Discsonline tar medvetet ut för hög fraktkostnad!
Gjorde en sambeställning av DVD-skivor från Discsonline med några arbetskamrater för en tid sedan.
Vi beställde en hel del skivor (för en bra bit över 2 000 kronor), och när jag gjorde beställningen reagerade jag över att fraktkostnaden verkade bli för hög. Den beräknades till intervallet 20-40 kg (250 kr) istället för 10-20 kg (150 kr) där jag tyckte att den borde ligga...
Men, det är ju svårt att kontrollera den faktiska vikten, så vi gjorde beställningen ändå. De vikter som uppgavs på Discsonlines hemsida verkade också vara i överkant.
När paketet kom vägde det 17,3 kg vilket också bekräftades av Postens paketspårning på nätet.
Jag betalade och hämtade ut paketet, och tänkte att detta löser väl sig om jag kontaktar dem.
När jag sedan mejlade till Discsonlines kundservice fick jag följande svar:
"I wrote an e-mail to my boss, but he still hasn't answered. So I asked one of my workmates and he said that we always take more in freight costs in order to cover the packaging costs...
Right now I cannot give you a better explanation, but you can try to write an e-mail to our manager".
De erkände alltså rakt av att de justerar upp vikten för att ta igen för förlorade kostnader på annat håll! Detta är FULT och inte särskilt ärligt mot kunderna!
När jag sedan inte hört något på nästan en månad mejlade jag till "managern" som inte tyckte att de hade gjort något konstigt alls! Jag hade accepterat fraktkostnaden och därför har de inte gjort någonting fel.
Jag blev i och för sig erbjuden en 25-pack DVD utan kostnad vid min nästa order, men någon återbetalning av den felaktiga frakthöjningen var det inte tal om! Att skicka tillbaka 100 kronor till mig skulle enligt honom dessutom bli dyrt och banken skulle ta en hög avgift av mig för att ta emot pengarna.
Detta var en ren lögn från hans sida eftersom jag inte betalar någonting för att ta emot en betalning från EU till mitt bankkonto om man använder IBAN och BIC ("EU-kontonummer").
I och med att vi köpte så många skivor är en nästa order inte aktuell på mycket länge, men det var väl först och främst den överlägsna attityden från företagets sida som jag inte gillade!
De borde väl hålla vad de lovar, och inte bara skylla ifrån sig med att "så här gör vi"?
Det är också väldigt tråkigt att företaget underskattar sina kunders intelligens så grovt!
Skivorna kom snabbt och ingenting var skadat, men man börjar ju ändå fundera lite. Om de töjer lite på vad de lovar och inte skäms ett dugg över detta - vad händer då nästa gång...? Skickar de kanske en annan sorts skivor om den sort som jag beställer har tagit slut?
Jag tänker i alla fal inte handla något mer från Discsonline!