Permalänk
Medlem

Antec Sonata eller Antec SLK3000.

Ja, det är frågan.

Ska köpa nytt chassi och vill även ha en ny nätdel.
Läste Sweclockers recension om Antec Sonatan och
tydligen fick man med ett riktigt bra nätaggregat.
Tyst skulle det vara också.

Detta får man inte med SLK3000. Men sen att SLK3000 bara kostar
runt 400:- kanske man kan köpa till ett bra nätaggregat?

Någon som har någon bra koll på detta.. Får gärna inte överstiga
priset på Sonatan som är 1300:- med nätdel då.

Well.. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit Sonatan men om du är snål tycker jag du ska köpa SLK3000 som kostar ca 500 kr sen köpa ett nätagg för 500 kr.. men då kan du ju nästan köpa sonatan xD

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Jo, det är sant. Men finns det några bra nätaggregat i den prisklassen?

Den man får med i Sonatan ska tydligen vara ruskigt bra!

Permalänk
Medlem

Jag hittar tamejfan ALDRIG ett Antec-chassi utan deras förbannade nätagg i

Jag har ett OCZ ModStream och vill inte byta ut det, vart kan man hitta Antec-chassin utan PSU?

Permalänk

Inte sonatan... SLK!

Hörde att de hade någon konstig standard på sonatans agg. Jag hade tagit SLK:n + ett Chill-Innovation 400W för 500:- på shg.biz. Billigt, väldigt bra och tystare än sonatans agg! Helt superbt nätaggregat!

Man hör det knappast mycket...

Det är mitt bud

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av big_kahuna
Inte sonatan... SLK!

Hörde att de hade någon konstig standard på sonatans agg. Jag hade tagit SLK:n + ett Chill-Innovation 400W för 500:- på shg.biz. Billigt, väldigt bra och tystare än sonatans agg! Helt superbt nätaggregat!

Man hör det knappast mycket...

Det är mitt bud

Detta är saxat ur recensionen här på Sweclockers:
Antec TruePower har många fina funktioner för att garantera just att systemet skall vara stabilt.
Med sina separata kretsar för 3,3V, 5V och 12V gör det nätaggregatet minde känsligt för
variationer på en enskild utgång, och det betyder i sin tur att datorn också blir stabilare.

Startar vi nätaggregatet utanför lådan och lägger örat precis intill produkten, hör man knappt att
det finns fläktar i det. När vi monterade nätaggregatet i en låda ökade hastigheten på fläktarna
något efter en stund, men det är fortfarande så att att du verkligen måste gå fram till lådan och
anstränga dig för att höra att det låter något om det. Det är andra saker i lådan som överröstar
själva nätaggregatet, som t.ex. fläkten på moderkortet och fläkten på processorn.

Så den nätdelen låter ju hur bra som helst.

EDIT. Någon som vet ett annat bra chassi för runt 1300:-
Då ska helst nätdel hänga med!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av big_kahuna
Inte sonatan... SLK!

Hörde att de hade någon konstig standard på sonatans agg. Jag hade tagit SLK:n + ett Chill-Innovation 400W för 500:- på shg.biz. Billigt, väldigt bra och tystare än sonatans agg! Helt superbt nätaggregat!

Man hör det knappast mycket...

Det är mitt bud

Det är vanliga ATX standarden på Sonatan

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Ingen som vet vilket chassi samt agg som är bäst?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Ingen som vet vilket chassi samt agg som är bäst?

SLK med ett chill-innovatin 400W

ska kolla upp det där med sonatan.....

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av big_kahuna
SLK med ett chill-innovatin 400W

ska kolla upp det där med sonatan.....

Gör så. Här har du en länk!

Permalänk

Jag har sonata och jag är helt klart nöjd! Skulle iofs gärna vilja ha ett fulltower men det är endast för att det känns roligare Samt att man skulle kunna trycka in lite mer radiatorer osv

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Jag har sonata och jag är helt klart nöjd! Skulle iofs gärna vilja ha ett fulltower men det är endast för att det känns roligare Samt att man skulle kunna trycka in lite mer radiatorer osv

Är nätdelen som hängde med bra?
Står att den ska vara tyst i Swec's recension också. Stämmer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Är nätdelen som hängde med bra?
Står att den ska vara tyst i Swec's recension också. Stämmer?

Jo nätdelen är riktigt tyst. och bra, har iaf inte märkt nått att den inte hänger med., Man hör den endast om man har örat nära. Fick burken iaf ljudlös när jag körde utan fläktar och endast nätaggs fläkten i

edit...mer info

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Jo nätdelen är riktigt tyst. och bra, har iaf inte märkt nått att den inte hänger med., Man hör den endast om man har örat nära. Fick burken iaf ljudlös när jag körde utan fläktar och endast nätaggs fläkten i

edit...mer info

Kalas! Det blir ett (en?) Antec Sonata för AzII med!

Permalänk
Medlem

Mehh... Vart hittar man Sonator (eller eventuellt andra också) utan nätagg då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blirren
Mehh... Vart hittar man Sonator (eller eventuellt andra också) utan nätagg då?

Antec SLK3000 säljs utan aggregat. Kostar bara några hundra också!

Permalänk
Medlem

Jag har haft båda och jag skulle aldrig välja Sonatan eftersom jag vill ha en ordentligt tyst dator och inte en ganska tyst dator.

Söker du på forumet så kommer du hitta en miljon inlägg med nöjda Sonataägare så det är en smaksak vad man prioriterar och var man lägger sina kravnivåer.

Har du läst min recension av SLK3000B här på Sweclockers?

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusT
Jag har haft båda och jag skulle aldrig välja Sonatan eftersom jag vill ha en ordentligt tyst dator och inte en ganska tyst dator.

Söker du på forumet så kommer du hitta en miljon inlägg med nöjda Sonataägare så det är en smaksak vad man prioriterar och var man lägger sina kravnivåer.

Har du läst min recension av SLK3000B här på Sweclockers?

/Magnus Thomé

Är det recensionen om hur man bygger en tyst dator?

Anledningen till att jag har valt Sonatan är pga nätdelen som hänger på.
Den är verkligen skarp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Är det recensionen om hur man bygger en tyst dator?

Jepp

Jag vet att jag är övernitisk för att få tyst på grejer Nu har huset på andra sidan gatan installerat en fläkt uppe på taket och när jag har fönstret öppet så låter den betydligt mer än vad jag låter mina datorer låta. Så vad gör jag nu??? =/

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk

Det kommer bli intressant att läsa recensioner om den nya Sonata II. Nån som vet när såna kan väntas dyka upp? När dyker Sonata II upp i svenska butiker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noneedforaname
Det kommer bli intressant att läsa recensioner om den nya Sonata II. Nån som vet när såna kan väntas dyka upp? När dyker Sonata II upp i svenska butiker?

Inom några få veckor som allra längst!

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusT
Inom några få veckor som allra längst!

/Magnus Thomé

Kalas!

Har tittat mera på COMPUCASE MIDITOWER CI-6A21 som verkar
vara väldigt trevligt om man sprejar om fronten.

Fördelen med detta chassi verkar vara att man kan få en 120mm
fläkt att blåsa direkt på hårddiskarna. Går detta i Sonatan? För i
Sonatan verkar fläkten mest blåsa på hårddisk-hållaren då hddsen
sitter på "fel" håll. Stämmer?

Permalänk

Jag skulle lugnt tagit SLK3000B och ett skapligt nätagg. SLK's hdd-hållare är åt rätt håll förresten, och en 120mm-fläkt funkar finfint där i fronten. Så ja, det är väl mest vad du prioriterar. SLK går att få riktigt tyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av codeprophet
Jag skulle lugnt tagit SLK3000B och ett skapligt nätagg. SLK's hdd-hållare är åt rätt håll förresten, och en 120mm-fläkt funkar finfint där i fronten. Så ja, det är väl mest vad du prioriterar. SLK går att få riktigt tyst.

Men jag är helt vilse när det gäller bra, tysta nätaggregat.

Fördelen med Sonatan är ju att man tydligen får med ett riktigt
bra nätaggregat.

EDIT. Kollade ifall man kunde köpa SLK3000B och köpa samma
nätagg som ingår i Sonata-paketet. Visst kan man, men priset
skjuter i höjden!

Permalänk
Medlem

AzII - Tipset är Targan/OCZ Mod eller PwrStream.

Permalänk
Medlem

Köpte en SLK3000B.

Permalänk
Medlem

AzII: Bra. Har också det chassit och det är underbart bra.
Har dock sonatans nätagg (Rev sönder min sonata, bokstavligt talat).
Jag gillar det inte så mycket...bättre att skaffa valfritt tagan/ocz-agg istället, eller eventuellt ett FSP.

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem

om du vill ha bättre kylning på prollen, gör som jag. Jag satte en 80mm fläkt där airguiden sitter fast, sen sate jag tillbaka airguiden utanpå fläkten. Detta sänkte min idle temp från 49 till 39 grader. Kunde aldrig tänka mig att det skulle göra så mycket, men det låter ju en del så funderar på att sätta en strömbrytare på den så man kan slå på den när man känner för lite kyla

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||