Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Har det med VB.NET att göra?

Ja.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

Har aldrig brytt mig om att ta reda på vad .NET egentligen är för någonting. Om det nu är nåt slags hopkok av ASP och VB-"applets" kan jag ju inte påstå att jag ställer mig särskilt positiv till idén.

EDIT: Just det, C# är väl med på nåt hörn också. Har ingen erfarenhet av det språket.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Ja.

Stört, jag hittar inget om det. Termer att söka på? Det hela verkar hädiskt och lite kittlande...

EDIT: Eller är det bara som vbscript man kunde köra förr i tiden. fast i form av vb.net?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Har aldrig brytt mig om att ta reda på vad .NET egentligen är för någonting. Om det nu är nåt slags hopkok av ASP och VB-"applets" kan jag ju inte påstå att jag ställer mig särskilt positiv till idén.

EDIT: Just det, C# är väl med på nåt hörn också. Har ingen erfarenhet av det språket.

Ja, det ska ju vara såkallat "språk oberoende" eller vad de kallar det.
VB och C# är väl dock det vanligaste.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Stört, jag hittar inget om det. Termer att söka på? Det hela verkar hädiskt och lite kittlande...

EDIT: Eller är det bara som vbscript man kunde köra förr i tiden. fast i form av vb.net?

Huah?
I asp.net kör du ju VB och inte VBscript som i gamla asp.
Vet inte om det tagits upp just det jag sa innan, bara något jag upplevt själv.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Det som gör att allt inte funkar i alla webläsare är väl att komponenterna i asp.net spottar ur sig felaktig client-side-kod. Rätta mig om det är fel.
Jag ska precis börja med asp.net och skulle man stöta på komponenter (kontroller) som ger felaktigt resultat får man väl skriva egna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Huah?
I asp.net kör du ju VB och inte VBscript som i gamla asp.
Vet inte om det tagits upp just det jag sa innan, bara något jag upplevt själv.

Haha, förlåt, jag har fullkomligt virrat bort mig :).

ASP.NET, var visst vårat lilla sidospår här och du säger att vissa saker i ASP.NET inte stöds av nån annan webbläsare än IExplorer, om jag förstår dig rätt.

Min skepsis ligger i att jag trodde (tror) att ASP.NET var strictly server-side och inte hade med webbläsaren att göra.
Däri frågan: finns det element i ASP.NET som exekveras av klienten?

Som grädde på moset undrar jag om du kan hjälpa mig fram till att läsa om just den delen i ASP.NET, för jag känner mig dåligt uppdaterad på just ASP.NET och det där verkar som en nyttig grej när vi pratar kontrollerade miljöer, typ intranät.

Så, nu känner jag mig mer strukturerad, framstår jag fortfarande som virrig för dig så får jag väl klargöra mer :).

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Haha, förlåt, jag har fullkomligt virrat bort mig :).

ASP.NET, var visst vårat lilla sidospår här och du säger att vissa saker i ASP.NET inte stöds av nån annan webbläsare än IExplorer, om jag förstår dig rätt.

Min skepsis ligger i att jag trodde (tror) att ASP.NET var strictly server-side och inte hade med webbläsaren att göra.
Däri frågan: finns det element i ASP.NET som exekveras av klienten?

Som grädde på moset undrar jag om du kan hjälpa mig fram till att läsa om just den delen i ASP.NET, för jag känner mig dåligt uppdaterad på just ASP.NET och det där verkar som en nyttig grej när vi pratar kontrollerade miljöer, typ intranät.

Så, nu känner jag mig mer strukturerad, framstår jag fortfarande som virrig för dig så får jag väl klargöra mer :).

Haha okej.
Jag måste erkänna att jag inte har någon aning om det är serverside, men det borde ju inte skilja sig mot klassisk asp eller php men vad vet jag.
I princip allt verkar stödjas av Firefox men jag håller på att kodar ett forum i asp.net och på registreringssidan så finns det inbyggda valideringskontroller.
Ser ut såhär:

<asp:CompareValidator id="CompareValidator1" runat="server" ErrorMessage="You cannot use your username as password (Security Issue)." ControlToValidate="username" Operator="NotEqual" ControlToCompare="password"> You cannot use your username as password. </asp:CompareValidator>

Vilket kollar att textboxen username inte är samma som textboxen password.
I vilket fall.
I Firefox så kontrollerar den och skriver ut allt detta när man klickat submit men i Internet Explorer så skriver den ut felet så fort man lämnar textboxen.
Jag vet inte om sidan laddar om snabbt som in i h-e så man inte märker av det ens eller vad det är frågan om.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luskan
. Asp.net funkar inte bra i andra webläsare än Microsofts Explorer.
Med andra ord mot .net!!

Det systemet som jag utvecklar nu, funkar endast i FF och Opera och det är kodat i ASP.net,
Lustigt. Gilar du inte markupen så är det bara skriva egna kontroller.

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Medlem

De här kontrollerna ni pratar om, producerar de client-sidekod som i sin tur kan vara inkompatibla med olika webbläsare? Jag tror snart att jag har förstått det här...

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
De här kontrollerna ni pratar om, producerar de client-sidekod som i sin tur kan vara inkompatibla med olika webbläsare? Jag tror snart att jag har förstått det här...

inkompatibla är väll lite och ta i. Men de är inte validerad xhtml och om man kör till exempel validators som KentRoyal visade. Så kör den klient kod i IE för att nå målet men i Firefox så kör den det på server sidan. Det går att stänga av klientkoden dock. Men som sagt. Man kan använda väldigt strippade kontroller och Litreal(Ren text) och Repeater(loop) för att göra det mesta.

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ::]jazzil
inkompatibla är väll lite och ta i. Men de är inte validerad xhtml och om man kör till exempel validators som KenRoyal visade. Så kör den klient kod i IE för att nå målet men i Firefox så kör den det på server sidan. Det går att stänga av klientkoden dock. Men som sagt. Man kan använda väldigt strippade kontroller och Litreal(Ren text) och Repeater(loop) för att göra det mesta.

Ah, jag börjar hänga med.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal

*snip*

Kan du lägga in lite radbrytningar så sidan går att läsa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Var kan man lära sig koda asp.NET?
Har sysslat mycket med php innan och vill ha en lika fin internet-manual som de har fast i asp.NET.

www.msdn.com är ett bra ställe att starta. kan dock te sig lite maffigt ibland. otroligt arkiv "kunskap"

Citat:

Har aldrig brytt mig om att ta reda på vad .NET egentligen är för någonting. Om det nu är nåt slags hopkok av ASP och VB-"applets" kan jag ju inte påstå att jag ställer mig särskilt positiv till idén.

.NET är ett ramverk som tillhandahåller en mängd klasser, kort och gott. när du programmerar ASP.NET (i valfritt programmeringsspråk, VB.NET, C#, C++ tex.) bygger du XML web services eller "web forms". det är dom 2 komponenterna i .NET som ASP.NET använder sig av.
blanda inte ihop "gamla" VB med VB.NET. i vb.net har du hela .net-ramverket till ditt förfogande och du programmerar objektorienterat.
ASP.NET är inte ett "runtime"-programmeringsspråk som tex ASP. ASP kör en sida från topp till botten och sen är det bra med det. i ASP.NET använder du dig av EVENTS och OBJEKT för att bygga upp en applikation. ett objekt är i princip varje komponent av din webbapplication som du kan styra genom olika events i din programmeringskod (som kan vara smidigt skiljd från struktureringskoden till vilken grad du själv vill. - codebehindfiler hjälper dig att skilja på stuktur och kod. css skiljer dessutom din design från struktur )

man kan ju rabbla strunt hur länge som helst, men det jag ville komma till var att ni ska sluta försöka jämföra ASP.NET med andra webbutvecklingsmiljöer och tekniker eftersom det är ett helt "nytt" och annorlunda sätt att se på webbprogrammering. bara för att ASP och ASP.NET låter lika så är det inte mycket som är gemensamt mellan de 2 teknikerna.

ps. jag är inte anställd av MS, och jag kodar själv väldigt gärna PHP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Jag har ännu inte kommit ur det stadiet, det är ju sant!

Nja, egentligen inte.
Bill Gates äger Microsoft.
Microsoft och Bill Gates skänker enorma pengar till u-länderna.

Alltså så stödjer vi som köper microsofts produkter detta.

Visa signatur

Jag gjorde ett forum en gång. Det var i ASP. Nu kodar jag mest PHP. Men jag har en sajt som heter Clanhost.se också!!!11 ONEONE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zn4rK
Nja, egentligen inte.
Bill Gates äger Microsoft.
Microsoft och Bill Gates skänker enorma pengar till u-länderna.

Alltså så stödjer vi som köper microsofts produkter detta.

Visst, må så vara.
Men i övrigt, deras produkter är allmänt dåliga, de kostar onödigt mycket (även om de skänker pengar så skulle de kunna dra ner på priserna), de tar till otroligt fula metoder för att få ha monopol osv.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Visst, må så vara.
Men i övrigt, deras produkter är allmänt dåliga, de kostar onödigt mycket (även om de skänker pengar så skulle de kunna dra ner på priserna), de tar till otroligt fula metoder för att få ha monopol osv.

OffT: Håller inte med om det första. Office-paketet (iaf Word, Excel och PowerPoint) är riktigt bra (åtminstone i jämförelse med andra såna produkter idag). Visual Studio funkar utmärkt. Deras kompilator är bra. Windows är bra mycket mer trevligare att använda än Linux, generellt sett. (Mac kan jag inte uttala mig om.) Och för att göra det lite mer OnT så hittade dom på .Net som jag tycker verkar mer och mer intressant.

Men visst, fula är dom.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net