Bäst TV-ut - slaget mellan olika Encoder-kretsar

Permalänk
Medlem

Vill säga till er som får svartvit bild: detta får ni för att er tv inte har svhs ingång när ni kör svhs ut från datorn. Kör rgb eller komposit ut istället så ska det lösa sig.

Till er som har Hollywood+ kort: http://www.divx-digest.com/software/divxplus.html
Det programmet gör att ni kan köra divx filmer på tvn med kortet redan idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnibüs
ok, då tar jag med min VGA-box:

VGA-Box: Trust Televiewer 1600
Krets: n/a
Format: S-video och Composite (använder s-video)
Synpunkt: strålande bildkvalité, lättinställd, super med autoavstängning, snygg
Pris: ~1300kr

edit: kanske ska säga att den klarar upplösningar från 640x480 till 1600x1200

Var kan man köpa en sådan?

Visa signatur

....

Permalänk
Medlem

hmm...

Är det nån som vet vad det är för krets på ett LeadTek GF3ti200?

Visa signatur

....

Permalänk
Medlem

Grafikkort: Creative Gforce 2 MX 400

Krets: Tyvärr så vet jag inte det.

Format: Komposit, via scart in i videon till min lilla 14"are

Kommentar: Utmärkt bild enligt min mening, iofs har jag inte så mycket att jämföra med, dock lite flimmer, men det märks inte när man ser på film.

Permalänk

Radeon8500!!

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

Re: Bäst TV-ut - slaget mellan olika Encoder-kretsar

[Darklord] Mycket mycket imponerad av din bild!! Är det bilden från din TV? Klara den att visa så bra bild att du slipper ha en monitor? Går det att läsa bra osv? Kör i dag Geforce kort och tycker det blir flimmer över hela bilden, går bra att spela eller se film men inte att jobba.
Var köper jag boxen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av misko
I den här tråden vill jag att vi tillsammans ger varandra tips och synpunkter på de olika TV-ut-lösningarna som finns på marknadens olika grafikkort.

Det jag vill att ni gör är att posta följande information om era erfarenheter med TV-ut. Var vänliga och inkludera all information.

Grafikkort: (den exakta modellbeteckningen på ditt grafikkort)
Krets: (den exakta beteckningen på encoder-kretsen som finns på grafikkortet)
Format: (berätta om ni kör S-video eller komposit)
Synpunkt: (utförliga kommentarer om bildkvaliteten på TV-ut)

OBS! Håll tråden ren från övriga diskussioner och frågor. Jag vill hålla den ren och lättöverskådlig. Målet är alltså att hjälpa varandra med synpunkter och tips om vilka kretsar och grafikkort som erbjuder bäst TV-ut.

Exempel

Grafikkort: Misko3D GeForce6
Krets: BT888
Format: S-video
Synpunkt: Suddig och oklar bild med viss tendens till regnbågsfärger i mitten av TV-skärmen.

Visa signatur

Darklord R0Xx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clan-DVD.cjb.net
Offtopic litegranna. Vad är det för TV apparater som klarar 1024x768, eller kanske högre?

Plasma TV.
10cm tjocka och en MINST lika tjock plånbok för att köpa, pris från 50-175000, storlek 32"-52", upplösning 800/600 -1600/1200.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Liten

Var kan man köpa en sådan?

Jag har en som jag inte har användning för. Testad 1gång.

maila mig på j.c@bredband.net om du är intresserad.

/jesper

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yocke
Vill säga till er som får svartvit bild: detta får ni för att er tv inte har svhs ingång när ni kör svhs ut från datorn. Kör rgb eller komposit ut istället så ska det lösa sig.

Till er som har Hollywood+ kort: http://www.divx-digest.com/software/divxplus.html
Det programmet gör att ni kan köra divx filmer på tvn med kortet redan idag.

jag kör med s-vhs ut, men ändå får jag bara en svartvit bild, har ställt in allt annat "rätt"
har en Chrontel 7007-krets
drivisar: detonator 21.83
har en scart -> 2 st RCA och s-vhs
scarten till teven..
vad kan vara fel?

Visa signatur

Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100 % dödlighet. - Lars Alfred Engström - Linköpings Universitet
Sebbe bloggar: www.gnask.nu

Permalänk
Avstängd

Grafikkort: Creative Labs 3d blaster geforce3 ti 200
Format: S-video
Synpunkt: Mkt bra bild bara det att min s video på min sony tv e lite sne (asså bilden e sne. Blir lite sne när jag ser på dvd åxå ) men mkt bra bild 800X600. Fast funkar inte med nvdias drivrutiner men använd tvtool som aeger... www.tvtool.com

Visa signatur

[size="1"] Kör så det ryker! :D | AMD XP 1800@2000|512 pc 2100 ddr | EPoX 8K3A+ | DvD | 12Xbännare | 3 CCFL | Saftblandare | Chieftec DA-01BD | 21" Eizo| 60gb maxtor | 80 gb wd 8mb cach| Boomslang 2k | icemat | www.BiFFeN.tk[/size]

Permalänk

Nån som vet vilket tv-ut-chip som finns i POV's GeForce 3 Ti200 kort? & e det isf bra? (maila gärna om detta tilll luke@forpresident.com) *frågvis*

Visa signatur

bboy1980

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eOmega

Var kan man köpa en sådan?

www.komplett.se sök efter trust televiewer

Permalänk
Medlem

Hmm...
Kort: Chaintech Desperado GeForce 2 Pro
Krets: Är inte säker
Format: S-video
Synpunkter: Jag har haft inställningar för tv out på kortet men nu med nvidias nya drivrutiner 28.32 så hittar den inget sånt alls. Jag letar just nu efter ett bra program som sköter sånt istället, någon som vet någe bra? hemsida?

Jag kan ge alla som har problem med s-video lite info oxå:
Skillnaden mellan komposit och s-video är att s-video delar upp färg och svart/vit. Det finns tv apparater som inte klarar att föra ihop dessa kanaler igen och det resulterar i svartvit bild. För att lösa det kan man koppla en video emellan. Själv har jag en sån tv, vilket e väldigt störande.

Visa signatur

"When hell is full, the dead will walk the earth."

Permalänk
Medlem

Grafikkort: Marox G400 Millenium Dualhead
Krets:vet icke
Utgångar: Composit å S-video, kör S-video.
Synpunkter: Funkar Superbt förutom att när man spelar på Tv:n så blir färgerna lite anorlunda om man jämför me Skärmen.
Och så skulle man behöva Fläkt på´n, har ö-klockat den fast bara vid spelning å så.

Visa signatur

[color="blue"]"Farfar är så gammal att han inte ens tillhör däggdjurssläktet, han föddes i ett ägg nånstans" R Gustavsson[/color]

Permalänk
Medlem

Grafikkort: Point Of View GeForce3 Ti200 128Mb DDR
Krets: Chrontel 7007
Utgångar: S-VHS
Synpunkter: funkar inte för 5 öre... förbannad som satan på det... mitt gamla MatroxG400 funkade klockrent, dock...*muttrar ett par ramsor*

Försöker mig på att använda en konverter SVHS->komposit (eftersom min TV inte har nån SVHS ingång - 2 år gammal Panasonic) men det ger ingen bild alls... använder jag tvtool så flimrar det som satan och är svartvitt vare sig jag använder PAL eller NTSC...

Visa signatur

Abit AV8 / Athlon64 3500+ / 1024Mb / Radeon 9800Pro / Viewsonic P95f+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pagan
Grafikkort: Point Of View GeForce3 Ti200 128Mb DDR
Krets: Chrontel 7007
Utgångar: S-VHS
Synpunkter: funkar inte för 5 öre... förbannad som satan på det... mitt gamla MatroxG400 funkade klockrent, dock...*muttrar ett par ramsor*

Försöker mig på att använda en konverter SVHS->komposit (eftersom min TV inte har nån SVHS ingång - 2 år gammal Panasonic) men det ger ingen bild alls... använder jag tvtool så flimrar det som satan och är svartvitt vare sig jag använder PAL eller NTSC...

En 2 år gammal Pana borde klara S-VIDEO i scarten

Permalänk

Kort: Hercules 3D Prophet FDX 8500 LE
Krets: ATi Rage Theatre
TV-OUT: SVHS, Composit
Jag kör med SVHS(10m kabel) bilden är knivskarp, har aldrig sett så bra kvalitet på tv-out någonsin, är mycket nöjd.

Visa signatur

I put twenty-four holes thru your metaldoor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerculesX
Kort: Hercules 3D Prophet FDX 8500 LE
Krets: ATi Rage Theatre
TV-OUT: SVHS, Composit
Jag kör med SVHS(10m kabel) bilden är knivskarp, har aldrig sett så bra kvalitet på tv-out någonsin, är mycket nöjd.

Vad kostar SVHS kabel? Tänkte köpa mig en 5meters, tänkte att du kanske visste som har en 10meters

Btw...Radeon rockar på tv-out

/OC&Burn

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Jag kan tipsa om en dvd-kit på www.jmedata.se väldigt billigt paket med ljud å allt.

Visa signatur

I put twenty-four holes thru your metaldoor.

Permalänk

Har nu bytt till Leadtek Geforce 3 ti200 då inno3d skapade infinite loop, med leadtek kortet får jag med composite label vågor som går över bilden, syns knappt för ett otränat öga men börjar man tänka på det så kan det bli irreterande.

Permalänk
Hedersmedlem

Kort: No-Name GeForce 2MX 400 64MB
Krets: Conexant Bt869
Tv-Out: SVHS och Koaxial (kör med SVHS kopplad till en SCART dosa)

Bilden är helt ok i windows, skitbra när man kollar på film! Är verkligen nöjd med den faktiskt! Men en fråga, kan bilden försämras om man måste koppla om (SVHS i mitt fall) till en scart adapter?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Har du en tv som stödjer SVHS så blir bildkvaliteten bättre.

Visa signatur

I put twenty-four holes thru your metaldoor.

Permalänk
Hedersmedlem

Nope, den har ingen utgång för det, så jag är tvungen att köra en adapter som man kopplar till scart uttaget.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Har du en SVHS kanal på TV:n? då får du färg med SVHS plus skitbra bild.

Visa signatur

I put twenty-four holes thru your metaldoor.

Permalänk

Trust Televiewer 1600

Hello boys,
Ni som har Trust Televiewer 1600, fungerar den verkligen bra?
Jag testade en Grandtec Ultimate 2000 och den ser likadan ut som Trust Televiewer (inte Trust Televiewer 1600).

Grandtec Ultimate 2000:
http://www.grandtec.com/ultimate2000.htm

Trust Televiewer:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=7352&t=290&l=2&...

Och den hade bra bild så länge den var stilla, direkt man såg en divxfilm eller spelade ett spel började det hacka.
Undrar om Trust Televiewer 1600 hackar nått?

Trust Televiewer 1600:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=16354&t=290&l=2...

Tack och bock på förhand.

Permalänk

Re: Trust Televiewer 1600

Har sett produkter som Trust Televiewer på marknad. Vore väldigt intressant om någon som tittar mycket på film och har testat en sånn produkt beskriver ordentligt om det hänger med eller om det hackar. Skriv gärna även om ni har testat spela med tex Televiewer på er TV. Fördelen med Televiewer eller liknande produkter (om de är bra) är att man kan se allt från datorn på Tv. Köper man tex Real Magic Xcard, så är man ju begränsad till mpg1,2 ,dvd, divx filmer. Berätta gärna även om bildkvalitet osv.

Permalänk
Medlem

Grafikkort: Asus v7700 Geforce 2 GTS Ti 64mb Deluxe
krets: Chrontel 7007-krets
Format: S-Video och composit
Synpunkter: Väldigt nöjd med detta kort.. hur bra bild som helst när man använder s-video men med composit blire skabbigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min tv ut på mitt Gf3 ti200 128mb
funkar hur bra som helst Svideo!!

Visa signatur

P4nw 2,0ghz@2,4ghz(fsb121mhz) Aircooled
Leadtek Gf3 ti200 128mb
512 pc 2100|SB live 5,1

Permalänk

För de som inte vill vänta till imorgon så kan man redan nu ladda hem tvtool 6.5 med GF4 support!

länk till filen i det officiella forumet:
http://forum.tvtool.info/

Funkar fint med bra bild på mitt Gainward 4400

Tv chip: SAA7108

flickerfilter 2 i tv-tool är att rekomendera på det chipet.

Visa signatur

Huvudburk: Core i9 10850K | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO Z490 (Wi-Fi) | 32GB Trident Z 4000MHz | Asus Geforce TUF 3080 OC | NZXT H710 | ASUS ROG RYUJIN 360 | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB | LG 48” CX OLED | Server: Core i7 6700K | 32GB Dominator 3000MHz | NZXT 440W+Kraken X61 | Övrigt: LG 77" C9 OLED | iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem

Re: problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av serial69
Hej...kör på en compaq presario 1700 ea med ati rage kort i, jag undrar hur man ska göra för att få färg på tv:n....det finns vara svhs ut och då blir bilden s/v...finns det något progg som "tvingar" composite(det blir färg när jag kör från min stationäre burk med ett geforce 2 mx med composite.....

Masa

Pröva att ställa on till sammansatt signal i setupen.
Jag gissar att du kör med en scartkonverter och då har du säkert inte S-video vis scart på din TV/Video.

Visa signatur

Jag moddar för att datorn inte är fulländad (än)!!!.