Permalänk
Hedersmedlem

Nytt system och självklart strul!

ALLT LÖST

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Piper det hela tiden eller? Det skulle kunna vara processorfläkten som går för långsamt.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbass
Piper det hela tiden eller? Det skulle kunna vara processorfläkten som går för långsamt.

nej

det är:

långt pip
långt tyst
långt pip
långt tyst
osv osv osv

(något jag hört ska betyda minnena)

det är AMDs standardfläkt som jag kör med, så den borde gå fint ^^ (självklart kopplad till rätt strömkontakt på moderkortet )

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Det finns ju en 4 pins kontakt också (inte den som ser ut som dom du kopplar till HDD och CD osv) har du satt i den också?
Annars så har jag för mig att man behöver ha en 24pins kontakt till nyare moderkort och äldre ATX körde med 20pin. Finns en konverter att köpa för typ 50spänn.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk

Re: Nytt system och självklart strul!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
[B]...jumprarna på mobot är i standardutförande, jag har testat att resetta cmos, och även att byta runt på minnesslotsen, testa ett minne i taget

Resultat? . LÅNGA beep med långa mellanrum (upprepande),
och självklart står inget i manualen och beep överhuvudtaget....

var bör felet ligga?

Fråga : det sitter en speciell atx-kontakt på moderkortet, men det går väl fortfarande att köra med de gamla nätaggen, bara de klarar att leverera tillräckligt bra spänningar?

Felet bör helst vara överallt. Det blir bra och lagom så att säga! Nej, givetvis ska man inte ha nåt fel alls eller hur?! Det borde ju du veta, som tycker att allting är självklart!

Vad är en bra spänning? En som smakar bra eller? Jag har smakat på flera olika spänningar men jag har alldrig tyckt att den ena smakat bättre än den andra. Däremot finns det nåt som heter rätt spänning. Du som tycker att allting är så jävla självklart borde väl veta.

Om du tycker att allting är så solklart Einstein, så borde du fan i mig lösa det där själv tycker jag, utan att fråga andra. Och du skriver som en kråka, både kors och tvärs. Har du inte lärt dig sätta punkt och komma tecken, eller har du hört talas om disposition ens en gång. Nej, jag säger inte att du skriva någon uppsats (fast det skulle inte skada). Men det är mycket trevligare att läsa ett inlägg som är väl formulerat och disponerat, speciellt när de är så långa som ditt. Allt du skrev går att sammanfatta i ett par meningar bara.

Börja med frågeställningen, ställ dig först frågan vad du vill veta, eller vad det är du undrar över. Du behöver kanske inte blanda in morsan, och din trotjänare t.ex, det är kanske inte helt nödvändigt. Eller var du köpte minnena osv. Sen kan man inte helt bortse att många bara ignorerar och hoppar över såna här inlägg just för att man inte fattar nånting (oftast) vad som står i det. Det är bara svammel alltihopa.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Nytt system och självklart strul!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Felet bör helst vara överallt. Det blir bra och lagom så att säga! Nej, givetvis ska man inte ha nåt fel alls eller hur?! Det borde ju du veta, som tycker att allting är självklart!

Vad är en bra spänning? En som smakar bra eller? Jag har smakat på flera olika spänningar men jag har alldrig tyckt att den ena smakat bättre än den andra. Däremot finns det nåt som heter rätt spänning. Du som tycker att allting är så jävla självklart borde väl veta.

Om du tycker att allting är så solklart Einstein, så borde du fan i mig lösa det där själv tycker jag, utan att fråga andra. Och du skriver som en kråka, både kors och tvärs. Har du inte lärt dig sätta punkt och komma tecken, eller har du hört talas om disposition ens en gång. Nej, jag säger inte att du skriva någon uppsats (fast det skulle inte skada). Men det är mycket trevligare att läsa ett inlägg som är väl formulerat och disponerat, speciellt när de är så långa som ditt. Allt du skrev går att sammanfatta i ett par meningar bara.

Börja med frågeställningen, ställ dig först frågan vad du vill veta, eller vad det är du undrar över. Du behöver kanske inte blanda in morsan, och din trotjänare t.ex, det är kanske inte helt nödvändigt. Eller var du köpte minnena osv. Sen kan man inte helt bortse att många bara ignorerar och hoppar över såna här inlägg just för att man inte fattar nånting (oftast) vad som står i det. Det är bara svammel alltihopa.

hihi - Electro, hade du en dålig dag idag, eller?

Du har nog rätt,
men håll med om att man blir rätt frustrerad när saker man just köpt 6000 ej fungerar.
Tråden var mer menad att folk som känner för att hjälpa kan komma med förslag

- till inlägget tidigare om 4pinnarn - ja den är i - utan den blir det inga felkoder alls(med det menar jag självklart att det bara blir svart skärm i uppstarten och inget mer)

hursomhelst (ja jag skriver kors&tvärs, det är lite av min grej
Vad jag egentligen önskar är förslag på vad som mest troligt är fel.
Att det ska krävas ett nätagg av nyare typ stämmer ej, även om detta tydligen ska bidra till bättre OC-potential genom stabilare spänningar.

Bra spänningar, hehe...ja...jag skriver lite lustigt. Det jag förmodligen syftade på (minns ju inte själv vad jag skrev!) är korrekta elektriska potentialer i de olika kontakterna - alla i 24-ATX:arn överenstämmer med 20-ATX:arn, förutom de 4 sista som inte kopplas in alls(de finns ju inte på 20:an)

Electro - jag försöker förstås lösa det mesta själv, men jag tror också att det kan gå snabbare om man får hjälp. Om folk sedan vill hjälpa en är inte upp till mig att svara på - jag kan bara säga att jag är tacksam för all hjälp jag får!

EDIT: det var något otroligt vad dåligt mitt första inlägg var....jag får ta och fixa en v1.1

Gurk: Jag ska testa med adapter ändå och se om det blir någon skillnad - man kan ju alltid hoppas

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Re: Re: Re: Nytt system och självklart strul!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
hihi - Electro, hade du en dålig dag idag, eller?

Du har nog rätt,
men håll med om att man blir rätt frustrerad när saker man just köpt 6000 ej fungerar.
Tråden var mer menad att folk som känner för att hjälpa kan komma med förslag

- till inlägget tidigare om 4pinnarn - ja den är i - utan den blir det inga felkoder alls(med det menar jag självklart att det bara blir svart skärm i uppstarten och inget mer)

hursomhelst (ja jag skriver kors&tvärs, det är lite av min grej
Vad jag egentligen önskar är förslag på vad som mest troligt är fel.
Att det ska krävas ett nätagg av nyare typ stämmer ej, även om detta tydligen ska bidra till bättre OC-potential genom stabilare spänningar.

Bra spänningar, hehe...ja...jag skriver lite lustigt. Det jag förmodligen syftade på (minns ju inte själv vad jag skrev!) är korrekta elektriska potentialer i de olika kontakterna - alla i 24-ATX:arn överenstämmer med 20-ATX:arn, förutom de 4 sista som inte kopplas in alls(de finns ju inte på 20:an)

Electro - jag försöker förstås lösa det mesta själv, men jag tror också att det kan gå snabbare om man får hjälp. Om folk sedan vill hjälpa en är inte upp till mig att svara på - jag kan bara säga att jag är tacksam för all hjälp jag får!

EDIT: det var något otroligt vad dåligt mitt första inlägg var....jag får ta och fixa en v1.1

Ja det hade jag också! Men problemet blir mer överskådligt om man sköter tangenterna rätt så att säga! Men jag kan förstå att man blir frustrerad när det inte fungerar. Men då ska man ta det lugnt, andas djupt in och ut. Lugnt och sansat.

Om jag har fattat rätt nu så har du ett ATX aggregat med 20 pinnar i ett 24 pinnars kontaktdon, eller? Det är mest troligt att det är det som är felet i så fall. Annars skulle man inte behöva ens tillverka, än mindre använda såna omvandlare som tidigare skribent nämnde. Det är vad jag tror. Även om det är tillräckliga spänningar, strömmar överallt så är det ändå inte säkert att det fungerar för bara för det. En spänning är spänning, ström är ström. Men var den tar vägen är en annan femma. Man måste gå med strömmen, alldrig mot. I varje fall när det gäller el! Det måste vara kopplat på rätt sätt, därför har man den omvandlaren att köpa. Eller så får man väl också försöka bygga en egen, vilket jag inte skulle rekomendera när den ändå är rätt så billig.

Om felet kvarstår när du byter till Crucial minnena så föreslår jag att du försöker testa med ett nätagg med 24 kontakter om du har nåt, eller lånar av någon. Eller också köper du en sån där omvandlare och testar om du inte vill kosta på dig ännu mer för att köpa ett ATX24 nätagg. Du kan också testa uppdatera BIOS men jag tror inte det hjälper faktiskt, men det kan vara värt försöka. Men först av allt, försök få tag i beskrivningen av koderna till kortet. Det var märkligt att de inte hade med det, skäll på dem.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem

uppdatering av bios blir svårt då jag inte ens får bild

men jag ska in till stan idag och skaffa en adapter plus ett extra pciE-grafikkort
sedan blir det att testa detta tillsammans med crucial-minnet.

hjälper ingetdera testar jag ny CPU (identisk modell), och blir det ingen skillnad då anser iaf jag att det måste vara fel på moderkortet

funderar på att skaffa ett extra pciE-moderkort också
måste ju få grepp om detta någon gång

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

jag säger då det... man skall inte ta asus a8n sli deluxe om man inte vet vad man ger sig in i.... sjukt struligt mobo sök i forumet, det kanske är fler som har råkat ut för samma saker.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lon Höppö
jag säger då det... man skall inte ta asus a8n sli deluxe om man inte vet vad man ger sig in i.... sjukt struligt mobo sök i forumet, det kanske är fler som har råkat ut för samma saker.

ojdå....hmm

jag har alltid förknippat asus med stabilitet, men verkar som jag åkt på en miss här.....en ordentlig sådan

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Testa med bara en minnesmodul. Prova i alla möjliga olika slots. Polaren hade problem med sitt A8N-E, det bara pep om han hade minnena i A1,A2. Funkade bra sen när han körde i B-slottarna.

Permalänk
Hedersmedlem

har tyvär testat det, men hur som helst;

Efter 6 olika minnesmoduler, 2 olika grafikort, 2 olika processorer och olika nätagg, beslöt jag mig för att byta moderkort

Det postade direkt med ett

MSI k8n neo4 nforce4

Men här uppstår istället nya problem :

Problem nr 1 är att datorn hänger sig fort som fasen när jag kör med 2 minnen samtidigt, vilket är själva poängen med s939 (dual channel!)
Jag sitter nu på två crucial pc3200 cl3 (jag har inställt på dessa timings i bios också)
Båda minnena fungerar separat, men tillsammans kraschar datorn väldigt snabbt efter att windows har laddats
(jag kan nämna att bh5-minnena gör att moderkortet totalvägrar - svart post)

Problem nr 2löst

edit: 2 x 256 MB verkar fungera med minnen från mac g5, men jag vill ju gärna få 2x512 att fungera

[u] Edit 3:
[/u]
Nu verkar det också vara löst - jag satte minnena (2s512orna, crucials) i slot 1 & 2, sisoft visar 4,8 GB/s vilket måste betyda dual channel, även om resultatet känns under all kritik.....

men men.....det verkar fungera.....jag återkommer med updates........
fasen alltså.....min åsikt från början var alltid att msi var lite chansartade köp och att asus var stabiliteten själv....detta måste omvärderas

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.