Permalänk
Medlem

fotoskola

Någon som vet nån sida med lite noobinfo om fotografering? Min nyinköpta canon 350D är som ett flygplan med knappar. Jag måste ha tag i en sida där man kan läsa om bländartider och iso tal mm.

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Medlem

http://www.fotosidan.se/doc.htm/3485/ är väl en bra början.

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, men varför lägga ca 9 lax på en sak som du inte ens fattar nåt av?

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

Här har du några tips om fotografering också.

http://www.scandinavianphoto.se/info/pdfArchive/pdfcollection...

Visa signatur

i7 4770k & GTX 1080 & 32GB ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapaas

Han kanske vill lära sig?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursäkta, jag håller med, han kanske vill lära sig. Dessutom köpte jag själv en Pentax k1000 för några år sedan utan att fatta ett dugg om foto, idag så har jag eget företag.....

Mitt bästa tips är att att testa alla knappar och inställningar för att se vad som händer. Skriv gärna upp inställningarna för att kunna referera till dem sedan när du tittar på bilderna. Och börja med att fota i manuellt läge, annars kommer du aldrig riktigt att lära dig.

Ps: kom ihåg att skit in är skit ut, dvs det går inte att göra en dålig bild bra i ett bildbehandlingsprogram.

Lycka till

Visa signatur

PC: Modekort A7N8x-Deluxe,
processor AMD 2500+, ram 1,3GB, grafik 64mb, hårddisk 320GB. Operativsystem: Windows xp pro. Övrigt: En väldigt tyst dator, jag kan till och med höra min bildskärm surra.

Permalänk
Medlem

Vad gäller grundläggande fotografering vad gäller exponering, ljusmätning, komposition, skärpedjup och hela den biten finns det säkerligen en hel uppsjö av böcker på ditt närmaste bibliotek. Vad gäller det har inget ändrats mot att fota analogt.
Läs åxå gärna alla delar i Olle Bjernulfs artikelserie på fotosidan, varav root hänvisar till den första.
http://www.fotosidan.se/docview.htm?ID=1095

Experimentera och kolla inställningar och se vad de ger för resultat.
Kolla vad olika bländare ger för resultat tex:
http://dumbo.mine.nu/bilder/dof/

Tänk efter FÖRE du trycker på avtryckaren, hur du vill att bilden ska bli. Blir det inte som du tänkt, gå tillbaka och titta på inställningarna och fundera på vad du skulle gjort annorlunda. Testa sedan igen.

Till skillnad mot dream77 tycker jag det är totalt onödigt att skriva ner inställningarna då de finns i EXIF-informationen.
Annars har han/hon fullständigt rätt i att man måste göra rätt från början för att få ett bra resultat, även om man i nödfall faktiskt kan rädda bilder som man klantat sig rätt mycket med så att de iaf blir... Ja, någorlunda användbara.

När du fått fram bilder som du själv är ganska nöjd med är det dags att registrera dig på fotosidan och lägga upp bilder för kritik. Då kommer du att så synpunkter av fotosidans medlemmar på vad som, i deras ögon, är bra och vad som kan göras bättre med bilderna.

Permalänk
Medlem

Till dumbo.

Ja just det de gör det ja, Jag har nyss bytt från analogt till digitalt och tänkte inte på att informationen faktiskt finns lagrad med bilden numera.

Men jag vill endå poängtera att det inte går att rädda en dålig bild man tagit i ett bildredigeringsprogram. Visst du kan göra något tokigt med den som att tokhöja kontrasten eller liknande för att få en bra effekt, men resultatet kommer ju då inte bli som du tänkt dig från början.

Visa signatur

PC: Modekort A7N8x-Deluxe,
processor AMD 2500+, ram 1,3GB, grafik 64mb, hårddisk 320GB. Operativsystem: Windows xp pro. Övrigt: En väldigt tyst dator, jag kan till och med höra min bildskärm surra.

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med dig om att man ska sträva efter att göra rätt från början. Då har man ett så bra utgångsmaterial som möjligt.
Jag ser det som ett plus att ha möjlighet att kunna rädda bilder om jag av någon anledning skulle ha klantat mig i fotoögonblicket.

Denna bilden http://dumbo.mine.nu/photo/Gallery/My%20dog/Pontus.jpg tyckte jag tex mycket om, men jag klantade mig när jag tog den. Ny kamera, inte helt 100 på ljusmätningen, glömt av att ställa om ISO-talet osv.
Den är tagen på ISO800 och var från början underexponerad med ca 2 steg (motv ISO3200 alltså). Den var alltså nästan helt svart. Efter lite kompensation i RAW-konvertern och lite neat image så är den användbar för förstoring i A4-format iaf. Men priset att betala i detta fallet är mer brus, vilket även kan ses i detta lilla format, i bakgrunden på bilden.
Så visst ska man alltid sträva efter att göra rätt från början.

Permalänk
Medlem

Re: fotoskola

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WRC
Någon som vet nån sida med lite noobinfo om fotografering? Min nyinköpta canon 350D är som ett flygplan med knappar. Jag måste ha tag i en sida där man kan läsa om bländartider och iso tal mm.

Grattis till din 350d
Får min på onsdag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dream77
Ps: kom ihåg att skit in är skit ut, dvs det går inte att göra en dålig bild bra i ett bildbehandlingsprogram.

Sanning med modifikation iofs. Det är många bilder som går att *rädda* tack vare just bildbehandlingsprogram. En skicklig bildretuschör kan göra underverk för en bild. Många gånger är ju frågan om det är värt det, medans andra gånger är det billigare att göra retusch, manipulering etc än att fota om bilden. Men visst är det så, desto bättre bild, desto bättre slutresultat.

Bara tillägga att jag *inte* är någon hejare på att fotografera, men jag sitter i andra ändan av kedjan. Och jag har fått katastrofala bilder som jag räddat så att man åtminstone inte behöver skämmas för den färdiga produkten. Vissa får bli som de blir dock, om inte uppdragsgivaren är beredd att fota nytt förstås. Sällan de är det dock...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonHart

Han kanske vill lära sig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dream77

Ursäkta, jag håller med, han kanske vill lära sig. Dessutom köpte jag själv en Pentax k1000 för några år sedan utan att fatta ett dugg om foto, idag så har jag eget företag.....

Självklart kan det vara så. Samma för mig för ett år sen, så jag köpte en Canon s1 för ca 4500:- för att lära mig på och se om det var nåt för mig, sen nu i år blir det en 350D.

Tyckte bara att det var onödigt mycket pengar att lägga på nåt som man inte har en aning om hur man hanterar. Menmen, man gör ju som man vill.

Grattis till din nya kamera. Hoppas på mycket fina bilder.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo

Till skillnad mot dream77 tycker jag det är totalt onödigt att skriva ner inställningarna då de finns i EXIF-informationen.

Denna EXIF-info. Lagras den bara av digitala SLR-kameror eller även av lite billigare kompakta digitala kameror

Permalänk
Medlem

Alla digitalkameror som finns på marknaden idag iaf.
Det finns kanske undantag, men de är mycket få isf.

Permalänk

Och hur tar man del av denna EXIF infon?

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

Man använder ett program som kan läsa exifinfon. Doh!

Irfanview kan göra det tex. Säkerligen många andra bildvisningsprogram som kan det åxå.
Sedan finns det en hel drös med program som inte gör annat än extrahera exifinfo. Exifr är ett sådant. Sök på "exif" på google så lär du hitta.

Permalänk
Medlem

Högerklick på bild -> Egenskaper -> Sammanfattning -> Avancerat
så får du ut info
Exif borde finnas på dom flesta kompaktkameror också, har på min gamla samsung 1.3 mpixel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Jag håller helt med dig om att man ska sträva efter att göra rätt från början. Då har man ett så bra utgångsmaterial som möjligt.
Jag ser det som ett plus att ha möjlighet att kunna rädda bilder om jag av någon anledning skulle ha klantat mig i fotoögonblicket.

Denna bilden http://dumbo.mine.nu/photo/Gallery/My%20dog/Pontus.jpg tyckte jag tex mycket om, men jag klantade mig när jag tog den. Ny kamera, inte helt 100 på ljusmätningen, glömt av att ställa om ISO-talet osv.
Den är tagen på ISO800 och var från början underexponerad med ca 2 steg (motv ISO3200 alltså). Den var alltså nästan helt svart. Efter lite kompensation i RAW-konvertern och lite neat image så är den användbar för förstoring i A4-format iaf. Men priset att betala i detta fallet är mer brus, vilket även kan ses i detta lilla format, i bakgrunden på bilden.
Så visst ska man alltid sträva efter att göra rätt från början.

brus går att fixa, rörelseoskärpa sitter i för alltid. var generös med sensorkänsligheten ;).

edit: öhm, ok. det är ganska grundläggande. Men det är ett tips till WRC i alla fall

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Medlem

Det var ingen risk för rörelseoskärpa på den bilden.
Brus tar bort detaljer och det går inte att "fixa", bara till viss del.
Tar man bort bruset försvinner ännu mer detaljer.
Men visst. Hellre lite brus än att bilden är suddig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Unforgiven
Och hur tar man del av denna EXIF infon?

Även en del (många?) webgallerier har funktioner för att ta till vara på exif-informationen - exempelvis Gallery

Du laddar upp en bild till webgalleriet och Vips! så har du information om tid, bländare, datum etc, etc

(Gallery 2 rekommenderas)

Permalänk
Medlem
Citat:

Självklart kan det vara så. Samma för mig för ett år sen, så jag köpte en Canon s1 för ca 4500:- för att lära mig på och se om det var nåt för mig, sen nu i år blir det en 350D.

Me too, började med en sunkig Coolpix, nu kör jag EOS 1D Mark II med L-optik.

För de som inte kör Windows XP är Photoshop kanon för att kolla EXIF-info. Arkiv -> Filinformation -> EXIF. Det börjar faktiskt bli vanligare med avståndsangivelser och annat kul i EXIF-datan. I min kamera kan jag till exempel se slutaraktuationer, Dvs antalet bilder som spegeln har flärpat till och skapat en bild. Mycket praktiskt för andrahandsköp, ungefär som räknaren i en bil.

Visa signatur

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing