X-bit Labs om processorer i nya spel

Permalänk
Melding Plague

X-bit Labs om processorer i nya spel

<font style="font-size: 10pt"><b>X-bit Labs om processorer i nya spel</b></font> <small class="small">torsdag 10 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Kristian</a></small><br>
Alla har vi den senaste tiden sett prov på än det ena spelet, än det andra spelet, som gör det yttersta att försöka få våra datorer att se så gamla och skröpliga ut som möjligt.<br /><br /> <a href="http://www.xbitlabs.com" target="_blank" >X-bit Labs</a> har nu gjort ett test på hela 28 stycken olika processorer i olika prisklasser och testat hur bra eller dåligt dessa fungerar i spel som Battlefield 2, F.E.A.R och Call of Duty 2 bland annat. Processorerna som testas är allt från nyare dual-core AMD och Intel-processorer, till P4 och A64 3000.<br /><br />Att notera är att man mestadels använt sig av låga upplösningar eller inställda effekter för att på så vis komma så nära skillnaden olika processorer emellan.<br /><br />Läs mer hos <a href="http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/28cpu-games.html" target="_blank" >X-bit Labs.</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nice!

Så en X2-4800 känns som ett bra val
Iallafall eftersom vi dodliga sällan har råd med en FX-57

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

OM jag har en gammal P4 2.8c, vad har den för betecking nu för tiden????????

Permalänk
Medlem

Tyckte man kan säga att processorn inte spelar så stor roll i dagens spel..

Det var ju inte så stor skillnad mellan de snabbaste och långsammaste processorerna. Och då ska vi komma ihåg att skillnaden blir ännu mindre när man skruvar upp effekterna och grafikkortet blir en större flaskhals.

Permalänk

Intel kan ju kända sig knockade, AMD tar 7-8 första platserna. + att jag skulle vilja se FX 57 VS 3.73 EE med högsta upplösningarna

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Avstängd

Tycker det är rätt mäktigt att så fort det börjar bli processor-intensivt skjuter AMD ifrån långt som fan ifrån Intel. Synd bara att det är så grafikintensivt.
Även fast grafikkorten ökat i styrka mer än processorerna. Så har spelen ökat i krav ännu mer.
I vissa spel känns det som det krävs ett 64 pipes-kort för att göra FX rättvisa.

Permalänk
Medlem

tack för den länken ännu en anledning till varför AMD Opteron 165 <= min nästa processor

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Läste symetrics såndär-text-som-står-under-ens-meddelande och tänkte att vi kan ju lägga vår resterande CPU-kraft på en god sak

vika protein vill säga

Permalänk
Medlem

Varför var ingen Pentium M med i testet ?

Nåja, resultaten var ingen överaskning. Netburst kan dö nu.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Varför var ingen Pentium M med i testet ?

Nåja, resultaten var ingen överaskning. Netburst kan dö nu.

Amen!

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Förvånad att Intel EE inte klarade sig bättre i testet. Den är ju inte direkt billig.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R1 Uffe
OM jag har en gammal P4 2.8c, vad har den för betecking nu för tiden????????

Din processor är en northwood och alla P4 som tillverkas nuförtiden är prescotts. Din processor borde prestera ungefär som en Intel 530.

Jag tycker det känns ganska dumt att testa varenda P4 som finns men inte en enda Celeron/Sempron.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

ja det skulle ju vara intressant med en celeron vs sempron test.
bara för att få känna att man gjorde rätt som tog en athlon 64

Visa signatur

P5N-E SLI | Intel E7200 | 2048 MB DDR2 | GeForce 7800GTX | HP 24" |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Varför var ingen Pentium M med i testet ?

Synd

Nåja, resultaten var ingen överaskning. Netburst kan dö nu.

Sant:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Jag säger bara, AMD!

Visa signatur

CPU - INTEL | AMD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Din processor är en northwood och alla P4 som tillverkas nuförtiden är prescotts. Din processor borde prestera ungefär som en Intel 530.

Jag tycker det känns ganska dumt att testa varenda P4 som finns men inte en enda Celeron/Sempron.

Håller med dig. Det är väldigt stor majoritet som fortfarande sitter med Socket A, Celeron eller jag Sempron, och jag kan tänka mig att många köper nya processorer utan att veta om deras räcker eller ej.

Kan säga att en Socket A 2500+ klockad till 3200+ med ett 6800GT fortfarande håller sig väldigt bra i spel. Förutsatt att det sitter 1gb ramminne.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tyckte man kan säga att processorn inte spelar så stor roll i dagens spel..

Det var ju inte så stor skillnad mellan de snabbaste och långsammaste processorerna. Och då ska vi komma ihåg att skillnaden blir ännu mindre när man skruvar upp effekterna och grafikkortet blir en större flaskhals.

Processorn spelar ju en enorm roll i dagens läge, speciellt när en AMD Athlon64 3500+ som är billig och sval sopar mattan brutalt med Intel's 10.000Kr processorer.

Fortfarande så kan processorn bli flaskhals i ett spel, anta att processorn inte orkar mata mer än 40fps, då hjälper det inte att öka upplösningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
Intel kan ju kända sig knockade, AMD tar 7-8 första platserna. + att jag skulle vilja se FX 57 VS 3.73 EE med högsta upplösningarna

Högsta upplösningen i ett processortest? Smart, då ser man ju verkligen vilken processor som orkar trycka mest fps om grafikkortet är en enda stor flaskhals. Kolla bara i FEAR. Pissdåligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Varför var ingen Pentium M med i testet ?

Nåja, resultaten var ingen överaskning. Netburst kan dö nu.

För att Pentium-M inte är en stationär processor kanske?

Sen finns det tester med senaste Pentium-M 780 2.13Ghz/dualchannel DDR2 mot AMD Athlon64 3700+ 2.2Ghz där du kan jämföra dom klock för klock:

http://www.ixbt.com/cpu/intel-pentium-m-780-details.shtml#gam...

Intel är slagna rejält av AMD. AMD still going and continue ------>

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU
...............

För att Pentium-M inte är en stationär processor kanske?

Sen finns det tester med senaste Pentium-M 780 2.13Ghz/dualchannel DDR2 mot AMD Athlon64 3700+ 2.2Ghz där du kan jämföra dom klock för klock:

http://www.ixbt.com/cpu/intel-pentium-m-780-details.shtml#gam...
...............

Jag har en Pentium M i min stationära och med tanke på att Intel's next gen är baserad på den så borde det vara en bra anledning till att ha med den i testet.

Sen litar jag inte på något test som är gjort av en rysk? sida som inte skriver ut specs på datorerna. Och att dom inte kör i högre än 1024x768 är jävligt skumt de med.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Att de bara kör med 1024*768 är ju precis för att det är processorerna som skall testas och inte grafikkorten

Visa signatur

(1) XP-M 2400 @ (11.5*235 @ 1.92v) DFI Lanparty NFII Ultra B Hercules 9700Pro Watercooled =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU

Sen finns det tester med senaste Pentium-M 780 2.13Ghz/dualchannel DDR2 mot AMD Athlon64 3700+ 2.2Ghz där du kan jämföra dom klock för klock:

http://www.ixbt.com/cpu/intel-pentium-m-780-details.shtml#gam...

Visst är det ruggigt att en gammal processortyp hänger med såpass bra i spel fastän den bara har en fsb på 133Mhz & sunkiga 533Mhz DDR2 3-3-3-8 minnen på Intels budget chip 915 ... snacka om kraftfull arkitektur... en riktig fullträff av Intel, tack för länken.

Skulle vara intressant med test av Pentium M 780 på 875 chipset med samma typ av minnen som dom använde på AMD plattformen dvs. pc3200 Corsair twinx 2-2-2-5...

Hmm är nForce4 ultra ett budget chip det med?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU
Processorn spelar ju en enorm roll i dagens läge, speciellt när en AMD Athlon64 3500+ som är billig och sval sopar mattan brutalt med Intel's 10.000Kr processorer.

Fortfarande så kan processorn bli flaskhals i ett spel, anta att processorn inte orkar mata mer än 40fps, då hjälper det inte att öka upplösningen.

Det hjälper inte, men det stjälper inte mycket heller..

Men allt är ju relativt...
40 fps är ändå hyffsat och 43 fps var den långsammaste processorn fick som lägst av alla de tester som x-bit labs hade. Och då är det ändå spelbart.
Jämför det med ett grafikkort som matchar den processorn så förstår du säkert vad jag menade när jag sa att processorn spelar liten roll.

I många utav testerna kom de långsammaste processoerna upp i nära eller över 100 fps vilket är ruskigt långt över godkänt..

Men visst spelar processorn stor roll, jag menar utan processor så skulle inte ens datorn starta

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Jag har en Pentium M i min stationära och med tanke på att Intel's next gen är baserad på den så borde det vara en bra anledning till att ha med den i testet.

Sen litar jag inte på något test som är gjort av en rysk? sida som inte skriver ut specs på datorerna. Och att dom inte kör i högre än 1024x768 är jävligt skumt de med.

Ja, men då kan ju du vara så check och visa Intel och alla andra att Pentium-M är en processor för stationära datorer. Du har fel.

Processorn heter "Pentium-M", dvs Pentium-Mobile och har lanserats av Intel för bärbara datorer.

Du som är så check kan ju visa oss vart du finner Pentium-M på Intel's egna site under "Products>Desktop processors.

http://intel.com/products/desktop/processors/index.htm

Sen att man kan köra vilken processor för bärbara datorer som helst stationärt inofficiellt är inget nytt! Precis som att man kan köra Turion64 på ett Socket754 nForce3 Ultra/250GB kort, dvs stationärt moderkort. Men klaga inte på att testet inte har med Pentium-M då dom flesta inte köper en Pentium-M processor med en adapter och ett moderkort och ett speciellt bios. Kanske max 0.5% som gör det av världsmarknaden medans resten kör AMD Athlon64/Pentium4. Dock så håller jag med om att dom bör satsa på en stationär processor grundad på P6 arkitekturen, dvs P-M. Men när det kommer återstår att se, för nu finns det inget. Och dagens Pentium-M i samma klockfrekvens blir slagen av Athlon64 i allt om man tittar genomsnittligt på tester. Sen kör man som sagt låg upplösning för att testa processorn och inte låta grafikkortet bli en flaskhals.

Eller du kanske känner sig smartare som skall testa en kedja för dragtålighet, där du sätter en svag länk mitt i kedjan av plast och drar till lite så pang så lossar den istället för att ha hela kedjan i metall? Smart...

Sen är digit-life.com inte en rysk site från början, bara det att dom har gått med ixbt på senare tid. Kolla själv:

http://www.digit-life.com/articles2/cpu/intel-pentium-m-780.h...

Digit-Life är en erkänt mycket bra site, precis som xbitlabs.com och anandtech.com.

Varför det blev ryskt var för att jag sökte på google.com och kom till ixbt's ryska version av digit-life's test.

Speccen finner du inder "test setup" eller "testbed". Allt står om processor, moderkort, minne och grafikkort innan testet. Läs kanske?

[i]Testbed configurations

Processors
AMD Athlon 64 3700+ (2.2 GHz core, 1 MB L2)
AMD Athlon 64 4000+ (2.4 GHz core, 1 MB L2)
Intel Pentium 4 540 (1 MB L2, 800 MHz FSB, 3.2 GHz)
Intel Pentium 4 560 (1 MB L2, 800 MHz FSB, 3.6 GHz)
Intel Pentium M 760 (2.00 GHz core, 2 MB L2, 533 MHz FSB)
Intel Pentium M 770 (2.13 GHz core, 2 MB L2, 533 MHz FSB)
Intel Pentium M 780 (2.26 GHz core, 2 MB L2, 533 MHz FSB)

Motherboards
Intel D955XBK Desktop Board (Socket 775, i955X)
EPoX EP-9NPA+ Ultra (Socket 939, nForce4 Ultra)
ASUS P4GPL-X (Socket 478, i915)

Memory
2x512 MB PC3200 (DDR400) DDR SDRAM DIMM 2-2-2-5 (Corsair TwinX)
2x512 MB PC5400 (DDR2-533) DDR2 SDRAM DIMM 3-3-3-8 (Corsair)

Video card: ATI Radeon X800 (256 MB)
HDD: Samsung SP1614C (SATA), 7200 rpm, 8 MB Cache
Windows XP Professional SP2, DirectX 9.0c
ATI CATALYST 5.4 (Display Driver 6.14.10.6525)[i]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av extremespeedy
Att de bara kör med 1024*768 är ju precis för att det är processorerna som skall testas och inte grafikkorten

Precis, en som förstår i alla fall

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Visst är det ruggigt att en gammal processortyp hänger med såpass bra i spel fastän den bara har en fsb på 133Mhz & 533Mhz DDR2 3-3-3-8 minnen som presterar dåligt på Intels budget chip 915 ... snacka om kraftfull arkitektur... en riktig fullträff av Intel, tack för länken.

Skulle vara intressant med test av Pentium M 780 på 875 chipset med samma typ av minnen som dom använde på AMD plattformen dvs. pc3200 Corsair twinx 2-2-2-5...

Hmm är nForce4 ultra ett budget chip det med?

Skruvis, Pentium-M har en effektiv på 533Mhz, dvs QDR buss på 133Mhz*4, så skriv 533 istället för att få det att låta "synd" om Pentium-M med sin "133Mhz bus". Det var minsann ingen som grälade på den tiden då AMD hade 100Mhz DDR buss på 200Mhz effektivt medans Intel's Willamette hade 100Mhz QDR, dvs 400Mhz, så kom inte med det. Dessutom så körde Athlon K7 förbi Willamette totalt, trots bussen.

Intel's i915 chipset är det inget fel på, det presterar bra med Pentium-M då det kan ge Pentium-M sin fulla bandbredd med 533Mhz DDR2 utan divider, dvs köra syncat. Men det är väl också "synd" om Pentium-M för att den kör DDR2. Det är väl "synd" om P4'an också enligt dig som också kör DDR2. Synd för AMD snart som också byter till DDR2 snart. Dom kommer dock köra 1333Mhz bus, dvs DDR2 667Mhz i dualchannel. Sen ökar dom till 800Mhz DDR2 dualchannel som Rev.F kontrollen kommer klara, dvs 1600Mhz FSB. Ang timings, du brukar inte klaga när gamepc kör DDR till AMD på 2.5-3-3-x-2T (!!) istället för 2-2-2-x-1T. Det verkar som att du favoriserar Intel lite, och ändå så är en X2'a på väg som julklapp till dig? Hur går detta ihop. Kan man inte bara inse vad som är bäst, eller är det svårt. Själv hoppas jag att Intel kommer med något bättre så att dom har en chans att konkurrera med AMD med produkter. Sen att dom säljer bra är ju en annan sak, men även där är AMD med på Jas-Planet uppåt.

Sen är nForce4 Ultra ett budget/medel segment chip.

Eftersom du klagar på processorns "133Mhz bus" så måste jag då klaga på att det är orättvisst att Pentium-M har 2Mb L2 cache. Det är ungefär lika löjligt. Varför tror du att det är olika processorer? Jo, för att dom har olika spec bl.a. Och andra sidan är Pentium-M snordyr att tillverka med sin stora cache som AMD inte ens behöver för att gå om Intel. Gå om och sälja billigare är ett smartare drag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det hjälper inte, men det stjälper inte mycket heller..

Men allt är ju relativt...
40 fps är ändå hyffsat och 43 fps var den långsammaste processorn fick som lägst av alla de tester som x-bit labs hade. Och då är det ändå spelbart.
Jämför det med ett grafikkort som matchar den processorn så förstår du säkert vad jag menade när jag sa att processorn spelar liten roll.

I många utav testerna kom de långsammaste processoerna upp i nära eller över 100 fps vilket är ruskigt långt över godkänt..

Men visst spelar processorn stor roll, jag menar utan processor så skulle inte ens datorn starta

Du envisas med att välja Intel trots att dom är sämre och dyrare och varmare med andra ord. Smart val. Sen tittar du på average fps, kom ihåg det. Vad jag menar är att fps i ett spel växlar konstant beroende på hur krävande det är under en viss tid/miljö i spelet. Min-fps är därför intressant att titta på. Det kan alltså komma en kort stund i ditt spel där fps'en sjuker ned rejält, där är det då bekvämare med en Athlon64 processor som orkar mata betydligt mycket mer fps än en Intel maskin, även i average fps som du ser i testet. Även om average ligger på t.ex 100fps i Q4 så kan jag lova dig att det finns peroider där dom ligger riktigt lågt. Processorn spelar STOR roll, speciellt till dagens kraftfulla grafikkort som tar ut dom många gånger. Ibland är det tvärtom, att processorn drar ut grafikkortet.

MVH //AlphaCPU

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU
Du envisas med att välja Intel trots att dom är sämre och dyrare och varmare med andra ord. Smart val. Sen tittar du på average fps, kom ihåg det. Vad jag menar är att fps i ett spel växlar konstant beroende på hur krävande det är under en viss tid/miljö i spelet. Min-fps är därför intressant att titta på. Det kan alltså komma en kort stund i ditt spel där fps'en sjuker ned rejält, där är det då bekvämare med en Athlon64 processor som orkar mata betydligt mycket mer fps än en Intel maskin, även i average fps som du ser i testet. Även om average ligger på t.ex 100fps i Q4 så kan jag lova dig att det finns peroider där dom ligger riktigt lågt. Processorn spelar STOR roll, speciellt till dagens kraftfulla grafikkort som tar ut dom många gånger. Ibland är det tvärtom, att processorn drar ut grafikkortet.

MVH //AlphaCPU

JÖSSSES!

Var i min text har jag sagt att jag väljer intel?

Jag skriver från min nuvarande burk som har en Athlon XP 2400+ och på posten väntar en Opteron 170 som kommer att sitta i mitt nästa system. Systemet innan var en AMD processor på 900 MHz och datorn innan den var dock en 500 MHz Pentium III.
Vad nu det ska ha med saken att göra egentligen...

Visst är det avg-fps men processorn har fortfarande en försvinnande liten roll idag mot vad den hade förr i tiden och idag så ligger det mesta på grafikkortet.

Idag ser jag ingen anledning att välja intel men för dens skull så är inte intel dåliga att spela med - även om de är sämre än AMD.

Det jag främst baserade mina uttalanden om att processorn inte spelar nån större roll var att kolla jusst på hur A64an presterade med olika frekvenser. Sen att du drar slutsatsen att jag kör intel är en sak (ledsen men det luktar fanboy lång väg).

Jusst det att det inte är så stor skillnad på en väldigt gammal A64 och den allra senaste borde väl vara bevis nog?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU
Det verkar som att du favoriserar Intel lite, och ändå så är en X2'a på väg som julklapp till dig? Hur går detta ihop. Kan man inte bara inse vad som är bäst, eller är det svårt.

Jag favoriserar inte själva företaget Intel men däremot gillar jag att Pentium M (visst är den en av mina favoriter) presterar såpass bra som den gör.. kul när något så oväntat som en processor som var avsedd för det bärbara segmentet visar sig vara en såpass bra spelprocessor inom desktop segmentet... det roliga med datorer är att man provar olika hårdvaror & inte låser in sig i ett specifikt skåp.. därav mitt kommande X2 system därav mitt nuvarande Intel system därav mitt föregående XP1700+ system bla. bla. ända bak till P2 333Mhz & K6-2 500Mhz systemen.. jag vill prova själv.. så är det bara.

Hade jag haft råd så hade jag gärna haft både P4 ur 600 serien samt mycket gärna en P-M , opteron samt FX proppar bara för att prova & så att säga känna på dom...

Men visst sorry att jag skrev 133Mhz fsb men jag var naiv & trodde att folk kunde tänka iom. att jag skrev 533Mhz DDR2 minnen efteråt.

Edit: Min kommande julklapp är klickbar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

JÖSSSES!

Var i min text har jag sagt att jag väljer intel?

Jag skriver från min nuvarande burk som har en Athlon XP 2400+ och på posten väntar en Opteron 170 som kommer att sitta i mitt nästa system. Systemet innan var en AMD processor på 900 MHz och datorn innan den var dock en 500 MHz Pentium III.
Vad nu det ska ha med saken att göra egentligen...

Visst är det avg-fps men processorn har fortfarande en försvinnande liten roll idag mot vad den hade förr i tiden och idag så ligger det mesta på grafikkortet.

Idag ser jag ingen anledning att välja intel men för dens skull så är inte intel dåliga att spela med - även om de är sämre än AMD.

Det jag främst baserade mina uttalanden om att processorn inte spelar nån större roll var att kolla jusst på hur A64an presterade med olika frekvenser. Sen att du drar slutsatsen att jag kör intel är en sak (ledsen men det luktar fanboy lång väg).

Jusst det att det inte är så stor skillnad på en väldigt gammal A64 och den allra senaste borde väl vara bevis nog?

Om man glömmer AMD och Intel namnet så ser man ju klart och tydligt vilken processor som regerar, och jag vet själv att processorn har en betydande del. Du fick det att låta som att 40-43fps var "helt okej" att spela med när man kan köpa en Athlon64 för mindre eller samma pengar och få betylidgt bättre fps istället. Sen att du kör AMD är en annan sak. Det är väl ett smart val. Intel är heller inget dumt val till t.ex photoshop CS8 där dom är lite snabbare än AMD på vissa saker. Vissa användanden av filter dvs. Sen är jag ingen fanboy. Ville bara reda ut lite. Nog om det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Jag favoriserar inte själva företaget Intel men däremot gillar jag att Pentium M (visst är den en av mina favoriter) presterar såpass bra som den gör.. kul när något så oväntat som en processor som var avsedd för det bärbara segmentet visar sig vara en såpass bra spelprocessor inom desktop segmentet... det roliga med datorer är att man provar olika hårdvaror & inte låser in sig i ett specifikt skåp.. därav mitt kommande X2 system därav mitt nuvarande Intel system därav mitt föregående XP1700+ system bla. bla. ända bak till P2 333Mhz & K6-2 500Mhz systemen.. jag vill prova själv.. så är det bara.

Hade jag haft råd så hade jag gärna haft både P4 ur 600 serien samt mycket gärna en P-M , opteron samt FX proppar bara för att prova & så att säga känna på dom...

Men visst sorry att jag skrev 133Mhz fsb men jag var naiv & trodde att folk kunde tänka iom. att jag skrev 533Mhz DDR2 minnen efteråt.

Edit: Min kommande julklapp är klickbar.

Ja, och resten som vi skrev om?

Hade varit trevligt att ha en av varje processor, det tycker jag också, testa själv är trevligt. Men jag skriver ur en synpunkt. Det är att dom flesta köper en processor/en dator och köper det som presterar bäst för pengarna och har flest andra fördelar för övrigt.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev hänger med såpass bra, inte springer ifrån...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU
Ja, men då kan ju du vara så check och visa Intel och alla andra att Pentium-M är en processor för stationära datorer. Du har fel.

Processorn heter "Pentium-M", dvs Pentium-Mobile och har lanserats av Intel för bärbara datorer.

Du som är så check kan ju visa oss vart du finner Pentium-M på Intel's egna site under "Products>Desktop processors.

http://intel.com/products/desktop/processors/index.htm

Sen att man kan köra vilken processor för bärbara datorer som helst stationärt inofficiellt är inget nytt! Precis som att man kan köra Turion64 på ett Socket754 nForce3 Ultra/250GB kort, dvs stationärt moderkort. Men klaga inte på att testet inte har med Pentium-M då dom flesta inte köper en Pentium-M processor med en adapter och ett moderkort och ett speciellt bios. Kanske max 0.5% som gör det av världsmarknaden medans resten kör AMD Athlon64/Pentium4. Dock så håller jag med om att dom bör satsa på en stationär processor grundad på P6 arkitekturen, dvs P-M. Men när det kommer återstår att se, för nu finns det inget. Och dagens Pentium-M i samma klockfrekvens blir slagen av Athlon64 i allt om man tittar genomsnittligt på tester. Sen kör man som sagt låg upplösning för att testa processorn och inte låta grafikkortet bli en flaskhals.

Eller du kanske känner sig smartare som skall testa en kedja för dragtålighet, där du sätter en svag länk mitt i kedjan av plast och drar till lite så pang så lossar den istället för att ha hela kedjan i metall? Smart...
......................
MVH //AlphaCPU

Holy cow va du tar detta seriöst, om jag inte vetat bättre skulle ja gissa på att det är Sledgehammer under nytt nick.

Hursomhelst. Visst, Pentium M är ingen stationär CPU, dock ska Intel's nästa stationära vara baserad på den(Conroe) vilket skulle komma nästa år. Därmed hade det varit roligt och intressant ifall dom hade haft med dagens Pentium M's så man hade kunnat få sig en ide hur den kommande kärnan hade presterat i jämförelse med dagens. Speciellt ifall man redan har en bra idag och hade inte planerat att köpa nytt föräns om ett halvår eller mer.

Hade varit trevligt ifall dom haft med Turion med då man kanske vill köpa just en bärbar som sin nästa dator.

Sen, 0.5 % av världsmarknaden är jävligt mycket. Själv tror jag inte så många kör med Pentium M's

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Holy cow va du tar detta seriöst, om jag inte vetat bättre skulle ja gissa på att det är Sledgehammer under nytt nick.

Hursomhelst. Visst, Pentium M är ingen stationär CPU, dock ska Intel's nästa stationära vara baserad på den(Conroe) vilket skulle komma nästa år. Därmed hade det varit roligt och intressant ifall dom hade haft med dagens Pentium M's så man hade kunnat få sig en ide hur den kommande kärnan hade presterat i jämförelse med dagens. Speciellt ifall man redan har en bra idag och hade inte planerat att köpa nytt föräns om ett halvår eller mer.

Hade varit trevligt ifall dom haft med Turion med då man kanske vill köpa just en bärbar som sin nästa dator.

Sen, 0.5 % av världsmarknaden är jävligt mycket. Själv tror jag inte så många kör med Pentium M's

Hoho, seriöst?

Skriver seriöst hoppas jag att alla gör. För annars blir det en enda stor smet av allt ihop.

Du har ju test på Pentium-M här:

http://www.digit-life.com/articles2/cpu/intel-pentium-m-780.h...

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU
Ja, men då kan ju du vara så check och visa Intel och alla andra att Pentium-M är en processor för stationära datorer. Du har fel.

Processorn heter "Pentium-M", dvs Pentium-Mobile och har lanserats av Intel för bärbara datorer.

Du som är så check kan ju visa oss vart du finner Pentium-M på Intel's egna site under "Products>Desktop processors.

http://intel.com/products/desktop/processors/index.htm

Sen att man kan köra vilken processor för bärbara datorer som helst stationärt inofficiellt är inget nytt! Precis som att man kan köra Turion64 på ett Socket754 nForce3 Ultra/250GB kort, dvs stationärt moderkort. Men klaga inte på att testet inte har med Pentium-M då dom flesta inte köper en Pentium-M processor med en adapter och ett moderkort och ett speciellt bios. Kanske max 0.5% som gör det av världsmarknaden medans resten kör AMD Athlon64/Pentium4. Dock så håller jag med om att dom bör satsa på en stationär processor grundad på P6 arkitekturen, dvs P-M. Men när det kommer återstår att se, för nu finns det inget. Och dagens Pentium-M i samma klockfrekvens blir slagen av Athlon64 i allt om man tittar genomsnittligt på tester. Sen kör man som sagt låg upplösning för att testa processorn och inte låta grafikkortet bli en flaskhals.

Eller du kanske känner sig smartare som skall testa en kedja för dragtålighet, där du sätter en svag länk mitt i kedjan av plast och drar till lite så pang så lossar den istället för att ha hela kedjan i metall? Smart...

Sen är digit-life.com inte en rysk site från början, bara det att dom har gått med ixbt på senare tid. Kolla själv:

http://www.digit-life.com/articles2/cpu/intel-pentium-m-780.h...

Digit-Life är en erkänt mycket bra site, precis som xbitlabs.com och anandtech.com.

Varför det blev ryskt var för att jag sökte på google.com och kom till ixbt's ryska version av digit-life's test.

Speccen finner du inder "test setup" eller "testbed". Allt står om processor, moderkort, minne och grafikkort innan testet. Läs kanske?

[i]Testbed configurations

Processors
AMD Athlon 64 3700+ (2.2 GHz core, 1 MB L2)
AMD Athlon 64 4000+ (2.4 GHz core, 1 MB L2)
Intel Pentium 4 540 (1 MB L2, 800 MHz FSB, 3.2 GHz)
Intel Pentium 4 560 (1 MB L2, 800 MHz FSB, 3.6 GHz)
Intel Pentium M 760 (2.00 GHz core, 2 MB L2, 533 MHz FSB)
Intel Pentium M 770 (2.13 GHz core, 2 MB L2, 533 MHz FSB)
Intel Pentium M 780 (2.26 GHz core, 2 MB L2, 533 MHz FSB)

Motherboards
Intel D955XBK Desktop Board (Socket 775, i955X)
EPoX EP-9NPA+ Ultra (Socket 939, nForce4 Ultra)
ASUS P4GPL-X (Socket 478, i915)

Memory
2x512 MB PC3200 (DDR400) DDR SDRAM DIMM 2-2-2-5 (Corsair TwinX)
2x512 MB PC5400 (DDR2-533) DDR2 SDRAM DIMM 3-3-3-8 (Corsair)

Video card: ATI Radeon X800 (256 MB)
HDD: Samsung SP1614C (SATA), 7200 rpm, 8 MB Cache
Windows XP Professional SP2, DirectX 9.0c
ATI CATALYST 5.4 (Display Driver 6.14.10.6525)[i]

Precis, en som förstår i alla fall

Skruvis, Pentium-M har en effektiv på 533Mhz, dvs QDR buss på 133Mhz*4, så skriv 533 istället för att få det att låta "synd" om Pentium-M med sin "133Mhz bus". Det var minsann ingen som grälade på den tiden då AMD hade 100Mhz DDR buss på 200Mhz effektivt medans Intel's Willamette hade 100Mhz QDR, dvs 400Mhz, så kom inte med det. Dessutom så körde Athlon K7 förbi Willamette totalt, trots bussen.

Intel's i915 chipset är det inget fel på, det presterar bra med Pentium-M då det kan ge Pentium-M sin fulla bandbredd med 533Mhz DDR2 utan divider, dvs köra syncat. Men det är väl också "synd" om Pentium-M för att den kör DDR2. Det är väl "synd" om P4'an också enligt dig som också kör DDR2. Synd för AMD snart som också byter till DDR2 snart. Dom kommer dock köra 1333Mhz bus, dvs DDR2 667Mhz i dualchannel. Sen ökar dom till 800Mhz DDR2 dualchannel som Rev.F kontrollen kommer klara, dvs 1600Mhz FSB. Ang timings, du brukar inte klaga när gamepc kör DDR till AMD på 2.5-3-3-x-2T (!!) istället för 2-2-2-x-1T. Det verkar som att du favoriserar Intel lite, och ändå så är en X2'a på väg som julklapp till dig? Hur går detta ihop. Kan man inte bara inse vad som är bäst, eller är det svårt. Själv hoppas jag att Intel kommer med något bättre så att dom har en chans att konkurrera med AMD med produkter. Sen att dom säljer bra är ju en annan sak, men även där är AMD med på Jas-Planet uppåt.

Sen är nForce4 Ultra ett budget/medel segment chip.

Eftersom du klagar på processorns "133Mhz bus" så måste jag då klaga på att det är orättvisst att Pentium-M har 2Mb L2 cache. Det är ungefär lika löjligt. Varför tror du att det är olika processorer? Jo, för att dom har olika spec bl.a. Och andra sidan är Pentium-M snordyr att tillverka med sin stora cache som AMD inte ens behöver för att gå om Intel. Gå om och sälja billigare är ett smartare drag.

Du envisas med att välja Intel trots att dom är sämre och dyrare och varmare med andra ord. Smart val. Sen tittar du på average fps, kom ihåg det. Vad jag menar är att fps i ett spel växlar konstant beroende på hur krävande det är under en viss tid/miljö i spelet. Min-fps är därför intressant att titta på. Det kan alltså komma en kort stund i ditt spel där fps'en sjuker ned rejält, där är det då bekvämare med en Athlon64 processor som orkar mata betydligt mycket mer fps än en Intel maskin, även i average fps som du ser i testet. Även om average ligger på t.ex 100fps i Q4 så kan jag lova dig att det finns peroider där dom ligger riktigt lågt. Processorn spelar STOR roll, speciellt till dagens kraftfulla grafikkort som tar ut dom många gånger. Ibland är det tvärtom, att processorn drar ut grafikkortet.

MVH //AlphaCPU

Sledgehammer,skoj att se dig igen grabben,nu rullar varningarna snart på igen(ironi)

MvH albanen:-))))))))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Sledgehammer,skoj att se dig igen grabben,nu rullar varningarna snart på igen(ironi)

MvH albanen:-))))))))

Om du skall skriva så håll dig ontopic och argumentera om prestanda hos processorer vilket det handlar om. Det handlar om att AMD totalt äter Intel i prestandatester.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.