Gigabyte radion x800xl silentpipe

Permalänk
Medlem

Gigabyte radion x800xl silentpipe

Så har man då köpt ett Ati kort efter att ha kört med Nvidia i alla år.
Eftersom jag är jävligt trött på allt vad fläkt ljud innebär så köpte jag detta kort.
Skönt med en fläkt mindre.
Så tänkte jag prova att spela så jag installera Fear.
Märkte till min fasa att mina 512 mb i ram minne är på tok för lite.
Det är dock inte det största problemet.
Efter att ha spelat i 5 minuter så börjar jag få lite skumma streck på skärmen.
ungefär 30 sekunder senare så stänger skärmen av sig.
Jag blir tvungen att trycka på reset för att få igång skärmen igen.
Skumt.
Jag känner då på kylflänsen på mitt grafikort och den är mer än varm.
Jag kan inte hålla kvar handen mer en ett par sekunder utan att bränna mig ordentligt.
Vad tusan är det här för skräp.
Är det meningen att man bara ska kunna surfa på nätet med detta kort?
Finns det någon mer som har detta underbara kort ?
I såfall.
Hur har ni löst detta.
Köpt en fläkt och satt på eller?
Vad är det då för mening med ett sånt här kort.

Mvh Mucke

Permalänk

låter som härdsmälta i gpun vet int om det där är ett gamingkort..ja har läst att de dära korten blir rätt varma under belastning. har du bra ventilation i din låda ? annars modda en fläkt som blåser mot flänsen, annars vet ja int

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk

Det är ett gaming kort, men som bale skriver, har du bra ventilation i din låda? det måste man nästan ha när man har ett passivt kort.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | ECS Elitegroup K8HT | 1024 mb PC3200 TwinMOS | Point Of View GeForce 6600GT | 2x Samsung Spinpoint | Chieftec Mesh Miditower | Tagan 420 | 3DMark 01 19400 | 03 = 9008 | 05 = 3795

Permalänk
Medlem

Jag kör med öppen låda.
Alltså inga fläktar.
Varken processor eller grafikort är uppklockat.
Grafikortet går överhuvudtaget inte att klocka upp, men det visste jag innan jag köpte det.
Jag tycker iallfall att det borde gå och spela spel på skiten
Har dom inte provat sånt innan dom släpper såna här kort.
Annars så borde dom skriva i manualen " endast till att surfa på nätet med "
Tycker det är synd, för det är hyffsat snabbt och bildkvaliten är mycket bra.

Mch Mucke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mucke
Jag kör med öppen låda.
Alltså inga fläktar.
Varken processor eller grafikort är uppklockat.
Grafikortet går överhuvudtaget inte att klocka upp, men det visste jag innan jag köpte det.
Jag tycker iallfall att det borde gå och spela spel på skiten
Har dom inte provat sånt innan dom släpper såna här kort.
Annars så borde dom skriva i manualen " endast till att surfa på nätet med "
Tycker det är synd, för det är hyffsat snabbt och bildkvaliten är mycket bra.

Mch Mucke

Du har med andra ord noll luftflöde över ditt passivt kylda kort, och undrar varför det överhettar när du kör ett grafiskt krävande spel?

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Har burken bredvid ett ventilations fönster som jag öppnar när jag spelar.
Det drar fint där

Mvh Mucke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mucke
Har burken bredvid ett ventilations fönster som jag öppnar när jag spelar.
Det drar fint där

Mvh Mucke

Reklamera skitkortet isf

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Jag har mailat datorbutiken.
Få se vad dom svarar i morron.

Mvh Mucke

Permalänk
Hedersmedlem

X800XL utvecklar en hel del värme, jag är förvånad över att det finns passiva kort att köpa. Googlade fram några bilder på kortet och kylaren ser inte direkt stor ut. Enligt en review som jag hittade så kan GPUn nå över 100C under load på kortet.. inte bra.

Bra chassiventilation är nog ett måste med det kortet. Dvs ett aktivt luftflöde t.ex. från en insugsfläkt i fronten. Bara öppen låda ger nödvändligtvis inte bra ventilation och det blir knappast något luftflöde kring just grafikkortet.

Passiv kylning är bra, men något överskattat imho. Jag kyler mitt X800XL med en VF700-Cu och har en temp på knappt 60C under last och då är ändå en VF700 på lågt varv väldigt tyst.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
X800XL utvecklar en hel del värme, jag är förvånad över att det finns passiva kort att köpa. Googlade fram några bilder på kortet och kylaren ser inte direkt stor ut. Enligt en review som jag hittade så kan GPUn nå över 100C under load på kortet.. inte bra.

Bra chassiventilation är nog ett måste med det kortet. Dvs ett aktivt luftflöde t.ex. från en insugsfläkt i fronten. Bara öppen låda ger nödvändligtvis inte bra ventilation och det blir knappast något luftflöde kring just grafikkortet.

Passiv kylning är bra, men något överskattat imho. Jag kyler mitt X800XL med en VF700-Cu och har en temp på knappt 60C under last och då är ändå en VF700 på lågt varv väldigt tyst.

Han skrev juh att den står i ett vinddrag, och med tanke på utetemperaturerna denna årstid får det nog ändå anses som ganska bra kylning...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
Han skrev juh att den står i ett vinddrag, och med tanke på utetemperaturerna denna årstid får det nog ändå anses som ganska bra kylning...

Men lådan är en låda oavsett om fönstret är öppet eller inte. Vad jag säger är att bara för att lådan är öppen så behöver inte bra ventilation vara garanterad. I vissa fall får man sämre temperaturer med öppen låda just för att luftgenomströmningen ofta inte riktigt funkar som den ska då. Trådskaparen verkar ju ha uppenbarliga temperaturproblem trots allt, eller hur?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med mitt Gigabyte Radeon X800XL.
Jag investerade i en Artic Cooling Silencer 5 och nu idlar den på +40C och maxar +53C i full load.
Detta dessutom klockad (400/980@435/1100).

Så mitt råd är att om du ska behålla kortet så skaffa ordentlig kylning till det.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Var köpte du den nånstans?
Är det bökigt att ta bort kylflänsen.
Jag vill ju inte sabba mitt nya kort.

Mvh Mucke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mucke
Var köpte du den nånstans?
Är det bökigt att ta bort kylflänsen.
Jag vill ju inte sabba mitt nya kort.

Mvh Mucke

Jag köpte den på kylning.com och det var inte svårt eller bökigt att byta.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Jag köpte den på kylning.com och det var inte svårt eller bökigt att byta.

Kanon.
Ska kolla in den.

Tack för hjälpen.

Mvh Mucke

edit Min vanlig otur. Tillfälligt slut.
Är det 5:an jag ska. Jag har ett agp kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mucke
Kanon.
Ska kolla in den.

Tack för hjälpen.

Mvh Mucke

edit Min vanlig otur. Tillfälligt slut.
Är det 5:an jag ska. Jag har ett agp kort.

Japp,kör med 5:an och mitt är också AGP:)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Den är nu beställd. Jag får lägga fear på hyllan så länge och ägna mig åt surfning med mitt nya fina x800xl silentpipe

Mvh Mucke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Men lådan är en låda oavsett om fönstret är öppet eller inte. Vad jag säger är att bara för att lådan är öppen så behöver inte bra ventilation vara garanterad. I vissa fall får man sämre temperaturer med öppen låda just för att luftgenomströmningen ofta inte riktigt funkar som den ska då. Trådskaparen verkar ju ha uppenbarliga temperaturproblem trots allt, eller hur?

Du vet vad ett vinddrag är va?
När vinden blåser... Om den kalla vinden blåser över kortet så ser jag inte hur det skulle kunna klassas som dålig kylning?
Sen att luftgenomströmningen i hela lådan suger pung med öppen burk är inget konstigt, men det påverkar juh forfarande inte grafikkortet om det står i ett vinddrag...
Det verkar mer som att kylannordningen inte emmiterar värmen tillräckligt bra, med tanke på att han inte verkar vara ensam om problemet.

EDIT:
Kom åt skicka knappen mitt i...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
Du vet vad ett vinddrag är va?
När vinden blåser... Om den kalla vinden blåser över kortet så ser jag inte hur det skulle kunna klassas som dålig kylning?
Sen att luftgenomströmningen i hela lådan suger pung med öppen burk är inget konstigt, men det påverkar juh forfarande inte grafikkortet om det står i ett vinddrag...
Det verkar mer som att kylannordningen inte emmiterar värmen tillräckligt bra, med tanke på att han inte verkar vara ensam om problemet.

EDIT:
Kom åt skicka knappen mitt i...

Är det så svårt att förstå att luftgenomströmning inte kan garanteras bara för att man plockar loss en chassisida? Visst är det möjligt att kylningen förbättras, men det är även möjligt att den inte gör det. Varför har du svårt att acceptera detta?

Grafikkortet är inne i lådan. Lådan funkar mer eller mindre som ett vindskydd och det är inte säkert att luftdraget från fönstret passerar just grafikkortet som som sagt sitter "skyddat" i lådan.

Sen kan det säkert vara annat som är orsaken till att det strular. Det enda jag säger är att öppen låda och öppet fönster inte garanterar bra kylning.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Sätt dit en bordsfläkt. Som sagt ditt graffe sitter väldigt väl vindskyddat i ett chassi.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

F.E.A.R har denna effekt på grafikkort tyvärr...flera som fär överhettning med det spelet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Är det så svårt att förstå att luftgenomströmning inte kan garanteras bara för att man plockar loss en chassisida? Visst är det möjligt att kylningen förbättras, men det är även möjligt att den inte gör det. Varför har du svårt att acceptera detta?

Grafikkortet är inne i lådan. Lådan funkar mer eller mindre som ett vindskydd och det är inte säkert att luftdraget från fönstret passerar just grafikkortet som som sagt sitter "skyddat" i lådan.

Sen kan det säkert vara annat som är orsaken till att det strular. Det enda jag säger är att öppen låda och öppet fönster inte garanterar bra kylning.

Om han har placerat lådan med en öppen sida mot fönstret i ett vinddrag har jag oerhört svårt att se hur det inte skulle kunna blåsa in i lådan.
Om du läste min förra post så skrev jag att luftgenomströmmningen suger pung med öppen låda, det är inget mysterium, eller heller något jag inte accepterar.
Med tanke på hurpass utstickande ett grafikkort är i en låda är det svårt för vinden att inte passera runt grafikkortet om det blåser in i lådan, och således kyla av detta.
Att sedan varmluften inte åker ut ur lådan utan baras siger och samlas kringnätagget är en annan femma, men det får knappast grafikkortet som som regel sitter långt ned i lådan att överhetta...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan ta ut de kvarvarande uttagen bak under grafikkortet för att få varmluften att ta sig ut.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
Om han har placerat lådan med en öppen sida mot fönstret i ett vinddrag har jag oerhört svårt att se hur det inte skulle kunna blåsa in i lådan.
Om du läste min förra post så skrev jag att luftgenomströmmningen suger pung med öppen låda, det är inget mysterium, eller heller något jag inte accepterar.
Med tanke på hurpass utstickande ett grafikkort är i en låda är det svårt för vinden att inte passera runt grafikkortet om det blåser in i lådan, och således kyla av detta.
Att sedan varmluften inte åker ut ur lådan utan baras siger och samlas kringnätagget är en annan femma, men det får knappast grafikkortet som som regel sitter långt ned i lådan att överhetta...

Om det är undertryck i rummet då så luft inte strömmar in utan sugs ut ur rummet? Blåser det in i lådan då med?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Om det är undertryck i rummet då så luft inte strömmar in utan sugs ut ur rummet? Blåser det in i lådan då med?

Ja, något lär det juh dras ur lådan. Men inte mycket, men jag antar att han menade att det blåste IN i rummet

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Sluta bråka nu gubbar.
Från det ena till det andra.
Hur kollar jag tempen på detta kort. Skulle vara kul att se hur jävla varm den blir.
Funkar inte med ati tool.

Mvh Mucke

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mucke
Jag kör med öppen låda.
Alltså inga fläktar.
Varken processor eller grafikort är uppklockat.
Grafikortet går överhuvudtaget inte att klocka upp, men det visste jag innan jag köpte det.
Jag tycker iallfall att det borde gå och spela spel på skiten
Har dom inte provat sånt innan dom släpper såna här kort.
Annars så borde dom skriva i manualen " endast till att surfa på nätet med "
Tycker det är synd, för det är hyffsat snabbt och bildkvaliten är mycket bra.

Mch Mucke

Man kan ju diskutera om ett så pass värmegenererande kort skall släppas med passiv kylning, men jag tycker ändå att man bör dra öronen åt sig när man ser att det sitter ganska maffiga fläktar och kylflänsar i original på kortet. Kortet avger ju lika mycket värme oavsett om det är en passiv eller aktiv kyllösning, denna värme måste ha någonstans att ta vägen. Man måste ju se till att det finns en luftström som ser till att den uppvärmda luften runt kylaren fraktas bort och att ny kallare luft kan kyla av kylflänsen.

Att dessutom köra F.E.A.R, som är det absolut mest GPU-krävande spelet på marknaden på kortet lär ju inte förbättre saken. F.E.A.R. höjer även temperaturen på aktivt kylda kort ganska så duktigt.

Att köra helt fläktlöst med det kortet i burken är nog en utopi, förutsatt att du inte kör ett Zalman-chassi med hetpipes och jätteflänsar på hela chassit.

Montera in stora tysta fläktar i chassit, alt. byt den passiva kylningen mot Arctic Coolings eller Zalmans aktiva kylare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mucke
Sluta bråka nu gubbar.
Från det ena till det andra.
Hur kollar jag tempen på detta kort. Skulle vara kul att se hur jävla varm den blir.
Funkar inte med ati tool.

Mvh Mucke

Hur man kollar/om man kan kolla tempen vill jag också veta.

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska gå med ATITool, vissa äldre versioner av ATITool klarade inte det, men t.ex. 0.24 som jag använder funkar bra.

Man kan även uppskatta temperaturen genom att lägga ett finger på kylflänsen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag har version 024011.

Har hittat nu. Jag måste nog fixa brillor.
Kan säga att jag ligger på 57 grader idle.
Körde en runda med 3dmark-03.
Skrämande 91 grader direkt efter.

Mvh Mucke