Nu har jag fått min Viewsonic VP930

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min Viewsonic VP930

Viewsonic VP930

16.7 miljoner färger utan ditherning samt en konstant responstid oavsett färg. Det är denna skärms trumfkort.

Här har jag skrivt lite ytterliggare om skärmen:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5818999...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Underbart, ser fram emot de utökade kommentarerna

Permalänk
Hedersmedlem

Alltid rolig med användare som berättar om sin hårdvara.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Shit vad fort det gick att få skärmen levererad till dig då. Min har väl kommit halvägs. Ser framemot att läsa din recenssion om den.

Permalänk
Medlem

Ja, blev förvånad själv... DVI-kabel ingick btw, ingen D-sub dock

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Upp med bilder!

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Kommer!
Har suttit vid den 2 timmar totalt tror jag.... Träning och jobb har varit ivägen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Några felande pixlar? Jaså, DVI-kabeln ingick. Där gick jag på en nit med andra ord. D-sub, är det vanlig VGA-kabel eller?

Permalänk
Medlem

Inte en enda vad jag har sett hittills... Var skönt att slippa skicka tibax den.
Ja, om jag ska vara ärlig har jag inte gått igenom allt i lådan men så vitt jag såg så var det bara med en DVI-kabel och strömsladd. Precis, D-Sub eller VGA-kabel... Ingenting man vill använda sig av iaf

Räknar du med att få din efter helgen?

EDIT: Uppdaterade med lite bilder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Calle> Det är väl inte en Samsung VP930 du köpt?

/Rikard

Permalänk
Inaktiv

Det står viewsonic längst ner till vänster på skärmen.

Permalänk
Medlem

Haha, ja det är en Viewsonic... Usch vad en hård vecka på jobbet kan göra med huvudet

Har testat att spela BF2 lite nu, den lilla eftersläpning man kan hitta om man koncenterar sig är inget som förstår spelkänslan. Jag är väldigt kräsen, har lirat en hel del Q3 i mina dagar t ex och den skärm skulle klara det galant.

Från att ha gått ifrån en NEC Multisync FE950+ så var de spontana reaktionerna:

+Ljusstyrkan.
+Skärpan.
+Kontrasten.
+Färgerna.

-Kantigare vid icke native-upplösning.
-Lite lite eftersläpning.
-Men ser alla defekter som man inte såg tidigare på foton/filmklipp

Rekommenderas stark för den som vill ha en allround skärm.
Mer ingående angående panelen på VP930 kan man läsa här:
http://www.behardware.com/articles/588-1/lcd-19-belinea-10-19...

Ska enligt dem vara i princip identisk med VP191b/s, själv har jag inte sett någon sådan så det är svårt att jämföra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nice skärm

skulle man kunna få slinka in med en fråga vart du hittade skrivbordsunderlägget? typ häftigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dullet
nice skärm

skulle man kunna få slinka in med en fråga vart du hittade skrivbordsunderlägget? typ häftigt

http://www.deviantart.com/deviation/10069275/

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Inte en enda vad jag har sett hittills... Var skönt att slippa skicka tibax den.
Ja, om jag ska vara ärlig har jag inte gått igenom allt i lådan men så vitt jag såg så var det bara med en DVI-kabel och strömsladd. Precis, D-Sub eller VGA-kabel... Ingenting man vill använda sig av iaf

Räknar du med att få din efter helgen?

EDIT: Uppdaterade med lite bilder.

Min ligger nog hos utlämningsstället men jag är bortrest och kommer hem sent tisdag natt. Snacka om att jag längtar hem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skatedragon
Vad kostade den? 5500?

5595:- inkl moms och frakt hos Dustinhome.se

Permalänk
Medlem

Tack Calle för bilder och recension!
Lutar nog att jag beställer en sådan skärm själv.

Mvh
Jesper

Permalänk
Medlem

Viewsonic VP930

Vad som ingår i kartongen:

1st 19" TFT skärm.
1st DVI-Kabel.
1st VGA-Kabel (D-Sub)
1st Strömkabel.
2st CD-skivor med drivrutiner och verktyg.
1st Installations manual (väldigt knapphändig).

Efter att ha skyndat mig hem från jobbet i torsdags så öppnade jag ivrigt kartongen, men jag var noga med att inte ha sönder något. Då det kan vara bra om man blir tvungen att returnera (döda pixlar t ex). Hur som helst så släpade jag iväg min gamla NEC FE950+ som har tjänstgjort under ett par år nu och kopplade in den nya VP930 istället.

Kopplade in DVI-kabeln och slog igång datorn, BIOS bilden dyker upp på skärmen. Än så länge så ser det ju helt okej ut, betraktar texten som rullar under uppstarten. Ser ju helt okej ut trots icke-native upplösning!

Windows har nu laddats och aldrig har LoginGUI sett så bra ut, loggar snabbt in och kör igång en film. Ser också mycket bra ut, tänker nu slå igång BF2 men den vill inte ladda. Bilden blir svart och hoppar sedan tillbaka till windows. Jag raderar då video filen ifrån min BF2 profil och spelet startar galant.

Till en början så känns det lite ovant, bilden är något taggigare och kantigare än förut. Detta beror på att jag kör i 1024x768 och skärmen måste skala upp bilden för att täcka hela panalen. Detta är något som några eldstrider senare inte alls känns konstigt och ghostningen som jag satt och letade efter i början har jag också glömt. Var lite skeptisk till en början, men som en spelskärm fungerar den alldeles ypperligt.

För att bedömma videokvalité så startar jag ett klipp i HDTV-format och bilden blir riktigt riktigt bra, jag märker dock att färger och gamma måste justeras något. Efter att ha kört Quick Gamma och Adobe Gamma några gånger så har jag fått en bild som jag är nöjd med. Bilder som tidigare har sett bra ut på CRT-skärmen är nu fulla av brus och andra defekter. Detta är inget som man ska klandra skärmen för, utan det är digitalkameran som tar bilder av dålig kvalité. Detsamma gäller filmklipp av lägre kvalité, i orginalstorlek så ser de helt okej ut. Men när de skalas upp i fullskärm så blir det blockigt och dålig bild. Något som inte var lika framträdande på CRT-skärmen.

Designmässigt tycker jag att den är diskret och elegent. Knapparna är dock lite små och det är otydligt vad varje knapp gör, man lär sig dock snabbt vad varje knapp gör och menyerna känns trevliga. Hade dock gärna sett att de var på svenska. En annan liten sak som jag har irriterat mig på är att så fort upplösning byts så visar skärmen det genom att mitt på skärmen visa en blå ruta med aktuell källa (t ex DVI om det används). En sak som borde kunde stängas av, men som jag inte har sett något val för i menyerna.

Ergonomi:
USB-hubb saknas.
S-Video ingång saknas.
Mycket trevliga möjligheter att vrida och justera skärmen dock, plus för detta.

Summan av kardemumman:
Spel: 8/10.
Film: 9/10.
Bild: 9/10.
Övrigt: 7/10. (Pga saknaden av USB-hubb och S-video in).
Pris: 5995:- vilket som får anses som något i överkant.

Vill man köpa en skärm med bra allround prestanda som även kan stå sig ett tag så är nog VP930 ett bra val. Dock verkar inte den vara så mycket bättre än VP191 vill man spara lite pengar så kan det vara ett alternativ. Belinea 10 19 20 använder samma panel som VP930 så den är också något att hålla utkik efter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Foten på VP930 var verkligen inte snygg...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

bläh, upptäckte precis en lysande röd pixel på min vp930 =/

stör iofs inte tillräckligt mycket för att det ska vara värt att skicka tillbaks skärmen.

Visa signatur

/ TigeR