Tom's sätt att mäta responstid skiljer sig inte speciellt mycket från standardsättet att mäta responstid, det är bara det att Tom's mäter på hela gråskalan istället för att bara mäta på en punkt på gråskalan. Testmetoden är samma som görs på alla skärmar även utan overdrive.
Normalt anges responsen som tiden det tar att slå om mellan två nyanser och då är det oftast inte exakt rätt nyans utan inom några procents marginal från önskad nyans. Tom's visar omslag från svart till önskad nyans i en kurva. Den tid det tar för omslaget mellan svart och önskad nyans står att avläsa på Y-axeln. Det är sant att i en film eller ett spel så sker inte alla omslag mellan svart och någon annan nyans, utan oftare mellan olika andra färgnyanser. Men det skulle vara i det närmaste omöjligt att mäta responsen mellan alla 16,7 miljoner färger, därför använder man en enklare modell. I vilket fall som helst är det en bättre mätmetod än att enbart ta omslag mellan svart och vitt och säga att det är responstiden.
Det må vara hänt att testet kan uppfattas som statiskt, du ändrar ju inte kontinuerligt nyanser, men hur skulle du kunna mäta upp det då? Man måste kompromissa lite för att kunna göra vettiga mätningar som är repeterbara. Det är dessutom inte overdriven som orsakar att responsen blir långsammare, 191:an har samma teknik, men den håller sig under 16ms hela tiden. De har helt enkelt koncentrerat sina insatse för att få ett fåtal nyansskiftningar att komma under 4ms på 924:an och offrat andra färgskiftningar i spektrat. Det går lätt att se i kurvan i länken till min förra postning.
Problemet som du får med overdrive när du kör nyansskiftningar mellan två nyanser mitt i mellan vitt och svart är att overdrivetekniken skjuter upp färgen till vitt under ett ögonblick för att sedan komma till rätt nyans. Hoppet till vitt utförs ju för att stigtiden till vitt är snabb och i de flesta fall gagnas responsen av detta hopp. Däremot gagnas inte den dynamiska bilden då bilden kan upplevas som flimrig, det skall ju egentligen inte finnas vitt i bilden i exemplet. Det är förmodligen detta snabba omslag till vitt som får trådskaparen att uppleva en gloria runt figurer som rör sig mot mörk bakgrund.
Dessutom undrar jag hur du definierar snabb? Responstiden skall ju mäta hur snabbt skärmen byter från en nyans till en annan. Om man struntar i att få ungefär rätt nyans så faller ju hela konceptet. Vad är meningen med att ha en skärm som klarar att skifta färg snabbt, fast inte till den färg man vill ha?
Man kan ju i så fall kontinuerligt skjuta bilden mellan svart och vitt, då skulle ju du garanterat visa rätt färg under någon mikrosekund, att den sedan inte stabiliserar sig spelar ju ingen roll. (lite hårddraget men ändå )
~Pelle~