R500-baserade grafikkort denna månad

Permalänk
Melding Plague

R500-baserade grafikkort denna månad

<font style="font-size: 10pt"><b>R500-baserade grafikkort denna månad</b></font> <small class="small">torsdag 1 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
På hårdvarusajten <a href="http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33826887" target="_blank" >Rage3D:s forum</a> kan man läsa en summering från ett möte mellan ATi och dess investerare som tog plats den 17 augusti. Tar man ut det viktigaste får vi ut en hel del intressant information:<br /><br /> :: I slutet av denna månad kommer R500-baserade grafikkort lanseras. Dessa är R520, RV530, samt RV515.<br /> :: En grafikprocessor kommer att skeppas vid lansering, medan de två andra kommer komma den första hälften av oktober. Vilka grafikprocessorer det handlar om nämns inte. Dock beror mycket på ATi:s samarbetspartner TSMC vilket tillverkar grafikprocessorerna.<br /> :: När det gäller prestanda tror ATi att R520 kommer att vara snabbare än Nvidias Geforce 7800GTX - åtminstone om man kan höja klockfrekvenserna något högre. Red anm: ATi har haft mycket problem med klockfrekvenserna på just R520.<br /><br />Läs mer hos <a href="http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33826887" target="_blank" >Rage3D</a>. Informationen borde vara tillförlitlig, men inget är säkert innan lanseringen har skett.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar ju intressant, kanske blir ett sånt sen...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Bara det nu kommer ett kort till AGP också

Permalänk

Så sant. Äntligen!!
Väntar med spänning för att se resultaten på ATI's nya kort.

Gillar verkligen kommentaren.

Citat:

När det gäller prestanda tror ATi att R520 kommer att vara snabbare än Nvidias Geforce 7800GTX - åtminstone om man kan höja klockfrekvenserna något högre. Red anm: ATi har haft mycket problem med klockfrekvenserna på just R520.

Samtidigt synd att de har problem.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

nu fattar jag inte riktigt? r515, r520, r530.. men vilket kommer att vara snabbast?

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Avstängd

huh? så ati tror att r520 kommer vara snabbare/bättre än 7800gtx?

det är väl ganska självklart då det är ett nyare kort, eller?

Permalänk
Medlem

Skönt då sjunker förhoppningsvis priset på de "äldre" ATI baserade korten

Visa signatur

Dator 1: Venice 3200+ | Asus A8N-e | X800XL | 1GB Pc3200 | Samsung 250GB Sata | Western Digital 250GB Sata | Seagate 200GB Sata | 400W FSP | SB X-Fi Xtrememusic | LG 40x12x12 | Antec SLK3000B
Dator 2: Intel P3 1GHz | Asus TUSC-2c | GF4 Ti4200 | 512MB PC133 | Samsung 80GB | SB Audigy | Coolermaster Cavalier 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haraya
huh? så ati tror att r520 kommer vara snabbare/bättre än 7800gtx?

det är väl ganska självklart då det är ett nyare kort, eller?

Är det? Se på FX, det vid releasen flera månader gamla 9700P var bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonasty4u
nu fattar jag inte riktigt? r515, r520, r530.. men vilket kommer att vara snabbast?

Du missade ett V på två av korten där. RV brukar vara beteckningen på de långsammare/billigare varianterna i ATIs serier. R520 kommer bli high-end kortet.

Permalänk
Medlem

Hur mcyket kommer priserna att sjunka ungefär? nnå som vågar gissa?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Är det? Se på FX, det vid releasen flera månader gamla 9700P var bättre.

Du missade ett V på två av korten där. RV brukar vara beteckningen på de långsammare/billigare varianterna i ATIs serier. R520 kommer bli high-end kortet.

ofan. tackar

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant, men personligen tycker jag att det låter varmt att köra på 16pipes och 700mhz.
Men man kan ju bara hoppas att dom bräcker GTX, men jag betvivlar det starkt.

Hade iofs varit skojj med tronskifte.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big D@ddy
Ska bli intressant, men personligen tycker jag att det låter varmt att köra på 16pipes och 700mhz.
Men man kan ju bara hoppas att dom bräcker GTX, men jag betvivlar det starkt.

Hade iofs varit skojj med tronskifte.

Du får det att låta som nVidia har varit där länge nu 7800GTX är inte så gammalt, innan dess hade ATI det snabbaste kortet.

Permalänk
Medlem

Men inte det bästa...

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Verkar ju som att det inte verkar vara så mycket att hänga i granen när dom inte ens släppt nå kort till de större hårdvarusidorna?
Annars brukar dom väl skicka ut testexemplar ganska tidigt för att visa för folk vilken prestanda kortet har (om det nu hade varit bättre).
Så att folk som går i grafikkortsköpartankar väntar till det nya kortet kommer ut.
Känns ju som att om det nu är bättre än 7800GTX så hade dom skickat ut testexemplar för att glänsa.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haraya
huh? så ati tror att r520 kommer vara snabbare/bättre än 7800gtx?

det är väl ganska självklart då det är ett nyare kort, eller?

Det var ju meningen att korten skulle släppas ungefär i samma tidsperiod så man kan göra en direkt jämnförelse.

Jag vill se lite Masterkort av X8XX dyka upp nu snart också, har tänkt inköpa ett sånt samt ett moderkort med stöd för det

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arion
Men inte det bästa...

Det är din åsikt...jag delar den inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Verkar ju som att det inte verkar vara så mycket att hänga i granen när dom inte ens släppt nå kort till de större hårdvarusidorna?
Annars brukar dom väl skicka ut testexemplar ganska tidigt för att visa för folk vilken prestanda kortet har (om det nu hade varit bättre).
Så att folk som går i grafikkortsköpartankar väntar till det nya kortet kommer ut.
Känns ju som att om det nu är bättre än 7800GTX så hade dom skickat ut testexemplar för att glänsa.

7800GTX skickades inte heller ut till några kort till hårdvarusidor. När testerna kom fanns korten i butiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Det är din åsikt...jag delar den inte.

7800GTX skickades inte heller ut till några kort till hårdvarusidor. När testerna kom fanns korten i butiken.

Jag fick uppfattnignen att kortet "bara fanns" ute i butikerna en vacker dag, utan större förvarning. Samma dag som de dök upp hos hårdvarusidorna.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Jag fick uppfattnignen att kortet "bara fanns" ute i butikerna en vacker dag, utan större förvarning. Samma dag som de dök upp hos hårdvarusidorna.

Delvis rätt... Kortet lanserades, dagen efter började man sälja dem på tex komplett, shg etc.. De låg alltså bara där oväntade på oss.. snyft

Tror de första testerna kom två-tre dagar senare..

Permalänk
Medlem

om det är lika snabbt som 7800gtx och kommer i agp så kommer jag garanterat handla mitt andra ati kort i hela mitt liv om någon månad här frammåt

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

hela nyhetstiteln är ju fel, "R500-baserade" syftar ju på C1(xenos, dvs xbox360s GPU, gick tidigare under arbetsnamnet R500).. hade detta stämt skulle de nya 90nm chippen vi snart ser ifrån ati ha "unified shader architecture" och 48 pipes...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mantus
om det är lika snabbt som 7800gtx och kommer i agp så kommer jag garanterat handla mitt andra ati kort i hela mitt liv om någon månad här frammåt

*suck* SÅ du köper hellre ett grafikort för 5000+kr istället för ett nytt moderkort & CPU (+ kanske ett 6600GT?)???

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk

Nvidia är alltid först! har ni inte lärt er det ??. Ati gör nåt som e liiite bättre FAST dom haft tid på sig att göra nåt ännu bättre sen kmr nvidia och sopar ati, sen fortsätter det så.

ati svarar för att nvidia är snabbast

dessutom fuskar dom båda med att skapa kort som gör att de får bättre i 3dmark. dom båda har iaf åkt dit för det, och skulle absolut inte tvekat på att dom pillar i något skoj i ATis kort nu eftersom det är det senaste bara för att ta 7800GTX, så med andra ord bara för att ATI kanske skulle få mer poäng betyder det inte att Atis R520 ex, är bättre kort i allmänhet, vilket jag tvivlar på med deras ynkliga 16 pipes, visserligen har dem 700mhz, men det är nog inget att hänga upp i julgranen då Nvidia är proffs på klockning

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem

Du skal icke glömma FX

Hur kan nvidia vara proffs på klockning då ATI:s kort oftast har högre klock!? (iaf i hi-end segmentet).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

nvidia har alltid tatt dom i klockning då du har ett kort som ligger brevid varandra i ex 3dmark, och sedan klockar

det skriver juh ati själv asså

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
*suck* SÅ du köper hellre ett grafikort för 5000+kr istället för ett nytt moderkort & CPU (+ kanske ett 6600GT?)???

Jepp ska strejka mot nvidia, idiotiskt att bara sluta med agp när den större majoriteten sitter med agp moderkort

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk

men h0h0 tekniken utvecklas yo, och alla är ändå tvugna till att byta i vilket fall som helst förr eller senare så länge man inte vill sita och lira cs hela livet Det är juh faktiskt så här att spelen utvecklas snabbt också vilket innebär att då kan du inte sitta med ett sunket skit agp och lira vilket suger ganska hårt, *fpsdrop* :/

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Du får det att låta som nVidia har varit där länge nu 7800GTX är inte så gammalt, innan dess hade ATI det snabbaste kortet.

Men i dessa sammanhang så börjar det bli ganska länge.
Fast det blir nog inget tronskifte, för r520 lär inte klå 2*7800GTX.

Synd för jag vill ha "nytt" kort. :S

Men förövrigt så tror jag inte ATI ror hem det denna gången, möjligtvis kommer det prestera bättre i mindre shadertunga applikationer, men i det stora hela inte.
Men man bör ju dock vänta ett tag, för priserna på nvidia korten lär ju droppa oavsett hur r520 presterar.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Snabbast i vinter:
1. 2xR520XT
2. 2x7800Ultra
3. 1x7800Ultra
4. 1xR520XT

tror alltså att Crossfire kommer vara mer effektivt än SLI.

my two cents.

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haraya
huh? så ati tror att r520 kommer vara snabbare/bättre än 7800gtx?

det är väl ganska självklart då det är ett nyare kort, eller?

De var ju meningen att korten skulle släppas samtidigt men ATI fick en del problem med r520 så de kunde inte lansera korten. Därför har nvidia en stor fördel.

Korten tävlar i samma generation

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mantus
Jepp ska strejka mot nvidia, idiotiskt att bara sluta med agp när den större majoriteten sitter med agp moderkort

Först, nej det är inte idiotiskt. Andra, nVidia kommer tillverka sina nya kort i agp, men senare.

Cascades: Önsketänkade?!

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."