Nätverket fungerar inte! Hjälp mig

Permalänk

Nätverket fungerar inte! Hjälp mig

Tjena!
Helt ny här på forumet och behöver lite hjälp.

Jo så att jag installerade Ubuntu på den andra datorn nyligen och jag får inte igång mitt nätverk.

Kan ni hjälpa mig att få igång nätverket?

edit:
Jag har Windows XP på denna dator

edit2:
Jag har 2 nätverkskort i denna dator, ena går in i väggen, andra går till linux datorn

Visa signatur

Antec P280, Noctua NF-P12 x2, Corsair HX650, Sabertooth 990FX, AMD Phenom II 965, Noctua NH-D14, Geforce 560TI, 2x 4GB Kingston HyperX, 2x 2GB Corsair Memory XMS3, Western Digital Caviar 500GB

Permalänk

Har du stöd för korten i kärnan?

Permalänk

Vet inte.
Hur kollar jag det?

Visa signatur

Antec P280, Noctua NF-P12 x2, Corsair HX650, Sabertooth 990FX, AMD Phenom II 965, Noctua NH-D14, Geforce 560TI, 2x 4GB Kingston HyperX, 2x 2GB Corsair Memory XMS3, Western Digital Caviar 500GB

Permalänk
Medlem

skriv lsmod i en root terminal och kolla om modulen för ditt/dina nätverks kort är där

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätverkskort?

Isbjörnen Igor: tror du han vet det?

crash_M: lsmod menar du nog

Permalänk

mjo, tack grabbar.

Men dpelar de nån roll vad det är för grafikkort i den här burken?
Jag har ju trots allt linux i den andra datorn.

Men jag ska kolla ifall Ubuntu stödjer det grafikkortet som sitter i den burken.

Visa signatur

Antec P280, Noctua NF-P12 x2, Corsair HX650, Sabertooth 990FX, AMD Phenom II 965, Noctua NH-D14, Geforce 560TI, 2x 4GB Kingston HyperX, 2x 2GB Corsair Memory XMS3, Western Digital Caviar 500GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LifeIsALoop
mjo, tack grabbar.

Men dpelar de nån roll vad det är för grafikkort i den här burken?
Jag har ju trots allt linux i den andra datorn.

Men jag ska kolla ifall Ubuntu stödjer det grafikkortet som sitter i den burken.

Var det inte ett nätverkskort nyss?

Permalänk

hehe.jo, så klart!!
Skrev fel bara..

edit:
Kanske låter dumt, men jag kan verkligen ingeting om linux.
Hur får jag upp en rootmodul?

Visa signatur

Antec P280, Noctua NF-P12 x2, Corsair HX650, Sabertooth 990FX, AMD Phenom II 965, Noctua NH-D14, Geforce 560TI, 2x 4GB Kingston HyperX, 2x 2GB Corsair Memory XMS3, Western Digital Caviar 500GB

Permalänk
Medlem

För att få upp en kommando ruta så öppna startmenyn i linux, sen letar du efter "kör program" skriv xterm. Då ska du få upp en ruta där du kan skriva dina kommandon.

Hörni, jag känner killen och kan säga att han inte vet vad han har för nätverkskort i den datorn. Nån som vet hur man kan ta reda på det?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Efter mycket om och men fixade det sig, men hjälp ifrån FireFox!

Tack så mycket!

Visa signatur

Antec P280, Noctua NF-P12 x2, Corsair HX650, Sabertooth 990FX, AMD Phenom II 965, Noctua NH-D14, Geforce 560TI, 2x 4GB Kingston HyperX, 2x 2GB Corsair Memory XMS3, Western Digital Caviar 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Vad har du för nätverkskort?

Isbjörnen Igor: tror du han vet det?

crash_M: lsmod menar du nog

oj mena lsmod

Visa signatur

8D