Permalänk
Medlem

CPU:n vill inte leka längre.

Upptäckte att typ alla andra hade lägre temperatur på sin CPU än vad jag hade och läste att det kan bero på förmycket kylpasta.
Vill minnas att jag kanske smetade på lite förmycket första gången så jag torkade bort det gamla och lade på lite nytt.
Nu vill den sabla datorn inte starta upp igen.
"System fail cpu test" säger den och jag fattar inte vad som hänt. Det har ju fungerat fint innan. Kan det vara nån pigg på CPU:n som blivit fel böjd?
Tiggar man på piggarna så pekar inte alla rakt upp. Fast jag har för mig att det varit så hela tiden. Men iofs så brukar jag inte stirra på CPU:er så jag kan ha fel.
Har ni nån aning vad som kan vara fel? MÅåste jag köra en ny CPU nu eller tror ni det kan gå att lösa? Det är en 3500+ så den är ju inte så gammal.
Moderkortet är ett Asus A8V Deluxe.
Bonus fråga: Om det nu är så att jag måste köpa en ny CPU - vilken rekommenderar ni? X2 eller opteron...eller nåt annat.

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

Kontrollera att sladden till cpu-kylarn sitter som den ska.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem

Yeps - den sitter som den ska. Men tack för tipset.
Kom gärna med fler förslag - har ingen aning vad jag kan göra.
Dessutom har jag inte riktigt råd att köpa en nu cpu nu så det vill jag gärna undvika.

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk

Kan du inte lite försiktigt försöka böja tillbaka pinnarna? Kan ju vara så att en eller flera inte får kontakt.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Provade men tyvärr funkade det inte. Tror det får bli en ny CPU. Damn!
Nå - vad ska jag ha tycker ni - X2 3800, 4200 eller 4400?

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk

bra bättre eller bäst? det måste ju du avgöra, din plånbok !

Visa signatur

Min data är bättre än din data.