Löjligt svårt att koppla upp dator i nätverk!

Permalänk
Medlem

Löjligt svårt att koppla upp dator i nätverk!

Nu är det så här att jag fick min nya speldator för några dagar sen.

Allt var frid och fröjd om man frånser alla småfel med Steam, buggar osv, men det största problemet som jag absolut inte kan leva med är att internet inte funkar! Nu är det inte så här att jag är bra på det överhuvud taget, jag är en übernub på sånt, så snälla hjälp så mycket som möjligt! Jag ska försöka förklara min situation:

Jag har två andra datorer i nätverket, host och gäst (förstås).
Min uppkoppling är på Asus K8N Ai moderkort Ethernel...
Jag har provat i stort sett allt, från att leka med ipconfig/renew (och den andra) till att reparera, osv, osv.

Jag tänkte först att jag inte skulle störa alla med mina ständiga problem med datorn, så jag sökte och sökte, men det fixade sig inte. Jag satt säkert i mer än 1 timme i sträck precis och försökte fixa det, för att inte tala om alla småförsök jag gjorde under natten.

Det är värt att nämna att internet kunde nås på datorn innan då och då, men den försvann emellanåt.

Om ni vill ha mer info så säg bara till, jag är som sagt inte så bra på det så jag vet inte vad jag ska bidra med mer.

Permalänk
Medlem

Kopplar du din datort till en router? Jag tar det förgivet eftersom du skriver "nätverk". Du kopplar troligen med nätverks sladd? Vad har du för router? Jag antar att du kör en som ger dej DNS och IP auto.

Gå in på nätverks anslutningar, högerklicka på din anslutning, gå in på TCP/IP egenskaper och ändra båda till erhåll automatiskt, både DNS och IP.

Du sa att du var nub, så jag sa bara nub grejjerna. Annars, har du nya drivers för mb? Blinkar nätverks uttaget bakom?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

testa ping 127.0.0.1 svarar den på de?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Ja, den är kopplad till en router. Det står inte på routern vad den (routern) heter, kan jag kolla upp det?

Jag har den inställningen där jag erhåller IP och DNS automatiskt, men det funkade ju inte så heller. När du säger "mb", menar du "motherboard"? Isåfall har jag inte det till Ethernel, det tror jag inte allafall. Lite svårt att skaffa riktiga utan uppkoppling.

Hursomhelst, jag fixade precis ett hål genom väggen till mitt rum för att sladden skulle löpa mer fritt (var glömd i dörren innan), för jag såg det på min skärmsläckare, att man kunde få problem av det. Lampan blinkar också på för fullt. Innan jag gjorde hålet lyste den dock bara.

Förresten, är det meningen att man inte ska få något meddelande efter att man skrivit "ipconfig/renew"?

Citat:

testa ping 127.0.0.1 svarar den på de?

Vart ska jag skriva det? I samma ruta som jag kollar IP och DNS, eller?

Permalänk
Medlem

gå på kör och skriv: cmd /k ping 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckel
gå på kör och skriv: cmd /k ping 127.0.0.1

Wow, det funkar faktiskt nu! Så lätt var det! Dock kan jag inte vara säker på att det var just tack vare det eller om jag hade tur. Jag tackar er inte mindre, dock! Tack så otroligt mycket, allihop!

Permalänk
Medlem

haha.. helt sanslöst

vad kan man göra fel idag... i Windows XP är de bara att jacka i TP kabeln i "bredbandsdelaren" sen fungerar det till 99,99%...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Wow, det funkar faktiskt nu! Så lätt var det! Dock kan jag inte vara säker på att det var just tack vare det eller om jag hade tur. Jag tackar er inte mindre, dock! Tack så otroligt mycket, allihop!

Det var knappast det som löste problemet... vägrar tro att en enkel ping till localhost ska kunna starta upp nätverket.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
haha.. helt sanslöst

vad kan man göra fel idag... i Windows XP är de bara att jacka i TP kabeln i "bredbandsdelaren" sen fungerar det till 99,99%...

Jaja. Glöm inte att det är en helt ny install. Man måste faktiskt lägga till datorn i nätverket osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Wow, det funkar faktiskt nu! Så lätt var det! Dock kan jag inte vara säker på att det var just tack vare det eller om jag hade tur. Jag tackar er inte mindre, dock! Tack så otroligt mycket, allihop!

Varsågod

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

MEN....

som jag fruktade kom det tillbaks. D:<

Jag orkar verkligen inte... jag har en toppendator men knappt vara inne på den en tredjedel av tiden! Är det möjligt för admin att koppla bort mig från nätverket och fortfarande få mig (och min dator) att tro att jag är inloggad och inkopplad, för jag misstänker att det är min storebror som gör det för att han är avis?

Annars har jag alltså ingen aning! Lösningen måste finnas där, men jag hittar inte den! Finns det verkligen inget annat jag kan göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
MEN....

som jag fruktade kom det tillbaks. D:<

Jag orkar verkligen inte... jag har en toppendator men knappt vara inne på den en tredjedel av tiden! Är det möjligt för admin att koppla bort mig från nätverket och fortfarande få mig (och min dator) att tro att jag är inloggad och inkopplad, för jag misstänker att det är min storebror som gör det för att han är avis?

Annars har jag alltså ingen aning! Lösningen måste finnas där, men jag hittar inte den! Finns det verkligen inget annat jag kan göra?

jag tycker fortfarande inte du beskrivet varken ditt problem.

start -> kör-> "cmd"
"ipconfig" ENTER

där står vad du fått för IP o sånt.. står det 0.0.0.0 eller 169.254.xxx.xxx så får den ingen IP och de något fel med länken mellan bredbandsdelaren och din dator.

EDIT: klydda ihop de lite

Permalänk
Medlem

cmd -> kör -> start ?

Permalänk
Medlem

maDa, när jag inte har någon internet så ser jag att ip:n är 0.0.0.0., men nu (när jag är uppkopplad) så har jag ett ordentligt nummer.

redruM, vad menar du?

Permalänk
Medlem

Förklara ditt nätverk....

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt din efterfrågan... kan du formulera den bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Det var knappast det som löste problemet... vägrar tro att en enkel ping till localhost ska kunna starta upp nätverket.

Det gjorde det till min också. Var helt dött, så gjorde jag en ping till local host, och vipps, Google.com funkar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P37uR
Det gjorde det till min också. Var helt dött, så gjorde jag en ping till local host, och vipps, Google.com funkar!

Samma här, tills den fick för sig att lägga av igen.

Permalänk

Testa en annan nätverkskabel.

Låter som att du hade kabeln klämd i en dörr tidigare vilket kan skada kabeln och det är inte alltid helt lätt att se att det är kabeln det är fel på eftersom anslutningen i sig inte nödvändigtvis går ner.

Har du ingen extra som är tillräckligt lång så flytta datorn närmare routern så du kan testa med en annan kabel (antar att ni har fler eftersom ni har fler datorer). Fungerar det fortfarande inte så utesluter det i varje fall en felkälla som är väldigt jobbig att hitta om man inte tänker på det.

Permalänk
Medlem

Jo, det är ett smart sätt att gå tillväga, men jag har faktiskt inga kablar just nu. Vad ska jag göra istället så länge?

Permalänk
Medlem

Ta en från en annan dator?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Saken är att vi har dragit sladdarna genom hål i väggar och sånt.. det blir komplicerat. Finns det inget annat jag kan göra så länge?

Permalänk

Du kan inte låna en kabel av någon kompis?

Permalänk
Medlem

Bara en fråga, fungerar internet på de andra datorerna i näteverket?
/MVH

Permalänk
Medlem

Ja, alla funkar perfekt.

Nej, jag kan inte låna. Varför är ni så envisa om just den punkten? Är den så viktig?

Permalänk
Medlem

Om inte hårdvaran (kablar, nätverkskort osv) fungerar så är det ju ingen idé alls att sitta och mixtra med mjukvaran, det är ju bara slöseri med tid. Så kolla först upp att alla kablar och liknande är hela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Ja, alla funkar perfekt.

Nej, jag kan inte låna. Varför är ni så envisa om just den punkten? Är den så viktig?

har du ingen fyisk länk som fungerar så kan du ju glömma att någonsin få det att funka

du sa att du fick 0.0.0.0 som IP... jag gissar på att du inte har länk riktigt.. kanske skadad kabel

Permalänk
Medlem

Det är sant, men tänk på andra hållet med: Ingen mjukvara funkar det inte heller utan. Men jag förstår vad ni menar. Jag ska försöka skaffa fram det så småningom. Kablen borde vara hel och routern funkar för alla andra. Däremot har jag fått problem med det inbyggda ljugkortet nu med så det kan vara något problem med inbyggt shit..

Min ip är 0.0.0.0, men bara när jag är offline och inte kommer in.

Permalänk

Prova att ta din dator och sätta den brevid en annan dator i huset. Du kopplar in dens näverkskabel mm... Funkar det då?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Okej, det är bekräftat. Det är alltså INTE kabeln som det är fel på (provade att koppla in den andra kabeln i datorn). Kan det vara så att det är Service Pack 2 som krånglar till allt eller är det för att jag har Home Edition medan de andra kör på Professional??

Jag har försökt med allt möjligt (som inkluderar bara min dator) och börjar misstänka att det är det inbyggda nätverkskortet som krånglar. Har ni några fler idéer?? Är det möjligtvis själva routern som är för kass på något sätt eller kan bredbangsuppkopplingen (från Comhem) bara stödja 2 uppkopplingar i taget?

När datorn väl är uppkopplad (händer typ 2-3 gånger/vecka) så går det riktigt segt att göra allting.