Permalänk
Medlem

193P+ vs L90D+

Tänkte byta ut min Samsung Syncmaster 757NF mot en TFT och de som verkar intressanta är

Hyundai L90D+
Samsung Syncmaster 193P PLUS

Vilken av dessa två bör man köpa? Det skiljer ungefär 800:- mellan dem.

Skärmen kommer användas till allt möjligt... spel, film, läsande, kodande...

Edit: Såg att 193P Plus har en PVA-panel och detta är väl inte det bästa när det gäller snabb responstid så som spel/dvdfilm?

Permalänk
Medlem

193P+ har en PVA-panel med overdrive. VA är inte lika snabba som TN, men däremot helt överlägsna på färgåtergivning och betraktningsvinklar.

Enligt vad jag läst har 193P+ lika bra responstid som VP191 (som ju alla verkar så nöjda med) samtidigt som den har bättre svärta och färgåtergivning. Detta från forum, skrivet av personer som testat båda sida vid sida.

Har själv just beställt en 193P+ så jag hoppas det stämmer

Permalänk
Medlem

Ingen mer som har koll?

Edit: Ju mer man läser om TFT-skärmar ju sämre tycker jag de verkar. De tre olika typerna som finns verkar vara bra på olika saker. Ingen funkar bra med allt som en crt gör.

Hittade detta om Fujitsu P19-2 som har samma PVA-panel som 193p+...

"We are going to disappoint a lot of you guys. This panel was much awaited as Samsung clearly pushed it during the last CeBit. We could try to find the words, but we feel that it is best to be direct: this panel sucks for games. There is no improvement compared to previous 25ms MVA panels. The result is so bad that we even asked ourselves if it wasn’t better before…the characters are all followed by a trail of light comparable to comet tails. There is something like a white fog behind them. It isn’t aesthetically pleasing and is tiring for our eyes as the monitor has some difficulties and gets blurred."

Det är alltid något område som varje tft-skärm är kass på....

Det värsta är ju interpoleringen.

Edit2: NU HAR JAG BESTÄLLT! En Samsung 193P+. Hoppas det blir bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av manlix
Ingen mer som har koll?

Edit: Ju mer man läser om TFT-skärmar ju sämre tycker jag de verkar. De tre olika typerna som finns verkar vara bra på olika saker. Ingen funkar bra med allt som en crt gör.

Hittade detta om Fujitsu P19-2 som har samma PVA-panel som 193p+...

"We are going to disappoint a lot of you guys. This panel was much awaited as Samsung clearly pushed it during the last CeBit. We could try to find the words, but we feel that it is best to be direct: this panel sucks for games. There is no improvement compared to previous 25ms MVA panels. The result is so bad that we even asked ourselves if it wasn’t better before…the characters are all followed by a trail of light comparable to comet tails. There is something like a white fog behind them. It isn’t aesthetically pleasing and is tiring for our eyes as the monitor has some difficulties and gets blurred."

Det är alltid något område som varje tft-skärm är kass på....

Det värsta är ju interpoleringen.

Edit2: NU HAR JAG BESTÄLLT! En Samsung 193P+. Hoppas det blir bra.

Fått skärmen än?. Jag funderar med på att köpa en, men har inte hittat någon svensk webbutik som har den än, var köpte du din?

Edit: såg att dustin hade den

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

Såg den nyss Samsung 19" LCD Syncmaster 193P...
shite säjjer jag bah... Råsugen på den... Nån som har sett recension eller nåt liknande för den juvelen!?

Visa signatur

AMD 3500+ newcastle | XFX geforce 6800GT | seagate barracuda 200GB | twinmos dual PC3200 512

Permalänk
Medlem

Nope inte fått den. Får den på måndag. Det som är så tråkigt med att beställa sent på torsdagen. Den finns på många webbutiker. Netoutlet, datorhandel.com, inet data, komplett, dustin, dialect itservice, dabus, datorgallerian, proxdata, eksit data, butik.it, dataparadiset....

Starfall: Sök efter Samsung 193p+ på google så hittar du väl en del. XYZcomputing har bland annat skrivit en recension om den. Men notera att det är 193P _PLUS_. 193P har helt annan panel.

Permalänk
Medlem

Asså driver ni på mej!? *hehe*

kolla priset på dustin!
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010085653
sjukt billit!!!

Visa signatur

AMD 3500+ newcastle | XFX geforce 6800GT | seagate barracuda 200GB | twinmos dual PC3200 512

Permalänk
Medlem

Tryck på "Visa priser inkl. moms" längst ner så blir det inte lika billigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av manlix
Tryck på "Visa priser inkl. moms" längst ner så blir det inte lika billigt.

Hoooppsan!
så... då vet ni... jag är ingen dustin veteran :S

fan gör dom så för!? svin!!!

Visa signatur

AMD 3500+ newcastle | XFX geforce 6800GT | seagate barracuda 200GB | twinmos dual PC3200 512

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Starfall
Hoooppsan!
så... då vet ni... jag är ingen dustin veteran :S

fan gör dom så för!? svin!!!

för folk som inte köper utan moms finns dustinhome

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010085653

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
för folk som inte köper utan moms finns dustinhome

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010085653

HOPPSAN! (igen)

Visa signatur

AMD 3500+ newcastle | XFX geforce 6800GT | seagate barracuda 200GB | twinmos dual PC3200 512

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av manlix
Nope inte fått den. Får den på måndag. Det som är så tråkigt med att beställa sent på torsdagen. Den finns på många webbutiker. Netoutlet, datorhandel.com, inet data, komplett, dustin, dialect itservice, dabus, datorgallerian, proxdata, eksit data, butik.it, dataparadiset....

Starfall: Sök efter Samsung 193p+ på google så hittar du väl en del. XYZcomputing har bland annat skrivit en recension om den. Men notera att det är 193P _PLUS_. 193P har helt annan panel.

Hoppas du kommer en med lite kommentarer imorrn

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av manlix
Ingen mer som har koll?

Edit: Ju mer man läser om TFT-skärmar ju sämre tycker jag de verkar. De tre olika typerna som finns verkar vara bra på olika saker. Ingen funkar bra med allt som en crt gör.

Hittade detta om Fujitsu P19-2 som har samma PVA-panel som 193p+...

"We are going to disappoint a lot of you guys. This panel was much awaited as Samsung clearly pushed it during the last CeBit. We could try to find the words, but we feel that it is best to be direct: this panel sucks for games. There is no improvement compared to previous 25ms MVA panels. The result is so bad that we even asked ourselves if it wasn’t better before…the characters are all followed by a trail of light comparable to comet tails. There is something like a white fog behind them. It isn’t aesthetically pleasing and is tiring for our eyes as the monitor has some difficulties and gets blurred."

Det är alltid något område som varje tft-skärm är kass på....

Det värsta är ju interpoleringen.

Edit2: NU HAR JAG BESTÄLLT! En Samsung 193P+. Hoppas det blir bra.

Kommentarer på skärmen, tack!?

Permalänk

dustin.se säljer väl typ till företag iallafall gjorde dem det..å dustinhome.se säljer till privatpersoner

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcemanDIF
dustin.se säljer väl typ till företag iallafall gjorde dem det..å dustinhome.se säljer till privatpersoner

OT: Det har i alla fall aldrig varit problem att beställa från dustin.se som privatperson.

Permalänk

ok jag beställde iallafall en 193p+ silver natten till idag på dustinhome.se den är skickad från lagret fick mail vid 8:10 så den kommer väl imorrn eller på torsdag

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcemanDIF
ok jag beställde iallafall en 193p+ silver natten till idag på dustinhome.se den är skickad från lagret fick mail vid 8:10 så den kommer väl imorrn eller på torsdag

Den bör definitivt komma till avhämtningsstället imorgon.

Hör gärna av dig med kommentarer när du har känner att du fått lite koll.

Edit: Varför silver?

Permalänk

kanel.för att min burk är grå/silver

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcemanDIF
kanel.för att min burk är grå/silver

Mer OT: Vad har ditt tangentbord & mus för färg då? Det är tillsammans med dem som skärmen ska stå, burken är ju oftast på golvet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av manlix
Ingen mer som har koll?

Edit: Ju mer man läser om TFT-skärmar ju sämre tycker jag de verkar. De tre olika typerna som finns verkar vara bra på olika saker. Ingen funkar bra med allt som en crt gör.

Hittade detta om Fujitsu P19-2 som har samma PVA-panel som 193p+...

"We are going to disappoint a lot of you guys. This panel was much awaited as Samsung clearly pushed it during the last CeBit. We could try to find the words, but we feel that it is best to be direct: this panel sucks for games. There is no improvement compared to previous 25ms MVA panels. The result is so bad that we even asked ourselves if it wasn’t better before…the characters are all followed by a trail of light comparable to comet tails. There is something like a white fog behind them. It isn’t aesthetically pleasing and is tiring for our eyes as the monitor has some difficulties and gets blurred."

Det är alltid något område som varje tft-skärm är kass på....

Det värsta är ju interpoleringen.

Edit2: NU HAR JAG BESTÄLLT! En Samsung 193P+. Hoppas det blir bra.

När det gäller PVA/MVA-skärmar med Overdrive-teknik så är det Viewsonic och i viss mån Samsung som är klart bäst på att implementera det i styrelektroniken. Därför kan en skärm med samma panel som en från Viewsonic, t.ex. Fuijutsu 19-4 som har samma skärm som VP191 upplevas som en sämre skärm. Fuijutsu har inte riktigt fått ordning på styrelektroniken för overdrive ännu.

Dessutom har väl Fuijutsu 19-2 en TN-film panel, i alla fall enligt deras produktspec. pdf, så om 193p+ har en PVA-panel kan det inte vara samma.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Skriver väl som jag brukar i såna här trådar, jag är iaf väldigt nöjd med min 193P+, väldigt fin skärm Hoppas du blir nöjd IcemanDIF

Permalänk

kanel. tangentbordet är vitt/grått musen grå&svart

zitrexx funkar den till spel å film så blir jag nog nöjd

Permalänk
Medlem

låter intressand själv är jag väligt sugen på just den skärmen (193P+)

Permalänk

så nu sitter jag med 193p+.har inte sett nån död pixel än iallafall.va inne i cs source en snabbis det värkade funka bra..ända som ser lite konstigt ut är vissa texter.nån som vet hur man kan fixa det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcemanDIF
så nu sitter jag med 193p+.har inte sett nån död pixel än iallafall.va inne i cs source en snabbis det värkade funka bra..ända som ser lite konstigt ut är vissa texter.nån som vet hur man kan fixa det?

Vissa texter? Vet inte riktigt vad du menar men kör du med 1280x1024 i upplösning? Och av vilken typ var din gamla skärm, CRT eller TFT?

Permalänk

ja jag kör 1280x1024 i windows å i cs kör jag 1024x768 ska höja i cs när jag fått mitt nya grafikkort

min förra skärm va en crt

har ändrat till 1152x864 i windows texten ser bättre ut då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcemanDIF
ja jag kör 1280x1024 i windows å i cs kör jag 1024x768 ska höja i cs när jag fått mitt nya grafikkort

min förra skärm va en crt

har ändrat till 1152x864 i windows texten ser bättre ut då

Ser konstigt ut för att du inte kör i 1280x1024, så är det med allt, om du inte kör i skärmens sekomenderade upplösning så blir det inte så bra...

Edit: Hur kan de se bättre ut i 1152x864?? ställer ja in de på min så blir de skit!

Visa signatur

[color="blue"]Det som inte dödar härdar[/color]
AMD 64 3000+|MSI K8N Neo2 Platinum|1024Mb pc3200|x800pro & Radeon 7000|M-Audio Revolution 5.1|Samsung 193P+ & LG 1715S|Altec Lansing MX5021

Permalänk

ekan.hade ju det i windows först vissa texter såg konstiga ut då men dem va läsbara..kanske är grafikkortet som inte klarar mer?

testade en film nyss.det cpade sig.men kanske är för att grafikkortet inte orkar lika mycke med en tft skärm å så?

kanske blir bättre men nya kortet?

men filmen funkade bättre med crt skärmen när jag såg hela filmen förut

testade en annan film den funkar bra

å små film klipp funkar bra

men jag hoppas å tror att det är kortet

Permalänk
Hedersmedlem

Är det ingen av er i tråden som köpt skärmen som orkar göra en minirecension av 193P+? Eller blev ni så besvikna på den att ni avstår?

Hur hänger den med i spel typ BF2, hur är svärtan, ljusstyrkan, ljusläckor etc?

Permalänk

kanel: det ända som cpat sig är 2 filmer.har testat andra filmer å dem funkar.cs source funkar bra.å ingen död pixel än iallafall så jag är nöjd