16/16
CPU Spread Spectrum_____________Disabled
SATA Spread Spectrum____________Disabled
PCIE Spread Spectrum____________Disabled
PCIE Clock_____________________100Mhz
SSE/SSE2/SSE3 Instructions_______Enabled
Cool 'n' Quiet____________________Disabled
Adjust CPU Ratio_________________9x
Adjust CPU VID__________________9.9%

DRAM Config:

Timing Mode____________________Manual
Memclock index value (Mhz)_______166Mhz
CAS# latency (Tcl)______________2.5 (Jag kör detta på "auto" pga dåliga minnen)
Min RAS# active time (Tras)________7 (Jag kör detta på "auto" pga dåliga minnen)
RAS# to CAS# delay (Trcd)________3 (Jag kör detta på "auto" pga dåliga minnen)
Row precharge time (Trp)__________3 (Jag kör detta på "auto" pga dåliga minnen)
Auto
Auto
Auto
Auto
Auto
Auto
Auto
Manual
E0
1T

HT klockar fortfarande 1000, istället för 5x200 blir det dock 4x250... Sedan "Memclock index value (Mhz)" som jag satt på 166 Mhz...
Pga att CPU:ns FSB klättrat upp till 250 Mhz har denna följt med och landat på ca 207 Mhz...

Detta kort rockar och man kan säkert komma en bra bit upp men jag har dragit ur spänningen till min nordbrygga pga ljudet så jag vågar inte...
Och ja, datorn är stabil i 250 Mhz trots endast passiv kylning där. Tyst är den också, ingen nordfläkt, reglerar CPU-fläkten från BIOS (950-2800rpm) så ingen är nöjdare än jag :D.

Vad svamlar du om. Ingen av mina inställningar är fel. 1:1 DRAM/FSB ratio ger alltid bäst prestanda.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!