Permalänk
Medlem

minnen, en gång för alla...

ok, har läst i en massa olika trådar nu och blir inte klokare för det ...

ska själv köpa ny dator och väntat in i det längsta med att beställa nu för att jag är fortfarande osäker på minnena....

dator jag kommer att införskaffa är en X2 3800+ på ett Nforce4 Ultra moderkort ...

det jag tänkt var att klocka upp processorn lite ... 10 x 220-240

men jag är fortfarande osäker på om jag vill ha 1 eller 2GByte

datorn kommer användas flitigt ... med e-mail program, msn, speedfan, mobilsync, några IE6 ... igång för det mesta ... utöver det vill jag kunna bränna någon DVD, packa upp lite filer och ändån jobba med exempelvis photoshop utan att systemet ska börja gå trögt...

vi tar detta ifrån början ...

skillnaden mellan 1GByte (2 x 512), 2GByte (2 x 1024) och 2BGyte (4 x 512)

vilket ger mig mest "bang for the buck" ?

1T eller 2T, vad jag kommit fram till så spelar det ingen roll ...

cas och allt sådant ... gör det någon skillnad igentligen i "real world computing" ?

jag har försökt få klarhet i detta innan i någon annan tråd men det verkar som om där finns många om budet och många "all vetare" ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

vissa påstår att det är snabbare med 4x512mb och vissa säger att det är snabbare med 2x1024mb, själv tror ja mest på 4x512mb, men jag är inte så insatt i ämnet, en fördel med 2x1024 är ju att man kan köpa till 2 gig till sen, om man nu skulle vilja det jag förstår att du inte ska ha datorn till spel eftersom du väljer en X2 så det behöver jag inte kommentera speciellt mycket. Det beror ju på lite också vilka minnen man köper och vad moderkortet stöder, vissa moderkort kan ju ha problem med att köra vissa grejer osv, men jag är säker på att nån som vet ännu mer kommer kunna svara på dina frågor ytterligare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

Det finns många tester ute på internet angående betydelsen av commandrate, 1T vs 2T, 4x512 vs 2x1024.

X-bit Labs Här är ett test som jag finner ganska intressant. De testar allt från spel till officeprogram. Bland annat testar de 2x512 i 1T vs 4x512 i 2T och resultatet är minst sagt lite förvånande eller som de skriver på fjärde sidan:

"The system with two additional modules installed demonstrated a significant performance drop in games and a few popular applications... By adding two more DIMMs we increased the Command Rate timing and didn’t actually gain anything."

Techware Labs Ett annat test där de i praktiken testar hur mycket de olika inställningarna man kan sätta sina minnen till egentligen påverkar prestandan. Detta test är dock helt syntetiskt och reflekterar bara på minnesbandbredden.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem

En noobfråga, är mer i commandrate bättre än mindre?

Visa signatur

Asrock P4V88+, Intel P4 Prescott 3.0 GHz, Kingston ValueRAM 512MBx2, Asus V9999/TD 6800 128MB AGP, Samsung 160GB 8MB cache, Integrated Via AC'97 5.1 chipset.

Permalänk
Medlem

nej.. 1T är bättre än 2T

Permalänk
Medlem

timings är skitsamma i spel. det skiljer inte en fps mellan cas 2 och cas 3.

Visa signatur

Ave!

Permalänk
Medlem

ingen som har kunskap om minnen? ... jag kolla x-bit test men det sa inte mig sådär mycket igentligen ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk

Gjorde en liknande tråd förra veckan...kika lite i den
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50426...

Permalänk
Medlem

jo jag läste ockå i den tråden men den sa mig faktiskt inte så mycket ... många som skrev men det verkade som om ingen riktigt visste...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk

Hehe ok jo de kasnke stämmer ^^
Men det jag kom fram till efter lite letandes var att 2x1024 är BÄTTRE än 4x512 till AMD system och att dom absolut bästa minnena man antagligen kan skaffa om man vill ha 2gb är Crucial BallistiX
Eftersom man måste köra 2T plus att man tappar klockprestanda med 4 stickor så vinner man på att köra med 2x1024 i 1T men med lite slappare timings, man verkar ju ändå kunna nå över 260Mhz @ 2.5-3-3-7 1T och det är ju knappast dåligt
Men antar att rent prestandamessigt om man inte räknar med att 1024 mb extra ger något så kanske 2x512 kan vara snabbare och att man kanske når lite högre rent klockmessigt, men vill man ha 2gb är BallistiX vad jag förstår oslagbara

Permalänk
Medlem

hur är då BallistiX jämfört med corsair TwinX C2 (2 x 1024) ... ?

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

BallistiX är mkt bättre enligt mitt tycke!
Har testat båda.
BallistiX jag kör just nu med klarar nästan 220fsb 2-2-2-8 1T (1/1) och det jag kör i = 2.5-2-2-8 i 240fsb.
Corsair jag testat klarar 2.5-3-3-8 i bästa fall nära 240 fsb.
Dessutom klarar BallistiX stickorna över 550fsb i slappare timings.
(BallistiX 1Gb stickorna är de bästa som finns just nu...OCZ till trots )

Har du råd så shoppa BallistiX PC4000. Direkt från www.crucial.com/eu så kostar de 3630.- o då är det fraktfritt.

Annars kan du köpa Corsairminnena från www.e-bug.de för ca 2600.-

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

det är tusen spänn skillnad ... så då är det konstaterat att lite högre timings och 1000:- av priset gör att Corsair TwinX C2 vinner och ger mig mest "bang for the buck"...

stämmer detta nu?

för då lägger jag beställningen i eftermidda och tar dom dära Corsair minnena ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite om det är lugnt...

Jag har tänk länge nu på att uppgradera med mera ram. Spelar BF2 varje dag och är en seriöst insatt spelare. Jag har tänkt på de här minnena:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302138&cks=FRO

Dem är ju väldigt billiga nu och har hört att dem ska vara bra!
Undrar också om ni ser något som är en flaskhals i min signatur?
Så ska jag slå till eller inte?

Visa signatur

P4 Prescott 3.0ghz | ASUS P4P800S-E DeLuxe | Kingston 1gb | MSI 6800 GT @ Ultra+ | Maxtor 200gb + flickvän! ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johniie
Jag lånar tråden lite om det är lugnt...

Jag har tänk länge nu på att uppgradera med mera ram. Spelar BF2 varje dag och är en seriöst insatt spelare. Jag har tänkt på de här minnena:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302138&cks=FRO

Dem är ju väldigt billiga nu och har hört att dem ska vara bra!
Undrar också om ni ser något som är en flaskhals i min signatur?
Så ska jag slå till eller inte?

det är dom minnena som det snackas om

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

jag hoppar också in här för jag behöver också nya minnen till en ny dator och det känns jäkligt svårt att välja. Jag har för tillfället inte råd med 2x1 ballistix och knappt 2x1 corsair c2. Är det okej ifall man köper en ballistix sticka och sedan köper in en andra?

Visa signatur

opteron 144@2700, G.skill2x1 gig pc4000, Dfi ultra-d, 7800gt, Nec 3540 dvd-brännare, wd raptor 74gig, antec tx1088amg(truepower 480w),

Permalänk
Medlem

Okej men det var ju super!
Så skulle något i min dator bli en flaskhals?

Visa signatur

P4 Prescott 3.0ghz | ASUS P4P800S-E DeLuxe | Kingston 1gb | MSI 6800 GT @ Ultra+ | Maxtor 200gb + flickvän! ;)

Permalänk
Medlem

flickvänen kanske

tror inte minnena blir din flaskhals ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Haha funny guy!
Nej hon gillar faktiskt spel och så! Speciellt BF2 haha!
Tack för hjälpen! Beställer nu i veckan!

Visa signatur

P4 Prescott 3.0ghz | ASUS P4P800S-E DeLuxe | Kingston 1gb | MSI 6800 GT @ Ultra+ | Maxtor 200gb + flickvän! ;)

Permalänk

är det nån som testat/clockat Dane-el eller Elixir 1024 minnen (finns på shg) dessa kostar runt tusenlappen..

Visa signatur

E6600@3,36ghz (420x8)| Gigabyte GA-965P-DS4
2 x 1 GB OCZ Platinum 6400 HZ batch 1:1 5-6-6-17 | 256 MB Asus Eax 1600 pro | InWin 460W | Scythe Ninja revB + Arctic Silver 5 |