Permalänk
Medlem

Twinmos Speed Premium OC Problem!

har lite problem med dessa nya fina minnen, kör just nu en 512 sticka..kört lite inbränning i memtest men inte över 3.05v längre stunder..

Den vägrar just nu att fungera i 220 fsb 2-2-2-11 i 3.2v (3.27v med övervoltning från nätagget)..memtest hänger sig nästan direkt i test #5..

Det är med CAS 2 jag har problem, den blir fett instabilt om jag kör CAS 2 även med 215mhz fsb som jag har nu..måste köra 2.5-2-2-11 även fast jag har 3.27v Vdd!

Många säger visseligen att BH-5 ibland suger utan inbränning, så jag ska loopa test 5 inatt på 217fsb i 2.5-2-2-11 3.2v och se om det blir nån skillnad..

verkar inte kunna ändra Clockcykel per command (CPC) eller va de hette (2T istället för 1T), måste fixa nyare bios misstänker jag.

kan va det som orsakar instabilliteten kanske?

Gärna fler tips, hade förväntat mig mycket mer av mina nya BH-5 minnen, men som vanligt har jag ALLTID överklockningsproblem!!

Tipsa gärna på nån bra bios, gärna OC bios (TicTac liknande fast till ANIT AN7 då)

Tack på förhand!

/Danne

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

lite offhjälp här men hur fan bränner man in minnen ?
genom att låta den stå på hela natten i prime eller memtest ??

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem

maestro.64: Klocka upp minnena såpass högt så att du får några fel i test 5 i memtest. (med ganska hög volt, men helst inte över 3.6V)
Men inte alltför många fel för då ansträngs minnena inte till fullo.
Loopa sedan test 5 minst 12 timmar (felen bör miska med tiden)
Gör om proceduren ~3ggr

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk
Medlem

Danne du har nog valt fel bräda är jag rädd. At kunna maxa 3.2V är visserligen ganska ra men för TMSP är det tyvärr inte tillräkligt. För dessa minnen så är det DFI Laparty som gäller.

Men men du borde kunna få lite bättre än så i alla fall. Har du några dram inställninar i BIOS du kan pilla med? Det kan även göra skillnad vilka dram slots som minenna sitter i osv.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

okej och detta hjälper till att ? ?

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Avstängd

dfi bräde med massor av volt ska man ha för att få twinmos speed minnena att funka bra

Permalänk
Medlem

jaja men nu har jag ingen DFI bräda och har inte råd att köpa nån heller..köpte dom för att 1gig va billigt (1300 kr) och att dom skulle klocka hyfsat bra.

Körde memtest inatt i 217 mhz 2.5-2-2-11 i 3.2v Test #5

Resultat: http://img366.imageshack.us/my.php?image=dscn25136oc.jpg

är 387 errors mycket på ~9 timmar?

en skum grej hände..memtest hängde sej plötsligt när den kommit så långt..fast den låste sig inte lixom, man kunde komma in på config, kolla errors osv..fast den vägrade köra nåt test..så jag quita.

fattar inte varför alla sa att det inte va nån skillnad på SP PC3200 och PC3500..åtmistonde har PC3500 den hastigheten jag har klockat till nu, som standardfrekvens..aja skitsamma.

Men lixom, where do I go from here?

mkt beror på att jag har en gammal bios, ända DRAM inställningarna jag har är typ timings..kan inte ändra till 2T heller, tror mkt kan bero på det..

tipsa mig bara om en bra bios! Arne Anka har en as bra för AN7...ska fan köra dom i minst 220 fullt stabilt 2-2-2-11 !

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Avstängd

Dom där borde verkligen ha en info innan dom säljs...köp dfi bräda med 4 volt för dom ska klocka bra...

sitter och kör 3dje parts pc3200 minnen i 249mhz... stabilt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smocken
Dom där borde verkligen ha en info innan dom säljs...köp dfi bräda med 4 volt för dom ska klocka bra...

sitter och kör 3dje parts pc3200 minnen i 249mhz... stabilt...

Tack..Not!

kan du inte läsa eller fattar du trögt? jag tänker inte köpa nån jävla DFI bräda hur jävla bra dom än är, har inte råd helt enkelt! GET IT?

Så, kom med lite hjälpsamma inlägg istället för sånt där skitsnack, jag har sagt vad som gäller ju?

Back to topic

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Bränn in de ordentligt så kommer det nog bli bra. Testa också att byta dimplatser. Hade en dimmplats /kanal som inte ville att gå över 200 mhz utan fel.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

aha jobbigt..tänkte på det..CPU-Z säger att den sitter i DIMM plats #2, fast jag har satt den längst ut (närmast cpu fläkten) så det borde vara DIMM plats 1 väll ?

Får testa det som sagt..tack!

edit; jävla cp dator!! varför blir jag utslängd ur Moto GP 3 ?
ostabila jävla skit datorn, bilr fan i helvete tokig..har inte ens klockat speciellt mkt!!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Testat att köra med 2-3-3-7 typ?

Mina gamla twinmos funkar i 225 MHz med de inställningarna och spänningen på 2,85 V.

Permalänk
Medlem

2-3-3-7 istället för 2.5-2-2-11 eller istället för 2-2-2-11 menar du?

2-3-3-7 lär knappast va stabilare än med CAS 2.5 tror jag..värt ett försök iaf!

Nytt Bios sökes !!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
2-3-3-7 istället för 2.5-2-2-11 eller istället för 2-2-2-11 menar du?

2-3-3-7 lär knappast va stabilare än med CAS 2.5 tror jag..värt ett försök iaf!

Nytt Bios sökes !!

Kanske inte, kan alltid testa, mina funkade bra i 2-3-3-7 men när jag tog 2-2-2-7 så s**t det sig totalt, känns som om det var ett stort steg, innan dess så var det stop på 230 MHz och 2.5-4-4-8.

Posta gärna resultatet om du ser vilket som ger bäst prestanda, att köra 2-3-3-x eller 2.5-2-2-x.

Permalänk
Medlem

ja de kanske inte klarar så bra timings utan mycke spänning

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ venice @2,5ghz 1,49 vcore l TT big typhoon l Gainward geforce 6600gt l DFI Lanparty UT nf4 sli-d l Twinmos speed premium PC3500 2x512MB CL2.5 Winbond BH-5 217mhz@248mhz 3,6v l TT xaser tsunami l Tagan 480 w l seagate barracuda 250 gb

Permalänk

Har du provat sänka volten? Alltså sänka det till 3v eller 2.8v

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Mina klarar cirka 245MHz med 3.2V så lite inbränning skadar nog inte.

Permalänk
Medlem

Alla ni som pratar om inbränning, ni ska veta att det i viss mån är överskattat, mina UTT CH minnen tjänade knappt något på inbränning, de var alltså lika bra från början som idag.

Permalänk
Medlem

det är inte överskattat på BH-5 minnen iaf
http://www.vr-zone.com/?i=2179&s=3

edit:stavning

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ venice @2,5ghz 1,49 vcore l TT big typhoon l Gainward geforce 6600gt l DFI Lanparty UT nf4 sli-d l Twinmos speed premium PC3500 2x512MB CL2.5 Winbond BH-5 217mhz@248mhz 3,6v l TT xaser tsunami l Tagan 480 w l seagate barracuda 250 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
Alla ni som pratar om inbränning, ni ska veta att det i viss mån är överskattat, mina UTT CH minnen tjänade knappt något på inbränning, de var alltså lika bra från början som idag.

Mina minnen klarade knappt av nått utan inbränning så visst hjälper det.

Permalänk
Medlem

ok då, jag har sett andra trådar där folk pratade om inbränning av value minnen. Minnesbränna hjälpte inte mig, så jag tar alla dessa brända minnen med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

Det är bara bh-5 som tjänar på att brännas in. Inte TCCD micron osv...

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Tack..Not!

kan du inte läsa eller fattar du trögt? jag tänker inte köpa nån jävla DFI bräda hur jävla bra dom än är, har inte råd helt enkelt! GET IT?

Så, kom med lite hjälpsamma inlägg istället för sånt där skitsnack, jag har sagt vad som gäller ju?

Back to topic

Ameh har jag sagt det lr?????????? är du dum och trög va fan är det med dej..

jag sa att dom borde ha en info om twinmos speed premium att dom behöver en dfi bräda som kan ge 4 volt herregud läs mongo---

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se lite mer info om hela ditt system...

Jag har själv som du ser, en sp 3500 planka och en 3200. Mott mobo klarar endast av att ge 3.2 (3.26 fr. nätagget) också, hade inga problem att köra dom i 233 MHz, 2-2-2-8, 3.2V utan inbränning! Högre än så vill det riktigt inte hänga med, så nu kör jag med divider.

CPU typ AMD Athlon 64
CPU alias Winchester S939

CPUID CPU namn AMD Athlon(tm) 64 Processor 3000+

CPU Hastighet 2344.15 MHz
CPU multiplikator 9.0x
CPU FSB 260.46 MHz (orginal: 200 MHz, overclock: 30%)
Minnesbuss 213.10 MHz

Moderkortsnamn Abit AX8 / AX8-3rd Eye / AX8 v2.0 (2 PCI, 3 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)

Chipsets egenskaper
Moderkortschipset VIA K8T890, AMD Hammer
Minnes synkning 2-2-2-8 (CL-RCD-RP-RAS)
Command Rate (CR) 1T

SPD minnes moduler
DIMM1: M2GEJA8APPFF0811A4 512 MB PC3500 DDR SDRAM (2.5-4-4-9 @ 217 MHz)
DIMM2: M2G9JA8APPFF0811A4 512 MB PC3200 DDR SDRAM (2.5-3-3-8 @ 200 MHz)

Fält Värde
Sensoregenskaper
Sensortyp Abit MicroGuru (ISA E0h)
GPU sensortyp Maxim MAX6646 (NV-I2C 4Ch)

Temperaturer
Moderkort 32 °C (90 °F)
CPU 36 °C (97 °F)
PWM 37 °C (99 °F)
GPU 34 °C (93 °F)

Kylfläktar
CPU 1987 RPM
System 1686 RPM

Voltvärden
CPU kärna 1.48 V
Aux 2.23 V
+3.3 V 3.31 V
+5 V 5.05 V
+12 V 6.55 V
+5 V viloläge 5.02 V
3V Dual 3.52 V
North Bridge kärna 1.20 V
DIMM 2.83 V
DIMM VTT 1.36 V

EDIT: STABILT!

Visa signatur

AMD A64 Wichester 3000@2350MHz ; Abit AX8 v1 w/ Twinmos SP 3200/3500@214 MHz 2-2-2-5 1T
Asus GF6600GT Extreme Edition

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smocken
Ameh har jag sagt det lr?????????? är du dum och trög va fan är det med dej..

jag sa att dom borde ha en info om twinmos speed premium att dom behöver en dfi bräda som kan ge 4 volt herregud läs mongo---

men snälla lilla dumskalle (:p)

du skrev exakt såhär:

Citat:

Dom där borde verkligen ha en info innan dom säljs...köp dfi bräda med 4 volt för dom ska klocka bra...

om du menar som du sa så borde du skrivit: "Dom där borde verkligen ha en info innan dom säljs...det borde stå typ: köp dfi bräda med 4 volt för dom ska klocka bra."

Va sägs om att läsa igenom det du skriver innan eller efter du postat det? bara ett tips för framtiden grabben.

sen mongo kan du vara själv. akta personangrepp/varning.

Citat:

Mina klarar cirka 245MHz med 3.2V så lite inbränning skadar nog inte.

ja vissa har alltid så jäkla flyt,,

glad om jag fixar 230 mhz med 2-3-3-x eller 2.5-3-3-x..

men jag är rädd att minnena inte belastas lika mkt när jag fick 380 fel i Test 5 efter 9 timmar och 560 passes (tror jag)..får man för många errors belastas ju inte minnet lika mkt säger folk..

Lite info som Isac ville ha:

Moderkort: ABIT AN7 (nforce 2)

Gammal bios (första versionen?), 1T (kan ej ändra), 2.5-2-2-11 @ 217 mhz.

CPU: AMD XP-M 2400+ (35w) 217x11=2388 mhz CPU Interface: Enabled

CPU: 50C @ Idle
PWN: 39C @ Idle
Sys: 27C @ Idle

Vcore: 1.81v
Vdd: 3.2v (3.27v)
AGP: 1.6v

CPU Cooling: Volcano 12 Extreme (ska fixa en Zalman CNPS 7700B-CU)
NB Cooling: Zalman fläns
SB Cooling: ingen!
Mosfets Cooling: ingen!

Resten:
Maxtor 200gb
Radeon 9800Pro (ingen voltmodd)
Chieftec 360w PSU

Nåt mer ni vill veta?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
men snälla lilla dumskalle (:p)

du skrev exakt såhär:

om du menar som du sa så borde du skrivit: "Dom där borde verkligen ha en info innan dom säljs...det borde stå typ: köp dfi bräda med 4 volt för dom ska klocka bra."

Va sägs om att läsa igenom det du skriver innan eller efter du postat det? bara ett tips för framtiden grabben.

sen mongo kan du vara själv. akta personangrepp/varning.

ja vissa har alltid så jäkla flyt,,

glad om jag fixar 230 mhz med 2-3-3-x eller 2.5-3-3-x..

men jag är rädd att minnena inte belastas lika mkt när jag fick 380 fel i Test 5 efter 9 timmar och 560 passes (tror jag)..får man för många errors belastas ju inte minnet lika mkt säger folk..

Lite info som Isac ville ha:

Moderkort: ABIT AN7 (nforce 2)

Gammal bios (första versionen?), 1T (kan ej ändra), 2.5-2-2-11 @ 217 mhz.

CPU: AMD XP-M 2400+ (35w) 217x11=2388 mhz CPU Interface: Enabled

CPU: 50C @ Idle
PWN: 39C @ Idle
Sys: 27C @ Idle

Vcore: 1.81v
Vdd: 3.2v (3.27v)
AGP: 1.6v

CPU Cooling: Volcano 12 Extreme (ska fixa en Zalman CNPS 7700B-CU)
NB Cooling: Zalman fläns
SB Cooling: ingen!
Mosfets Cooling: ingen!

Resten:
Maxtor 200gb
Radeon 9800Pro (ingen voltmodd)
Chieftec 360w PSU

Nåt mer ni vill veta?

Du börja med person angrepp så shush oki...
om du ej förstår nåt kom inte in hit o spela allan ok!!

Permalänk
Medlem

nej, jag blev irriterad eftersom alla sa att jag skulle köpa DFI bräda och jag sa att jag inte skulle göra det, så kommer du och säger det igen (som jag fattade det iaf). Frågade om du fattar trögt..knappast nåt personangrepp, så det var du som började med det!

Men nu glömmer vi det, inte det tråden är till för!

Back to topic:

Asså memtest vill inte fungera, det hänger sig i test #5 körde inatt 219x10 mhz 2.5-3-3-11 (3.2v) men när jag vaknade hade den stannat på 59 minuter och 50 passes tror jag, dock inga errors..men den hade hängt sig, som den gör till och från.

Testade att köra memtest vanligt (alla tester) och den gick 2 timmar utan några errors alls.

Vad allt detta betyder vet jag inte..men jag stör mig på att den hänger sig i test 5..fast jag egentligen inte har för hög clock...kan det va att processorn blir för varm? (sänker fläkten rejält eftersom jag sover samtidigt som memtest kör).

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Hängning låter mer som ett processor-relaterat problem.

Permalänk
Medlem

äh, jag har cpun i under 2200 mhz..alla xp-m klarar fan minst 2400mhz, många klarar 2600-2700 mhz..

ska testa nya memtest version 3.2 inatt..

edit: dessutom hänger den sig ju inte när jag kör alla test? skumt de här..

UPDATE!

Lite framsteg iaf, fixade Memtest version 3.2, har bytt plats på minnet också (DIMM #3 enligt CPU-Z, fast den sitter i "mitten").

Kör nu i 220mhz 2.5-3-3-11 @ 3.2v

den klarade 42 min, 34 pass med 14 errors, iaf mindre än 1 errors/pass..orkade inte köra längre just då.

SKa köra längre inatt dock.

Här är ju avrage mhz på 3.2v på AN7 hela 243 mhz..konstigt att jag knappt kan få 220 mhz stabilt med samma spänning...
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=58714

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått mina att gå i 225 MHz med inställningarna 2-3-2-5 i 2,85 V, men sänker jag från 3 till 2 i "RAS# to CAS# Delay (tRCD)" så funkar det inte alls.

Första gången jag överklockade (precis när jag hade fått datorn) så fick jag inte alls det att fungera, jag tror det som skiljer sig nu är att jag ger mer spänning till processorn (1,60 V), jag tror inte att jag vågade ge så mycket första gången och att jag kör tRCD i 3 istället för i 2, testa att sätta inställningarna på det absolut lägsta (3-4-4-11 kanske) du kan från början och se hur högt du kommer då, sedan kan du sänka en inställning ett steg i taget så att du lättare ser var det går fel.

Jag testade först att dra upp CPU så högt det gick samtidigt som jag körde minnena i kanske 133-166 MHZ, när jag hittade max på den (FSB 230 MHz med 1,60 V) så var det enklare att sedan börja med minnena.

Sedan vet jag ju inte om det är så bra att bränna in minnen på inställningar de inte klarar (du får en massa felmeddelanden)?