Permalänk
Medlem

Idé om snabb läskkylare

Tjena.
Satt o läste några byggen av minikylar. där snackades det ofta om hur snabbt läsken blev nerkyld osv. då kom jag på en idé.

Det hela går ut på att få så stor kontaktyta med läsken som möjligt och fungerar endast med 33cl eller 50cl aluminium burkar. Istället för att kyla luften runtom så tänkte jag att man skulle kyla direkt på läsken. nackdelen med detta är såklart att man bara kan kyla en läsk åt gången. ifall man inte bygger fler hållare.

jag hade tänkt mig något sånthär:

jag kommer inte bygga detta för jag inte har behov av det, orkar inte och hag inte pengar för det. Så jag la bara upp det som en idé för andra som ska bygga.

Permalänk
Medlem

hehe, spännande idé, hoppas att någon bygger en och skriver lite resultat osv.

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Medlem

tror att man det borde bli bra om man gjorde aluminium biten så den gick under colan och sen runt,Så att man ställer ner colan en bit i aluminiumen.

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk
Medlem

Jag har redan planer på en liknande sak där jag ska ha koppar som är format efter coca colan i en ytterst liten kyl

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dan_89
tror att man det borde bli bra om man gjorde aluminium biten så den gick under colan och sen runt,Så att man ställer ner colan en bit i aluminiumen.

bra idé! men då tror jag inte man kan behålla trycket mot en vägg o få hög kontaktyta. då skulle man bli tvungen o göra hålet i aluminiumbiten exakt precis på µmetern stor som en colaburk.

Permalänk
Medlem

vore det inte bättre att ha en omslutande aluminium bit så man släppte ner burken i ett hål som är 6/8 så högt som burken och då vara nästan exakt lika stort som burken, så bli burken mer omsluten och borde väl kylas snabbare?

Visa signatur

diet coke aeger ...synd att det inte fanns diet jolt...

Permalänk
Medlem

Det du planerar att göra i alu gör det i koppar istället då det leder värme mycket bättre.

Permalänk
Medlem

jaja kör koppar. kvittar egentligen. skrev alu för d var det första som kom upp i huvudet och för att det är en bra värmeledare till skillnad från typ plast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
jaja kör koppar. kvittar egentligen. skrev alu för d var det första som kom upp i huvudet och för att det är en bra värmeledare till skillnad från typ plast.

Kvittar ju inte alls om du vill ha en effektiv kyl som du skrev. Värmeledningen hos koppar är ju mycket bättre.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mornn
Kvittar ju inte alls om du vill ha en effektiv kyl som du skrev. Värmeledningen hos koppar är ju mycket bättre.

oj förlåt.. kanske tänkte lite fel när jag skrev "kvittar väl"

Permalänk
Medlem

Sedan om man vill vara riktikt jobbig så ska man ju isolera "utsidan" av kylmetallen så att inte en massa kyla försvinner i diverse avledning...för att inte tala om att man kan, om man inte har något emot kladd ;), göra hål-i-ett-solitt-metallstycke-modellen så att burken lätt glider med ett litet, säg 0.5mm, glapp mot kanterna och använda kopparpasta för att fylla ut glappet. Tätt och bästa tänkbara kontaktyta, om man inte vill använda en dyrare mjuk ledare, borde uppnås i och med detta, men med visst kladd som följd ...vidare kan man ju sätta dit fler peltier-element på det solida blocket, så man får en ännu snabbare kylning...men nu känns det som jag gått till någon lättare grad av bisarr överdrift här

Visa signatur

// Etrai
"Ända"/"än" och "enda"/"en", learn the difference!
Kan du inte använda "de" och "dem" korrekt, skriv "dom".
Dator: en sån jag kan spela SotS och patiens på. Mobil: en sån som går att ringa med.

Permalänk
Medlem

jag o jojje jobbar på en liknade lösning, innan hadde vi en tennklump som passade perfekt mot bottnen på burken, men vi vil ha bättre tid än 10 min

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har jobbat på en i ett halvår snart om inte mer

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mornn
Jag har jobbat på en i ett halvår snart om inte mer

Hur går det då?

Permalänk
Medlem

Hej.

Ta alu, koppar är drygt att arbeta med. Är så hårt, alu är mjukt och trevligt.
Och för att kyla ner en läsk så räcker alu. men i kylaren till peltiern så kan koppar vara att föredra eftersom du kan köpa färdiga produkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flundahl
Hej.

Ta alu, koppar är drygt att arbeta med. Är så hårt, alu är mjukt och trevligt.
Och för att kyla ner en läsk så räcker alu. men i kylaren till peltiern så kan koppar vara att föredra eftersom du kan köpa färdiga produkter.

good point!

EDIT:
man kan också sätta ett gummiband istället för domdär "något som håller fast colan vid aluminiumbiten". på så sätt så får man ett tryck mot aluminiumbiten hela tiden. och man måste då inte anpassa den så noggrannt efter en 33cl burk.

Permalänk
Medlem

Du kan ju ta en solid alubit och borra ett hål i den så stor som burken plus någon mm. Sen fyller du resten av utrymmet med vatten Då får du nog bra kontakt ska du se!

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

NaWi varför inte bara göra en botten på din modell, alltså istället för att burken ska hänga sådär så låt den stå på något. Sen får du också större kontakt yta med burken om det nu då skulle komma till någon nytta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erc
Du kan ju ta en solid alubit och borra ett hål i den så stor som burken plus någon mm. Sen fyller du resten av utrymmet med vatten Då får du nog bra kontakt ska du se!

Varför inte kvicksilver det r ju överlägset vatten

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eller varför inte göra ett hål i valfri storlek i ett block koppar, sätta en mellanvägg av colaburk så inte drycken kommer emot kopparen. Och sedan sätta peltiers runt om. För att fylla på och tömma så har man en slang i botten/sidan man kan öppna och låta det flöda ut och en tratt i toppen som man enkelt kan hälla ner dryck igenom. Då får man ett helt kompakt block som kyler dryckan. Täta med några lager frigolit eller annat lämpligt material.

Orkar man inte tömma/fylla på så ofta får man helt enkelt göra en stor modell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Varför inte kvicksilver det r ju överlägset vatten

jag tror någon blev ägd... eller hur Ryden?

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk
Medlem

men vad alla ska överdriva. nu snackar jag om någon lite enklare modell av kylning för en burk. inte en NASA avancerad kylare av en kolaburk.