Permalänk
Medlem

pingar IP #1, svar från IP #2??

när jag försöker pinga min server, 80.252.185.2xx (vill inte ge ut mitt ip..) så säger den:
Skickar signaler till 80.252.185.2xx med 32 byte data:

Svar från 80.252.180.122: Målvärddatorn kan inte nås.

Ping-statistik för 80.252.185.2xx:
Paket: Skickade = 4, mottagna = 4, Förlorade = 0 (0%),
Ungefärligt överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 0 ms, Högsta = 0 ms, Medel = 0 ms

Varför säger den svar från 80.252.180.122?? Jag har aldrig nånsin haft det IP:t och har ingen aning om varför det är såhär.. Kan inte längre nå servern genom ssh eller apache längre heller... traceroutar jag så visar den hela vägen men säger "Målvärddatorn kan inte nås." på sista steget, alltså min server... Vad är fel? serverns ISP?

Permalänk
Avstängd

kan du förklarara saken bättre.
du sitter hemma, och ska pinga datorn på ett annat ställe?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krill3
kan du förklarara saken bättre.
du sitter hemma, och ska pinga datorn på ett annat ställe?

joo, mitt ip är 213.66.26.xx, den jag pingar ifrån, och jag vill pinga till 80.252.185.2xx, men kommer istället till 80.252.180.122 av någon konstig anledning :S pingar jag 80.252.180.122 så får jag inget svar heller...

Permalänk
Medlem

80.252.180.122 tillhör "Arete Internet AB"
Det är väl din isp eller isp'n till din server.

Så när du skickar ping till din server säger isp'n att den inte går att nås... kanske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DnSx
80.252.180.122 tillhör "Arete Internet AB"
Det är väl din isp eller isp'n till din server.

Så när du skickar ping till din server säger isp'n att den inte går att nås... kanske.

joo, det låter rimligt, men jag förstår inte varför den agerar på det här sättet istället för att bara säga "begäran gjorde timeout" eller liknande...

Permalänk
Medlem

Om en dator har flera ip-adresser så kommer svaret från "den första" även om man pingar dom andra, har "din" server flera ip-adresser?

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Det är en router som har fått ditt ping och inte har en väg till din dator. Den skickar således ett "destination unreachable" ICMP-paket tillbaks till dig.

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem

Precis som root skriver.
80.252.180.122 är en router som inte kan hitta det önskade nummret i sin routingtabell. Detta medöfr att routern svarar på din ping och säger att datorn ej kan nås.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
80.252.180.122 är en router som inte kan hitta det önskade nummret i sin routingtabell. Detta medöfr att routern svarar på din ping och säger att datorn ej kan nås.

Så kan det vara, men jag tror att det i detta fallet snarare är så att routen finns, men att MAC-adressen till måldatorn fallit ur routerns cache (måldatorn ligger antagligen på ett direktkopplat nät) och att den inte svarar på ARP-förfrågningar. Då genereras också ett "ICMP Destination Unreachable". Normalt sett (iaf. i lite mer avancerade program än "tracert.exe") brukar man även kunna se felkoden. Om routen inte finns får man ett "Network Unreachable" (!N), men om routen finns men måldatorn ej svarar på ARP-requests får man ett "Host Unreachable" (!H). Jag satsar alltså på att det är det senare som är fallet här, och att "ErikHK":s server helt enkelt kraschat.

Permalänk
Medlem

Tack massor allihopa Får dra dit nån dag (idag säkert ) o kolla vad som är fel... den har nog dött som ni säger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Så kan det vara, men jag tror att det i detta fallet snarare är så att routen finns, men att MAC-adressen till måldatorn fallit ur routerns cache (måldatorn ligger antagligen på ett direktkopplat nät) och att den inte svarar på ARP-förfrågningar. Då genereras också ett "ICMP Destination Unreachable". Normalt sett (iaf. i lite mer avancerade program än "tracert.exe") brukar man även kunna se felkoden. Om routen inte finns får man ett "Network Unreachable" (!N), men om routen finns men måldatorn ej svarar på ARP-requests får man ett "Host Unreachable" (!H). Jag satsar alltså på att det är det senare som är fallet här, och att "ErikHK":s server helt enkelt kraschat.

Jo jag sa aldrig att routern inte fanns. (den svarar ju eller hur?)
Jag skulle tro att routern (80.252.180.122) har (80.252.185.2xx ) i sin routingtabell men kan inte nå den (eller så når den inte den routern som 80.252.185.2xx ligger på) Den svarar därför.

usch nu blev det lite bökigt
Svårt att förklara när man inte kan ilustrera. Blir väldigt mycket enklare då. men routern som svarar borde ju ha information om vart måldatorn är. hade den inte haft det så hade den ju inte svarat alls. MAC adressen fallar ju inte bara ur routerns cahce hux flux heller

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo jag sa aldrig att routern inte fanns. (den svarar ju eller hur?)

Läs, vad jag skrev. Routen (vägen), inte routern.

Citat:

men routern som svarar borde ju ha information om vart måldatorn är. hade den inte haft det så hade den ju inte svarat alls.

Jo, då hade den svarat med "Network Unreachable".

Citat:

MAC adressen fallar ju inte bara ur routerns cahce hux flux heller

Nej, inte hux flux, men efter en viss bestämd tid.