nån risk med att ha nätagg utan "nätaggslådan"?

Permalänk
Medlem

nån risk med att ha nätagg utan "nätaggslådan"?

finns det nån risk med att ha nätagg utan "nätaggslådan"? i chassit?

Vill kunna stoppa in mitt atx psu i mitt htpc chassi, och det får inte plats som det är, men med lite mod så skulle det nog gå.

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Re: nån risk med att ha nätagg utan "nätaggslådan"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av finkeln
finns det nån risk med att ha nätagg utan "nätaggslådan"? i chassit?

Vill kunna stoppa in mitt atx psu i mitt htpc chassi, och det får inte plats som det är, men med lite mod så skulle det nog gå.

tack på förhand

Ska nog inte va några problem se bara till att du kyler agget!

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk

De risker jag kan se är väl dels de uppenbara riskerna för kortslutningar mm om något skulle få kontakt med delarna i nätaggregatet, men annars borde det väl gå bra. Om det nu inte finns några risker för magnetfält mm. Men det finns väl nätaggregat med plexifönster på, och om det fanns några risker för störningar skulle väl tillverkare inte sätta plexifönster på nätaggregaten. Se bara till att hålla alla kablar väl ur vägen, och att aldrig ha för vana att ha lådan öppen.

Permalänk
Medlem

hehe... jag ska framförallt hålla fingrarna i styr när strömmen är på!

tack förhjälpen...

edit:

jorden som tas från nätaggschassit kan jag väl lika gärna ta i från det vanliga chassit? det är i aluminium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av finkeln
jorden som tas från nätaggschassit kan jag väl lika gärna ta i från det vanliga chassit? det är i aluminium

Kör hårt...

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Avstängd

jorden tas inte FRÅN nätaggchassit utan man jordar nätaggscassit för om det uppstår fel ska strömmen gå via jord inte via eventuella männsiskor... Så se till att jorda chassit i nätagget så blir det exakt lika säkert som om PSU-chassit satt kvar...

Visa signatur
Permalänk

låter som risky buisness det där

Permalänk
Medlem

visst visst kör på men håll fingrarna i styr, stötar i dom dimensionerna är inte att leka med

Permalänk
Medlem

jag har ingen jättevana med el, förutom allmänt vett... blev lite tveksam nu om det är värt det...

men om jag bara ser till att skruva fast jordsladden i chassit så ska det väl inte vara några konstigheter? och det hade väl ingen betydelse att chassit var i aluminium?

Permalänk

Använd en multimeter inställd på Ohm-mätning och mät mellan olika punkter på chassit och "jord-piggen" på ditt uttag om du är osäker på om chassit verkligen är jordat. Aluminium leder bra...

Om du bor i en lite äldre lägenhet/villa är det inte säkert att det sitter en jordfelsbrytare i centralen. Köp i så fall en som du sätter direkt på uttaget för en hundring om du inte vill ta dit en elektriker och installera en i centralen. En billig livförsäkring när du ska modda nätagg och inte har som du säger nån jättevana med el. Om du inte vet vad en jordfelsbrytare gör kan du läsa mer på http://www.kjell.com/kjellfakta/jordfelsbrytare/

Edit: Tänk även på att kondensatorerna i nätagget kan hålla laddning i flera dygn efter att den varit inkopplad.

Lycka till!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HughJanus

Edit: Tänk även på att kondensatorerna i nätagget kan hålla laddning i flera dygn efter att den varit inkopplad.

Lycka till!

Amen/haleluja!

Kommer ihåg att jag lekte med en kondensator/kapacitor på 2k f eller dylikt, jag fick "blackout", hjärtat slog väldigt snabbt, jag började svettas, och fick brännskador på tummen (den slog nämligen där), sedan kom jag inte ihåg vad som hänt under dom sekunderna, fick huvudvärk i flera dagar. Kommer fortfarande ihåg att jag gömt kondensatorn i en låda under sängen, och jag vågade inte öppna lådan på flera månader.
Det var då jag precis börjat lära mig om elektronik, var liten grabb då.

Men jag minns vill jag säga.
Finkeln, för säkerhets skull bör du ha gummihandskar på när du håller på med monteringen.
skulle jag göra iaf, och om du är smart borde du veta att den enklaste jordningen är att jorda via ett element..
knipsa bara en kabel till ett vatten element (tror du fattat det, rören går ju ner i jorden), och andra änden till chassit.

Visa signatur

Dell Inspiron E1705 (9400) T7200 Core 2 Duo @ 2.00 GHz, 4MB Cache 2048 MB DDR2 667 MHz, ATi X1400 (590/ 480) 120GB Sata, 1440x900 LG-Philips

Permalänk
Medlem

Ajabaja! Inte koppla skydddsjord till elementet, det är farligt och olagligt.
Det är inte en garanterad jord!

Det farliga blir för dom som tar i kranar av metall, duschar och dyl.

T.ex hos mig så distribueras vattnet via en plastslag genom marken, första metallen är vattenmätaren som är bultad på väggen av betong. Betong är ingen vidare jordledning.

Så, får du en läcka i agget så spänningssätter du hela kåkens vatten och kranar... nice goin'...
Inte så mysigt.

OnT: metallen runt agget ger åxå ett visst skydd mot EMC, utstrålade störningar (typ starka radiovågor) som kan störa andra funktioner i datorn.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Get_skri
och om du är smart borde du veta att den enklaste jordningen är att jorda via ett element..
knipsa bara en kabel till ett vatten element (tror du fattat det, rören går ju ner i jorden), och andra änden till chassit.

och om man har lite elvett så vet/fattar man att det är väldigt dumt, farligt och olagligt

Permalänk

Ärsch, för att lösa det här problemet så gör du som jag gjorde när jag hade exakt samma problem. skiter i att pilla sönder el agget och DÖ. Du går istället in på typ tradera.se och ropar hem ett litet MicroATC elagg fören billig peng. det dycker upp då och då... jag gjorde detta och för 90kr fick jag hem ett sprillans nytt Matx elagg som har en peak på 145W under10 sek (MYS!) och en vanlig "output" på120W. det räcker ialla fall för min lilla dator. pröva med det så slipper du kondensatorer som slaktar tummar/läskiga stötar osv.

ps.Elaggen är ganska mycket mindre, lika stort som elkomponenterna INNE i ett vanligt, dvs. det borde lösa dina problem.
ds.

Permalänk
Avstängd

det är ingen som helst skillnad att jorda datorchassit i nätagget eller att jorda PSU-chassit i nätagget... det ger exakt samma resultat...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

för iom att man jordar nätagget med dess hölje så jordas ju även chassit då det är i kontakt med PSUn

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Jag kör utan hölje

Permalänk
Avstängd

Mja, förvisso men om man bor i hus och gör det på natten så är det väll inga problem, gjorde jag iaf.

Visa signatur

Dell Inspiron E1705 (9400) T7200 Core 2 Duo @ 2.00 GHz, 4MB Cache 2048 MB DDR2 667 MHz, ATi X1400 (590/ 480) 120GB Sata, 1440x900 LG-Philips