Permalänk
Medlem

för varm?

hallå. jag sitter på en p4 northwood 2.4ghz som jag har klockat till 2.6 och den idlear nu på 42grader. innan idleade den på 40 grader. är det för varmt .kör med original och det finns inga spår av kylpasta på CPUn

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

42grader är knappast något jag skulle tappa någon sömn över. Jag skulle snarare se mig om efter lite kylpasta och se var taket ligger för din cpu

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

vad menar du med inga spår av kylpasta? Verkar inte bra iaf, det blir MKT bättre kontakt om man använder kylpasta.

Sen så säger idle tempen inte så mkt. Det är full load temperaturen som spelar roll. Har du stängt av så att dne inte kan throttla så kanske max 65 grader är lagomt, den bör inte bli varmare än så iaf. Du kan t.ex. testa med prime95 för att se om den dels är stabil och se hur varm den är i full load.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

kaptenperre:jag köpte burken färdig och dom verkar inte ha haft på kylpasta! nej jag har inte stängt av throttling. (skulle jag inte våga ) provar med prime95. finns det på sweclockers ftp?

EDIT: körde prime 95. fick error efter 2 minuter :D. full load tempen var 58 grader blev aldrig varmare än så inte i spel heller

EDIT2: hmm hittar inte taket för den. inte på intels hemsida iaf. nån
som vet?

EDIT3: har klockat till 2.8 alla prime 95 test förutom small FFTs fick error efter 0 minuter :D. nu ligger maxtemp 61. dom error meddelandena i dom andra testen kanske beror på för låg spänning?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD