Permalänk
Medlem

VPU Recover - 9800 PRO

Först och främst, min dator:

GFX: Radeon 9800 PRO
CPU: AMD64 3200+
RAM: 1024MB PC3200
MOTHERBOARD: Shuttle AN50R
NÄTAGG: 300W

Glömde jag något är det bara att hojta till.

Till problemet:

När jag ska spela krävande spel, såsom Counter-Strike: Source/World Of Warcraft så håller det bara en liten stund. Skärmen blir svart och själva datorn "räddas" av VPU Recover, en inbyggd funktion i ATI:s drivrutiner tror jag. Jag gissade först och främst på att grafikkortet blir för varmt, men eftersom jag börjat stöta på detta problemet på senare tid så förstår jag ingenting.

En formatering och en uppgradering av minnet är det enda datorn fått stå ut med på sistone. Detta är väl något som borde uppenbarats redan från början? För övrigt kan jag spela alla andra sorters spel, dvs. mindre krävande spel, exempelvis vanliga Counter-Strike. Det händer också ibland att datorn dör, helt utan anledning.

Jag är ytterst tacksam för seriösa svar, och än en gång, är det något mer ni vill veta angående datorn är det bara att säga till.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med mitt 9800Pro @ XT.
Även mitt kort satt i en Shuttle.
Avaktivera VPU Recover och lev lyckligt.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Jag har provat det där Iceman, och det lyckades inte särskilt bra. Det slutade istället med att datorn slutade svara. :/

Permalänk

Stäng av FastWriter i BIOS.
Om det inte löser problemet så kan du prova och sänka AGP till 4x

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Jag fick samma problem pga en defekt kabel, den som ger ström till kortet. Den glappade lite. Kan vara värt att kolla upp.

Permalänk

Slå av fastwrites. Även om du tror att du gjort det, så kolla igen eftersom det är lätt att glömma när man ominstallerar/installerar nya drivrutiner.

Slå av det i bios också när du ändå är i farten.

edit: se till att hålla vpu-recover avstängt också även om att slå av fastwrites löser problemet.

edit2: Om du kan, så försök se till så att grafikkortet är det enda som sitter på den strömkabeln som du använder.

Visa signatur

i7 6700k@4,6/Asus z170-a/64GB 2400@2666/2xGTX670 SLI/3840x2160

Permalänk
Avstängd

Jag lirade BF2 i några minuter så blev min skärm svart och blev utkastad till
skrivbordet där det stod något med VPU Recover. Har aldrig hänt innan, jag bytte drivisar.. VOILA! Inga problem

Innan körde jag nyaste drivisarna, så jag nergradera mig några steg.

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem

Har dessvärre redan testat alla dessa saker som ni har nämnt, och problemet kvarstår.

Men det där om glapp i strömkabeln låter ganska vettigt, kortet har ju varit av till och från när jag testat andra kort. Fast frågan är ju om det går att fixa...har nämligen provat lossa på den och sätta i den ett antal gånger, och jag får fortfarande upp VPU recover.

Ingen som tror att det kan bero på nätaggregatet?

Permalänk
Avstängd

Nättagget är lite klent eller??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hnt
Har dessvärre redan testat alla dessa saker som ni har nämnt, och problemet kvarstår.

Men det där om glapp i strömkabeln låter ganska vettigt, kortet har ju varit av till och från när jag testat andra kort. Fast frågan är ju om det går att fixa...har nämligen provat lossa på den och sätta i den ett antal gånger, och jag får fortfarande upp VPU recover.

Ingen som tror att det kan bero på nätaggregatet?

Det var ett par veckor sedan du skrev detta inlägget nu. Har du fixat det på något sätt? Jag har nämligen också testat alla saker.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

har ni testat ett annat nätagg??

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Jag kan bara referera till en kompis som hade problem med detta också när 9800Pro nyss hade kommit också i en shuttle låda då, han fick ta upp ett hål på sidan av lådan för kortet fick för dålig kylning och då bråkade vpu-recover med honom efter en liten stunds spelande, har du provat att köra med lådan öppen om du får samma problem?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nintendo
har ni testat ett annat nätagg??

Nej, jag har inget annat att testa med just nu. Öppen låda kör jag med just nu, men jag tror absolut inte att det är kylningen som är för dålig. Allting började när jag köpt ny HDD. Jag kör med nyaste Catalyst om det nu kan vara drivrutinerna.

Jag testade att koppla ur massa saker som kan dra ström, så jag körde endast med moderkort, CPU, HDD och grafikkort inkopplat. Fick VPU Recover efter bara ett par minuter i spelet.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C