Permalänk
Inaktiv

Varken datorer eller konsoller kommer försvinna men det kommer bli en och samma pryl. Allting smälls ihop. Kameror + Telefon, Konsoll/dator+Dvdspelare och snart kommer datorn/konsollen styra tvn också.

Permalänk

Det bästa de kan göra är att marknadsföra sig lite som MS gör med Xbox 360. Alltså att det är mer än bara en konsol.. Då blir det inte lika farligt, man slipper ha massa extra saker för att göra det som 1 maskin klarar. Tex dekoda 9 (eller vad det var) HD-sändningar samtidigt... varför man vill ha det vet jag inte men det öppnar ju lite portar i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på ett lanseringspris på runt 4000-5000:-
Men kan man vänta nån månad så hittar man nog konsollen för 3000:-, kan vara rätt smart också så att det hunnit komma lite spel, och storsäljarna hamnat i reahyllan. Då slår Ruhler till. hehe

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
PS3 kommer INTE att kosta så mycket som 6000,-. Det viktigaste för MS och Sony är att ta marknadsanderlar, genom att sälja konsoller och sen tjäna de stora pengarna på spelen. Konsollerna kommer sannolikt säljas till närmast självkostnadspris. Jag gissar runt 3000,-. Så 6000,- kan ni glömma. Pengarna finns på spelen.

ehm, konsollerna säljs för lååångt under självkostnadspris ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerberos
Är det bara som det verkar, eller håller spel till konsoll högre kvalité rent programmeringsmässigt? Eftersom de inte kan patchas borde de ju genomgå rigidare betatestning?

Dvs inga halvfabrikat som slängs ut för att sedan få femtioelva patcher med bugfixar efter release?

Till PC måste de göra spelen till minsta gemensamma nämnare.
De kan inte förutse alla möjliga konfigurationer och därmed kan de missa en hel del buggar.
Till en konsoll programmerar du direkt och du vet vad den klarar och att den aldrig kommer att förändra hårdvaran.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII
Det bästa de kan göra är att marknadsföra sig lite som MS gör med Xbox 360. Alltså att det är mer än bara en konsol.. Då blir det inte lika farligt, man slipper ha massa extra saker för att göra det som 1 maskin klarar. Tex dekoda 9 (eller vad det var) HD-sändningar samtidigt... varför man vill ha det vet jag inte men det öppnar ju lite portar i alla fall.

12st

Visa signatur

(\_(\
(=’ :’)
(,(”)(”)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Men vad är det med folk? NÄSTA SOMMAR!

Ja och? Dom som gnäller om att dom kan fixa en dator för 6k likvärdig PS3ans prestanda har inte nämnt några datum... låter som på dom flesta som förespråkar det menar just idag.

Permalänk
Avstängd

jag pungade ut 4500kr för min PS2.. och jag äger 3st

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerberos
Är det bara som det verkar, eller håller spel till konsoll högre kvalité rent programmeringsmässigt? Eftersom de inte kan patchas borde de ju genomgå rigidare betatestning?

Dvs inga halvfabrikat som slängs ut för att sedan få femtioelva patcher med bugfixar efter release?

Kan ju vara så att det är enklare att skriva en stabilare kod till konsoll med tanke på att det är ett stängt system som inte påverkas av uppgraderingar i form av grafikkort eller nya drivrutiner som kodarna sedan måste ta hänsyn till.

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk

Klart att konsollerna kommer att ha bra prestande när de släpps men hur det ett halvår eller ett år senare. PC kommer alltid vara överlägset konsollerna pga versitiliteten, möjligheter till uppgradering samt att man kan spela mer än bilspel på dem. Idag kan du köpa en bra dator för 6000 och nästa somamr kommer du kunna köpa en ännu bättre för samma peng.

OBS. Högst subjektiv uppfattning.

EDIT. Glömde angående inte släppa buggiga spel till konsoller. Glöm inte KOTOR2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Ja och? Dom som gnäller om att dom kan fixa en dator för 6k likvärdig PS3ans prestanda har inte nämnt några datum... låter som på dom flesta som förespråkar det menar just idag.

De säger inte att den är likvärdig vad gäller spel.
Men de säger att för 6000 kan de få en dator man kan spela dvd-filmer på, köra photo-shop, surfa, skicka mail, chatta m.m.

Tycker de flesta som ens debatterar det här borde tänka efter.

Vad ska man köpa?
En van eller en porsche boxter?

Den frågan är lika logisk som vilket är bäst,
PC eller Konsoll?

Sen att jämföra att spela spel i 640x480 på en dator och att spela på en xbox 360 eller PS3...
Ja... behöver jag säga mer?
En DVD-film har upplösningen runt 720x576. Den kvalitén kan PS3 och xbox få ut på en vanlig tv.
Du ska inte kunna se skillnad på din nya shrek-DVD och ett spel på en xbox360 eller ps3.
Kör du däremot ett liknande spel på PC i 640x480 så kommer du se en jävla skillnad.
Konsollerna skalar ju om spelet.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerberos
Är det bara som det verkar, eller håller spel till konsoll högre kvalité rent programmeringsmässigt? Eftersom de inte kan patchas borde de ju genomgå rigidare betatestning?

Dvs inga halvfabrikat som slängs ut för att sedan få femtioelva patcher med bugfixar efter release?

Eftersom ett konsollspel anpassas enbart till en, två eller max tre olika konfigurationer (ps3,xbox360 och revolution). Men ett spel som är till för pc måste ju funka i minst 100,000 olika konfigurationer. Det blir lite knepigare.

Visa signatur

"Konsten att kunna flyga är att slänga sej mot marken ... och missa"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
De säger inte att den är likvärdig vad gäller spel.
Men de säger att för 6000 kan de få en dator man kan spela dvd-filmer på, köra photo-shop, surfa, skicka mail, chatta m.m.

Tycker de flesta som ens debatterar det här borde tänka efter.

Vad ska man köpa?
En van eller en porsche boxter?

Den frågan är lika logisk som vilket är bäst,
PC eller Konsoll?

Sen att jämföra att spela spel i 640x480 på en dator och att spela på en xbox 360 eller PS3...
Ja... behöver jag säga mer?
En DVD-film har upplösningen runt 720x576. Den kvalitén kan PS3 och xbox få ut på en vanlig tv.
Du ska inte kunna se skillnad på din nya shrek-DVD och ett spel på en xbox360 eller ps3.
Kör du däremot ett liknande spel på PC i 640x480 så kommer du se en jävla skillnad.
Konsollerna skalar ju om spelet.

Om du kopplar din PC till en Tv och startar ett spel så skalas även det väl om? Koppla in en XBOX eller PS2 till en monitor och se skillnaden. Om du gör det kommer man aldrig vilja sitta vid en TV igen.

Det hela handlar om en rättvis jämnförelse, om man ska jämnföra en PC med en konsoll så måste man ju jämnföra dem när de är som bäst eller hur? Och för att kunna jämnföra en nextgen konsoll när den är som bäst så krävs HDTV eller projektor. Vilket kostar en massa pengar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Ni som säger att ni endast köper om ni kan chippa och spela piratkopior.
Hur har ni tänkt att tanka ner spelen sen när sony går över helt till blue-ray skivor?
40GB per spel är inget normalsvensson tankar ner... sen är ju frågan hur man ska få över det till konsollen...

Gambit_2K:
Jämför Doom3 från en PC via TV-out och en Xbox som kör samma spel.
Konsollen klarar det bättre.

Visst skalar även en PC om men det ser inte lika bra ut även om det ser bra ut.

Man behöver bara inte ha hdtv för att kunna njuta av hög upplösning på spelen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Ni som säger att pc-spel är påväg ut från marknaden:

Varför är det nästan alltid ett pc-spel som toppar sälj-listorna samt majoriteten av spelen på listan är till pc? Ändå så piratkopieras det friskt till pc:n

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Ni som säger att ni endast köper om ni kan chippa och spela piratkopior.
Hur har ni tänkt att tanka ner spelen sen när sony går över helt till blue-ray skivor?
40GB per spel är inget normalsvensson tankar ner... sen är ju frågan hur man ska få över det till konsollen...

Gambit_2K:
Jämför Doom3 från en PC via TV-out och en Xbox som kör samma spel.
Konsollen klarar det bättre.

Visst skalar även en PC om men det ser inte lika bra ut även om det ser bra ut.

Man behöver bara inte ha hdtv för att kunna njuta av hög upplösning på spelen.

Jo men är det en rättvis jämnförelse då? Det hela handlar om jämnförelsen när PCn och konsollen är som bäst. Och det kräver HDTV/Projektor för en nextgen konsoll.

Jag kan fortfarande njuta av ett PC spel om jag kör det på en TV eller en 14" skärm. Precis som en konsoll ägare kan det om de spelar på en 25", 10 år gammal TV.

Säger det en gång för alla: Om man ska jämnföra så låt det vara en rättvis jämnförelse. Att säga att PCn är "död och begraven" för att några konsollen får ett "grafiskt övertag" i 1 år är ju så överdrivet det kan bli.

Något annat som visar PCn fortfarande mycket att komma med även om spelen inte går att jämnföra grafiskt. Som tex. priset på spelen, multiplayer, expansioner, mods mm. Det är mer än tangentbord och mus som talar för PC.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Red Beaver: sånt tjat blir det varje gång en ny generation konsoller släpps, dom har grafiskt övertag i ett år eller så och folk tjatar om att datorer ska dö och bara är överhypade skrivmaskiner..

Så har det varit sen SNES tid.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

6k? no problemo med den hårdvaran för min del... kanske om man lever på studiebidrag men som tur är kommer man ut i arbetslivet till sommarn

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MsPaint
Tror du fortfarande att du får ihop en dator med ett 6800U för 6000kr nästa sommar.. jag tvivlar.

Det är jag övertygad om.

Permalänk

hmm min dator gick på 6,3 k med frakt o jag har fanimej inte problem med dagens spel.. iofs har jag lagt till 800 för extra ram men inte mer än så...
och sen en dvd-brännare nu:p men man får en helt okej dator för 6 k:)
Köpte min för c a 1 år sedan.. klarar doom 3 och hl 2.. inte på max men utan lagg... handlar om att investera i rätt grejer:P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
hmm min dator gick på 6,3 k med frakt o jag har fanimej inte problem med dagens spel.. iofs har jag lagt till 800 för extra ram men inte mer än så...
och sen en dvd-brännare nu:p men man får en helt okej dator för 6 k:)
Köpte min för c a 1 år sedan.. klarar doom 3 och hl 2.. inte på max men utan lagg... handlar om att investera i rätt grejer:P

Precis.
Det finns annat i världen än att ha 100 fps i alla spel.

Visa signatur

Min signatur är liten, men min penis är stor!

Permalänk
Medlem

Det är ju helt olika slags spel till pc respektive konsoll,
Jag t.ex spelar mycket olika flygsimulatorer som typ lomac och sturmovik, samt mycket strategi som Victoria , hearts of iron och civilisation osv, även en del RTS som c&c generals.
Ibland kör jag också FPS som SWAT4.

jag vet då inte några konsollspel som jag tror jag skulle gilla inom dessa genrer.

däremot om man gillar äventyrsspel , sportspel, bilspel eller liknande så är väl konsoll att föredra.

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Att vägra betala något annat än 3000 för marknadens främsta teknik är snarare oförskämt.

kallas det inte för "köparens marknad"? de vill sälja, och konsumenterna vill inte köpa till vilket pris som helst. precis som det inte bär sig ekonomiskt att köpa den allra senaste datorhårdvaran bär det sig inte ekonomiskt att köpa den senaste konsollen den första dagen den börjar säljas.

(ja, jag är fullt medveten om att ni har haft ett par sidors diskussion om det här nu)

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Köper den nog inte direkt när den kommer utan väntar ett tag... Betalade ändå 4700 för mitt PS2 då jag köpte det i sep 01. Fick då med ett minneskort och ett spel men det var allt. Helt klart värt det om man ser på hur mkt tid man lägger ner på det

Permalänk
Medlem

7000 kostade ps2 i en tidning 1 månad innan det kom kommer jag ihåg

Permalänk
Medlem

Orka bry sig om PS3/XBOX360 när det ändå inte går att spela FPS/MMORPG:s på dom tillfredställande.

Permalänk
Medlem

Gamereactor skriver om det på sin sida. Dom tror det kommer ligga under 5000:-

Visa signatur

So Far So Good So WHAT!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Orka bry sig om PS3/XBOX360 när det ändå inte går att spela FPS/MMORPG:s på dom tillfredställande.

vi får hoppas att de 6 st USB portarna gör någon nytta då

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Har inte PS2:an ett tangentbord och mus, och det finns väl typ inga spel de går och spela med? Eller har jag fel? Tror aldrig de kommer fatta att det är otroligt många som vill ha mus och tangentbord till spel.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Har inte PS2:an ett tangentbord och mus, och det finns väl typ inga spel de går och spela med? Eller har jag fel? Tror aldrig de kommer fatta att det är otroligt många som vill ha mus och tangentbord till spel.

Det finns tangentbord till Final Fantasy XI iaf.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.