Återskapa formaterad FAT

Permalänk
Medlem

Återskapa formaterad FAT

Hej, jag har fått i uppdrag att försöka återställa bilder från en kamera, vars minneskort har blivit formatterat i kameran av misstag. eftersom jag tror det rör sig om en "snabbformatering" (kameran kan ju omöjligt skriva nollor på hela kortet på någon sekund) så tror jag att det går att få tillbaka det som fanns på kortet med något finurligt och bra program, och min fråga är då, är det någon som vet av ett sådant program?
filsystemet på kortet är FAT vad jag vet, (eventuellt fat32?)
tack på förhand

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

GetDataBack för FAT borde kunna ta tillbaka varje bild på kameran sålänge inga har blivit överskriven med någon ny bild.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

det finns 2 bilder på kameran som är tagna efter formatteringen men det var typ 500 bilder på den så några borde ju iaf gå att få tillbaka, tack för tipset iaf, ska testa..

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

Stämmer nog rätt bra. Har själv använt GetDataBack och det gick rätt bra. Vissa bilder kommer troligen inte att fungera.

Har frästen hört att bilder ska vara något av det som är svårast att återställa. För program eller nått.. vet inte hur det fungerar. Men det jag hört bara.

Finns även program speciellt för att få tillbaka bilder. Sök på recovery software och kanske picture. Men testa Getdataback först. den skriver ändå inte över någonting så funkar inte den så är det bara att försöka med nått annat program

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexamados
Har frästen hört att bilder ska vara något av det som är svårast att återställa. För program eller nått.. vet inte hur det fungerar. Men det jag hört bara.

Öhh. Ettor som nollor. Det borde väl inte vara någon skillnad.

Permalänk
Medlem

nej men det blir nog lite dålig kvalitet elr liknande på bilderna eftersom filerna inte är fullständiga! några pixlar kommer nog att saknas tror jag!

Visa signatur

Photoshop gör mig snygg, google gör mig smart... vad mer begär du, kvinna?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pengo
nej men det blir nog lite dålig kvalitet elr liknande på bilderna eftersom filerna inte är fullständiga! några pixlar kommer nog att saknas tror jag!

Jag hänger inte riktigt med. I tråden skrivs det att just bilder skulle vara svårare att återskapa. Jag frågar mig varför, då ettor och nollor inte gör skillnad på vad det är för filer.

Varför skulle just ettor och nollor försvinna när det ligger en bild lagrad på minnet? Det hänger inte ihop. Om det ligger en exe-fil på minnet borde den skadas lika mycket som om det låg en bild på samma plats.

Permalänk

Filer som filer. Bilder påverkas inte på något annat sätt än någon annan fil.