Permalänk
Medlem

Jo, visst är det en hälsorisk,

Köp D-links prylar, så kan jag garantera dig att du kommer att få gråa hårstrån, agressivt beteende och andra roliga symptom.

Visa signatur

Pierre.M

Permalänk
Medlem

Asså det är lungt!
De acesspunkter som används vid stora trådlösa nät (som är rundstålande och har nån kilometer som radie) har en uteffekt på 5W. Jämför detta med te.x en större TV sändare som sänder med en uteffekt på 40.000 W.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Ett svart hål är väl knappast att beteckna som en tingest, snarare motsatsen.

/H

Han menar nog det svarta hålet du har i slutet av din rygg.:D

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk

Okej.. ^^

Blir nog ett WLAN

Och tack för alla bra svar!

Fortsätt gärna diskutera, kul om man fick veta lite mer om era åsikter om WLAN och eventuella hälsorisker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonII
Strålningen har funnits länge, i alla frekvenserna. T.o.m. TV, radio, satelliterna m.m. Fast dom har egna frekvenser att köra på. Precis om i WLAN på 2,4 Ghz likaså Bluetooth. Men den äldre wlan .11a kör på 5 Ghz.
Mobilerna sänder på lite olika. men på 800 Mhz, 1,8 Ghz, 1,9 Ghz. DECT telefoner på 1,8Ghz eller 2,4Ghz.
Men det hela beror på effekt. Inte på frekvens.
Ju högre effekt på en frekvens är skadligt.
Ser vi på TV-mastarna där effekten är högre, som teknikerna måste reducera effekt eller stänga innan arbete påbörjas. Trots TV-mastarna kör på mellan 200-900 Mhz (Både VHF- och UHF-bandet). Och dessa har ofta riktantenner.
Satelliterna kör på högre frekvenser (gissar runt 2Ghz bandet), men vet ej effekten dom sänder på.

hög effekt är uppenbart att det är värre, men även högre frkvenser är mer skadliga då du får mer effekt per område som påverkas i närheten av sändaren. och på toppen av allt det här sägs även digitala signaler (med samma frekvens och effekt) vara skadligare då det mer repetativa mönstret stör cellbildningen mm.

själv får jag huvudvärk av att sitta vid den bärbara. men sen om det är av strålningen, kisningen för att se den lilla skärmen, metallplattan i skallen eller en psykosomatisk reaktion på det förstnämnda vet jag inte.

kolla in filmen/boken Jhonny Mnemonic btw.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Peka på den undersökningen för jag hävdar att den inte finns. Man skickar inte upp en tekniker i en mast utan att stänga av utrustningen. Tycker du kan hålla dina konspirationsteorier för dig själv.

För mig som pluggat detta i snart 5 år är det rätt intressant ändå att se hur folk är rädda för saker. Turbo_erik_ vad precis är det som du tror är farligt?

Det är ju så att strålningen från både mobiler och wlan är icke-joniserandde, den enda effekt de har är således uppvärmning (till skillnad från UV-, röntgen- och gamma-strålning som är joniserande och kan skada DNA). 100mW är precis vid accesspunkten, 2 meter bort så är effekten en fjärdedel eller mindre. Så lite effekt värmer man knappast upp något med.

Nej man värmer inte upp någonting men man kan ju fortfarande ställa sig frågan om det är farligt eller inte?

Har ju varit en del tjafs om 3G och deras master som man ska ha på bakgården. När jag gjorde lumpen så hade vi sån kraftig RADAR att dom hade säkerthetsavstånd på 100M för att annars grillade man kulorna av sig som det hette.

Saken är ju den att det är ingen som i dagsläget kan säga om det är farligt med t.ex. WLAN eller mobiltelefoner eller andra dylika saker. Som med allting annat så vet inte föränn det börjar dyka upp mystiska symptom i mängder.

Tycker att förnekelse är det mest korkade man kan syssla med. Typisk mentalitet för stora korporativa företag. Så länge det inte är bevisat motsatsen så är det ofarligt och då kan vi bruka det hur mycket som helst. Efter dom första provskjutningarna av atombomberna så traskade man in i detonationsområdet precis efter smällen för att analysera. Det var ju inte farligt då men en stund efteråt avled man.

"Learning by doing".

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Tycker att förnekelse är det mest korkade man kan syssla med. Typisk mentalitet för stora korporativa företag. Så länge det inte är bevisat motsatsen så är det ofarligt och då kan vi bruka det hur mycket som helst. Efter dom första provskjutningarna av atombomberna så traskade man in i detonationsområdet precis efter smällen för att analysera. Det var ju inte farligt då men en stund efteråt avled man.

"Learning by doing".

och får man huvudvärk yrsel och sömnsvårigheter av all strålning, eller rent av om pratet om den så finns det bot. http://susning.nu/Neurosedyn

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Det är ett underskattat nöje att åka runt i bilen bland lägenheter och sniffa WLAN.

Sån tur att man just bytt från WEP till WPA då, allt för att den lokala WLAN-sniffarmaffian ska få gråa hår.

Har dock hänt att jag hittat någon/några grannars nät, helt öppet och okrypterat med SSID broadcast påslaget osv. Kanske skulle ta reda på vilken granne det är och gå över och ge en liten lektion i säkerhet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonII
Satelliterna kör på högre frekvenser (gissar runt 2Ghz bandet), men vet ej effekten dom sänder på.

Ännu högre, tror det är 10-12 GHz vilket är S-bandet om jag inte missminner mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
När jag gjorde lumpen så hade vi sån kraftig RADAR att dom hade säkerthetsavstånd på 100M för att annars grillade man kulorna av sig som det hette.

Jaså, du har stiftat bekanstskap med PE-541B..
En rätt elak liten pryl eftersom det är en CW-eldledningsradar, dvs den sänder ut energi hela tiden när den är aktiv till skillnad från spaningsradar (och många andra typer av eldledningsradaranläggningar) som är pulsad.

Permalänk

Ingen kan slå i mig att det inte är en hälsorisk all denna strålning vi utsätts för varje dag mobil telefoner trådlösa routrar m.m. Ingen idag vet ju om det är farligt eller hur farligt det är. Men om man tänker till lite dessa microvågor som går rakt igenom oss. Ja det säger sig självt tycker jag. Kan ju inte vara bra.
Men man lever ju bara en gång sägs det varför inte leva och vara glad eller död och borta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Det är ju så att strålningen från både mobiler och wlan är icke-joniserandde, den enda effekt de har är således uppvärmning (till skillnad från UV-, röntgen- och gamma-strålning som är joniserande och kan skada DNA).

http://www.sourze.se/default.asp?itemId=10463240

Permalänk
Medlem
Citat:

Runt hörnet har dessutom redan det s.k. "Blåtandssystemet" kommit, alltså det mikrovågsbaserade system på 2,45 GHz (samma frekvens som i din mikrovågsugn!), som går genom stål och betong, allt detta för att Din telefon skall kunna 'tala' med Ditt kylskåp, Ditt strykjärn och Din brödrost! Risken med att vi alla kommer att gå runt i en konstant mikrovågsugnsmiljö är att vi får se en galopperande sjukdomsutveckling, inkl. cancer, i aldrig tidigare skådad omfattning om denna "utveckling" tillåts att blint och aningslöst fortsätta.

Där sprack ju deras trovärdighet iaf.
Ofta är det forskare som har ont om pengar som ropar "varg".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Där sprack ju deras trovärdighet iaf.
Ofta är det forskare som har ont om pengar som ropar "varg".

forskaren som kan bevisa säkerheten i ett system åt ett företag lider åas sällan brist på finansiering..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Ingen kan slå i mig att det inte är en hälsorisk all denna strålning vi utsätts för varje dag mobil telefoner trådlösa routrar m.m. Ingen idag vet ju om det är farligt eller hur farligt det är. Men om man tänker till lite dessa microvågor som går rakt igenom oss. Ja det säger sig självt tycker jag. Kan ju inte vara bra.

Då tycker jag du ska stänga av all värme i huset. Det är den enda påverkan mikrovågor har på oss, de värmer upp vävnaden, och enda skillnaden mot en konventionell värmekälla är att RF tränger in på djupet. Vid högre uteffekter kan man få hemska, djupa, svårläkta brännskador, men vid de låga uteffekter det är fråga om här är temperaturökningen knappt mätbar.

Mikrovågorna går inte "rakt igenom oss". Testat vad som händer med mottagningen om man håller handen för en äldre mobilantenn (dvs en sådan som inte är inbyggd)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Då tycker jag du ska stänga av all värme i huset. Det är den enda påverkan mikrovågor har på oss, de värmer upp vävnaden, och enda skillnaden mot en konventionell värmekälla är att RF tränger in på djupet. Vid högre uteffekter kan man få hemska, djupa, svårläkta brännskador, men vid de låga uteffekter det är fråga om här är temperaturökningen knappt mätbar.

Mikrovågorna går inte "rakt igenom oss". Testat vad som händer med mottagningen om man håller handen för en äldre mobilantenn (dvs en sådan som inte är inbyggd)?

det är inte temperaturökningen som orakar skador utan den effekt som orsakar uppvärmningen, dvs microstrålningens påverkan på atomer. hade den inte trängt genom materia hade ju microvågsugnar varit tämligen värdelösa.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Intressant läsning.. men hur hög effekt brukar trådlösa nätverkskort eller inbyggda nätverkskretsar ha då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
det är inte temperaturökningen som orakar skador utan den effekt som orsakar uppvärmningen, dvs microstrålningens påverkan på atomer. hade den inte trängt genom materia hade ju microvågsugnar varit tämligen värdelösa.

Visst, vattenmolekylerna börjar svänga, men att det skulle ge upphov till liknande effekter som joniserande strålning tror jag inte.

I en mikrovågsugn tränger mikrovågorna ner några cm i maten, men de går inte "rakt igenom" som någon påstod.

Skulle det mot förmodan vara farligt är det fortfarande ofantligt större risk att dödas eller skadas allvarligt på våra vägar. Ändå kör man bil i stort sett varje dag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbo_erik_
Intressant läsning.. men hur hög effekt brukar trådlösa nätverkskort eller inbyggda nätverkskretsar ha då?

Inte särskilt hög. Borde stå i specarna, angivet i W, dBm eller någon liknande enhet. Anges den i dBm kan den räknas om till W om man nu föredrar den enheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
I en mikrovågsugn tränger mikrovågorna ner några cm i maten, men de går inte "rakt igenom" som någon påstod.

Inte särskilt hög. Borde stå i specarna, angivet i W, dBm eller någon liknande enhet. Anges den i dBm kan den räknas om till W om man nu föredrar den enheten.

Värt att anmärka är också att en mikrovågsugn kör på effekter i trakten 700-1000W.

Enligt PTS så får en enhet inte stråla mer än 100mW (20dBm) EIRP, dvs med antenngain och allt så får det inte överstiga det värdet.
http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/Frekvenstabell_Undanta...

Citat:

2400-2483,5MHz Dataöverföring med bandspridningsteknik 100 mW (e.i.r.p.)

Sen, för att klargöra. En mikrovågsugn värmer mat (vatten, fett osv) med så kallad Dipolrotation. Dvs, den utnyttjar att de molekylerna är har en positiv sida och en negativ sida. När magnetfältet vänds (vilket det gör hela tiden) så vänds molekylrotationen. Värmen alstras av friktion på molekylnivå. Det är alltså inte tal om självsvängning hos vattenmolekylerna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dielectric_heating

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost

...
Jaså, du har stiftat bekanstskap med PE-541B..
En rätt elak liten pryl eftersom det är en CW-eldledningsradar, dvs den sänder ut energi hela tiden när den är aktiv till skillnad från spaningsradar (och många andra typer av eldledningsradaranläggningar) som är pulsad.

Ja det var kanske det den hette. Låg vid LV6 i Halmstad. Det var radarn som låste på planen, dom missilerna som dom skjöt iväg var INTE små. Behövdes inte direkt träff, för explosionen var tydligen så kraftig att lufttryck satte hela planet ur spel. Läckert...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ja det var kanske det den hette. Låg vid LV6 i Halmstad. Det var radarn som låste på planen, dom missilerna som dom skjöt iväg var INTE små. Behövdes inte direkt träff, för explosionen var tydligen så kraftig att lufttryck satte hela planet ur spel. Läckert...

OT, men:

RBS 77 med andra ord. Roboten "ser" eldledningsradarns reflexer från målet och går mot dessa. Primär verkansform torde vara splitter och inte lufttryck. Slut OT.