bästa hårddisken just nu...

Permalänk
Medlem

bästa hårddisken just nu...

tjena...
ska köpa 2st 250gb hårddiskar...jag bryr mig inte om hur mycket de låter eller vad de kostar. jag vill ha 2st s-ata med 7200rpm. Vilken skulle vara bäst att köpa, vilken presterar snabbast och är generellt stabil? kommer självklart att raida dessa också om det nu är relevant i detta meddelandet..
tackar och bugar.

Visa signatur

P4 3.0ghz, ASUS P4C800-Deluxe, 1024 TwinXL Corsair, 120+80gb hd, Radeon 9800 Pro 128mb

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag maxtor eller Western Digital smakar bäst.

Visa signatur

Party Party !! || Stolt dyslektiker
Amd 64 3000+ Winchester -|- 1024mb DDR 3200 -|- GF 6800LE @ 399/800 -|- Msi K8N Neo2 Platinum Server Druon 900 på något MSI mobo -|- 1024mb PC133-|- 4st 120gb 2st 200gb 1st 250gb och en 40gb

Permalänk
Medlem

Tycker inte att du ska köpa en maxtor. Både jag och 3 kompisar har köpt diskar (dock 200GB ATA, IDE) och alla har kraschat!!

Min kraschade nu i helgen..3 ggr...blev helt galen..tappade totalt 180GB med saker...Fast, som sagt var det ju IDE/ATA-diskar.

Bara en varning.

MvH//Erik

Visa signatur

[Core2Duo E6600][Corsair XMS2 6400 2GB][Asus P5B WiFi-AP][Asus ATI Radeon X1950XT]

Permalänk
Medlem

Seagate Barracuda ST3250823AS 7200.8 250Gb 7200rpm 8Mb cache NCQ S-ATA: http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=SGB8-250SA...

Sitter just nu på en Seagate Barracuda 80Gb och är väldigt nöjd. Köper dock inte diskar över 120Gb.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Har haft Western i mängder, alla har gått sönder förr eller senare, tycker Western har tappat kvalitet, mitt förtroende för Western är iaf begraven. Sedan ang. Maxtor, många säger att dems diskar är bäst osv, men vad jag hört och läst så har mer än 3 av 4 haft problem med dessa diskar, tycker jag bara ser mer och mer trådar om problem med Maxtor.

Idag kör jag Seagate, 4 stycken 200gbs i 7200rmp SATA, jag måste tilllägga att dessa diskar är dem absolut bästa och tystaste jag någonsin haft! Kör Antec Sonata med diskarna i racket där nere, 1 120mm fläkt i bak och en framför diskarna (mellan GFX och HD racket). Kylningen med Antec Sonatan är somsakt inte den bästa för just diskar, men kan tillägga att graderna ligger på 37, 35, 33 och 33, ingen utav mina diskar har någonsin överstigit 40 grader!, det ger bara längre livskvalitet som är ett ytterligare + för Seagate.

KÖP SEAGATE! 5års garanti, kan det bli bättre?

MVH FEvE

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

Saxat från Tom

"Å andra sidan sätter Spinpoint P120 nya standarder inom desktopsegmentet: med upp till 72 MB/s erbjuder enheten den snabbaste överföringshastigheten som hittills uppmätts för en disk som snurrar i 7,200 rpm. På samma gång är medelöverföringshastigheterna snabbare än dess konkurrenters. Med en accesstid på strax över 14 ms tar P120 saker och ting lugnare än de senaste diskarna från Hitachi, Maxtor och WD.

I kombination med låg temperaturnivå och en ljudnivå som är lägre än de flesta fläktar övertygade Spinpoint P120 i testlabbet och är lämplig för användning i både multimedia- och speldatorer. "

http://www.tomshardware.se/storage/20050428/index.html

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GlowMax
Tycker inte att du ska köpa en maxtor. Både jag och 3 kompisar har köpt diskar (dock 200GB ATA, IDE) och alla har kraschat!!
Min kraschade nu i helgen..3 ggr...blev helt galen..tappade totalt 180GB med saker...Fast, som sagt var det ju IDE/ATA-diskar.
Bara en varning.
MvH//Erik

Jag har haft min 120 gb Maxtor i snart 3 år.
Där har aldrig varit något problem med den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZuqR
Jag har haft min 120 gb Maxtor i snart 3 år.
Där har aldrig varit något problem med den.

Nej, kanske inte det. Men nu talar vi om DM10. Det är bara den disken som har många fel. Hörde med stälelt jag köpt den på och de har en felmarginal på ~3% med den disken. Vet dock inte hur det är med övriga märken.

Visa signatur

[Core2Duo E6600][Corsair XMS2 6400 2GB][Asus P5B WiFi-AP][Asus ATI Radeon X1950XT]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
7K250

Håller med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Seagate gör bra hårddiskar. Har en själv (120Gb) som funkar bra och är tyst.

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk
Medlem

Av de tester jag har sett skulle jag välja Spinpoint P120 alternativt Barracuda 7200.8

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZuqR
Jag har haft min 120 gb Maxtor i snart 3 år.
Där har aldrig varit något problem med den.

Det kanske är SBS på de andra killarna

Permalänk
Avstängd

www.storagereview.com

läst testerna där om du vill se vilken disk som är snabbst på vad...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
7K250

Håller med.

Håller med. Skulle jag ändå välja nåt annat, skulle jag nog ta Samsung P120.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd

Seagate. De har 5 år garanti medan alla andra tillverkare bara vågar ge max 3 år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR_Crowley
Seagate. De har 5 år garanti medan alla andra tillverkare bara vågar ge max 3 år.

Litet hårdraget kan man säga att diskar går sönder första året eller inte alls. 3 år mot 5 år blir därför ganska litet värt.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Seagate

jag har 4x160 GB Seagate Barracuda 7200.7 8MB dom har ca 3år på nacken och har tickat i stort sett dygnet runt sedan inköp. Inte ens en tendens på prestandförsämring som är märkbar.

Det är mitt tips Köp seagate! bättre kan du inte får

Permalänk
Medlem

Jag har en maxtor DM9 160gb sata och en samsung spinpoint P120 200gb sata

Min maxtor har högre idleljud än samsungen, men har tystare seeks pga aktiverad AAM. Maxtordisken blir dock snuskigt het efter lite användning (ingen av diskarna har nån form av kylning, samsungdisken ligger på 45 medan maxtordisken ligger på 60+ idle!!)

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
7K250

Utan tvekan Hitachin. Pris/prestanda det slår allt. Sen att den är tyst speciellt dom nya 250gb har inget meow ljud som 160gb hade är bara plus i kanten. Kör man defrag så hör man dom inte allt. Testade mina 160gb-are för att se om prestandan är sig lik efter 1½ år och inga förändringar.
Kanon nöjd med dom.
Sen kan jag tillägga att dom nya 250gb är aningen snabbare än 160gb men det är så liten skilland så det är löjligt men värt att notera.
Du kommer att vara så nöjd med som så du anar inte. Det är jag iaf.

Seagate kan jag tillägga att dom är fina men kommer inte i närheten av prestandan sen är dom varma. Seagate Sata diskar är allt annat än tysta och långsamma som lastbilar. Det är inte så konstigt att dom har höjt garantin när dom går på lågvarv. "skämt"

Maxtor är bara bra. Har läst vissa tester där dom har gjort om tester med Maxtor som har visat sig ha en tendens att skifta i prestanda. Om du testar den 3 ggr så är inte nån gång lik sig den andre, men det är inget fel på dom HD bättre prestanda än Seagate.

Western Digital det enda HD som är bra är Raptor. WD kommer alltid sist när det gäller tester och den är högljudast.

Samsung har jag hört gott om. Klara sig rätt så bra i tester och fått bra kritik. Mer än så kan jag inte säga.

Sen beror många andra faktorer om en HD skall leva länge.

Har du bra nätaggregat en dålig kan bara förstöra HD.
Kylningen förlänger livet på en.
Damma av den så att värmen kan ledas bort effektivare.
Skruva fast den i --- det här läge helst med dämpande upphängning så att minska stötar och vibrationer.
Montera dom inte intill varandra ge dom lite andrum dvs montera dom så att dom kommer ifrån varandra så att luftengenomstörmingen blir bra (fläktar som blåser frisk luft på dom är bra).
Slå inte på, släng den inte hantera varsamt.
Uppreppade omstarter sliter på den.
Stäng av den för att kyla ner dom ibland och helst skall den vara en längre tid innan du sätter igång den. Typ går du i skolan så stäng av den. Sätt på den när du kommer från skolan/arbete och låt den vara på i några timmar innan du stänger av den.
Glöm inte köra defrag ibland för då får du ordning och reda på HD så det går lite snabbare.
Har du flera HD så dela upp informationen så att dom får jobba lika mycket. Belasta inte bara en och dom andra får stå tomma.
Det var bara lite förslag från mig hur man kan förlänga livet på sina HD.

Permalänk

Jag rekommenderar Hitachi's diskar. Fungerar alltid.
Jag har bara hitachi-diskar numera (+ en WD raptor förstås.)

Maxtors diskar har dessutom haft problem med sina firmware's på sistone.

Visa signatur

1400@1050

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk

Samsung skulle jag föreslå, har en själv, köpte pga att jag läste många tester och den fick bra resultat i alla, en hög överföringshastighet, samtidigt som den är svalare än normal.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307913&cks=PRL

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GlowMax
Tycker inte att du ska köpa en maxtor. Både jag och 3 kompisar har köpt diskar (dock 200GB ATA, IDE) och alla har kraschat!!

Min kraschade nu i helgen..3 ggr...blev helt galen..tappade totalt 180GB med saker...Fast, som sagt var det ju IDE/ATA-diskar.

Bara en varning.

MvH//Erik

då måste ni ha haft rejäl otur för jag pappa och min lille bror har samanlakt 5 maxtror diskar (har haft 6st) altså bara en har pajat och den hade snurrat i några år (de var en gammal 12 gigare eller nått sånt)

1x200
1x160
1x120
2x80
1x40

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goldstar
då måste ni ha haft rejäl otur för jag pappa och min lille bror har samanlakt 5 maxtror diskar (har haft 6st) altså bara en har pajat och den hade snurrat i några år (de var en gammal 12 gigare eller nått sånt)

1x200
1x160
1x120
2x80
1x40

SATA eller ATA?

Visa signatur

[Core2Duo E6600][Corsair XMS2 6400 2GB][Asus P5B WiFi-AP][Asus ATI Radeon X1950XT]

Permalänk
Medlem

Alla säger att P120 är något långsammare, detta retar mig något enormt nu inför valet av ny hårddisk...

Troligen kommer jag inte märka av det då min nuvarande halvdefekta systemdisk är en 80gb westerndigital ata100.... hehe..
-Samt att jag saknar Sata2....
Men jag tänker inför framtiden när jag byter moderkort..

Jag vill ju ha en alert disk för lira mina spel på osv, inte en som tar en fika före den ska agera.. (utan att köpa monsterdiskar)

.. Så .. förklara nu för mig att jag inte lär märka någon skillnad iaf .. så jag slipper mata igenom inlägg efter inlägg i sökandet på den rätta disken...

EDiT: Lutar åt en T7K250...

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Tråden var över ett år gammal men, jag kan säga att jag har beställt 2st 200gb Maxtor DM10 S-ATA för 1180:- totalt. Jag har en sån redan just nu o jag kan inte vara mer nöjd. Aldrig något problem.

Den är inget vidare varm heller för den delen.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Tråden var över ett år gammal ...

//fog

Nix - max sedan sept 2005 eftersom jag ändrade min sigg då som finns i 2:a inlägget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta
Alla säger att P120 är något långsammare, detta retar mig något enormt nu inför valet av ny hårddisk...

Troligen kommer jag inte märka av det då min nuvarande halvdefekta systemdisk är en 80gb westerndigital ata100.... hehe..
-Samt att jag saknar Sata2....
Men jag tänker inför framtiden när jag byter moderkort..

Jag vill ju ha en alert disk för lira mina spel på osv, inte en som tar en fika före den ska agera.. (utan att köpa monsterdiskar)

.. Så .. förklara nu för mig att jag inte lär märka någon skillnad iaf .. så jag slipper mata igenom inlägg efter inlägg i sökandet på den rätta disken...

EDiT: Lutar åt en T7K250...

Du kommer inte att märka någon skillnad alls, alla nya diskar har nästan precis lika prestanda. Resultaten skiljer i vad du kör för typ av test, det går inte att kora någon prestandavinnare, beror helt och hållet på vad disken ska göra.

Köp du den Samsung du tänkte, den är bland det tystaste du kan hitta.

Permalänk
Medlem

Måste ju lätt säga seagate !
Jag har haft många diskar samsung crap å maxtor... Men alla är så jävla kinkiga när det kommer till värme. Så det har craschat 3st Samsung diskar och 2st Maxtor.... Sitter nu på en 80 3st 120 + 160 giggare från Seagate det är grejer det !

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek