Har ett nätverks kort men inga drivrutiner?

Permalänk
Avstängd

Har ett nätverks kort men inga drivrutiner?

jag Har ett nätverks kort men inga drivrutiner, hur ska jag göra? jag vet inte vad det heter och det står inte på nätverkskortet heller... Det finns ett program som söker upp drivrutinerna men jag vet inte vad det heter... snälla hjälp mig!

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk
Medlem

Jag trodde det stod tillverkare på alla kort, men jag hade tydligen fel.
Annars kan du ju köpa ett nytt för 100kr.
Det borde ju inte vara sämre än det du har.

http://www.jmedata.se/start.asp?store=I&target=product.asp||d...

Visa signatur

Linux is free - if your time is worthless

Permalänk
Medlem

Kolla vad det står på kretsarna.
Någon information borde finnas.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ladda ner Everest Home Edition, installera och kolla under Nätverk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler
Ladda ner Everest Home Edition, installera och kolla under Nätverk.

De visar väl ändå bara vad drivrutinerna säger?

Permalänk
Medlem

Normalt sett så kan Windows identifiera kortet själv om du bara installerar det och startar igång datorn som vanligt. Du kan även kolla på kretsarna på nätverkskortet och försöka identifiera det. De allra flesta "No name"-PCI-nätverkskorten bygger på (billiga) kretsar från Realtek eller VIA. Om du ser en liten krets med en "krabba" som viftar med klorna på så är det ett Realtek-baserat kort. Om det står VIA med stora bokstäver så är det ett VIA-baserat kort (duh?). Om ingen av dessa kretsar finns med så får du gärna ta en bild på kretsarna på ditt kort, lägga upp den på nätet och posta en länk i denna tråden så ska vi nog kunna identifiera det "manuellt" åt dig.

Permalänk
Medlem

Om du har en bild på kortet och visar den så kanske nån kan hjälpa dej, om du nu inte kan se vad det sitter för kretsar på kortet.

Permalänk
Medlem

Finns det inget sätt att ta fram PCI-Id och lista vilka PCI kort som sitter i datorn under Windows?

Med "lspci" och "lspci -n" så har man i Linux i alla fall fått fram perfekta sökord att klippa in i Google och leta drivrutiner med. Varje tillverkare av PCI kort ha ett eget nummer, följt av ytterligare ett nummer för varje kort. Även om de inte är specifika för Linux så finns det i alla fall en lista på http://pciids.sourceforge.net/iii/ sammanställd avo ch för Linux användare.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

somsagt.. ta en bild o visa.. eller kolla lspci i Linux

Permalänk
Medlem

Jo det finns sätt att kolla pci kort i windows, med hjälp av registret kan man få fram tillverkare om man har tur, det finns en guide på nätet har dock glömt var. Man kan även kolla efter FCC ID på kortet och söka på nätet efter det med.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP