Synpunkter och förslag på min nya hemsida.

Permalänk

Synpunkter och förslag på min nya hemsida.

Hej har precis fått klart min nya hemsida och skulle gärna vilja ha lite synpunkter och förslag.

Det kan man ju aldrig få för mycket av.
Adressen är: http://home.arcor.de/vaga_le/html_main/index.htm

Tack på förhand.

Permalänk

Spontant så är det irriterande när översta framen får en scroll-list och man kan scrolla 1 mm. Kör IE i 1024*768.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk

okej jag har märkt det också ska ändra det, problemet är att om jag tar bort den scroll-listen så blir övre framen inte centrerad mot
huvudframen.
Är det någon som har ett bra förslag på hur man ska lösa det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av David_gbg
okej jag har märkt det också ska ändra det, problemet är att om jag tar bort den scroll-listen så blir övre framen inte centrerad mot
huvudframen.
Är det någon som har ett bra förslag på hur man ska lösa det?

Bort med frames

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

<frame name="sidhuvud" scrolling="auto" target="huvud" src="top.htm">

Borde man inte kunna göra såhär för att få bort scroll-listen?

<frame name="sidhuvud" scrolling="no" target="huvud" src="top.htm">

Permalänk

Jo fast då kommer det problemet att den inte längre blir centrerad mot "main framen" ...
Kanske kan bli svårt att lösa det ?

Permalänk
Medlem

Vad händer om man sätter :

<center> Hela sidan</center>

Det kanske funkar..?
Är inte så "haj" på detta, kanske nån annan vet?

Permalänk
Medlem

Skippa framesen snälla?! Kör med tabeller istället, man orkar scrolla upp till menyn igen, tro mig

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk

hehe .... kanske skulle göra det ...

Permalänk
Medlem

Ska egentligen inte köra tabeller heller...

Permalänk

Jag är tyvärr inte så fin på html ... kör allt i frontpage tyvärr.

Permalänk
Medlem

Du sätter scrolling = no först och främst. Sen kollar du i browsern och mycket riktigt blir den inte centrerad mot huvudframen, men få flyttar du innehållet i topframen lite till vänster. Du ska jobba med pixelpositionerade blocktackar- div-taggar som du styr med css.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hema80
Du sätter scrolling = no först och främst. Sen kollar du i browsern och mycket riktigt blir den inte centrerad mot huvudframen, men få flyttar du innehållet i topframen lite till vänster. Du ska jobba med pixelpositionerade blocktackar- div-taggar som du styr med css.

Oj det där sista fattade jag inte så mycket av... tyvärr ...
Du kan inte förklara lite närmare hur det ska se ut i koden.
Är som sagt inte alls duktig på html.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptz0n
Skippa framesen snälla?! Kör med tabeller istället, man orkar scrolla upp till menyn igen, tro mig

Skippa tabeller snälla?! Kör med divvar och listor istället och använd XHTML och CSS.

Permalänk
Medlem

Ja aa du. Vet inte riktigt vart jag ska börja. Lite kort då ... Förr styrde man layout med html-taggar, nu använder man css vilket har flera fördelar, en fördel är att man har mer möjligheter att styra layouten och typografin.

Du kan tillämpa min lösning genom att använda en tabell också om du vill men det är bökigare. Du får där emot inte använda relativa mått för då spricker det. Du får tex inte sätta värdet "center" på attributet align till någon tagg där uppe.

Men jag antar att du är med så långt som att om det inte linjerar rätt med huvudframen så kan man flytta allt till vänster så det linjerar rätt? Du kan som sagt lägga allt i en tabell men lättast är att kapsla in allt i en div-tagg.

Men du måste läsa på om html-utvecklingen innan du ger dig på detta.

Här är ett bra ställe att börja:
http://www.w3schools.com/

Permalänk
Medlem

Förutom allt det dom andra sagt.
Så tycker jag att om du bara har text så ha inte en bild med texten i. Då blir inte synskadade glada, föratt dom inte kan förstora texten

Permalänk
Medlem

Efter alla negativa inlägg:

Om jag bortser från koden som jag spyr över så..tycker jag sidan ser helt okej ut.

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunken
Efter alla negativa inlägg:

Om jag bortser från koden som jag spyr över så..tycker jag sidan ser helt okej ut.

Hehe... tackar.
Som sagt är jag totalkass på att skriva kod.
Men sidan verkar funka ungefär som jag har tänkt det och det var ju ändå det som var
syftet. Att ha en sida med perfekt kod lämnar jag till de som verkligen kan det där ...

Permalänk
Medlem

Du kan som sagt göra det med tabeller.
http://portal2.mh.se/~hema0400/test/index.htm