Permalänk

Äntligen! Spana in

Det har tagit mig tid att slutligen bestämma vilka komponenter jag tänker köpa för en stabil speldator med bra prestanda. Tackar så mycket för tips och feedback jag fått från forumisterna!
Ta gärna en titt på vad jag har satt ihop och komentera gärna saker som är + och -.
Ser ni något kritiskt fel eller flaskhals på systemet så hojta till på en gång... men jag tror jag har det mesta täckt.

Chassi: Antec SONATA II Piano Black SmartPower 2.0 450W

Moderkort: Asus A8N5X nForce4 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket 939

Processor: AMD Athlon64 Venice 90nm 3500+ 2.2GHz 512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939

Fläkt: Zalman CNPS7700-AlCu cpu-cooler 120mm fan Socket 478/775//754/939/940

Minne: Kingston KHX3200UL/512 HyperX 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR-DIMM PC3200 400MHz CL2 184pin

Grafikkort: Asus Extreme GeForce N7800GT 256Mb DDR3 TV-out DUAL DVI VIVO RETAIL PCI Express

Hårddisk: Seagate Barracuda ST380817AS 7200.7 80Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA

Brännare: NEC ND-3540 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW WHITE/VIT BULK IDE

Ser lovande ut, va?

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk

Jag har en kompis som har dina minnen och moderkortet, och dom bråkar mycket för honom...
Han får inte till timingsen och innan han uppdaterade bios så kunde han inte installera windows.

Permalänk
Avstängd

Seagate Barracuda ST380817AS 7200.7 80Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA låter väldigt mkt ta den här ist http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307913&cks=PRL
finns 80 med

Visa signatur

[Amd Athlon64 3200+ 939] [Msi k8n neo2-fx] [Corsair Value 1024DDR(400mhz)] [ Msi 6800GT 256mb 442/1167 ]
[Thermaltake Purepower Butterfly 480W] [Cooler Master Stacker] [Creative Inspire 5.1]

Permalänk
Medlem

asså tonki, om det är så som sundance kid säger - så bör du köpa ett par andra minnen. Gör en tråd i minnen/mobo där du frågar om fler människor har erfarenheter. Annars kan du alltid byta minnen till Geil - Det är dom jag kommer köpa (har snackat på deras forum o läst om dom, ska tydligen ha bäst prestanda i spel).

Permalänk

Herr Ober, eiss bitte

Seriöst, jäkligt klockrena svar av era alla.
Ska kolla upp allting.

Ps

Jag förmodar att det inte är
dåligt att ha extra fläxtar men behöver man köpa en prolle kylare om man inte ska klocka datorn?

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk

Antecs nätagg verkar inte vara någon höjdare, mitt ville iaf inte fungera med min PC nummer 2 i sign.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

BerraJobb - ditt nätagg måste d varit fel på, antec har SKITFINA nätagg med bra ampere på railsen. Antec sonata II har desutom ett starkar nätagg än Sonata I.

Supertonka, enligt min uppfattning behöver du knappt 1 fläkt i chassit med orginalkylare. Om du inte ska klocka, behöver du inte nå mer chassifläktar än dom 2 som följer med på chassit.

http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=08140 <-- kolla
vilken skönhet

Men tonkis, du kan ju också göra så att du skiter i kylning, alltså ingen mer chassi kyhlning eller ny prollekylning, o köra med stock. Sen "när" du vill klocka köper du nyare saker. Prolle + chassi kylning kostar vell ca: 400 + 100 + 100 ungefär...

EDIT: hmm, vet inte om man får skriva detta, men jag tycker du ska fråga på www.overclockers.com - inte för att verkar grinig, men vissa här på sweclockers verkar säga en massa saker som inte verkar stämma. Kanske är samma på overclockers. Men kolla på båda o jämnför vad dom säger. Kan ju vara så att alla på sweclockers säger samma sak, bara för alla här läser bara på denna sida ?!

En till EDIT : Sen "när" du får chassit kan du ta bort luftflitret fram, och klippa bort fläktskyddet bak o sätta på ett med större hål, detta för att optimera båda mängden damm och framförallt luftflödet i chassit.

Ursäkta att jag skriver bökigt, men jag orkar inte vara korrekt och sådär

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Supertonka
Herr Ober, eiss bitte

Seriöst, jäkligt klockrena svar av era alla.
Ska kolla upp allting.

Ps

Jag förmodar att det inte är
dåligt att ha extra fläxtar men behöver man köpa en prolle kylare om man inte ska klocka datorn?

behöver man nog inte, men Zalmannen är en mycket bra fläkt, tyst och effektiv, har själv cu-varianten

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clearion
behöver man nog inte, men Zalmannen är en mycket bra fläkt, tyst och effektiv, har själv cu-varianten

öhh, han frågade just om man verkligen ska köpa en sådan O_o

Permalänk

Klart han inte behöver köpa en Zalman kylaren men den är ju mycket bättre än orginal kylaren.
Angående mitt Antec nätagg så kan de ha varit ett måndagsex men enligt datakillen som byggde min dator så är det mycket strul med Antecs egna nätagg, 450W är även i klenaste laget om man ska ha en kraftfull dator. Det är bäst att vara säker på att det fungerar på en gång, man ska inte snåla på den kanske viktigaste datorkomponenten för att datorn ska må bra.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Uhm när du säger " men den är ju mycket bättre" vad menar du då? Jagmenar, en oclockad prolle lever ju ändå i typ 4 -10 år, då är den prollen så gammal att du kan ge den till en förskola eller något

Angående watten på nätagget så har antec stabil watt, andra vi säger något som det står 600 på, kanske ligger på 300, men glider upp i 600 ibland. Antec's är stabila

EDIT: Man kan även räkna på ett ungefär hur mkt komponenterna tar i watt...

Permalänk

Rakt av.

Jag ska kolla runt lite på andra ställen också och se om man får liknande inputs och rekomendationer.

Det lustiga nu är att den komponenten som jag trodde var enklast att välja har visats sig svårast: Moderkortet.

Det är tydligen viktigare än jag trodde att välja rätt moderkort så att maximal prestanda kan upptas från grafikkortet...men även att det är schysst kommunikation mellan Minneskorten också. Inget fel om man har ett välbalanserat system utan flaskhals jidder med...

Så frågan är vilket Moderkort är bäst rekomenderad för ett Gainward Geeforce 7800GT graffe och Corsair TWINX 1024-3200-CL2 minne?

Vore trevligt om Asus N8N-E nForce4 Ultra kortet funkar bra för det är ju prisvänligt. Och SLI teknik är jag inte ett dugg intresserad av heller.

Andra förslag?

Visa signatur

Train hard, fight easy.