Permalänk

Byte av CPU kylare

Tja gott folk.
Jo, jag ska byta ut min orginal kylare för min AMD 3500+ prolle till en TT Big Typhoon.

Jag undrar vad jag ska tänka på innan jag gör detta byte...för kylastan har ju vid det här laget redan "brännts" in i prollen och man vill ju inte slita och dra för mycket heller i risk om att man kanske förstör något.

Tips? Förslag? Kanske skulle spela ett tunggående spel ett tag med alla fläktar sänkta till minimum varvtal för att "mjuka" upp pastan och snabbt därefter sätta igång med bytet?

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk
Medlem

Att placera i rätt forumsdel är en bra början
*Rapporterad*

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

koppla loss fläkten till processorkylaren å kör en stund...sen ska det nog inte va några problem att byta.

Visa signatur

mm.................

Permalänk

Laazy: tack ska du ha för hjälpen.

NineFour: Ja, rapportera på du och var en duktig liten springpojke så blir hela cybersamhället nöjda.

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk
Medlem

vad menar ni, skall man köra utan att ha någon fläkt på CPU´n? låter knäppt.

NineFour: golare!!

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem

Klart man måste rapportera tråden om den ligger fel, era nötter. Företäll er hur rörigt det skulle bli om alla var lika hjärndöda och placera trådarna hejvilt, lite var som helst.

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
vad menar ni, skall man köra utan att ha någon fläkt på CPU´n? låter knäppt.

NineFour: golare!!

Självklart ska man ju inte köra utan fläkten jämt utan bara en liten stund så kylpastan mjukas upp lite så det underlättar kylarbytet en aning.

Visa signatur

mm.................

Permalänk
Medlem

Går det inte ta bort det med T-röd eller något och sedan köra på med nytt?
Inte för att jag behöver veta just nu men jag ska snart till att bygga ett eget system

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
vad menar ni, skall man köra utan att ha någon fläkt på CPU´n? låter knäppt.

NineFour: golare!!

Han menar att man ska stänga av fläkten som sitter på flänsen så att den blir ganska varm, då blir kylpastan trögflytande och då går det lättare att ta bort CPU kylaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Går det inte ta bort det med T-röd eller något och sedan köra på med nytt?
Inte för att jag behöver veta just nu men jag ska snart till att bygga ett eget system

Mjoo..men det hjälper ju inte vid borttagningen av kylaren....det e inte allt för kul om processorn sitter kvar på flänsen när man sliter loss den...finns stor risk för att benen böjs då.

Visa signatur

mm.................

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Supertonka
Laazy: tack ska du ha för hjälpen.

NineFour: Ja, rapportera på du och var en duktig liten springpojke så blir hela cybersamhället nöjda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
vad menar ni, skall man köra utan att ha någon fläkt på CPU´n? låter knäppt.

NineFour: golare!!

Ni båda verkar ju ha smärre problem. Men jag förstår er, 13 år, problem med att ta kritik. Men det är lugnt. Anledningen till att man rapporterar en felplacerad tråd är för att Supertonka ska få större chanser till hjälp. Men ni två verkar ju inte inse det. Handlar inte om att tjalla. Personligen anser jag inte detta fall (felplacerad tråd) som ett brott, utan snarare som ett misstag.

EDIT : Tänk att man utan problem vet vilka som har hängt med på ett forum, och vilka som inte gjort detta. Ni två är ett bra exempel på det sistnämnda....

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk

Kan inte ta kritik?

Öhh, NineFour det handlar nog mer om ditt bemötande till det hela.
Först spaltserar du enbart om att jag felplacerat en tråd utan att ens bemöta min fråga. Bara den grejen är ohövlig. Sen springer du och leker Hitler Jügend och ska föra rapportering också.

Så, med all välmening, softa ner på din attityd innan du försöker klättra på pedistalen.

Ps

Enligt mig ska denna tråd placeras här med tanke på att här diskuterar man Modifikationer, Eget Bygge och Chassin. Så det föreföll mig tämligen logiskt att ta upp mitt problem just här.
Jag kan dock ha fel och har min tråd misplacerats så gäller fortfarande ovanstående beträffande ditt banala beteende ändå.

Nåväl, jag har redan fått svar på min fråga och jag tackar er som har hjälpt mig ytterligare en gång. Tack, tack.

Toodi loo.

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Supertonka
Laazy: tack ska du ha för hjälpen.

NineFour: Ja, rapportera på du och var en duktig liten springpojke så blir hela cybersamhället nöjda.

Ah, en §5.

Varning utdelad, *tråd låst*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |