Varför får jag ghosting på min 8ms plattskärm?

Permalänk

Varför får jag ghosting på min 8ms plattskärm?

Jag har precis köpt en viewsonic vp191s (8ms versionen) som jag hört mycket bra om.

Jag är mycket nöjd med allt vad det gäller bildkvalite och så vidare. Jag har dock ett stort problem som jag undrar om ni kan hjälpa mig med.

När jag lirar CS:S och BF 2 och rör mig snabbt i mörka områden eller ser mörka föremål så bildas det en ljus gloriaeffekt runt de föremål som rör sig. Är det det här som kallas ghosting och i så fall varför får jag det på en 8ms skärm? Finns det några inställningar jag kan ändra för att slippa dessa skuggor/glorias?.

tack på förhand.

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk
Medlem

Får lite "ghosting" på min 8ms skärm med, så är det bara. Du vänjer dig efter en vecka.

Permalänk
Inaktiv

står det "8 ms" behöver det inte betyda så mycket. läs mer på tomshardware och liknande källor så kommer du förstå. Min Dell UltraSharp 2405FPW ska ha 12 ms men jag har ännu inte lyckats se SPÅR av eftersläpningar

Permalänk
Medlem

Jag har också en sådan skärm.. får då ingen Ghosting alls... En grymmt bra skärm som är värd alla dess pengar...

Permalänk
Medlem

Handlar bara om vad du själv anser är ghosting, det är en skillnad mellan LCD/TFT och CRT oavsett om plattskärmen har 8 ms eller 20, dock mindre eller större. När du bytar från din CRT till en TFT känns det konstigt ett tag men jag lovar dig att du kommer vänja dig.

Permalänk

Har redan börjat vänja mig. Den som påstår att det inte finns någon form av eftersläpningar på vp191an ljuger. De upstår endast vid mycket snabba rörelser och vid transioner mellan ljust och mörkt. Med andra ord är det ett helvete att lira Dust.

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laserkatten
Har redan börjat vänja mig. Den som påstår att det inte finns någon form av eftersläpningar på vp191an ljuger. De upstår endast vid mycket snabba rörelser och vid transioner mellan ljust och mörkt. Med andra ord är det ett helvete att lira Dust.

Tyvärr Laserhästen ^^ men på de_Dust så märker jag då inte av något som jag inte hade på den gammla CRT:n jag hade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laserkatten
Har redan börjat vänja mig. Den som påstår att det inte finns någon form av eftersläpningar på vp191an ljuger. De upstår endast vid mycket snabba rörelser och vid transioner mellan ljust och mörkt. Med andra ord är det ett helvete att lira Dust.

Sedan behöver inte din skärm prestera exakt lika bra som alla andras. Det finns måndagsexemplar även på skärmmarknanden och det finns inget att göra åt.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk

,Så det där med att inte kunna spela BF2 linknande och doom3 liknande spel inte skulle vara spelbara på en 25ms skärm är en fråga om kräsenhet eller är det ett faktum att de flesta 25ms skärmar inte klarar av spel som FPS Racing osv. eller är det en kombination mellan graffe och skärm?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Folk testar bara på nya spel och har det som referens till att det inte finns någon ghosting.
Det man borde göra är att man testar på snabba spel som quake och cs.
Många av de nya spelen är även låsta till 60 fps (frames per second), och fungerar därför bättre eftersom hz (hertz) är synkad eller högre än fps, på TFT-skärmen.
Finns nog inte någon TFT-skärm som klarar quake, dels för att responstiden inte är tillräckligt snabb och dels för att frekvensen hz är för låg, vilket gör att det flyter sämre.
Och att TFT-skärmar fungerar nästan endast i rekommenderad upplösning gör det hela sämre, eftersom det blir interpolering (bilden smetas ut), som uppstår när man kör på lägre upplösning, vilket de flesta quake- och cs-spelare gör.
Interpoleringen hämmar inte heller ghostingen, tvärtom, det blir värre, bilden hänger inte med och det blir bara en röra.
Det återstår att se om 4ms skärmarna kommer fungera att spela med, men då måste man nog köra i rekommenderad upplösning där med.

Summering: TFT-skärmar med låg responstid (för gamers) fungerar endast för personer som kör spel som inte kräver snabba rörelser, kräver inte mer fps än 60 och kan spela i högre upplösningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
,Så det där med att inte kunna spela BF2 linknande och doom3 liknande spel inte skulle vara spelbara på en 25ms skärm är en fråga om kräsenhet eller är det ett faktum att de flesta 25ms skärmar inte klarar av spel som FPS Racing osv. eller är det en kombination mellan graffe och skärm?

Det beror helt och hållet på hur kräsen man är. Kan man stå ut med (lite) ghosting så kan man självklart köpa en 25 ms-skärm.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk

jo men blir det stor skillnad på hur spel ser ut från min gamla 17"CRT (2år) mot en 25ms TFT?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

En 8 ms skärm är inte 8 ms över hela färgskalan. Finns vissa dyra 25 ms skärmar som faktiskt är 25 ms över hela färgskalan är bättre än många 8 ms skärmar.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

vp191 är 16ms över hela färgskalan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
jo men blir det stor skillnad på hur spel ser ut från min gamla 17"CRT (2år) mot en 25ms TFT?

Som natt och dag, jag stog knapp ut med att spela Q3 i 5 min på en vandlig 25ms skärm. Vissa 25ms skrämar (dom få med ärlig märkning) kan dock fungera då en sepcificerad responstid 12ms i praktiken brukar vara runt 20-25ms men självklart ljugs det ganska friskt även på 25ms skärmar.

Sen håller jag med det någon sa, den som säger att 812ms skärmar inte ghostar ljuger, eller är blind, farsans dell 2005FP (12ms) ghostar ganska kraftigt, dock bara vid snabba rörelser men jag skulle absolut inte köpa en sån för att spela på.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

hmm undrar då om dom på tomshardwareguide hade rätt om LG´s L1940P en 25ms skärm som dom mena på vara katastrofal att spela på

så får nog vänta på samsungs 930BF 4ms med RTA(Respons time accelerator)

ja men då vet jag att min 16-12ms på en TFT

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

undra om nån här har provat att ställa in ljus,kontrast,och färg??

Permalänk

he he he joo jag
men att ställa upp ljuset för mig resulterar i en hinna av ljus bilden förblir mörk men en ljus hinna får jag

däremot om jag har lågt ljus men max kontrast så får jag bra bild som i sig blir olidlig i längden

i alla fall om man ska arbeta med bilder retucshring o sånt

därför sparar jag nu till en tilktigt bra TFT skärm VX924 är lockande men bäst ? vet ej

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Re: Varför får jag ghosting på min 8ms plattskärm?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av laserkatten
När jag lirar CS:S och BF 2 och rör mig snabbt i mörka områden eller ser mörka föremål så bildas det en ljus gloriaeffekt runt de föremål som rör sig. Är det det här som kallas ghosting och i så fall varför får jag det på en 8ms skärm? Finns det några inställningar jag kan ändra för att slippa dessa skuggor/glorias?.

Troligen inte. Viewsonic använder sig av en speciell boosting-teknik för att få panelen att svara fortare. När en pixel skall visa en litet ljusare färg, så skickar man en helvit signal ett kort ögonblick, innan man går över till den nyans det egentligen skall vara.. Detta får pixeln att hamna fortare på rätt nyans (därav den snabba svarstiden), men i gengäld så kan den visa färger som är ljusare än de egentligen skall vara.

Det fanns en test på Tomwshardare som förklarar fenomenet. ... Yup.. Det kallas 'Viewsonic Overdrive', och är är artikeln; http://graphics.tomshardware.com/display/20050526/index.html

Citat:

Ursprungligen inskrivet av inphra
vp191 är 16ms över hela färgskalan.

Detta är inte helt korrekt. Viewsonic har tyvärr releasat skärmar med samma beteckning men olika prestanda. Därav finns VP191s även som 8ms-panel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
Jag har också en sådan skärm.. får då ingen Ghosting alls...

Paradoxalt nog kan det bero på att du har 16ms-versionen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
så får nog vänta på samsungs 930BF 4ms med RTA(Respons time accelerator).

Om det är nåt som liknar Viewsonics Overdrive, så lär det inte vara nåt bättre det.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

jag tänkte inte på någon ghosting när jag körde q3 på samsung 913b, men det var bara en liten stund. kan testa lite mer sen.

Permalänk
Medlem

När jag fick min första TFT, en Samsung 710T (12 ms), märkte jag ghosting i början och tänkte att nu har jag gjort ett misstag. Men efter ett par dagar blev jag van vid det, glömde bort det och tyckte att den var skönare att spela på än min gamla CRT.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psynoz
jag tänkte inte på någon ghosting när jag körde q3 på samsung 913b, men det var bara en liten stund. kan testa lite mer sen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
När jag fick min första TFT, en Samsung 710T (12 ms), märkte jag ghosting i början och tänkte att nu har jag gjort ett misstag. Men efter ett par dagar blev jag van vid det, glömde bort det och tyckte att den var skönare att spela på än min gamla CRT.

Ursäkta om jag låter litet dryg, men läste ni de tidigare inläggen - specifikt mitt - innan ni svarade? Eftersom ingen av er har en Viewsonic med Viewsonic Overdrive, så är era upplevelser av ghostning helt irrelevanta för laserkattens problem.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Jag har en Vp191b och som du säger laserkatten så är det viss ghosting i bla cs. BF2 har jag ej fått igång för det vägrar starta, ploppar bara upp en blå ruta med "DIGITAL", någon som vet hur man stänger av det?

Permalänk
Medlem

Har prövat att lira på en av de "första" platt-skärmarna, en sådan 17" som ligger runt 25ms, finns inte möjlighet att spela t ex cs enligt mig, kunde inte köra en vettig runda, och jag är då ingen inbiten gamer

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Avstängd

Om det är sant, att skärmen inte duger till spel, undrar man hur mycket Toms H/W & Be H/W fått för att hypa skärmen.

Misstänker ändå att Be H/W har rätt, att skärmar av 8ms typen som BenQ FP937s+, Hyundai L90D+ osv - har bättre spelkänsla.

Och att just denna skärm är lite mera "allround", duger även till lite FPS.

TFT är inte någon färdigutvecklad produkt ändå, men kommit långt för den nästan "mekaniska" typen av skärm.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Ursäkta om jag låter litet dryg, men läste ni de tidigare inläggen - specifikt mitt - innan ni svarade? Eftersom ingen av er har en Viewsonic med Viewsonic Overdrive, så är era upplevelser av ghostning helt irrelevanta för laserkattens problem.

Näpp, men det är ändå inte heller relevant (fastän din text lärde mig något nytt, tack för det). Jag tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

jag har lite ghosting på min 8ms vp191b, har bara spelat med den ena, ska testa den andra också. Ser ghosting enbart när jag är i tunneln i de_dust och har ljusreflextioner på pistolen så att den lyser mot den mörka bakgrunden, och om jag då viftr med siktet så ser man fina ghostingmärken men dessa utgör ingen prestandaförlust, ser bara inte så jätte fint ut. bryr mej knappst... annars ser man väl sån där liten gloria efter alla gubbarna när dom springer med mörka kläder mo en ljus bakgrund också iofs, men då får man anstränga för att sew detta.

Permalänk

Re: Re: Varför får jag ghosting på min 8ms plattskärm?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Troligen inte. Viewsonic använder sig av en speciell boosting-teknik för att få panelen att svara fortare. När en pixel skall visa en litet ljusare färg, så skickar man en helvit signal ett kort ögonblick, innan man går över till den nyans det egentligen skall vara.. Detta får pixeln att hamna fortare på rätt nyans (därav den snabba svarstiden), men i gengäld så kan den visa färger som är ljusare än de egentligen skall vara.

Det fanns en test på Tomwshardare som förklarar fenomenet. ... Yup.. Det kallas 'Viewsonic Overdrive', och är är artikeln; http://graphics.tomshardware.com/display/20050526/index.html

Detta är inte helt korrekt. Viewsonic har tyvärr releasat skärmar med samma beteckning men olika prestanda. Därav finns VP191s även som 8ms-panel.

Paradoxalt nog kan det bero på att du har 16ms-versionen...

Om det är nåt som liknar Viewsonics Overdrive, så lär det inte vara nåt bättre det.

Helt korrekt att det förmodligen är Overdrive-tekniken som orsakar fenomenet och inte ghosting.

Det är även korrekt att 191:an har släppts med olika responshastighet: 20,12 och 8ms om jag inte missminner mig. Däremot har du blandat ihop saker och ting lite sedan. I testet på Tom's så körde de på en 8ms-skärm, men responstiden på denna skärm anger endast omslag mellan två nyanser, mao snabbaste nyansomslaget i gråskalan. Vad de mätte upp på Tom's var att samtliga nyansomslag låg på under 16ms, vilket om man räknar på det skulle innebära att skärmen är ghostingfri.

I vanliga fall så anger man responstid som den tid som det tar att slå om mellan vitt och svart, vilket nästan alltid är den nyans som ger snabbast respons på en TN-film skärm, däremot kan alla andra nyansomslag ta längre tid än vad som anges som responstid om det är en dålig skärm. Därför kan man uppleva ghosting även på en 12ms-skärm som ju borde ligga under 16ms-gränsen, då de flesta nyansomslag inte är mellan svart och vitt ,så kan dessa omslag ligga långt över angiven responstid. (Om man ser på spektrat för Viewsonics egna 4ms skärm VX924, så ser man att den i praktiken har sämre respons än en 191:a som har 8ms responstid. VX924 har strax över 30ms resonstid på sina sämsta nyanser, mendan 191:an håller under 16ms rakt över spektrat.)

http://graphics.tomshardware.com/display/20050602/viewsonic-0...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget VX924 har strax över 30ms resonstid på sina sämsta nyanser.

Efter läst Toms gude, så rätta mig om jag har fel: det tar upp till c:a 30ms för en VX924 att komma fram till rätt färg, orsaken till det höga värdet är den "overshoot" som orsakas av overdrivekretsen.

Den kanske ändrar sig på 4-8 ms, men tar betydligt längre för att stabilisera sig.

Och testen är inte dynamisk, utan statisk.

Men ett spel eller film är inte statisk, utan ändrar sig dynamiskt, med stor hastighet.

Panelen är alltså inte långsam, utan något inexakt - men att fatta det, får man läsa testen & testproceduren ett antal gånger.

Att bara titta på linjen, säger egentligen inget om hur snabb panelen är, bara hur snabbt den kommer fram till exakt rätt nyans.

Så en VX924 är mycket snabb, men vill man att alla färger i UT2K4 skall visas exakt som det skall vara, kan man få vänta i upp till 30ms.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk

Min Philips 170S5 vet jag inte om den har 12 eller 16 ms, orkar inte söka:) men iaf får jag inte någon ghosting med den:D
Ville bara säga det:D

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | ECS Elitegroup K8HT | 1024 mb PC3200 TwinMOS | Point Of View GeForce 6600GT | 2x Samsung Spinpoint | Chieftec Mesh Miditower | Tagan 420 | 3DMark 01 19400 | 03 = 9008 | 05 = 3795