Civilization 4 snart här

Permalänk

Det finns ju online stöd nu i olika former. Någon på swec har säkert testat det. Finns nog varianter som är mindre tidskrävande men frågan är vad som händer med civ känslan då? Förövrigt tyckte jag de nya screensen var mycket snygga. Tja förutom jättarna då.

Permalänk

Jättarna som i alla andra civ spel är ju en symbol för en hel armé. Du anfaller ju inte en stad men 3 man (jättar) utan du anfaller med 3 arméer.

Permalänk

Jo så klart men jag menade enbart grafikmässigt. Inte "snyggt". Men det känns som en petitess. Tror det blir skitbra. På tiden att det kommer ett bra spel. Det var ett tag sen sist.

Permalänk

Ush, jag tycker det ser för plottrigt ut.
Värför göra civ i 3d? Passar ju fint i 2d anser jag.
och värför göra om enheter till en grupp på 3 istället för en enskilld gubbe med olika mycket liv? helt onödigt och ökar bara till att göra det mycket rörigare..
Och få mig inte ens att börja prata om kameravinkeln..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobinSilver
Jättarna som i alla andra civ spel är ju en symbol för en hel armé. Du anfaller ju inte en stad men 3 man (jättar) utan du anfaller med 3 arméer.

Ser bara inte bra ut när grafiken i övrigt blir mer och mer detaljerad.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av potatohead
Ush, jag tycker det ser för plottrigt ut.
Värför göra civ i 3d? Passar ju fint i 2d anser jag.
och värför göra om enheter till en grupp på 3 istället för en enskilld gubbe med olika mycket liv? helt onödigt och ökar bara till att göra det mycket rörigare..
Och få mig inte ens att börja prata om kameravinkeln..

3d är ju jättebra.. skicka armerna över nordpolen(hoppas dom tar skada) eller igenom öknen
eller hitta nordost passagen

Visa signatur

...

Permalänk

Hoppas det kan bli inbördeskrig.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KönigsTiger
Hoppas det kan bli inbördeskrig.....

Ja det är en sak som jag saknade i 3an. När man tar fiendens huvudstad så bröts landet ner i mindre fraktioner förut. Det vill jag ha tillbaks. Huvudstaden är inte speciellt värdefull numera.

Permalänk
Medlem

Såg just på amazon.co.uk är releasedate satt till 24mars 2006
Hoppas det är fel, såg framemot en rolig vinter.

Noterade just att pc.ign hävdar mitten av november
såg detta också http://www.erscheinungstermine.de/release-dates/games/3-pc/15...
Eftersom en annan artikel sa att dom låg före tidsplanen(och pga några ekonomiska faktorer) så skulle det släppas under 2005. Så mitten av november låter troligt.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spelabanjo
Ja det är en sak som jag saknade i 3an. När man tar fiendens huvudstad så bröts landet ner i mindre fraktioner förut. Det vill jag ha tillbaks. Huvudstaden är inte speciellt värdefull numera.

Dom hade kunnat göra som i Hearts of Iron, ge städerna victorypoints, destå större staden är, destå fler får den. Detta hade varit bra om så man slipper jaga efter fiendenas alla små skitstäder innan man fullständigt erövrat dem.

Permalänk
Citat:

Tyckte inte om det i 2:an. Jag är helt för inbördeskrig men inte bara för att någon kommer och norpar huvudstaden. Visst den ska den vara lite viktigare men det blev alldeles för lätt att ge sig på AI:n när man bara behövde skicka en styrka att ta huvudstaden och sen så hade hälften av städerna flippat till en ny civ som man kunde alliera sig med mot ursprungsnationen.

Permalänk
Medlem

tror ni att en intel pentium 4 processor och ett geforce fyra klarar civilisation 4

Visa signatur

hej

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fältkoma
Tyckte inte om det i 2:an. Jag är helt för inbördeskrig men inte bara för att någon kommer och norpar huvudstaden. Visst den ska den vara lite viktigare men det blev alldeles för lätt att ge sig på AI:n när man bara behövde skicka en styrka att ta huvudstaden och sen så hade hälften av städerna flippat till en ny civ som man kunde alliera sig med mot ursprungsnationen.

Jag tycker det är charmigt men det kräver som sagt en ganska bra Ai som kan skydda sin huvudstad.

Gurra12. Jag tror inte att spelet kommer att kräva så mycket datakapacitet. Tror den kommer främst kräva bra prolle o ram men jag bara gissar.

Permalänk

Ett tips till er som inte diggar korruptionen: Man kan ta bort den i Conquest expantionen: I editorn, reglerna, Dificulties, Corruption.... bara att ställa på 0%...

(Rekomenderas att man höjer "Tech Rate" under fliken "World Size" rejält, annars kommer forskningen att gå fruktansvärt fort!!! Spara utan att ändra kartan något, så får man ju välja som om det vore Random map)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KönigsTiger
Ett tips till er som inte diggar korruptionen: Man kan ta bort den i Conquest expantionen: I editorn, reglerna, Dificulties, Corruption.... bara att ställa på 0%...

(Rekomenderas att man höjer "Tech Rate" under fliken "World Size" rejält, annars kommer forskningen att gå fruktansvärt fort!!! Spara utan att ändra kartan något, så får man ju välja som om det vore Random map)

Ah, det visste jag inte. Har aldrig varit inne på "mod-delen" av Civ, men får testa det där.

Nya tester ute på Civ IV:
http://www.gamespot.com/pc/strategy/civilizationiv/preview_61...
http://www.computerandvideogames.com/r/?page=http://www.compu...(que)id=125928

Permalänk

Det jag vill se är en AI som inte fuskar (så mycket) och kan kriga. Utan det blir det nog bara samma gamla vanliga.

Som när man kör på lagom hög svårighet i Civ3 och fienden anfaller med en överlägsen armé på 50 gubbar som den delvis fått tack vare fusk. Som den sen ändå torskar på några turer för den inte kan bestämma sig för vilken stad den ska anfalla.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk

De är störigt att köra på svåraste (Sid)

Då får ju datorn typ 12 Warriors, 6 spearmen, 2 settlers och 4 workers....
Sen så har ja fattat det att de har en enorm productions bonus där med....

Prövade med att ta bort dessa bonuar på svåraste, o testa.... Det var jätte tråkit att spela då.. kom till morden age när den bäste dator-spelaren var vid navigation...

Permalänk

Jag hoppas oxå på en bättre AI, där datorn kanske sammarbetar med något annat land och anfaller tillsammans med en stad som gemensamt mål. Tycker även att man ska kunna sammarbeta med sina allierade mer.

Som i föregångarna, du betalar dina allierade en förmögenhet för att de ska starta krig med din värsta rival och hjälpa dig. Så skickar de 3 trupper och sedan skapar dom fred igen. Då sitter du där med lång näsa och inga pengar.

Sen tycker jag precis som Spelabanjo att det var roligt i 2:an när man tog huvudstaden och det blev "civilwar" och landet delades. En sådan operation (att ta huvudstaden) krävde ju ofta en hel armada och massor med tur om man skulle lyckas.

Permalänk
Medlem

Hoy alla!
Kollade just på gamespot och där hade dom massor med roliga civ 4 filmer
http://www.gamespot.com/pc/strategy/civilizationiv/media.html
Tydligen är datumet för releasen satt till sent oktober enligt en av dom nya filmerna som finns där.
Frågan är om det är bra
... lite orolig...
suck bara en månad kvar.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tycker det är charmigt men det kräver som sagt en ganska bra Ai som kan skydda sin huvudstad.

Gurra12. Jag tror inte att spelet kommer att kräva så mycket datakapacitet. Tror den kommer främst kräva bra prolle o ram men jag bara gissar.

Si: What system will the game require in minimum and what in full graphics setting?

2k Games: The current min. spec. is a 1 GHz Pentium 3 with 256 MB Ram and a video card that supports hardware T&L. We haven’t really worked out a recommended spec. yet, but I imagine having 512 MB of Ram, a P4, and a recent graphics card like a Radeon 9800 would probably do the trick.

Edit:
Såg på http://www.civfanatics.com/ att de har en räknare och att den visar på att det "bara" är 20 dagar kvar tills spelet släpps (gissar i USA)

Visa signatur

/DrDryyls

ABIT IS7-G, P4 2.8 HT @ 3.4GHz, 1024Mb PC3200, 2x120Gb WD SATA, POV 6800GT 435/570x2@1.4V "Det stavas EGENTLIGEN och inte IGENTLIGEN"

Permalänk

Typ som jag hade gissat. Börjar bli dags att komma med spelet nu. Tyävr verkar det ta ett tag till. I varje fal lom man inte direkt importerar.

Permalänk
Citat:

Typ som jag hade gissat. Börjar bli dags att komma med spelet nu. Tyävr verkar det ta ett tag till. I varje fal lom man inte direkt importerar.

Finns att beställa från diverse Svenska sidor så jag tror inte att det kommer att ta någon extra tid innan det börjar säljas här. Det skulle väl vara om man vill collectors edition men den kommer inte att säljas i Europa endå.

Permalänk

Tja vi har ju inget fastställt releasedatum men ppå webbhallen så står det den 21 nov och det är ju en viss skillnad på det och om 20 dagar.

Permalänk
Medlem

Förvisso förändras saker fort, men när jag hade den äran att kika på det i celebert sällskap för inte så länge sedan, gällde fortfarande sista veckan i oktober. Bara att vänta och hoppas...

Visa signatur

Mvh Thomas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronin
Förvisso förändras saker fort, men när jag hade den äran att kika på det i celebert sällskap för inte så länge sedan, gällde fortfarande sista veckan i oktober. Bara att vänta och hoppas...

I oktober för den svenska releasen eller den amerikanska? Med celebert menar du då typ Peter Jöback eller typ Sid Meier?

Permalänk
Medlem

Faktum är att vi hade Peter som trubadur i bakgrunden, medan Sid matade mig med vindruvor, kex och brieost.
Jag ville mest kommentera releasen, inte kaxa. Men visst, Europas längsta visning av Timothy McCracken, QA-manager på Firaxis, och en kollega till honom, i London, var kul att få vara med om. (Jag skriver en del för PC Gamer.)

Tyckte trenden att försöka göra alla till lags var lite oroande, men tror fortfarande att spelet blir riktigt bra. Dessutom är jag övertygad om att onlinedelen kommer få ordentligt med liv. Inget konstigt i och för sig, med tanke på hur naturligt nätet finns där nu jämfört med för bara några år sedan.

Vissa spel släpps i Europa först, vissa i USA. Sista veckan i oktober tror jag var world wide, men är inte helt säker. Ni är säkert minst lika uppdaterade som jag, äkta civvare som ni är.

Visa signatur

Mvh Thomas.

Permalänk

Nja vi kollar nog mest releas datum på lite olika leverantörer i brist på annat. Det har spekulerats i lite olika aspekter så som religionen, grafiken och korruption. Du som har sett lite kan gärna kommentera det om du har något att tillägga. Jag skiter i kax. Vill bara veta om spelet.

Permalänk
Medlem

När jag läst de intervjuer jag hittat på nätet med killarna bakom Civ IV så tycker jag det verkar som om man kan välja att arbeta grundläggande med sina städer och om man vill köra ett snabbare spel så kan man förbise det mer än tidigare. Så jag tror inte att den detaljintresserade kommer att ogilla Civ IV.
Själv ser jag fram emot att upproren i städerna dämpas, men det kan ju bero på att jag inte är någon vidare taktiker...
Ser verkligen fram emot Civ IV och tror det kommer att nå upp till mina personliga förhoppningar. Tur att oktober snart är slut så man kanske kan få börja spela

Edit:
Fick lov att förboka ett ex hos CDON. De har 21 okt som preliminärt leveransdatum. Bara att hoppas att det gäller

Visa signatur

/DrDryyls

ABIT IS7-G, P4 2.8 HT @ 3.4GHz, 1024Mb PC3200, 2x120Gb WD SATA, POV 6800GT 435/570x2@1.4V "Det stavas EGENTLIGEN och inte IGENTLIGEN"

Permalänk

Jag tror verkligen att denna kommer att bli nice!!!
bort med tråkiga saker som pollution och corruption, in med nya element som religion och great artists, kan nog bli kul. AIn skulle bli bättre, mer kontrol över statsskicket mm....
väntar med spänning.......

Visa signatur

/BobDeluxe

Permalänk
Medlem

I tyskland är leverans datum 4 november

Visa signatur

...