Permalänk

hifi atx

Hejsan...

De va en solig sommar dag i april som jag i vidarefarten sa åt en av mina vänner att jag funderar på att köpa en ny dvd spelare till min lägenhet....

Han tyckete att en hifi atx anläggning skulle vara bättre...

Fast när jag sökte "hifi atx" på google fick jag bara fram en massa bilder på nån slags data anlägning som liknar en dvd...

alltså för att göra frågan kort...

vad är en hifiatx anlägning

Visa signatur

MVH// huggybear

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som ett hemmasnickrat uttryck. En dator för mediabruk kallas vanligen HTPC-Home Theater PC. Vad det är exakt är helt upp till den som ska ha den. Alltså om man vill lägga pengar på komponenter som klarar alla spel eller om man kanske lägger lite mer på att få en snygg låda som passar till övriga elektroniklådor i TV-hörnan.

Förtydligande:
Om du undrar över uttrycket hifi så kommer det av det engelska 'high fidelity'=hög trogenhet, som myntades nån gång på 60-talet eller kanske till och med tidigare, i samband med ljudanläggningar med veklighetstroget ljud.

Tillägg 2:
Om du bara vill ha en billig filmspelare så rekommenderas Gemini 340 eller 350 från www.netonnet.se. De spelar de flesta filmformat på CD eller DVD.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd

En HTPC är dock rätt mycket dyrare än en vanlig billig DVD-spelare... dock får du mer funktioner för pengarna med en HTPC...

Visa signatur
Permalänk

hmmm...
låter nog som en sån som ja menar köpa...

men man har dne som en helt vanlit dator då...

som en dator i ett dvd skal kan man säga....

fast hur e de me os.... kör man vanligt windows på dem eller finns de speciella os för htpc?

Visa signatur

MVH// huggybear

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd

Du kör windows eller linux med HTPC programvara... själv kör jag windows XP med Meedio (www.meedio.com)

videfix har givit dig en länk till MCE, vilket är ett ganska överprissatt paket med lite funktioner....

Visa signatur
Permalänk

hmmmmm låter verkligen intressant..... men kan ja använda mitt gamla moderkort...(nåt lite äldre 32 bits system) och min gamla 80 gb hårdskiva..... elller måste allt hardware nytt...och var kan man få tag i billiga htpc lådor....

och fram för allt...

När jag kopplar tv till mitt club3d radeon 9250 via svideo så får jag inte riktigt klar blid.... hur ska jag få den så pass bra och skarp så att de blir acceptabelt.....

blir väl å köpa nytt gfx antar ja

Visa signatur

MVH// huggybear

Permalänk
Avstängd

DEnna låda har jag byggt en gäng HTCP's i riiiiiktigt bra chassi...

http://www.webhallen.com/prod.php?id=40718

80 gig tycker jag är lite lite? Iaf om du ska ha TV-kort och spela in till HDn...

Med svideo blir det aldrig bra, skaffa ett GFX-kort med DVI så köper du nån av dessa

edit: tyckte du den lådan var för dyr så kan du använda denna låda,

http://www.webhallen.com/prod.php?id=10494

personligen tycker jag den är lite ful.. jag använde den iaf när jag skulle bygga en budget HTPC till syrran här kan du läsa mer om det bygget

Visa signatur
Permalänk

Tack för mycket och nyttig information...

men saken är den att jag knappt har råd att köpa xtra komponenter till min htpc så jag tror inte att de blir på tal om ny tv ennu....

fast finns det inte ¨nått sätt jag kan få bra och skarp skärpa utan att köpa nytt tv... ja menar mitt gamla tv har bara 1 antenutag och 2 st scart utag....

men man borde ju få bra bild endå tycker man...

(vet nån om webhallen skickar till Finland).....(e ju finne

Visa signatur

MVH// huggybear

Permalänk
Avstängd

Finns inget sätt att få perfekt bild. men har din TV RGB så kan du använda det...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

www.hifiatx.com leder iaf till ett nytt trevligt chassi som kommer nu i maj/juni ngn gång. Finns även mer info på tystpc.nu
Tyvärr kommer det säkert vara rätt så dyrt...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mike99
www.hifiatx.com leder iaf till ett nytt trevligt chassi som kommer nu i maj/juni ngn gång. Finns även mer info på tystpc.nu
Tyvärr kommer det säkert vara rätt så dyrt...

den där skulle iaf inte jag vilja ha i mitt vardagsrum.

Visa signatur