Permalänk
Medlem

Gigabit Switch!

Funkar denna switchern bra och är den stabil?
Någon som har erfarenheter från denna?!

NETGEAR GS608GE

http://dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010071799

Permalänk

Har inte erfarenhet av just den switchen, dock denna (också Netgear):

http://dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010071799

Den är stabil och funkar bra.

Permalänk
Medlem

Länkade du inte till precis samma?!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Okej. Men det ska helst vara en 8-portars. Får inte kosta över 1000 lappen!
Har du nått bra alternativ som du kan rekomendera? Ska finnas på dustinhome! Eftersom det är gratis frakt där!!

Permalänk

Nja, köp den som du länkade till först då. Den funkar säkert bra, men personligen är jag inte så förtjust i den designen. Gillar hellre den "vanliga" typen av switchar med anslutningar och lysdioder på framsidan.

Permalänk
Medlem

Okej! Men Designen är inte hela världen...den nätverks grejerna ska nog ändå gömmas undan på nått sätt! Förrsten fall man skulle der en nätverkskabel uppe på vinden skulle det funka! Tänker mest på vintern när det blir minus grader där!! :S

Permalänk

Att lägga en kabel på vinden ska vara lugnt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Att lägga en kabel på vinden ska vara lugnt.

Humor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tajson
Humor.

Menar du med det?!

Permalänk
Medlem

Re: Gigabit Switch!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rengch
Funkar denna switchern bra och är den stabil?
Någon som har erfarenheter från denna?!

NETGEAR GS608GE

http://dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010071799

Har 2 såna och dom funkar väldigt bra.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Okej. Men då får det nog bli en sånn fall inte nån kommer med nått annat bra förslag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rengch
Menar du med det?!

Att det var roligt?

Visa signatur

| Intel P4 3.4 Ghz | ATI Radeon 9800XT | 1024Mb DDR2 pc3200 | 2st Seagate 200GB i Raid | LG 20.1" TFT | Steelpad S&S | Logitech Dual Optical |

Permalänk
Medlem

Jaha.. hehe

Permalänk
Avstängd

jag skulle rekommendera SMC 8508T , den finns dock inte på dustin vad jag kunde se ... men det är en kvalites switch i metallhölje som dessutom har stöd för jumbo frames ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Att lägga en kabel på vinden ska vara lugnt.

*haha* veckans

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
jag skulle rekommendera SMC 8508T , den finns dock inte på dustin vad jag kunde se ... men det är en kvalites switch i metallhölje som dessutom har stöd för jumbo frames ...

Okej. Men vad är jumbo frames för nått?! (är inte så insatt i detta)

Permalänk

Jumbo frames = större "paket" på ethernetnivå (kallas "frames"). Normal framestorlek är 1500 bytes. Jumboframes är normalt upp till 9000 bytes. Detta kan ge högre prestanda, då man kan sända färre men större paket. Kräver förstås att nätverkskortet klarar jumboframes också.

Förstår för övrigt inte vad kabelläggning på vinden var för kul, men men.. Det var inte avsett som ett skämt, men det kanske innehöll någon hemlig kod som inte ens jag var medveten om

Permalänk
Medlem

okej då är jag med!
Har inte fattat det där med kabeln heller!?

Permalänk
Avstängd

jumbo frames ger även lite lägre cpu util då inte lika många interupts måste genereras

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Jag kom och tänka på en sak nu precis! Behöver man egentligen 1Gbit. Räker det inte med 100Mbit! Flyttar inte så jätte mycket saker ändå!?
Ska man sattsa på 3Com då eller vad tycker ni? Eller är Netgear bra? Dom har väldigt mycket iallafall?!

Permalänk
Medlem

Ska du satsa på en 100mbits switch så kör på vad som helst, min favorit 8-portars 10/100 switch är Zyxels med portarna på baksidan...

Liten, metall, fyrkantig, sval, billig, portarna på baksidan, etc... Precis så som jag vill ha den...

Men det beror lite på hur man har det, mest en smak sak, köp den billigaste/snyggaste du hittar...

Permalänk
Medlem

Okej. Men utseendet spelar ingen roll eftersom jag ändå ska gömma undan den på nått smart sätt hade jag tänkt mig! Är det här nått att sattsa på?! http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010013805

Permalänk
Avstängd

flyttar du stora filer, brännar DVD isos i >8X över nätverket etc är det mycket trevligt med GBit annars duger 100Mbit...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

Rengch:

Har använt en sådan Netgear du länkar till länge. Funkar helt ypperligt, har aldrig hängt sig för mig.

Permalänk
Medlem

okej! Men jag kommer inte bränna nått över nätverket men däremot flytta lite tyngre filer!

Permalänk
Medlem

med 100mbit tar de väl ca 10min att flytta 5GB, så de räcker väl för dom flästa.
håller med Kilroy när de gäller switchar, plåtlåda, sladdarna där bak och låg temp...
kan rekomendera denna:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=120841&cks=PRL

om du bor i malmö finns samma switch att köpa hos styggapojken för 200:-

Permalänk
Medlem

Men tofen, den har 2 rader med 4 portar i varje va?
Den är ju jätteful...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rengch
okej då är jag med!
Har inte fattat det där med kabeln heller!?

Lägga en kabel = bajsa?