Hur pass gamalbärbar vågar man köpa (Student)

Permalänk
Medlem

Hur pass gamalbärbar vågar man köpa (Student)

Är på jakt efter en typisk studentdator där jag kan skriva, lyssna på musik samt se på lite film.

Men hur pass gamaldator kan man köpa för att det ej ska lagga i filmer osv.

1GHz CPU eller man kan köpa ännu långsammare??

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

om man bara ska se på film och surfa så krävs det inte allt mycket... tror man klarar sig med mindre än 1ghz, det är nog mest svårt att hitta en äldre bärbar som inte väger ett ton och har en battritid på över 15 min.

annars kan du og ta det mesta.

Permalänk
Medlem

Se till att inte köpa en äldre dator med för lite minne bara, kan bli svårt att hitta mera minne eller så är det dyrt. Åtminstone 512 vill man ju ha.

Permalänk

På runt 400-500mhz KAN man spela upp divx film, men då kanske det behövs lite mekande för att få det att fungera laggfritt, så 1ghz blir nog bra. Se till att få med 512mb ram helst om du ska ha XP annars blir det så seegt..

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Jag har en bärbar Fujitsu med 1,4 GHz cpu och 256 MB RAM, och det går bra att spela upp vilka filmer som helst. Åtminstone så länge man inte sitter och gör en massa andra saker samtidigt.

Tyvärr har den en vinande, högvarvig fläkt som går igång när processorn blir för varm, vilket den allt som oftast blir när man kollar på film. Helst sitter jag med hörlurar för att det inte ska bli så störande.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Det blev en IBM Thinkpad T20 än sålänge känns det som en perfekt dator för mina behov

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Prymikom! Har vet du var man kan få tag på drivrutiner till nätverkskortet till t20 ?? tack å hej

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal HP, 2.8 Kg 800 mhz p3, 256 mb ram, 8 mb ati rage graffe lr nå sånt. Batteritid vid Wlan surfande är nära 4 timmar med skärmen på lägsta. Den klarar film/DvD utan problem med VLC spelaren, kan hacka lite med windows media player.

Det viktigaste är väll batteritiden. Se till att den är bra, och 800 mhz är lite i underkant, satsa på åtminstone 1 ghz o helst 512 ram så lär du klara dig super.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"