Permalänk
Medlem

baslådan till data?

Hade tänkt mig att koppla in en baslåda till datan så man får ett riktigt dunka dunka ljud men jag vet inte vad jag behöver?

Har hört att det går ifall man köper en förstärkare ,men räcker bara det?

Ge gärna tips/råd!

Visa signatur

I can change your destiny.

Permalänk
Medlem

väntar på svar:D undrar detta med:p

Visa signatur

När man dödar 6 pers på raken heter det i UT Monster Kill, i Quake heter det Excellent, i Counter-Strike heter det Kicked by Console...

Permalänk

Ja det skulle ju vara kanon om man kunde koppla in förstärkaren i datorn.
Blir ju bättre ljud då:rolleyes:

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beror ju på vad du har för grejer. Det finns ju aktiva baslådor och passiva. Till aktiva baslådor finns en inbyggd förstärkare, då behövs bara en kabel från datorn.

Till passiva måste man ha en förstärkare (eller ett för- och slutsteg). Vilken förstärkare man ska ha beror på vad det är för bas (hur lättdriven den är, hur mycket effekt den tål osv.) Har man en för klen förstärkare så låter det skit och basen fladdrar mest. Man riskerar även att bränna både basen och förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Är också intresserad av det där.
Det måste ju finnas någon som vet eller kan rekomendera någon "produkt" som får oss hoppa högt i stolen när man avfyrar ett skott i ex. Far Cry

Men som sagt jag vill också veta mer om det här. Verkar ju konstigt om det inte finns lika bra system till datorn som till en vanlig stereo.

Visa signatur

I'll be there till the end, When everything falls down, Will you hold my hand

Permalänk
Medlem

Logitechs värsta system är ju rätt bra. Kostar runt 3k.

Permalänk

Jag har bara en vanlig försärkare inkopplad till datorn och en baslåda som jag hade i min gammla bil in kopplad på den, dunkar på så in i helvete =P Är ju bara att ha en ljud kabel från datorn till förstärkarn och sen koppla in det du vill ha...

Visa signatur

Life's A Glitch And Then U Die

Permalänk
Medlem

jag använder en sån här på så vis får jag ljudet till min förstärkare

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

det finns 220 förstärkare på www.mds.se där du också kan köpa en grym baslåda... Kanske inte Klass a grejor.. Men de duger mer än väl!

Visa signatur

Shadyrecords & Aftermath

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kakan86
jag använder en sån här på så vis får jag ljudet till min förstärkare

http://www.clust.com/boutique/ressources/hf/hf0812/hf081201.j...

Då e vi två :D.. Eller ja tre använder en sånn till andra datorn med

Edit: Vi e två då ja

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk

Köp Logitechs värstingsystem.. du kommer inte bli besviken. en polare har det och det är kanon ljud. jag kör förstärkare vilket jag kopplat in 2 hemmabyggda golvhögtalare riktigt bra ljud det med men tar mer platts och ska man ha bra grejer går det på mer än 3 000 för allt.. så rekomenderar logitechs system.

Permalänk
Medlem

Jag använder ett vanlit stereo och en subwoofer föstärkare kopplat till daton.. Jag använder också en sån kabel...

Visa signatur

3200+ Venice | DFI LP Nf4 Ultra-D | 4*512mb | Gainward 6600gt | tot. 490gb | Tagan 430W | + en bärbar
Super pi: 26.875

Permalänk
Medlem

Jag kör Logitech Z-5500....

Tompa ville ha nåt så man hoppa ur stolen....
jag kan citera mamma o lillasyster som var på nedervåningen när jag slog på musik....

Lillasyster: "Åskar de?"
Mamma: *suckar* Näe.. de var bara Mikael som slog på musiken!
)

Jag älskar iaf mitt system och kan GROVT rekommendera de )

Visa signatur

[[ CPU: P4 3 ghz @ 3,4 ghz, socket 478 ]] [[ Mobo: ASUS P4C800-E Deluxe ]] [[ 3*512 mb, pc3200 ]] [[ 2 * 120 gb S-ata, 1 * 200 gb IDE ]] [[ Asus 9600SE ]] [[ Logitech Z-5500 ]]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shaguar
Jag kör Logitech Z-5500....

Tompa ville ha nåt så man hoppa ur stolen....
jag kan citera mamma o lillasyster som var på nedervåningen när jag slog på musik....

Lillasyster: "Åskar de?"
Mamma: *suckar* Näe.. de var bara Mikael som slog på musiken!
)

Jag älskar iaf mitt system och kan GROVT rekommendera de )

Jag älskar mitt system mer , och det låter också ganska mycket på våningen under när man spelar :

Permalänk
Medlem

visst kan du plugga in en förstärkare, men som nån annan sa, ha inte för klen. sen har du de aktiva baslådorna, men då om jag inte kommer ihåg helt fel så måste du dra en +12V= och en minuskabel till de, samt sätta nått som kickar igång själva "steget", dvs. remoten som då är avsedd för bilstereobruk, dock där är det ju bara att brygga från +12V= till remote.
fast den stora matchen är väll att få något att driva de inbyggda steget.
sen tillkommer ju ett problem, vars ska man få en +12V= som levererar den ström som "steget" tar, bilbatteri de går ju om man kopplar till laddare, men lite osmidigt o så. men ja, hela allt är ju ekonomin och smaken som bestämmer, är man inte kräsen så går de ju att köpa nå billiga basar för typ 200 spänn på jula och bygga egen låda o köra på nån kass förstärkare, visst de kommer dunka men för de kräsne så kommer man typ spotta o fräsa för att nästan betala för att nån ska ta sakerna.
visst jag kan vara ute på mkt hal is nu, men detta är vad jag vill komma ihåg som behövs för att köra en aktiv baslåda till datorn, samt en passiv baslåda.

har själv kört liknande, körde ett slutsteg kopplat till en bilbatteriladdare, kunde inte spela allt för mkt men de spelade. så ja sålde steget o använde min förstärkare, där spela de så uta fan, men visst.. den va ju klen så de small om de.

Permalänk
Medlem

Aktiv baslåda betyder ju inte baslåda till bil. Det finns aktiva baslådor man använder hemma också.

Permalänk
Medlem

ah jo de me, missade den fronten, har nästan blivit totalt manipulerad av bilstereo så jag ber om ursäkt för mitt misstag :)... har säkert nå mer fel där också

Permalänk

jag kör mds bas och deras hemma steg, 15 tums bas, den e hyfsat snabb så den låter bra till musik oxå

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Men hur gör man om man har en baslåda som har 2 kontakter i sig och vill koppla den till min audigy 4? På enklaste möjliga sättet...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shameee
Men hur gör man om man har en baslåda som har 2 kontakter i sig och vill koppla den till min audigy 4? På enklaste möjliga sättet...

Det beror ju på vad det är för kontakter. Den kabel som nämndes en bit upp är ju ett alternativ. Även jag använder en sådan.

Så länge du är säker på att du inte behöver en förstärkare/reciever emellan så är det bara att dra till onoff eller dylikt och leta efter en vettig kabel som passar dina kontakter i högtalaren i ena änden och ett vanligt hörlurs-uttag i andra.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kakan86
jag använder en sån här på så vis får jag ljudet till min förstärkare

http://www.clust.com/boutique/ressources/hf/hf0812/hf081201.j...

Använder också en sån:D

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Säljer z-5500 på jobbet, och det går åt som fan. Det är bra pris som fan på det, iaf om man jämför motsvarande Creative.

Det enda som fått lite negativ respons på 5500 vad jag förstått är att basen är lite för överdimensiomerad... För mycket bas på de satteliterna.
Men det verkar ju finnas rätt många bas-fjortisar också....

Permalänk
Medlem

Om det bara är basen man är ute efter så rekommenderar jag ett, Zachry 250D monoförstärkare och en prisvärd baslåda.

Permalänk

tänker jag helt konstigt nu eller jag tycker det ska skaka los typ någt vet ej ?

Visa signatur

3.0 pentium 4 | 250 160 300 GB = 710| ati radeon 9600 pro 128 | 2x-512 Twinmos dual | logitech MX 518 | Logitech random tangetbord | sen random bild skärm från skolan |

Permalänk
Medlem

Mr. Bravo Kabeln som du visar ser rätt ut, det måste jag köpa, men det jag undrar är ifall man behöver en förstärkare eller liknande till basen? Basen är ganska så stark... Vågar man prova det på en dyr audigy4? KAN väl gå sönder? :S
Kan ju ta och titta i manualen efter detta...

Permalänk
Medlem

jag har en "vanlig" ljudkabel fårn 3,5mm hörlusplugg till 2 rca (röd\vit) Från mitt Sound Blaster Audigy 2 ZS kopplat till en Yamaha RX-V740RDS 6 * 140W å sen Eltax Millennium 500 fortar 500W, center 120W, sateliter 80w\st & sist men inte minst en Proson Conquest Sub 1010 MK2 - Calvados 300W

Permalänk
Medlem

Lite off topic här då, Just nu kör jag med en förstärkare och 2.. mer eller mindre pisshögtalare men vill dock fixxa ett par fetare. Jag har ett inbyggt 5.1 ljudkort med enbart en ljudutgång till högtalare (?). Absolut MAX 1k ska de kosta, bra bas och ska tåla hög volym på mitt rum från både Hårdrock/Metal å goa.
Logitech X-530, 5.1 kanske är något att rekommendera? vad säger ni paugar?

Permalänk
Medlem

Mossan86, det blev för mycket för mig eftersom jag inte kan något om ljud Alltså använder du ingen förstärkare om jag förstod rätt? :S Eller? neej jag vet inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilco
Lite off topic här då, Just nu kör jag med en förstärkare och 2.. mer eller mindre pisshögtalare men vill dock fixxa ett par fetare. Jag har ett inbyggt 5.1 ljudkort med enbart en ljudutgång till högtalare (?). Absolut MAX 1k ska de kosta, bra bas och ska tåla hög volym på mitt rum från både Hårdrock/Metal å goa.
Logitech X-530, 5.1 kanske är något att rekommendera? vad säger ni paugar?

dom duger väll =P om man vill ha skit min hemmabio\sterio har kostat 16K
skulle rekomendra Logitech® Z-5500 Digital mer , men främst skulle jag rekomendera att köpa en riktig ljudnalägning som min

shameee!
jo jag har en 5000:- förstärkare

Permalänk
Medlem

Mossan86 dyrt Du tror inte att det funkar att koppla direkt till frontpanelen?