Permalänk
Medlem

JME m8060w recension !

Tänkte bidra med en liten recension på mitt nyförvärv.
Det är som sagt en bärbar ur JME´s companion-serie och modellen heter m8060w Mera känd som Quanta KN1.

Specsen på maskinen är som följer:

Processor: Intel Pentium® M Processor 2.0GHz
Chipset: Intel® 915GM + ICH6-M
Minne: 1024 mb DDR2
Skärm: 15.4" WXGA (1280 x 800)
Grafikkort: nvidia Geforce GO 6600 128 mb 375/600 mhz
Hårddisk: 80 gb 5400rpm Hitatchi
Battery: 6-Cells Lithium Ion
Cd/DVD enhet: Matshita DVD+/-r 8x DL
KOrtläsare: 5-i-1
LAN: 10/100/1000 Realtek NIC
WLAN: Intel PRO/Wireless 2915ABG IEEE 802.11 a+b+g
Modem: 56K modem
PC Card: 1st PCMCIA 2.1

Ljud: AC ’97 High Definition Audio; 5.1/7.1 optisk S-PDIF-utgång

Storlek: 363 x 266 x 34.2 mm (B x D x H)
Vikt: 2.75 kg

Först lite bilder:

Mitt första intryck var hur tyst datorn var, vid vanligt användande som words och surfande så startade bara fläkten någon gång ibland i några sekunder. Efter att jag sedan installerat Centrino Hardware Control så går fläkten aldrig vid normalt användande.
Dock så klockar processorn ner sig vi minimalt användande. Just nu har jag det inställt så att under processoranvändning på 40 % ska den ligga på 800mhz överstiger den det så arbetar den i 2000mhz.

Enligt Jme´s specifikationer ska denna dator inte ha någon bluetooth, men här fick man sig en trevlig överraskning. Satt och läste igenom instruktionsboken och hittade vad olika kombinationer med Fn tangnten skulle göra. Fn+Esc skulle sätta igång Blåtanden. ÄFan tänkte jag kan ju alltid prova. Jovisst, "plingg" sa det ur högtalarna och så var blåtanden igång.
Lustigt av Jme att missat något sånt.
Så nu sitter jag och styr musen med min SE k750i, funkar skitbra!

Ljudet i denna dator är något över det vanliga, hur några sådana små högtalare kan få fram sånt ljud är ritkigt lustigt.
Har inte hunnit pröva SPDIF:en än(saknar rätta kablar).

Testade 3Dmark05 och fick mig en smärre chock, fick endast 1200p. Började rota i inställningarna och såg att minnet på grafikkortet endast gick på halvfart. Så jag ökade upp minnet och körde igen och fick nedanstående poäng vilket jag är helnöjd med. Det antar jag att jag borde vara ?? eller vad säger ni ?

edit: Jme missade att sätta i en 512mb sticka, så nu kör jag bara med 512mb minne, vilket måste göra att jag tappar en held el prestanda.

edit: Efter lite tweakande nådde jag detta resultatet:

Permalänk

Hur funkar spel då?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3800+ Hiper Type-R 580W Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB, Gainward GeForce 7800GT , Creative SB Audigy SE , MSI K8N NEO4-F

Permalänk
Medlem

ej dahoof grym dator du har köpt! Vad fick du ge för den?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Alvarligt talat, fy vad dåligt att missa att den har blåtand och dessutom inte installiera minnet.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Oj bra pris! Hade jag lätt nappat på om det inte var så att jag redan slagit till på en fujitsu 1437. Hur är det med batteritiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av etxgesv
Oj bra pris! Hade jag lätt nappat på om det inte var så att jag redan slagit till på en fujitsu 1437. Hur är det med batteritiden?

batteritiden kan man inte klaga på............... 3 timmar med film utan att ge upp måsta jag säga är bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av etxgesv
Oj bra pris! Hade jag lätt nappat på om det inte var så att jag redan slagit till på en fujitsu 1437.

samma här, fast zepto 4315

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Alvarligt talat, fy vad dåligt att missa att den har blåtand och dessutom inte installiera minnet.

Blåtanden är riktigt dåligt att de missat, kan ju iofs vara så att barebooken som de hade när de började sälja denna lappien inte hade blåtand. Min var nämligen i praktiskt taget bara inne och vände på Jme. Så blåtanden kan ju har lagts till i senare versioner.

Anledningen till att de missade minnet var att när de la över ordern från vanlig order till studentlån gjordes det för hand och de missade att skriva 2st vid minnet. Nu har jag ju fått den andre stickan. Så jag har inget att klaga på.
Jme-data är helt klart den bästa datorbutik jag varit i kontakt med. Det låter precis som om du bara försöker leta fel hos dem.

Permalänk

jag funderade faktiskt på denna maskinen först : ) men det blev en Dell 9300 istället och jag ångrar mig inte : D

dina 3dmark05 ser riktigt bra ut

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Hedersmedlem

hua ser ut som en rysk Asus lite väl plastig.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Har den blåtand? Det visste jag inte. Jättebra. Jag har beställt en sån men inte fått den ännu. Eller ja...

Beställde den 18/8. Den skulle levereras den 1/9. Lät ok tyckte jag.
Fick dock ingen dator den 1/9. Efter någon vecka så börjar man ju undra. Så jag ringde och kollade.
Då sa dom att den var försenad. Jaha (mail vad är det?). Bara att vänta då. Priset på datorn gick ner ca 800kr medans jag väntade. Då ringde jag och klagade och jme betalade faktiskt tillbaka mellanskillnaden till mig. Under tiden så sålde jag min gamla stationära. Fick sen datorn efter att ha varit datorlös i 2 veckor, mer än 3 veckor försenad. Men datorn var stendöd så jag skickade tillbaka den. Under raparationen (som tog 7 dagar utan frakt) så byttes hela "skalet" ut. I torsdags så fick jag tillbaka den, men då utan drivrutiner och stömsladd m.m. men med nätaggregat så att jag kunde testa den med en lånad strömsladd. Den "reparerade" var också stendöd trots att den enligt jme hade testats grundligt. Visade sig att det var något glapp så om man skakade försiktigt på den så kunde den gå igång för en millisekund. Så nu sitter jag efter snart 8 veckor, med en trasig dator som ska skickas in en andra gång.....

Otur? Ja! Slarv? Ja!
Dom är iaf gaska trevliga på supporten...

Visa signatur

/Mattias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakaj
Har den blåtand? Det visste jag inte. Jättebra. Jag har beställt en sån men inte fått den ännu. Eller ja...

Beställde den 18/8. Den skulle levereras den 1/9. Lät ok tyckte jag.
Fick dock ingen dator den 1/9. Efter någon vecka så börjar man ju undra. Så jag ringde och kollade.
Då sa dom att den var försenad. Jaha (mail vad är det?). Bara att vänta då. Priset på datorn gick ner ca 800kr medans jag väntade. Då ringde jag och klagade och jme betalade faktiskt tillbaka mellanskillnaden till mig. Under tiden så sålde jag min gamla stationära. Fick sen datorn efter att ha varit datorlös i 2 veckor, mer än 3 veckor försenad. Men datorn var stendöd så jag skickade tillbaka den. Under raparationen (som tog 7 dagar utan frakt) så byttes hela "skalet" ut. I torsdags så fick jag tillbaka den, men då utan drivrutiner och stömsladd m.m. men med nätaggregat så att jag kunde testa den med en lånad strömsladd. Den "reparerade" var också stendöd trots att den enligt jme hade testats grundligt. Visade sig att det var något glapp så om man skakade försiktigt på den så kunde den gå igång för en millisekund. Så nu sitter jag efter snart 8 veckor, med en trasig dator som ska skickas in en andra gång.....

Otur? Ja! Slarv? Ja!
Dom är iaf gaska trevliga på supporten...

Fy f*n vad tråkigt att höra! Min funkar helt super, är jättenöjd.