Permalänk
Medlem

Dela ut filer med samba

Hejsan, jag har lite problem med samba här...
Jag kör mitt desktopsystem på datorn i min sign, och det är där jag editerar alla filer, sen ska dessa över till min nuvarande server där jag kör en Ubuntisk serverinstallation, alltså utan GUI (bra terminal-övning också ).

Jag har följt http://ubuntuguide.org/#sambaserver för att installera Samba och dela ut /server-files och /var/www i hela nätverket och skapa en nätverksanvändare (system_username skrev jag kaminix, vilket är min användare på servern). Sen har jag prövat med både kaminix och system_username (bytte till det sen eftersom att det stod i sample-filen, så jag antog att man inte skulle byta ut det som jag först gjorde).

När jag sedan ska logga in på smb-servern med min GUI-dator så ploppar rutan med anv och lösen bara upp igen.

Det första kommandot gick dock inte med system_username eftersom att jag inte har en sån användare på datorn... såklart.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

När jag skulle skapa users på min "filserver" blev alla users jag skapade av någon anledning inaktiverade så att jag var tvungen att köra "smbpasswd -e (user)" och då fick jag ange ett lösenord för användaren.

Om man inte är så noga med slöhetsfaktorn så är annars webmin väldigt smidigt att konfigurera samba med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
När jag skulle skapa users på min "filserver" blev alla users jag skapade av någon anledning inaktiverade så att jag var tvungen att köra "smbpasswd -e (user)" och då fick jag ange ett lösenord för användaren.

Om man inte är så noga med slöhetsfaktorn så är annars webmin väldigt smidigt att konfigurera samba med

När jag kör smbpasswd -e kaminix så får jag en lista med hur man använder smbpasswd.
Hur funkar webmin? Hur kör man igång det efter installation?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

bah! vet du vad det ska va i domän på inlogg, är det namnet på nätverket eller servern eller vad? ..får huvudvärk av nätverk.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
bah! vet du vad det ska va i domän på inlogg, är det namnet på nätverket eller servern eller vad? ..får huvudvärk av nätverk.

Jag lämnar det tomt. :S

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Jag lämnar det tomt. :S

häpp, fick inte komma in i mappen för det.. får la köra öppet da.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
häpp, fick inte komma in i mappen för det.. får la köra öppet da.

Jag får inte mitt att funka, hur gör jag så att jag kör "öppet"?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
När jag kör smbpasswd -e kaminix så får jag en lista med hur man använder smbpasswd.
Hur funkar webmin? Hur kör man igång det efter installation?

Ja du kör igång det efter installation, du tankar ner programet, installerar och startar. Anslut sedan med browsern från valfri dator mot den dator och port du installerat programet på.

Permalänk

Om du med "så ploppar rutan med anv och lösen bara upp igen." menar att du aldrig loggas in som i att användarnamnet eller lösenordet är fel så hade jag samma problem. Men nästa gång jag slog på filservern så funkade det igen... Krävdes väl en omstart av samba antar jag.

För att dela ut utan att behöva logga in så skriver du t ex:

[dinmapp] comment = kommentar path = /din/mapp public = yes writable = yes create mask = 0765

Edit: Såg nu att båda dina maskiner var linuxburkar... varför använda samba för fildelning då? Är det inte lättare att mounta mappar via NFS då?

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N3FF
Om du med "så ploppar rutan med anv och lösen bara upp igen." menar att du aldrig loggas in som i att användarnamnet eller lösenordet är fel så hade jag samma problem. Men nästa gång jag slog på filservern så funkade det igen... Krävdes väl en omstart av samba antar jag.

För att dela ut utan att behöva logga in så skriver du t ex:

[dinmapp] comment = kommentar path = /din/mapp public = yes writable = yes create mask = 0765

Edit: Såg nu att båda dina maskiner var linuxburkar... varför använda samba för fildelning då? Är det inte lättare att mounta mappar via NFS då?

För att det finns två datorer till i nätverket som kör Windows. Funkar Samba funkar nätverket.

nfm>
Självklart försöker jag aktivera dom efter att ha skapat dom.

EDIT:
Nu när jag tog fort force-grejerna som ubuntuguide ville ha så funkade det. Men den kräver fortfarande lösenord. =/

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

testa att sätta security till share.. då ska den bara behöva lösenord till dom utdelade sakerna som man behöver lösenord.. dom som är public ska funka utan lösenord.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det någon egentlig säkerhetsrisk att sätta public utan lösen?
Man kan väl fortfarande bestämma nånstans i Samba-configen vilka datorer som ska få connecta, så att även om det är public för alla så är det bara det för de utvalda datorer som tillåts komma åt Samba överhuvudtaget?

Så inte vem som helst utifrån kan komma åt hela ens hårddisk typ

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

använd smbpasswd -a <anv namn>.

mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Är det någon egentlig säkerhetsrisk att sätta public utan lösen?
Man kan väl fortfarande bestämma nånstans i Samba-configen vilka datorer som ska få connecta, så att även om det är public för alla så är det bara det för de utvalda datorer som tillåts komma åt Samba överhuvudtaget?

Så inte vem som helst utifrån kan komma åt hela ens hårddisk typ

joo det går att begränsa att bara dom på lanet kan connecta till samba..
det är bara sätta " hosts allow = 192.168.0. 127. " och " interfaces = 192.168.0.1/24 "
Då tillåter den bara användare som sitter på ipserien 192.168.0.1 - 192.168.0.255...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av batjohan
joo det går att begränsa att bara dom på lanet kan connecta till samba..
det är bara sätta " hosts allow = 192.168.0. 127. " och " interfaces = 192.168.0.1/24 "
Då tillåter den bara användare som sitter på ipserien 192.168.0.1 - 192.168.0.255...

Ok

Vad betyder det här, den sista delen med mellanslag 127 och en punkt efter :S
"192.168.0. 127."

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

det betyder 192.168.0.* 127.*.*.*

Permalänk
Medlem

eh, nu kan man logga in med lösenordsintällning, men den skiter i lösenordet och det räcker att namn/domän är rätt när rutan hoppar upp..

och Windowsdatorn vill fortfarande inte kännas vid Windowsnätverket alls..

hur kommer man egentligen åt unix-nätet (som också är aktiverat) ? kanske funkar bättre, Samba laggar lite verkar det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har du ställt in samma "WORKGROUP" i smb.conf som i windowsdatorn?

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henrikk
Har du ställt in samma "WORKGROUP" i smb.conf som i windowsdatorn?

japp, fick ändra till versaler på Linuxburken då det inte gick skriva gemener i Windows naturligtvis.. men om det spelar roll vet jag inte, nätverket verkar inte skilja på dem ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Om servern inte dyker upp i "Mina nätverksplatser" kan du testa med Start > Kör > //ip-till-servern/utdelning/

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4