Permalänk
Medlem

Passar Venice alla 939 moderkort?

Hej!

Har beställt en 3500+ Venice från SBS, skall även köpa moderkort, minnen etc för att bygga mig en ny PC. Jag funderar på ett Abit AV8 K8T800Pro för jag kommer återanvända mitt 6800LE AGP kort.

Hur är det med Venice och moderkorten, jag läste nånstans att det inte var 100% att det kommer funka bara för att moderkortet har 939. Lite surt om man beställt en cpu och köper på sig ett moderkort som inte passar... Jag har kollat på Abits hemsida men inte kunnat hitta något om Venice, är det någon här på forumet som vet något om detta vore jag tacksam för svar!

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk
Avstängd

venice ska funka till "alla" modekort 939.
San diego behöver troligen en bios uppdatering.

i övrigt räcker det med en bios uppdatering även om venice inte skulle funka till just ditt moderkort.

AMD skulle inte ge ut en ny CPU om den inte passade existerande moderkort.
till och med dualcore passar till 939 korten med en biosuppgradering.

så köp ditt kort.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Om du ska behålla ditt AGP kort så kan jag rekommendera MSI K8n NEO2 nforce3 250gb, så ruskigt bra det kortet.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
venice ska funka till "alla" modekort 939.
San diego behöver troligen en bios uppdatering.

i övrigt räcker det med en bios uppdatering även om venice inte skulle funka till just ditt moderkort.

AMD skulle inte ge ut en ny CPU om den inte passade existerande moderkort.
till och med dualcore passar till 939 korten med en biosuppgradering.

så köp ditt kort.

Det jag läste var att det inte var alla tillverkare av moderkort som följt AMDs rekommendationer fullt ut och att det inte ens skulle vara möjligt att fixa med en bios uppdatering. Jag skall leta upp den där artikeln.

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan inte flasha sitt moderkort om man inte kan starta datorn så...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Man kan inte flasha sitt moderkort om man inte kan starta datorn så...

Bara för att bios inte stödjer processorn så behöver inte moderkortet vägra starta upp med den...
Den visar inte namnet rätt bara, eller att den inte drar nytta av båda execution corearna i cpun vid installation av dual-core cpu.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var så när Sempron 3100+ kom vissa moderkort från ASUS fick vi inte liv i alls.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jo, det gäller vissa moderkort, men inte i allmänhet. Det är lite dumt att ha kortet vägra posta för att den inte känner igen cpuid:t, det ändrar man liksom vid varje ny kärna eller revision av kärnan.

Permalänk
Hedersmedlem

Borde funka, Venice/San Diego funkar iaf fint på DFI's nforce4-kort utan bios-uppdatering alls.
http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=10104

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joemon
Det jag läste var att det inte var alla tillverkare av moderkort som följt AMDs rekommendationer fullt ut och att det inte ens skulle vara möjligt att fixa med en bios uppdatering. Jag skall leta upp den där artikeln.

Du läste en post av MrTT som hade citerat The Inquirer. The Inquirer är rätt rolig att läsa men mycket de skriver är bara spekulationer och rykten. Ingen källa man känner särskilt stor tilltro för.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Fast väldigt ofta har han rätt.

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubermann
Fast väldigt ofta har han rätt.

Off topic: Jag är lite nyfiken på vad han har haft rätt om:confused:

Inget angående PCI-E, BTX, AMD, Intel, DDR1, DDR2, ATI eller nVidia iaf.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

INGET angående PCI-E, BTX, AMD, Intel, DDR1, DDR2, ATI eller nVidia iaf ??
Kan du då nämna vad han har haft fel om ?
Dom sista 6 månaderna..
Skit samma det hör inte till den här tråden.

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..